Permalänk
Medlem

Extremt Virus?

Hejsan SweClockers.

Min mors stationära Dell beter sig väldigt underligt.
Den har Windows XP

När man sätter i elkontakten som datorn sitter i så sätts datorn på automatiskt. Även om man stänger av den på rätt sätt. Sen när man kommer in på datorn utan att klicka på något så kommer det upp nån svart skärm.
Då måste man klicka på F1 för att starta datorn.
När man är inne i datorn och klickar på "Start" så kommer det upp massor av programm, och en skylt kommer upp och säger " Nya programm har installerats "

Är väldigt okunnig inom IT men skulle det kunna vara att datorn startar i ett speciellt datum, vet inte hur jag ska säga det så ursäkta.
Jag tror iallafall det eftersom varje gång den startar om så står datumet på 2002.

När man går in på IExplorer och skriver in en sida t ex Google.se så kommer det fram en varning som säger CERTIFIKATS FEL VILL DU FORTSÄTTA?
IE krashar också väldigt ofta.

Vi har i alla fall levt med problemet, funkar fint.

Frågan är: Hur fixar jag detta. Eftersom jag inte är IT kunnig kan ni lämna en ganska enkel förklarning?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Bios batteriet är slut. Det är därför datumet står på 2002 varje gång du drar ut sladden. Eftersom tiden och datumet är fel så slutar certifikat gälla. De är giltiga mellan vissa datum.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Bios batteriet är slut. Det är därför datumet står på 2002 varje gång du drar ut sladden. Eftersom tiden och datumet är fel så slutar certifikat gälla. De är giltiga mellan vissa datum.

Det måste även laptop batteriet vara om BIOS resetar när man drar ur väggkontakten.

Kan också vara en förklaring till varför den bootar upp direkt den för ström.

Formatera om datorn så löser sig Windows problemen. Kan bli så efter en tid när man samlat på sig en massa skit.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Avstängd

Verkar som sagt vara batteriet som ovanstående nämnt, kolla typen och byt ut det

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TjaTja:

Hejsan SweClockers.

Då måste man klicka på F1 för att starta datorn.
När man är inne i datorn och klickar på "Start" så kommer det upp massor av programm, och en skylt kommer upp och säger " Nya programm har installerats "

Detta har nog inget med viruset att göra, utan att "batteriet" på moderkortet är helt slut. Det betyder att din dator lagrar små inställningar osv, så som klockan, bios inställningar osv.. när du tar bort strömmen helt, och batteriet är helt slut så måste man byta ut de annars får man trycka på F1 varje gång man startar datorn om man har tagit bort strömmen helt. Så klockan och att du måste trycka på F1 har med moderkorts batteriet att göra.. den sitter på moderkortet och är ungefär lika stor som en femma.

"nya program" har installerats är jag mer osäker på vad det kan vara, men testa att köra ett gratis program på datorn som jag använder och tycker är riktigt bra när man misstänker att man har någon skit på datorn Malwarebytes' Anti-Malware, bara att googla på de så hittar du det.

Men jag misstänker allt har med att moderkorts batteriet är helt slut:)!

Visa signatur

Dell Vostro 1700

Permalänk
Skrivet av TjaTja:

Hejsan SweClockers.

Min mors stationära Dell laptop beter sig väldigt underligt.
Den har Windows XP

När man sätter i elkontakten som datorn sitter i så sätts datorn på automatiskt. Även om man stänger av den på rätt sätt. Sen när man kommer in på datorn utan att klicka på något så kommer det upp nån svart skärm.
Då måste man klicka på F1 för att starta datorn.
När man är inne i datorn och klickar på "Start" så kommer det upp massor av programm, och en skylt kommer upp och säger " Nya programm har installerats "

Är väldigt okunnig inom IT men skulle det kunna vara att datorn startar i ett speciellt datum, vet inte hur jag ska säga det så ursäkta.
Jag tror iallafall det eftersom varje gång den startar om så står datumet på 2002.

När man går in på IExplorer och skriver in en sida t ex Google.se så kommer det fram en varning som säger CERTIFIKATS FEL VILL DU FORTSÄTTA?
IE krashar också väldigt ofta.

Vi har i alla fall levt med problemet, funkar fint.

Frågan är: Hur fixar jag detta. Eftersom jag inte är IT kunnig kan ni lämna en ganska enkel förklarning?

Tack på förhand.

IE är sån, tyvärr. Men har du testa att uppdatera IE till 9?

EDIt IE 8 är den senaste för XP http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=43

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

"Min mors stationära Dell laptop beter sig väldigt underligt."

Jo tack, en stationär laptop är rätt underlig.

Alla symptom är en följd av att BIOS inte kan behålla sina inställningar, lösning: koppla aldrig ur laddaren eller få BIOSbatteriet utbytt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

låter som sagt som att BIOS batteriet är slut. (förväxla nu inte det med det "vanliga batteriet", fast det kanske också behöver bytas?).
en ominstallation av windows skulle nog inte skada heller, för att vara på den säkra sidan. verkar dock inte vara nödvändigt än sålänge.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Hur byter man ett BIOS batteri?
För hand eller med hjälp av en expert?

Kostnad på ett nytt batteri?

Permalänk
Skrivet av TjaTja:

Hur byter man ett BIOS batteri?
För hand eller med hjälp av en expert?

Kostnad på ett nytt batteri?

30Kr ca Är det en bärbar? kan bli knepigt att byta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av TjaTja:

Hur byter man ett BIOS batteri?
För hand eller med hjälp av en expert?

Kostnad på ett nytt batteri?

Öppna datorn, Kolla efter en liten Silvrigt platt batteri, Ta bort det sätt i ett nytt, Kostar 20-30kr på biltema.

Ska inte behövas hjälp av expert.

Efter du bytt batteri ställ in klockan inne i windows så kan du surfa normalt och installera program igen.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Öppna datorn, Kolla efter en liten Silvrigt platt batteri, Ta bort det sätt i ett nytt, Kostar 20-30kr på biltema.

Ska inte behövas hjälp av expert.

http://www.techmickey.org/wp-content/uploads/2012/08/remove-B...

Efter du bytt batteri ställ in klockan inne i windows så kan du surfa normalt och installera program igen.

Fast det där är ju en stationär, en bärbar kan vara riktigt peligt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Fast det där är ju en stationär, en bärbar kan vara riktigt peligt.

vi är väl i Stationär dator support del av forumet, Tar förgivet att det är en Stationär, Sen tyckte jag läste att det var en stationär.

Sen laptops vissa modeller är lika enkla, Skruva bort en lucka på undersidan och byt batteri, Medans andra är Skruva isär datorn vilket inte heller är så himmla svårt tar bara 30 min längre tid.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

vi är väl i Stationär dator support del av forumet, Tar förgivet att det är en Stationär, Sen tyckte jag läste att det var en stationär.

Sen laptops vissa modeller är lika enkla, Skruva bort en lucka på undersidan och byt batteri, Medans andra är Skruva isär datorn vilket inte heller är så himmla svårt tar bara 30 min längre tid.

Klart pilligare än ett vanligt moderkort hur som helst.
Och ja, vi är i stationär-delen men om du kollar hela resten av tråden nämns "stationär laptop".

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av TjaTja:

Hejsan SweClockers.

När man är inne i datorn och klickar på "Start" så kommer det upp massor av programm, och en skylt kommer upp och säger " Nya programm har installerats "
Tack på förhand.

Att det kommer upp en massa program när du/ni klickar på start har och göra med att det har installerats program. Var ska du/ni annars starta programmen ifrån.
Att skylten dyker upp är en inställningssak i Windows XP. Sitter på Windows 7, så jag tar det ur minnet.
Högerklicka på startknappen och välj klick på alternativet egenskaper. Du får då upp ett fönster med två radioknappar där den ena har en alternativknapp. Klicka här och ett nytt fönster dyker upp. Välj fliken avancerat och klicka ur rutan "markera nyinstallerade program". Sedan är det bara att klicka OK två gånger och just det problemet är borta.
Passa även på att utforska vad de andra alternativen gör.

Så nej, jag tror inte du har virus. Men det skadar inte att installera om datorn och sedan bara installera det som används.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Fast det där är ju en stationär, en bärbar kan vara riktigt peligt.

Samma sak, mer skruvar att lossa bara men lättare att hitta då han inte behöver in och grotta under inre skalet alls, moderkortsbatteriet brukar vara placerat väldigt lättåtkomligt där endast första plastskalet behöver tas bort, alternativt plastlucka.

@ Trådstartare

Vet inte vilken modell datorn har (du brukar kunna hitta modellbetäckning under datorn på ett klistermärke) men Dell har guider hur du själv byter coin-cell batteriet (som någon ansåg var stor som en femma? lol). Ingreppet är också klassat som "något kunden själv kan göra" enligt deras service avtal.

Här kommer en exempel guide gällande en Dell Latitude E5510:
http://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/late5510/en/sm/coincll.htm

När du vet din modell vandrar du bara in via Dells europeiska hemsida, support -> Typ -> Modell -> Manualer -> Coin-cell battery och så borde du se rätt så detaljerade bilder på det du söker.
Tänk på att vara försiktig med skruvmejseln när du väl öppnat datorn så du inte råkar stöta i något och som alltid när du fingrar i datorer använd antistat-armband (sen att de flesta här inte gör det betyder inte att du inte ska köpa en på Kjell & Co för 50 spänn eller nåt).

Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

…på ohjälpsamma inlägg.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Det du sa med att certifikat bla bla när man ska surfa är just för att den står på fel datum

har själv haft det problemet någon gång, någon hade ändrat datumet på min dator och då var det nästintill omöjligt att surfa

någon som vet varför det blir så?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Fast det där är ju en stationär, en bärbar kan vara riktigt peligt.

Kan ju vara pilligt beroende på modell, på många laptops jag skruvat isär så sitter batteriet på ett bra ställe som är lätt att komma åt, inget svårt alltså.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvoPeter:

Det måste även laptop batteriet vara om BIOS resetar när man drar ur väggkontakten.

Kan också vara en förklaring till varför den bootar upp direkt den för ström.

Formatera om datorn så löser sig Windows problemen. Kan bli så efter en tid när man samlat på sig en massa skit.

Tror inte du såg i vilken forumdel den här tråden ligger!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Tror inte du såg i vilken forumdel den här tråden ligger!

Ts kallar datorn stationär laptop

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar