Permalänk
Medlem

Vilken kylare passar till mitt ps3??

Hej!

Nu har jag beslutat att extremkyla mitt gamla ps3.

Tanken är att få dit 2st processorkylare. dvs en på CPUn och en på RSXen. För att sedan få ner allting i ett hemmabyggt "chassie"

Chassiet ska bli betydligt större än i ett original "phat-chassie"
B*D*H 33*30*25cm.
Chassiet kommer vara tillverkat i 5mm Lexan.
Kommer att sitta 1st 140mm fläkt i fronten och 2st 120mm i baksidan (självklart med LED) för cirkulationens skull.

Men...
Är det någon som vet hålavstånden på alla dessa processor-sockets som finns ute i denna värld?

Skulle hjälpa mitt letande.

Hålavståndet på mitt ps3 är iaf 87mm mätt diagonalt (centrum på hål -> centrum på hål)

Finns det nån socket som har dessa hålavstånd? Eller "nästan precis" samma iaf?

Har tillgång till världens bästa uppfinning (Dremel) så viss modifikation kan man kanske lyckas få till så det passar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle snarare satsa på vattenylning om du ska "extremkyla" ditt PS3 Tex. http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p13118_Alphaco...

Permalänk
Medlem

Okej extremkyla var lite överdrivet ordval kanske
Tänkte köra helt med luftkylning faktiskt. Även fast vattenkylning skulle vara fränt
Har nämligen hittat kylare runt 50-lappen på kjell&co
Så söker fortfarande svar på frågan om hålanstånden på sockets.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen som vet?
Ingen som vet vart man kan köpa kylflänsar då? Ca 45x45mm - 50x50mm kontaktyta?. Utan hål o sånt går med, kan göra egna gängor o hål.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du kan ju testa att bara köpa 2 stycken av de kylarna på kjell&co och sedan dra ståltråd ovanpå vertikalt till varsitt hål, och använda kylpasta som fungerar som ett sorts limm. Borde fungera tror jag.

Permalänk
Medlem

Det här måste du göra en bygglogg av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

Du kan ju testa att bara köpa 2 stycken av de kylarna på kjell&co och sedan dra ståltråd ovanpå vertikalt till varsitt hål, och använda kylpasta som fungerar som ett sorts limm. Borde fungera tror jag.

Jo så skulle man kunna göra. Men jag kör nog en metallbit som pressar ner flänsen mot kärnan istället bra idé!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Det här måste du göra en bygglogg av!

Bygglogg kommer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Idag har jag vart på Kjell&co o köpt 2st Arctic Cooling Ultra 64. 2st för 120kr tyckte jag var aldeles perfekt
Mer info kommer inom kort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

northbridge kylare kan man kanske använda

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Skrivet av mooseslayer:

Hehe lite sent ute?

Permalänk
Medlem

Nu har det uppstått ett litet problem.
När jag sätter kylarna brevid varandra så tätt ihop det fysiskt möjligt är så täcker dom inte kärnorna i glapprummet som uppstår mellan kylarna pga att de är formade lite som en svamp.
Så ev imorrn ska jag till brorsans jobb o låna deras bandsåg för att kapa av en bit utav den översta delen på kylarna.
Alternativt att bara kapa av de tjocka kanterna på flänsen så att man kan glida ihop flänsarna. (som att sätta 2st hårkammar mot varandra för dom inte förstod ;-). )
Update kommer snart igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man kan få "vanliga" knappar att slå på samt mata ut skivan på ps3:an?
Ska sätta in allt i ett pc-chassie så tänkte använda de befintliga knapparna.
Blev för dyrt med Lexan-chassie.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Posta bilder då det blir lättare att reda ut

Permalänk

Löd om kablarna för den funktionen bara. Alt. Skarva på kablarna från chassiets knappar till ps3 knapparna så får du samma sak. Det handlar ju bara om att sluta en krets mellan två kontakter/sladdar

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Inaktiv

Du verkar inte ha en realistisk förståelse för komplexiteten i denna sortens projekt. Hur kommer det sig att du gett dig in på detta och vad har du tänkt åstadkomma? Bättre prestanda? Tystare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Du verkar inte ha en realistisk förståelse för komplexiteten i denna sortens projekt. Hur kommer det sig att du gett dig in på detta och vad har du tänkt åstadkomma? Bättre prestanda? Tystare?

Jo jag vet att det skulle kunna bli ett rent helvete rent ut sagt.
Men jag är en sån som gillar att push the limits to the max
Tänkte dels bättre cirkulation så jag slipper problemet med varmt nätagg mm.
Resten är nog bara för skojs skull

Kommer bilder så ni ser hur det ser ut så fort någon förklarat för mig hur man postar bilder via mobilen?:-P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Posta bilder via mobilen, hum. Testa att ladda upp en bild på typ www.imageshack.com och sedan posta länken här

Permalänk
Medlem

http://img715.imageshack.us/img715/788/dsc0118mx.jpg

Här ser ni hur "strömbrytaren" och "eject" knapparna ser ut. Någon som har svar på hur jag kan koppla in externa knappar till dessa?
Ska ena kabeln från den externa tryck-brytaren kopplas på metallbiten som står upp o den andra till jord eller?
Needar some svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu är kylarna monterade på kortet.
Men nu börjar jag fundera på om jag ska ha originalchassit kvar.
Kapa upp ett hål i bottendelen av konsolen där kylarna kommer att sticka ut.
Eller bygga ett chassie i trä med samma mått som jag angav tidigare i tråden o stoppa ner skiten i för att sedan foliera hela lådan in & utvändigt.

Vad tycker ni?
Ge gärna feedback och andra idéer!

Skickades från m.sweclockers.com