Bios grafikkort och moderkort

Permalänk

Bios grafikkort och moderkort

Hej

Jag byggde en dator igår och den startade perfekt. Jag fick med två skivor en för grafikkortet och en för moderkortet.

Vad ska jag göra nu?

Ska jag börja med att installera windows operativsystem sedan installera skivorna?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Sabertooth 990FX R2.0 | Processor: AMD FX-Series FX-8350 4,3Ghz | Nätaggregat: Corsair TX750M | Ram: Crucial Ballistix Sport 16GB | SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB | Bildskärm: Samsung S22B350H | Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660 OC 2GB

Permalänk
Medlem

Yes, skivorna har ingenting med BIOS att göra, installera Windows först och sen sätt i de andra skivorna och installera deras innehåll

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Eller ännu hellre: ladda ner de senaste drivrutinerna från tillverkarens hemsida istället. Det brukar alltid vara uråldriga versioner på skivorna och dessutom behöver man oftast knappt hälften av det som ligger på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

Eller ännu hellre: ladda ner de senaste drivrutinerna från tillverkarens hemsida istället. Det brukar alltid vara uråldriga versioner på skivorna och dessutom behöver man oftast knappt hälften av det som ligger på dem.

Stort "+1" på denna.
Installera inga drivrutiner från någon skiva. Det är menlöst IMO och skapar ofta mer problem än nytta.

Win7 / Win8 har dessutom sin Windows Update som hittar det mesta.
Det du kan behöva komplettera med är nyare drivrutiner för grafikkortet.
Dessa hittar du ju hos antingen nvidia.com eller amd.com (beroende på vilket grafikkort du har)

Permalänk
Medlem

Du behöver med stor sannolikhet använda skivan till moderkortet för att komma ut på nätet eftersom man oftast behöver drivrutinen till nätverkskortet.
Sen kan man välja att gå in på tillverkarens sida för att ladda ner de senaste, dock kan man utan problem köra med de som finns på skivan och inte uppdatera om man inte får något problem. Ha dock som regel att inte installera någon rutin som du inte behöver, stäng hellre av funktionen i bios om man vill slippa frågetecknen i enhetshanteraren.

Skivan till grafik kortet kan du slänga, kör senaste från nvidia istället.

Permalänk

Tack allihopa jag ska uppdatera från tillverkararens hemsida!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Sabertooth 990FX R2.0 | Processor: AMD FX-Series FX-8350 4,3Ghz | Nätaggregat: Corsair TX750M | Ram: Crucial Ballistix Sport 16GB | SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB | Bildskärm: Samsung S22B350H | Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660 OC 2GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du behöver med stor sannolikhet använda skivan till moderkortet för att komma ut på nätet eftersom man oftast behöver drivrutinen till nätverkskortet.

Aldrig någonsin behövt detta.
Och jag har installerat många Windows burkar från scratch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Aldrig någonsin behövt detta.
Och jag har installerat många Windows burkar från scratch.

Ok, jag har själv behövt det på alla mina jag byggt och installerat.