Ladda ner windows (lagligt)

Permalänk
Medlem

Ladda ner windows (lagligt)

Hej
Nån som vet var man kan tanka ner lagliga windows iso filer att användas med kod. Behöver XP home edition PÅ SVENSKA hellst SP3
Hur jag än söker så hittar jag bara service packen för nedladdning men jag behöver hela kitet och vill inte använda en crackad version då jag har en kod.
Tack på förhand
//simkev

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja.. MSDN/Technet osv.. I övrigt får du söka dig till rätt ställe. Skall se om ja hittar nåt.

Jag kan få tag på retail, att göra om till OEM är enkelt.

Permalänk
Medlem

OK, all hjälp uppskattas.

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Hej
Nån som vet var man kan tanka ner lagliga windows iso filer att användas med kod. Behöver XP home edition PÅ SVENSKA hellst SP3
Hur jag än söker så hittar jag bara service packen för nedladdning men jag behöver hela kitet och vill inte använda en crackad version då jag har en kod.
Tack på förhand
//simkev

Hej här kan du kolla.

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Tack men det är Windows XP jag letar efter.

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja.. MSDN/Technet osv.. I övrigt får du söka dig till rätt ställe. Skall se om ja hittar nåt.

Jag kan få tag på retail, att göra om till OEM är enkelt.

Förstår att retail betyder att man köpte operativsystemet i butik och OEM att den följde med en OEM dator men vad är skillnaden på själva mjukvaran?
Varför skulle man vilja få den omgjord till OEM, är det för att koden ska funka?

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Tack men det är Windows XP jag letar efter.

Trött jag blir, sorry missade det.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av simkev:

Varför skulle man vilja få den omgjord till OEM, är det för att koden ska funka?

Det beror ju på om du har en retail eller oem licens.

Permalänk
Medlem

Går du på gymnasiet/känner någon som går på gymnasiet så finns dreamspark

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Går du på gymnasiet/känner någon som går på gymnasiet så finns dreamspark

Ja, jag går gymnasiet men hittar inga desktop OS på dreamspark. Bara windows server.

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Att ladda ner mjukvara från piratsidor, oavsett om man äger nyckel eller inte räknas som piratkopiering. Diskussionen kring detta har därför raderats.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

*Tråd rensad*

Att ladda ner mjukvara från piratsidor, oavsett om man äger nyckel eller inte räknas som piratkopiering. Diskussionen kring detta har därför raderats.

Bra, då kan vi fokusera oss på att hitta en legit xp version från en microsoft godkänd källa istället för att diskutera pirat/privat kopiering.

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av simkev:

Bra, då kan vi fokusera oss på att hitta en legit xp version från en microsoft godkänd källa istället för att diskutera pirat/privat kopiering.

Väldigt svårt idag faktiskt.

Vissa ftpservrar för universitet kan ha en *.sfc(?) fil av XP. Huruvida du får på svenska eller ej vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Har du prövat ta kontakt med MS support, dom kanske kan hjälpa dig.

Permalänk

Windows XP Home with Service Pack 3 (x86) - CD (Swedish)
https://technet.microsoft.com/sv-se/subscriptions/securedownl...

Du behöver dock en Technet Subscription.
https://technet.microsoft.com/sv-se/subscriptions/buy/hh44291...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

*Tråd rensad*

Att ladda ner mjukvara från piratsidor, oavsett om man äger nyckel eller inte räknas som piratkopiering. Diskussionen kring detta har därför raderats.

Om det är okej från microsofts sida, vilka är upphovsrättshållarna, då borde det vara okej för moralkärringarna på swec. Tycker du inte det?

Aja, för trött för att gå in i det här återigen. Kolla med microsoft support. Men de kommer nog säga samma sak. Ditt bästa alternativ är att låna en skiva och sen göra en hårddiskavbild/recoveryskiva. Om nu inte det också tycks vara emot reglerna enligt våra kära ledare.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ares93:

Om det är okej från microsofts sida, vilka är upphovsrättshållarna, då borde det vara okej för moralkärringarna på swec. Tycker du inte det?

Aja, för trött för att gå in i det här återigen. Kolla med microsoft support. Men de kommer nog säga samma sak. Ditt bästa alternativ är att låna en skiva och sen göra en hårddiskavbild/recoveryskiva. Om nu inte det också tycks vara emot reglerna enligt våra kära ledare.

Får vi se papper på att det är OK från MS sida?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av simkev:

Ja, jag går gymnasiet men hittar inga desktop OS på dreamspark. Bara windows server.

Då har du nog letat dåligt skulle jag tro, minns inte om XP finns där fortfarande men Windows 7 och 8 finns där i massor av varianter.

Föresten, varför måste det vara Windows XP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Då har du nog letat dåligt skulle jag tro, minns inte om XP finns där fortfarande men Windows 7 och 8 finns där i massor av varianter.

Föresten, varför måste det vara Windows XP?

Xp, vista, 7 och 8 finns på dreamspark

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Får vi se papper på att det är OK från MS sida?

Fråga själv eller kolla runt på diverse forum. Det finns dussintals pers runtom i världen som hara fått samma svar. Microsoft bryr sig inte ett dugg och gör inget problem av det då själva värdet ligger i licensen. Så länge du avnänder en 100% legit licens under installationen och inte crackar spelar det ingen roll var och hur du får tag på intallationsmedia.

Dock så är piratkopieringslagen upp till var och en. Det är en helt annan fråga som inte passar hit.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ares93:

Fråga själv eller kolla runt på diverse forum. Det finns dussintals pers runtom i världen som hara fått samma svar. Microsoft bryr sig inte ett dugg och gör inget problem av det då själva värdet ligger i licensen. Så länge du avnänder en 100% legit licens under installationen och inte crackar spelar det ingen roll var och hur du får tag på intallationsmedia.

Dock så är piratkopieringslagen upp till var och en. Det är en helt annan fråga som inte passar hit.

Varför ska jag leta runt själv? Det är ju ditt påstående så du får presentera fakta. Det må va hänt att MS inte bryr sig ett dugg var ditt media kommer från. Men det är ändå olagligt, det står i våran feta lagbok..

Piratkopieringslagen är inte upp till var och en utan alla lagar gäller alla.. Det är så förbannat enkelt.

Nåja, back ontopic!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför ska jag leta runt själv? Det är ju ditt påstående så du får presentera fakta. Det må va hänt att MS inte bryr sig ett dugg var ditt media kommer från. Men det är ändå olagligt, det står i våran feta lagbok..

Piratkopieringslagen är inte upp till var och en utan alla lagar gäller alla.. Det är så förbannat enkelt.

Nåja, back ontopic!

Men för guds skull se skillnad på vad microsoft tillåter och vad piratkopiering är! Bara för att microsoft inte bryr sig behöver det inte betyda att piratkopiering inte är olagligt. Det betyder endast att Microsoft skiter i var du får tag på din skiva. Att du sedan lånar av en polare eller tankar pirat är irrelevant. Där slutar microsofts intresse.

Detta handlar inte om piratkopieringens vara eller icke vara, det handlar om vad MS tillåter. Vad man gör efter det är upp till var och en, sitt hemland och dess lagar.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Då har du nog letat dåligt skulle jag tro, minns inte om XP finns där fortfarande men Windows 7 och 8 finns där i massor av varianter.

Föresten, varför måste det vara Windows XP?

Skrivet av Sheik Yerbouti:

Xp, vista, 7 och 8 finns på dreamspark

Det gäller endast DreamSpark Premium.
https://www.dreamspark.com/institution/subscription.aspx

Permalänk
Medlem

Mecenat-> Pellesoft-> XP!

Permalänk

Jag är bara nyfiken på hur man gör när man måste installera om W XP på en dator som levererats utan skiva men MED licensnyckel på klisterlapp?
Jag antar ett det är vad som kallas OEM?
Jag äger en XP-skiva kan jag installera om från den och använda nyckeln till den aktuella datorn?

(måste hjälpa en släkting vars dator snart är slöare än en nokiatelefon...)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dylanator:

Jag är bara nyfiken på hur man gör när man måste installera om W XP på en dator som levererats utan skiva men MED licensnyckel på klisterlapp?
Jag antar ett det är vad som kallas OEM?
Jag äger en XP-skiva kan jag installera om från den och använda nyckeln till den aktuella datorn?

(måste hjälpa en släkting vars dator snart är slöare än en nokiatelefon...)

Är skivan en OEM skiva så visst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jag är bara nyfiken på hur man gör när man måste installera om W XP på en dator som levererats utan skiva men MED licensnyckel på klisterlapp?
Jag antar ett det är vad som kallas OEM?
Jag äger en XP-skiva kan jag installera om från den och använda nyckeln till den aktuella datorn?

(måste hjälpa en släkting vars dator snart är slöare än en nokiatelefon...)

Om du inte får med en skiva så brukar det finnas en recovery partition på burken som man använder för att återställa datorn, dock får man med allt skit som är förinstallerat då också.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Är skivan en OEM skiva så visst.

nej min XP är ett vanligt home edition

Skrivet av MacAllan:

Om du inte får med en skiva så brukar det finnas en recovery partition på burken som man använder för att återställa datorn, dock får man med allt skit som är förinstallerat då också.

Det verkar det inte gjort 2006 när datorn köptes!!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dylanator:

nej min XP är ett vanligt home edition

Det verkar det inte gjort 2006 när datorn köptes!!

Nu menar jag inte vilken XP version det är, utan om det är OEM (billigare, troligen vanligast bland folk) eller retail (lite dyrare)

Permalänk
Hedersmedlem

Tydligen måste vi ännu en gång påminna om Sweclockers regler som är väldigt tydliga:

§ 7 Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Så länge man skriver på Sweclockers gäller dess regler och det hör verkligen hit.

Skrivet av ares93:

Fråga själv eller kolla runt på diverse forum. Det finns dussintals pers runtom i världen som hara fått samma svar. Microsoft bryr sig inte ett dugg och gör inget problem av det då själva värdet ligger i licensen. Så länge du avnänder en 100% legit licens under installationen och inte crackar spelar det ingen roll var och hur du får tag på intallationsmedia.

Dock så är piratkopieringslagen upp till var och en. Det är en helt annan fråga som inte passar hit.

Skrivet av ares93:

Men för guds skull se skillnad på vad microsoft tillåter och vad piratkopiering är! Bara för att microsoft inte bryr sig behöver det inte betyda att piratkopiering inte är olagligt. Det betyder endast att Microsoft skiter i var du får tag på din skiva. Att du sedan lånar av en polare eller tankar pirat är irrelevant. Där slutar microsofts intresse.

Detta handlar inte om piratkopieringens vara eller icke vara, det handlar om vad MS tillåter. Vad man gör efter det är upp till var och en, sitt hemland och dess lagar.

Att ifrågasätta modereringen i aktuell tråd bryter mot §11. Har du allmänna synpunkter finns http://www.sweclockers.com/forum/feedback
Vid specifika fall http://www.sweclockers.com/kontakt

Skrivet av ares93:

Om det är okej från microsofts sida, vilka är upphovsrättshållarna, då borde det vara okej för moralkärringarna på swec. Tycker du inte det?

Aja, för trött för att gå in i det här återigen. Kolla med microsoft support. Men de kommer nog säga samma sak. Ditt bästa alternativ är att låna en skiva och sen göra en hårddiskavbild/recoveryskiva. Om nu inte det också tycks vara emot reglerna enligt våra kära ledare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro