Nvidia visar Hawken med PhysX Apex

Permalänk
Melding Plague

Nvidia visar Hawken med PhysX Apex

Den som spelar Hawken och äger ett Geforce kan inom kort få mer ögongodis tack vare fysisksystemet PhysX. Nvidia demonstrerar finesserna i en video på Youtube.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En av många anledningarna jag kör Nvidia

Nvidia
+ Knappt någon micro-stuttering med ett eller flera kort i SLI
+ PhysX (Officiellt Nvidia) / - Färre Skärmar på ett kort
- Mer Ström / + Mer Prestanda
Slutsats: Bättre men dyrare

AMD
- Micro-stuttering i vissa spel med ett kort, nästan ospelbart med fler kort i CF
+ Fler Skärmar på ett kort / - Inget PhysX
+ Mindre ström / - Mindre prestanda
Slutsats: Sämre men billigare

Jag kör 2st Nvidia Kort, dvs har inga problem med flera skärmar, drar mer ström men har mer prestanda, stödjer PhysX och framförallt har betydligt mindre micro-stuttering med flertalet grafikkort.. valet mellan Nvidia och AMD kort är självklart

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

trevligt med mer spel med Physx.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Avstängd

Ser väldigt trevligt ut!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

En av dom större anledningarna att jag kör Nvidia

Nvidia
+ Knappt någon micro-stuttering med ett eller flera kort i SLI
+ PhysX (Officiellt Nvidia) / - Färre Skärmar på ett kort
- Mer Ström / + Mer Prestanda
Slutsats: Bättre men dyrare

AMD
- Micro-stuttering i vissa spel med ett kort, nästan ospelbart med fler kort i CF
+ Fler Skärmar på ett kort / - Inget PhysX
+ Mindre ström / - Mindre prestanda
Slutsats: Sämre men billigare

Jag kör 2st Nvidia Kort, dvs har inga problem med flera skärmar, drar mer ström men har mer prestanda, stödjer PhysX och framförallt har betydligt mindre micro-stuttering med flertalet grafikkort.. valet mellan Nvidia och AMD kort är självklart

Menar du att Nvidia tar mer ström?
Isf har du inte tittat på tester ser jag.
http://www.sweclockers.com/recension/16383-asus-rog-ares-ii/8...

Permalänk
Medlem

"Phyzäks" hähä
Mycket trevligt tillägg och skönt att man har nVidia.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

vet inte varför men personligen tycker jag bara det såg störande ut att ha för mycket bråte som flyger runt i FPS spel...

i FPS spel brukar jag generllt stänga av så mycket ögolyx som möjligt utan att fuska för att det ska bli lättare att se .

så som dimma, rökeffekter, osv som bara skymmer sikten och inte gör någon större skillnad för övrigt mer än ögonlyx

precis som att viewdistance måste vara på max och ground clutter och andra markeftekter på minimum för att maximera sikt i mmorpg.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Menar du att Nvidia tar mer ström?
Isf har du inte tittat på tester ser jag.
http://www.sweclockers.com/recension/16383-asus-rog-ares-ii/8...

Det där är Ghz Edition, överklocka ett 680 med 10% så ska du se att det drar mer

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Såg ganska cheesy ut med dom färgade partiklarna..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Discokungen

Jag tycker det är så otroligt tråkigt att PhysX inte fungerar med AMDs kort. Då hade vi kunnat ha sånt här i alla spel.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

haha var det bara jag som tyckte det såg ut som skit?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Visst är det snyggt och kan tillföra något, men det känns lite väl gimmickartat när det flyger stenar och skit efter varje steg på marken. Men turbulensen och partiklarna vid explosion osv var ju nice

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk

såg ganska najs ut dock är spelet inte så super roligt =/

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

En av många anledningarna jag kör Nvidia

Nvidia
+ Knappt någon micro-stuttering med ett eller flera kort i SLI
+ PhysX (Officiellt Nvidia) / - Färre Skärmar på ett kort
- Mer Ström / + Mer Prestanda
Slutsats: Bättre men dyrare

AMD
- Micro-stuttering i vissa spel med ett kort, nästan ospelbart med fler kort i CF
+ Fler Skärmar på ett kort / - Inget PhysX
+ Mindre ström / - Mindre prestanda
Slutsats: Sämre men billigare

Jag kör 2st Nvidia Kort, dvs har inga problem med flera skärmar, drar mer ström men har mer prestanda, stödjer PhysX och framförallt har betydligt mindre micro-stuttering med flertalet grafikkort.. valet mellan Nvidia och AMD kort är självklart

Luktar fanboy här känner jag... Sluta med det tack!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Vad nu? Detta var ju i UE4, och där nämndes det inget alls om att det var PhysX.

Och det ser fruktansvärt ut när man lägger in effekten överallt så där och bara ändrar färgen. Effekter gör inte spelet automatiskt snyggt, de måste implementeras korrekt med.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Pinsamt dåligt implementerat, förstår inte hur dom har tänkt.

Permalänk

Framförallt måste man ta i konsideration här den avsevärda prestandasmällen din dator kommer att ta om du endast slår på PhysX på medium med ett Nvidia kort som ligger under GTX 670. Det är fruktansvärt ooptimerade saker vi talar om här. Realistiskt ja dock slukar det kraft som alla andra grafiska features.

Permalänk
Medlem

Jag gillar PhysX effekterna som finns i t.ex. Mirror's Edge men i det här spelet såg det inget vidare ut.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av YamahaDGX630:

Luktar fanboy här känner jag... Sluta med det tack!

Jag kan hålla med vissa saker han säger men att AMD är dåligt är ju inte sant, det bara inte funkar lika bra som det gör för Nvidia right ot of the box.

Jag har 7970 och 680 och 7970 är väldigt bra i singel kort men i flera kort så börjar dom små problem komma som inte ens händer med SLI.

När AMD har bra CF drivers och dom fortsätter med mycket minne och högg minnesbuss så kommer jag köra AMD över Nvidia.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag kör nvidia med, men allvarligt talat så betackar jag mig physx, det får allting att se otroligt överdrivet ut och det är den enda effekt det har i mina ögon, fysiken u partiklarna är precis kass därtill, om man ser några av dom där explosionerna dom demonstrerade i denna video med hawken så känns det som om att partiklarna's dragningskraft är 25% av vad dom borde vara.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag kan hålla med vissa saker han säger men att AMD är dåligt är ju inte sant, det bara inte funkar lika bra som det gör för Nvidia right ot of the box.

Jag har 7970 och 680 och 7970 är väldigt bra i singel kort men i flera kort så börjar dom små problem komma som inte ens händer med SLI.

När AMD har bra CF drivers och dom fortsätter med mycket minne och högg minnesbuss så kommer jag köra AMD över Nvidia.

Jojo, jag håller med dig Jag försvarar knappast AMD. Jag tycker att båda företagen är otroligt duktiga på det dom gör, även ifall de har sina små problem ibland. men när man lägger fram argumenten på DET sättet, så känner jag att det inte är sann information...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Fat chance att PhysX kommer att ta fart nu helt plötsligt.

Det är inte bara låst till nVidia utan även mindre brukbart på budget- och OEM-grafikkort.
Så spelltillverkarna är inte så sugna på att lägga extra tid på det.
Ok gammal lista men såhär ser trenden ut:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_hardware-acce...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av Mocka:

"Phyzäks"

Vilket härligt ord, Mocka:D

Jo snyggt med mer skrotpartiklar då man spränger saker men den partikelfysiken på eld och plasma ser för "vindig" ut.

Fast ögon godis och ögon realism är olika saker, båda är nice att se på.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Det är trevligt att PhysX finns, men jag tror att de flesta inte tar PhysX som en anledning till varför de köper Nvidia kort. Hade det funnits i fler titlar så hade det ju varit trevligt, men de flesta kör ju på Havoc som standard. Har för mig att Havoc utför fysik-simuleringar sämre, men den motorn har ju fördelen av att den fungerar för både Amd och Nvidia.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

En av många anledningarna jag kör Nvidia

Nvidia
+ Knappt någon micro-stuttering med ett eller flera kort i SLI
+ PhysX (Officiellt Nvidia) / - Färre Skärmar på ett kort
- Mer Ström / + Mer Prestanda
Slutsats: Bättre men dyrare

AMD
- Micro-stuttering i vissa spel med ett kort, nästan ospelbart med fler kort i CF
+ Fler Skärmar på ett kort / - Inget PhysX
+ Mindre ström / - Mindre prestanda
Slutsats: Sämre men billigare

Jag kör 2st Nvidia Kort, dvs har inga problem med flera skärmar, drar mer ström men har mer prestanda, stödjer PhysX och framförallt har betydligt mindre micro-stuttering med flertalet grafikkort.. valet mellan Nvidia och AMD kort är självklart

Håller med om det mesta här och är några anledningar till att jag själv kör Nvidia. Det må "lukta fan-boy" men den dag AMD spöar Nvidia på de områden som är viktiga för mig så ryker Nvidia-korten och ersätts med AMD i ett nafs. Allt är inte fullkomligt på Nvidia-sidan heller.

Och vad gäller PhysX så är jag inte direkt överförtjust. Att Nvidia skryter med att bara de har det är ju just precis det som är så dåligt med PhysX. Så länge det fortsätter att vara uteslutande för Nvidia så blir det:

1. färre spel som utnyttjar det.

men framför allt

2. aldrig något mer än ögongodis alltså andra gradens fysik. Det jag är intresserad av är första gradens fysik d.v.s. spel där fysiken är avgörande för själva spelfunktionen, inte bara hur spelen ser ut.

Permalänk

Vadå endast för nvidia? Kör physx på high på mitt 7870 i BL2 med skitfin fps. Effekterna är identiska med nvidia kortens

Permalänk
Medlem

Håller med många som tycker nVidia är bättre. Är ingen fanboy, och när (om) AMD kan fixa drivrutiner som funkar så kör jag det gärna på min "riktiga" dator. Deras APU är ju dock finfin till htpc/surfdator. De gör fin hårdvara, men de borde verkligen anställa en bättre programmerare för drivrutinerna. ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

En av många anledningarna jag kör Nvidia

Nvidia
+ Knappt någon micro-stuttering med ett eller flera kort i SLI
+ PhysX (Officiellt Nvidia) / - Färre Skärmar på ett kort
- Mer Ström / + Mer Prestanda
Slutsats: Bättre men dyrare

AMD
- Micro-stuttering i vissa spel med ett kort, nästan ospelbart med fler kort i CF
+ Fler Skärmar på ett kort / - Inget PhysX
+ Mindre ström / - Mindre prestanda
Slutsats: Sämre men billigare

Väldigt konstig jämförelse..

Enda anledningen till att Nvidia kostar mer och är snabbare är ju att de släppte sina kort ett halvår efter AMD. När AMD kommer med sina 8000 kort så lär ju situationen ändras igen.

Permalänk
Medlem

Rätt snyggt, men effekterna är ju aningen överdrivna :/

Får ta å testa hur det ser ut i spelet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHWarrior:

Fat chance att PhysX kommer att ta fart nu helt plötsligt.

Det är inte bara låst till nVidia utan även mindre brukbart på budget- och OEM-grafikkort.
Så spelltillverkarna är inte så sugna på att lägga extra tid på det.
Ok gammal lista men såhär ser trenden ut:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_hardware-acce...

Vill man spela (och använda physx), ska man inte ha ett OEM eller budgetkort ändå, så vad är din poäng med inlägget?

Skickades från m.sweclockers.com