Windows 8 + Wiimote, någon som testat?

Permalänk
Medlem

Windows 8 + Wiimote, någon som testat?

Har köpt grejer till ny HTPC nu i dagarna, och ska slänga ihop den när jag kommer hem på onsdag. Funderar på att göra ett undantag från min vana att alltid vänta ett servicepack eller två innan jag byter till ny windowsversion och köra W8 direkt.

Bakgrunden till detta är att en Wiimote förmodligen är ett väldigt trevligt alternativ till mus när man sitter tillbakalutad i soffan med tangentbordet i knäet, och inte riktigt har någon bra yta att köra runt musen på. Vad jag sett av Metrointerfacet, så verkar det mer eller mindre perfekt för ändamålet.

Vad tror ni som hunnit köra W8 litegrann om iden som sådan? Eller ännu bätte, är det någon som labbat med denna kombination, och kan göra ett utlåtande om hur det funkar?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det låter som en awesome idé. Skulle kunna tänka mig att problimet i början är att inte registrera Wiimoten som en mus och låta den använda touch interfacet helt men ändå ha kvar muspekaren.

Permalänk

En har klagade idag pa att det inte var sa bra, sa vetifan, fastor enda inte varfor folk envisas med en Wiimote >S finns betydligt batter alternative, Wiimote ar inte ens tankt att till storsta del anvandas som mus pa Wii eller nagot for den delen.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det låter som en awesome idé. Skulle kunna tänka mig att problimet i början är att inte registrera Wiimoten som en mus och låta den använda touch interfacet helt men ändå ha kvar muspekaren.

Det går väl precis lika bra att använda Metro med mus som med pekskärm, eller har jag missat några väsentliga skillnader? Hursomhelst gör Metro med mus allt jag vill att det ska kunna göra, så det är väl rätt egalt i slutändan

Nåt som vore awesome på riktigt vore om någon skriver en driver för att använda Metro tillsammans med en Kinect. Förmodligen ingen lätt uppgift, men den borde vara görbar i alla fall.

Skrivet av toxicstone:

En har klagade idag pa att det inte var sa bra, sa vetifan, fastor enda inte varfor folk envisas med en Wiimote >S finns betydligt batter alternative, Wiimote ar inte ens tankt att till storsta del anvandas som mus pa Wii eller nagot for den delen.

Vilka är alternativen? Är bara ute efter funktionen av en Wiimote, finns det bättre grejer som gör samma sak, som det dessutom finns riktiga drivers (som motsats till diverse fulhack för att få det att lira) till, så är jag klart öppen för förslag. Den enda egentliga fördelen jag ser i just Wiimote är att jag har en trave sådana hemma redan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ja! Jag letade själv efter samma lösning ett tag sedan, men när jag inte hittade nåt hackade jag ihop en egen lösning! Och resultatet blev riktigt bra!
Jag har gjort en app som med hjälp av ett antal open source projekt tar data från en Wiimote och emulerar en touchskärm så du kan svepa för att scrolla och skriva med OSD tangentbordet. Det är som om Windows 8 vore gjort för det här
Jag har lanserat en betaversion idag! Gå till touchmote.net och ladda ned !

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSimon:

Ja! Jag letade själv efter samma lösning ett tag sedan, men när jag inte hittade nåt hackade jag ihop en egen lösning! Och resultatet blev riktigt bra!
Jag har gjort en app som med hjälp av ett antal open source projekt tar data från en Wiimote och emulerar en touchskärm så du kan svepa för att scrolla och skriva med OSD tangentbordet. Det är som om Windows 8 vore gjort för det här
Jag har lanserat en betaversion idag! Gå till touchmote.net och ladda ned !

Oh sweet! Orkade inte engagera mig mer i det här (har dock sett utveckling på den fronten på annat håll sedan jag spånade på det), men får ta och testa när jag kommer hem.

Vilken BT-stack kör du med förresten?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Oh sweet! Orkade inte engagera mig mer i det här (har dock sett utveckling på den fronten på annat håll sedan jag spånade på det), men får ta och testa när jag kommer hem.

Vilken BT-stack kör du med förresten?

Jaså är det fler som är på samma spår?

Du kommer kunna synka wiimoten direkt i appen och den använder Windows bt stack och de blir permanent kopplad så nästa gång är det bara att klicka på vilken knapp som helst på wiimoten för att ansluta på samma sätt som det fungerar på wii konsolen

Hör gärna av dig hur det går! Skicka gärna buggrapporter på github om du stöter på ett rekonstruerbart problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Märkte nu att nedladdningslänkarna var korrupta, men det borde fungera nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSimon:

Jaså är det fler som är på samma spår?

Du kommer kunna synka wiimoten direkt i appen och den använder Windows bt stack och de blir permanent kopplad så nästa gång är det bara att klicka på vilken knapp som helst på wiimoten för att ansluta på samma sätt som det fungerar på wii konsolen

Hör gärna av dig hur det går! Skicka gärna buggrapporter på github om du stöter på ett rekonstruerbart problem

Skickades från m.sweclockers.com

Sisådärja, nu har jag fått sensor baren jag beställde för några veckor sedan, moddat dit en USB-kontakt, och installerat Touchmote. Funkar alldeles prima so far. Gillar verkligen att installern är så liten också, alla andra alternativ jag lekte med tidigare har inneburit nedtankning av en enorm jäkla blåtandstack, med en massa crapfunktionalitet man inte har nytta av.

En lite smålöjlig detalj att lipa på förresten; installern försöker by default installera x64-versionen till x86-programkatalogen på ett 64-bitssystem (C:\Program Files (x86) i mitt fall). Inte någon jättegrej, men skulle ju vara prydligare om den försökte lägga det rätt från början

Tänkte ta och smälla upp ett galleri med hela baletten, från moddning av sensorbar till installation och konfiguration av Touchmote, med lite tur kanske det lockar fler att testa på. Det funkar verkligen bra ihop med w8

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Gött att det funkar bra för dig!

Ta gärna och lägg upp ett galleri

Permalänk
Medlem

Skulle detta fungera med windows 7?

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Skrivet av xapa112:

Skulle detta fungera med windows 7?

Är inte påläst om den exakta lösning som används här, har själv bara använt GlovePIE. Men ja, det ska fungera. Det mesta som fungerar på det ena ska väl fungera på det andra? (Win7/Win8)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainOfSweden:

Är inte påläst om den exakta lösning som används här, har själv bara använt GlovePIE. Men ja, det ska fungera. Det mesta som fungerar på det ena ska väl fungera på det andra? (Win7/Win8)

Najs Ska prova, behöver bara en Wii Sensor nu!

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Skulle detta fungera med windows 7?

Den senaste versionen fungerar tyvärr inte med Windows 7 "out-of-the-box" , den använder en nyare API från Microsoft som inte finns i Windows 7.
Du kan ladda ned beta 3 och den ska fungera med Windows 7
http://touchmote.net/downloads/Touchmote_v1.0b3_x64.exe
http://touchmote.net/downloads/Touchmote_v1.0b3_x86.exe

EDIT: Alternativa lösningen fungerade inte, men det kommer ett alternativ i nästa release som kan ge viss Windows 7 stöd. Men är det bara musfunktionalitet som efterfrågas så finns det en lösning som fungerar på Windows 7 kallat WiiMouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSimon:

Den senaste versionen fungerar tyvärr inte med Windows 7 "out-of-the-box" , den använder en nyare API från Microsoft som inte finns i Windows 7.
Du kan ladda ned beta 3 och den ska fungera med Windows 7
http://touchmote.net/downloads/Touchmote_v1.0b3_x64.exe
http://touchmote.net/downloads/Touchmote_v1.0b3_x86.exe

Alternativt kan du testa den senaste versionen, men redigera user.config filen i AppData\Roaming\Simphax\Touchmote , ersätt "touch" med "tuio", vilket gör Touchmote agera TUIO server, och använd EcoTUIODriver härifrån, för att översätta TUIO händelser till Windows touch event.

Avast gnäller om virus när jag tankar den, är den säker att öppna?

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Avast gnäller om virus när jag tankar den, är den säker att öppna?

Den borde inte säga något om virus, har iofs själv inte använt antivirus på min testmaskin, men har du följt mina länkar så ska det vara säkert att öppna. Men kan kolla på det när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Najs

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Avast gnäller om virus när jag tankar den, är den säker att öppna?

Testade med senaste Avast Antivirus nu och den klagar inte på något virus för mig, däremot ger han en varning att installationsfilen är ovanlig bland datorer som använder Avast, vilket inte alls är förvånande för beta 3 bara laddades ned mindre än 40 gånger. Installationen är en vanlig InstallShield.

Permalänk
Skrivet av xapa112:

Najs Ska prova, behöver bara en Wii Sensor nu!

Protip, det mesta som lyser fungerar Eftersom "sensorn" är en vanlig IR-sändare, och Remoten är mottagare så fungerar det även bra med andra ljusskällor. En klassiker som lämpar sig bra för ett snabbt test är två stearinljus. Det är också därför pekaren lever rövare om du använder den nära ett fönster och den träffas av solljus

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainOfSweden:

Protip, det mesta som lyser fungerar Eftersom "sensorn" är en vanlig IR-sändare, och Remoten är mottagare så fungerar det även bra med andra ljusskällor. En klassiker som lämpar sig bra för ett snabbt test är två stearinljus. Det är också därför pekaren lever rövare om du använder den nära ett fönster och den träffas av solljus

Jag äger alltså en sensor, men min lillebror vägrar låta mig klippa av sladden...
Så vad jag gjorde var att jag kopplade in Wii't i rummet och matade senorn med ström därifrån. Självklart fungerade detta, så jag fick nöjet att styra Win8 ändå!

Kom just på detta:
Om ni har ett Wii i TV-hyllan, klipp inte sladden! Ni kan använda Wii't som strömkälla när ni styr Windows med. Och samtidigt kunna använda samma Sensor till att spela med. :3

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Det går ju också använda en gammal strömadapter och koppla ihop med sensor baren så kan man använda den till båda Har gjort det själv utan att klippa en enda kabel med hjälp av en bit elkabel och en rulle eltejp

Permalänk
Avstängd

Kolla in FreePIE, den stödjer just nu inte wiimote mer än knapptryckningar, men teamet jobbar just för fullt för att få alla versioner inklusive den senaste med integrerad Motion Plus att fungera

http://www.mtbs3d.com/phpBB/viewtopic.php?f=139&t=16305

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul idé! Ska testa touchmote när jag kommer hem!