Problem med hårddiskar och windows

Permalänk

Problem med hårddiskar och windows

Hej! Har 2 hårddiskar i min dator. Jag har windows 7 installerad på en SSD och sen har jag en mekanisk på 1 tb.

Mitt "störande" problem är att varenda gång jag startar min dator så ser jag startbilden för moderkortet, sen kommer det upp att jag kan välja om jag vill köra "Windows 7 eller Windows 7" (det är i ett likadant fönster som när man ska välja att köra felsäkert läge eller ej)

Frågan är helt enkelt hur ska jag bli av med detta?

Förlåt om det inte är så ihophängande e fruktansvärt trött.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskrosbarnet:

Hej! Har 2 hårddiskar i min dator. Jag har windows 7 installerad på en SSD och sen har jag en mekanisk på 1 tb.

Mitt "störande" problem är att varenda gång jag startar min dator så ser jag startbilden för moderkortet, sen kommer det upp att jag kan välja om jag vill köra "Windows 7 eller Windows 7" (det är i ett likadant fönster som när man ska välja att köra felsäkert läge eller ej)

Frågan är helt enkelt hur ska jag bli av med detta?

Förlåt om det inte är så ihophängande e fruktansvärt trött.

Verkar det som att du har Windows 7 installerat på båda diskarna? Formatera din mekaniska HDD, det vill säga, rensa den helt och hållet från allt! Sedan gör du om den till NTFS. När du gjort detta ställer du in boot-order i BIOS och ser till att din SSD ligger först i listan. Nu kommer din mekaniska HDD att agera som lagringsenhet

Permalänk

http://www1.imperial.ac.uk/resources/453F327A-34D3-48FB-B1CB-4D14D765C6A3/win7bootmenu.jpg

Ungefär så, fast det står om jag vill välja "windows 7 eller windows 7" Typ.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Verkar det som att du har Windows 7 installerat på båda diskarna? Formatera din mekaniska HDD, det vill säga, rensa den helt och hållet från allt! Sedan gör du om den till NTFS. När du gjort detta ställer du in boot-order i BIOS och ser till att din SSD ligger först i listan. Nu kommer din mekaniska HDD att agera som lagringsenhet

Annars kan han väl bara ta bort den han inte använder i msconfig väl?

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Verkar det som att du har Windows 7 installerat på båda diskarna? Formatera din mekaniska HDD, det vill säga, rensa den helt och hållet från allt! Sedan gör du om den till NTFS. När du gjort detta ställer du in boot-order i BIOS och ser till att din SSD ligger först i listan. Nu kommer din mekaniska HDD att agera som lagringsenhet

Hm, formatering var väl min sista lösning.. Trodde jag formatera hela disken när jag installerade om windows..

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Skrivet av m0xzii:

Annars kan han väl bara ta bort den han inte använder i msconfig väl?

Vidareutveckla tack

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskrosbarnet:

Vidareutveckla tack

start --> skriv in msconfig , gå till boot fliken.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Verkar det som att du har Windows 7 installerat på båda diskarna? Formatera din mekaniska HDD, det vill säga, rensa den helt och hållet från allt! Sedan gör du om den till NTFS. När du gjort detta ställer du in boot-order i BIOS och ser till att din SSD ligger först i listan. Nu kommer din mekaniska HDD att agera som lagringsenhet

Kan f.ö nämna att den redan är NTFS och ssd:n ligger först

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Skrivet av Kotan:

start --> skriv in msconfig , gå till boot fliken.

Ser nu på bootfliken att båda diskarna näms som (C:\Windows) och (D:\Windows)

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskrosbarnet:

Ser nu på bootfliken att båda diskarna näms som (C:\Windows) och (D:\Windows)

Står det inte current OS på ena?

Antar att det har uppstått för att du har haft din 1TB inkopplad när du installerade. Windows är fortfarande så idiotiskt så att det helst lägger bootfilerna på en annan hårddisk än där man installerar Windows.
Så om du redan hade gamla bootfiler på den så uppdaterar den och lägger till alternativ.

Edit: Om det är så som jag antar så hade formatering (eller urkoppling) av din 1TB resulterat i att windows inte bootar alls.
För att undvika problem i framtiden ska man aldrig ha någon extra hårddisk inkopplad då man installerar Windows.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Står det inte current OS på ena?

Antar att det har uppstått för att du har haft din 1TB inkopplad när du installerade. Windows är fortfarande så idiotiskt så att det helst lägger bootfilerna på en annan hårddisk än där man installerar Windows.
Så om du redan hade gamla bootfiler på den så uppdaterar den och lägger till alternativ.

Jo står Current OS; Default OS.

Går det att flytta över bootfilerna eller hur skall jag gå tillväga?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskrosbarnet:

Jo står Current OS; Default OS.

Går det att flytta över bootfilerna eller hur skall jag gå tillväga?

Men det står väl bara det på ett av alternativen? så då borde det ju vara säkert att ta bort det andra. Alternativt om du känner dig osäker så kan du gå in i Kontrollpanelen --> system --> advanced system setting --> advanced --> startup settings och sänka tiden som det ska visas. Antar att det iofs är samma som "timeout" i msconfig/boot.

Att få bootfilerna på rätt disk (SSDn) kan man väl få genom att bara ha den hårddisken i och starta upp med winskivan och välja att reparera. (Dock inte alls hemma på detta då jag inte behövt göra det)

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Låter som det enklaste är att formatera ena disken, vet inte riktigt vart jag har min W7 skiva

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskrosbarnet:

Låter som det enklaste är att formatera ena disken, vet inte riktigt vart jag har min W7 skiva

Om du installerar om Windows, så ha enbart SSDn inkopplad. För att undvika samma grej igen

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Yes, ska nu testa att i msconfig radera \D: då jag tror jag hittat lösningen! tack för all hjälp!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Inaktiv

Hur var lösningen? Jag har själv varit i samma sits men jag kom aldrig ihåg vad jag gjorde.