War Z och Day Z... hur uttalar ni det?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Inte för att det är viktigt men jag säger War Zet och Day Zet då Z uttalas zet på engelska.

Tror du menar Zed.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk

Här på andra sidan klotet i australien säger iaf mina kompisar dayzee å warzee.
Så utalade jag det hemma oxå.
så antar att hur man än uttalar de så förstår dem flesta vad man menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Själv ser jag det som Day"C" iom att Z är ett akronym som jag ser det iaf på Zombie och därav är det ett akronym och inte en bokstav i uttalet, t.ex. säger man ju D M "C" och inte D M Zed (Demilitarized Zone), men det är ju en smaksak antar jag.

En britt eller kanadensare skulle säga "Dee Emm Zed", och vara helt korrekt.
En amerikan hade sagt "Dee Emm Cee", och också vara helt korrekt.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Däjs

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

"jag spelar däjs"

what the shit am I hearing?!

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

En britt eller kanadensare skulle säga "Dee Emm Zed", och vara helt korrekt.
En amerikan hade sagt "Dee Emm Cee", och också vara helt korrekt.

Ah hittade faktiskt en intressant sida för just detta
http://www.howjsay.com/index.php?word=DMZ
http://www.howjsay.com/index.php?word=z&submit=Submit

Så ja man får väl välja vad man föredrar

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

"jag spelar däjs"

what the shit am I hearing?!

Är det något problem?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

"jag spelar däjs"

what the shit am I hearing?!

Bättre än bäjs

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

Säger Day Cee, eftersom det ligger mycket bättre i munnen än Day Zed. Förut sa jag Days, eftersom jag trodde att Z:at bara var för att hippa till det lite, ungefär som när 13åringarna skriver Skillz osv.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

DayZäta D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Hur uttalar ni detta egentligen? Man blir ju en liten språkpolis när ens ungar kommer och tjatar om "C"
är ju bokstaven "Z" alltså zed!!!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=nbpw...

Alltså är DayZee/DayCee är det korrekta uttalet. Inte DayZed.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Tror du menar Zed.

Googlade och ja jävlar har du rätt. Zed uttalas det och det verkar endast vara das Merican's som säger Z som zee... Fast det är inte första gången de utmärker sig...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=nbpw...

Alltså är DayZee/DayCee är det korrekta uttalet. Inte DayZed.

... om och endast om man talar amerikansk engelska. Ha en bra dag!

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Z kan uttalas både "Zi" och "Zed". Beror helt enktelt på vart man är.

Brukar säga antingen Day-si eller days. Om det är rätt eller fel är ju en annan femma.

Brukar bara säga Days, enklare och alla fattar vad jag menar

Permalänk

DayZee brukar jag säga.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Säger Day Cee, eftersom det ligger mycket bättre i munnen än Day Zed. Förut sa jag Days, eftersom jag trodde att Z:at bara var för att hippa till det lite, ungefär som när 13åringarna skriver Skillz osv.

Z i namnet är väl förkortning på Zombies? Och Zombies uttalas inte Zed-ombies direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Fast nu bor vi väl i sverige och då blir det väl: Dag Zäta och Krig Zäta, iaf så jag brukar säga.

Om man inte pratar Stockholmska - då blir det Dag Zeta ;D

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Hur uttalar ni detta egentligen? Man blir ju en liten språkpolis när ens ungar kommer och tjatar om "C"
är ju bokstaven "Z" alltså zed!!!

Ptja, i Brittiskt Engelska uttalas Z "Zed" men i Amerikansk engelska uttalas Z "Zee" så om man säger Day Zee är det minst lika korrekt, som att säga Day Zed.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Z i namnet är väl förkortning på Zombies? Och Zombies uttalas inte Zed-ombies direkt

Jo, dock är ju Zed slang för zombie. Day Zombie är ju dock ett skitkasst namn, så DayZ låter mkt bättre i så fall.

Att en ensam bokstav inte uttalas som det används i ord borde du dock veta. Z uttalas för oss Säta, för den sakens skull säger vi inte Säta-ebra. Om man uttalar Z som Cee eller Zed är upp till var och en, båda är korrekta, de härstammar bara från olika kulturer. Även britterna ursprungligen sa Zed så säger många Cee nu.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Days & Wars

Visa signatur

NZXT H700i - ASUS Z390-F Strix - 32GB Vengeance PRO 3200Mhz - Intel I9 9900k - PALIT 2080 TI - Corsair HX850 - 500Gb Sandisk Ultra SSD - 1TB Samsung SSD - Custom Watercooled

Corsair K70 Lux RGB - Logitech G502 - Astro A50 - Acer Predator 35" Curved 200hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, dock är ju Zed slang för zombie. Day Zombie är ju dock ett skitkasst namn, så DayZ låter mkt bättre i så fall.

Att en ensam bokstav inte uttalas som det används i ord borde du dock veta. Z uttalas för oss Säta, för den sakens skull säger vi inte Säta-ebra. Om man uttalar Z som Cee eller Zed är upp till var och en, båda är korrekta, de härstammar bara från olika kulturer. Även britterna ursprungligen sa Zed så säger många Cee nu.

Men hur bra namn blir det om man uttalar det som Zed? Day Zed låter ju inte så mycket bättre än Day Zombie
Men jag förstår hur du menar

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Men hur bra namn blir det om man uttalar det som Zed? Day Zed låter ju inte så mycket bättre än Day Zombie
Men jag förstår hur du menar

Sa i kommentaren precis innan att jag säger Day Cee eftersom det låter mkt bättre än Day Zed?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aniron:

... om och endast om man talar amerikansk engelska. Ha en bra dag!

Va?
Han låter ju som han ær från irland eller så. Ok new zealand

Kænner flera från birmingham som uttalar Z som cee.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Däjsii
Vårsii

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

... om och endast om man talar amerikansk engelska. Ha en bra dag!

Det ett egennamn uttalas likadant.

Rocket som är från Nya Zeeland där de säger Zed säger det som Zee.
Sacriel, han säger också DayZee, även fast han pratar "brittiska".

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Tyvärr blir det ofta "Daisy" när jag uttalar det.

Tränar på att uttala det som "Däjsii".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zaltrip:

Fast nu bor vi väl i sverige och då blir det väl: Dag Zäta och Krig Zäta, iaf så jag brukar säga.

Haha, jo jag brukar också säga spelens namn på svenska för att det låter roligare.
Typ som: "Grabbar, ska vi lira lite Stridsfält 3 eller kanske Legendligan?"

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Dejsee och Warsee!

"but in American English, its name is 'zee' /ˈziː/"
- Gymnasieelevers mest använda informationskälla

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq