Varför rasslar HDD'n konstant?

Permalänk

Varför rasslar HDD'n konstant?

Jag undviker egentligen så långt det är möjligt att ta i Windows ens med tång, men nu måste jag hjälpa en kollega.
Har en antik laptop med Windows Vista Ultimate installerat. Den har samlat damm i över ett år, men togs nu fram då kollegans än mer antika dator brakat ihop. Nu klagas det på att den är seg och att hårddisken konstant rasslar. Den har varit igång i 3 dygn nu. Om det vore indexering borde den vara klar vid det här laget. Hur kan jag se i Windows exakt vad det är som gör att hårddisken ständigt rasslar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyDiesel:

Hur kan jag se i Windows exakt vad det är som gör att hårddisken ständigt rasslar?

Du kan inte.

Jag brukar kolla SMART status i BIOS men också använda CrystalDiskInfo och Western Digitals egna Data Lifeguard. Dock skulle jag vilja påstå att CrystalDiskInfo är lite opålitligt, jag hade en 5år gammal Samsung HDD som var så seg att den inte orkade köra spel men CrystalDiskInfo påstod att dess status var "good". Dock är det programmet väldigt händigt för att kolla temperatur, spin up times, power-on count, read error rate, write error rate och massor av andra stats. Jag har inte testat WD Data Lifeguard på något annat än WD HDDs men man tycker ju att det borde fungera för allt. Den kollar upp min Samsung 830 i alla fall.

Permalänk

Jag menar inte att den rasslar för att den är på väg att rasa. Jag vill veta vad den gör. Vilket program är det som hela tiden vill åt hårddisken?

Permalänk
Medlem

Dåligt med ram i datorn? Swapfil? A/V som spårat ur och söker konstant?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Det ÄR dåligt med RAM i datorn. Den är gammal och risig. Dock nyare och med bättre prestanda än det museiföremål den ersätter. Trots detta är den seg, men den har alltid varit seg. Ända sedan den var ny. Den är från 2008 och är den nyaste PC'n på hela företaget.
Det körs Outlook 2007 på den samt Visma Administration. Inga tunga program sålunda.

Permalänk
Skrivet av JohnnyDiesel:

Det ÄR dåligt med RAM i datorn. Den är gammal och risig. Dock nyare och med bättre prestanda än det museiföremål den ersätter. Trots detta är den seg, men den har alltid varit seg. Ända sedan den var ny. Den är från 2008 och är den nyaste PC'n på hela företaget.
Det körs Outlook 2007 på den samt Visma Administration. Inga tunga program sålunda.

Ja, men om det ÄR dåligt med ram i datorn så har du ju svaret där... Finns inte tillräkligt mer ram kommer hårddisken agera en buffert för ram. Skaffa mer ram så har du troligen löst problemet.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyDiesel:

Jag undviker egentligen så långt det är möjligt att ta i Windows ens med tång, men nu måste jag hjälpa en kollega.
Har en antik laptop med Windows Vista Ultimate installerat. Den har samlat damm i över ett år, men togs nu fram då kollegans än mer antika dator brakat ihop. Nu klagas det på att den är seg och att hårddisken konstant rasslar. Den har varit igång i 3 dygn nu. Om det vore indexering borde den vara klar vid det här laget. Hur kan jag se i Windows exakt vad det är som gör att hårddisken ständigt rasslar?

Eftersom det är windows vista så är det det som gör att den "raslar" jobbar hela tiden ,det är vista i ett nötskal jag hade vista förut och det var samma fenomen det är massa skit som ligger och körs hela tiden!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Skrivet av linde:

Eftersom det är windows vista så är det det som gör att den "raslar" jobbar hela tiden ,det är vista i ett nötskal jag hade vista förut och det var samma fenomen det är massa skit som ligger och körs hela tiden!

Misstänkte nästan att det är Vista som är boven. Försökte rensa ut skiten så gott det gick. Sen har den en massa tjafs för sig med HP-bloatware som driver en till vansinne.

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Ja, men om det ÄR dåligt med ram i datorn så har du ju svaret där... Finns inte tillräkligt mer ram kommer hårddisken agera en buffert för ram. Skaffa mer ram så har du troligen löst problemet.

Tack, men allt som kostar 1 krona eller mer är för mycket för den datorn. Jag vill bara veta VAD det är som härjar på hårddisken.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att ni måste öka växlingsfilen för det virtuella minnet för att få lite bättre prestanda, men bäst är om ni köper mer RAM och sen så hoppas jag att ni inte har femtioelva ikoner på skrivbordet och en massa uppstartas program som vill starta för då kan jag förstå om den är seg och att disken får jobbar mycket.

Jag hade gjort en backup och blåst om den här datorn och bytt till win7 minst och köpt mer RAM.

Permalänk
Medlem

Har vista på ena datorn där hemma. Hårddisken rasslar nästintill konstant och har gjort det sedan nyinstallation (ca 5 år sedan). Jag är inte helt hundra på vad den sysslar med men har inte haft ork att bry mig heller. Datorn funkar fint om än en aning vistaseg. Har haft lite funderingar på om den defragmenterar hårddisken konstant eller nåt. Varje gång jag själv funderat på att göra det så står det att det nyligen gjorts. Trots att jag schemalagt det till att göras mitt i natten.
Hur som helst, verkar som en exta vistafeature, är så van vid att somna till ljudet nu så vet inte hur jag ska klara mig när jag bytt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Det kan vara så att ni måste öka växlingsfilen för det virtuella minnet för att få lite bättre prestanda, men bäst är om ni köper mer RAM och sen så hoppas jag att ni inte har femtioelva ikoner på skrivbordet och en massa uppstartas program som vill starta för då kan jag förstå om den är seg och att disken får jobbar mycket.

Jag hade gjort en backup och blåst om den här datorn och bytt till win7 minst och köpt mer RAM.

Nej, den här datorn är bara en temporär spelare i laget. Om det tar längre tid än 3 minuter att fixa eller kostar mer än 1 krona så åker den i skrotbingen. En ny dator med mångdubbelt bättre prestanda får man ju för 2000:-. Jag vill bara veta om jag lätt kan se vilken funktion det är som härjar och om det är något man kan ta bort/stänga av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyDiesel:

Nej, den här datorn är bara en temporär spelare i laget. Om det tar längre tid än 3 minuter att fixa eller kostar mer än 1 krona så åker den i skrotbingen. En ny dator med mångdubbelt bättre prestanda får man ju för 2000:-. Jag vill bara veta om jag lätt kan se vilken funktion det är som härjar och om det är något man kan ta bort/stänga av.

Ok, men du har ju i så fall aktivitetshanteraren eller resursövervakaren som du kan använda dig av om du vill se om det är något program som tar ovanligt mycket prestanda.

Permalänk
Medlem

Vista vill nog hälst ha 4 GB RAM.. 8GB är ännu bättre

största problemet i början när vista släpptes förutom brist på drivrutiner var att laptops fick *vista ready* eller liknande klisterlappar på sig fast dom var aldeles för klena..

Permalänk

Största problemet är att den har viruset Windows installerat. Om jag fick bestämma hade vi bara aluminiumburkar här med äpplen på. Och Visma gick att köra på Mac. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Vista vill nog hälst ha 4 GB RAM.. 8GB är ännu bättre

största problemet i början när vista släpptes förutom brist på drivrutiner var att laptops fick *vista ready* eller liknande klisterlappar på sig fast dom var aldeles för klena..

Mjo, mycket minne är nog att föredra. Har 4GB i min och bara efter att ha startat upp den så har den tuggat i sig mer än hälften, drygt 2,4gb och då har jag ändå rensat bort så att det i princip bara är mitt AV program som startar med vista.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |