kan inte boota windows 8??

Permalänk

kan inte boota windows 8??

Hej

Jag köpte windows 8 och valde att formatera hela min dator (c drive)

jag laddade hem iso filen
brände den på en skiva
bootade datornfrån skivan
installerade windows efter jag tagit bort min c: partition och formaterat och skapat en ny clean

installationen gick bra
men jag kan inte starta windows

varje gång jag startar och försöker boota från hårddisken får jag fram detta
https://dl.dropbox.com/u/12344784/20130131_111601.jpg

jag vet inte vad jag ska göra.

jag kan starta windows 8 om jag ställer in datorn att boota från skiva men när den säger att jag ska trycka på en tangent så låter jag den vara och då startar windows 8 upp.

men så kan jag ju inte ha det!!

vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS hur prioritering av startenheter ser ut.

Permalänk

det är rätt där, min SSD disk är prioriterat som nummer 1, har även prövat alla andra alternativ som nr 1.

det förklarar ändå inte varför det går att boota när jag har cd skivan i

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

det är rätt där, min SSD disk är prioriterat som nummer 1, har även prövat alla andra alternativ som nr 1.

det förklarar ändå inte varför det går att boota när jag har cd skivan i

Testat ställa in default BIOS inställningar?

Permalänk

du menar, typå återställa bios?

Permalänk
Medlem

Ladda default inställningar och se om det hjälper. Eller så behöver du uppdatera BIOS. Vad är det för moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

...

varje gång jag startar och försöker boota från hårddisken får jag fram detta
https://dl.dropbox.com/u/12344784/20130131_111601.jpg

jag vet inte vad jag ska göra.

jag kan starta windows 8 om jag ställer in datorn att boota från skiva men när den säger att jag ska trycka på en tangent så låter jag den vara och då startar windows 8 upp.

men så kan jag ju inte ha det!!

vad ska jag göra?

Jag hade problem att slutföra installationen ordentligt från skiva också, slutade med att jag installerade från USB och då fungerade det klockrent. Ingen aning om varför, men jag fick tipset från något forum och det fungerade.

EDIT: Jag gissar på att det är startfiler som på något sätt fortfarande hänvisar till skivan, vilket gör att du läser in en del av de filerna, medan resten av systemet körs från SSDn när du startar med skivan i.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

suck, jag som formaterat allt frånd atorn där jag har cd brännaren

satans microsoft

ingen annan lösning??

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

suck, jag som formaterat allt frånd atorn där jag har cd brännaren

satans microsoft

ingen annan lösning??

När du väl är inne i Windows, kolla c:\boot.ini t.ex. om det står något annat än SSDn där. Annars kan man behöva in i registret och leta antagligen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

löste sig till slut.
fick installera om två gånge roch plötsligt gick det... vet inte varför men nu kan jag boota som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

löste sig till slut.
fick installera om två gånge roch plötsligt gick det... vet inte varför men nu kan jag boota som vanligt.

Ja, det har varit sånt krångel för några som sagt, inklusive mig själv. Nåt som blir fel med sökvägar på nåt vänster. Men gött att det funkar!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag vet en möjlig lösning, boota från installationsskivan och välj att reparera, sedan välj kommandoprompten i menyn och kör detta >

bootsect.exe /nt60 SYS /force och sedan starta om.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio