Klåpardrag med "destroyer of disks"

Permalänk
Medlem

Klåpardrag med "destroyer of disks"

Hej!

Jag skulle köra dd if=/dev/zero of=/dev/sdd -bs=1M, men jag skrev sdb och det råkade vara en hårddisk med windows partition på + en till partition jag bland annat har den enda win8 ison på. Jag stängde av efter knappt några sekunder då jag insåg att jag klantat mig och jag lyckas komma in i ntldr där wubi och windows 8 dyker upp, jag lyckas dock inte boota in i något operativ längre.

Jag kollade disken i gparted och den finner inga solida partitioner, ungefär som om jag tagit bort partitionstabellen. Ändå kommer jag "kinda" fram till en windows varningsskärm.

Jag provar att köra rädda data med gparted och sen föra över win8 ison till usbminne för att göra recovery, jag kan inte tänka mig något annat sätt just nu. Förhoppningsvis har inte dd skrivit över något som inte kan substitueras..

Nu har gparted kört och inte lyckats hitta några partitioner, så jag vet inte vad jag ska göra. Några förslag?

Jag är inte hundra på om jag är i rätt forumdel, men jag antog att windows delen skulle passa bra.

jag försöker se om det går att fixa partitionstabellen, är det nån som har något bättre förslag?

edit:

Jag har använt testdisk från gparted på usb och hittat partitionerna. Testdisk identifierade dock tre partitioner.

Jag hade en primär som win8 fanns på, det överensstämmer med en bootbar som testdisk hittade, men testdisk identifierar den som två linuxpartitioner (pga dd kanske) och den andra är primär men inte bootbar.
Sist finns ntfspartitionen, som är logisk kvar och den verkar intakt vilket betyder att data borde gå att komma åt.
Men jag vet inte hur jag ska kunna skapa en partitionstabell där jag endast har en bootbar ntfs partition som spannar utrymmet som båda första partitionerna täcker. Jag har inte använt testdisk förut, och det är väl inte genomförbart heller kanske.

Testdisk hittar

* Linux 673 251 47 9250 253 27 40435712
P Linux 21569 20 20 24086 21 63 40435712
P HPFS - NTFS 26121 151 15 121600 150 22 1533870080

Men hade jag inte dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=1M på disken så hade det nog sett ut så här:

* HPFS -NTFS . . . . . . ........
L HPFS - NTFS . . . . . . ........

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Hedersmedlem

Inte skriva egna inlägg efter inlägg efter inlägg i rad, tack. Använd Redigera och ändra tidigare inlägg istället. Det blir mer lättläst och ser trevligare ut. Dessutom slipper vi fundera på eventuella bumpningar (§4 i reglerna).

*Fyra inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack, jag menade inte att bumpa, ursäkta

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luminous:

Tack, jag menade inte att bumpa, ursäkta

Det gjorde du inte den här gången, men när du skriver en mängd korta inlägg direkt efter varandra så kan det lätt tolkas så och kanske bli anmält av någon.

En bump är det endast om inlägget inte tillför nya information eller nya frågor. Men som sagt, det ser trevligare ut om man inte sprider ut information över fyra inlägg, speciellt om man inte fått några svar än. Därför påtalade jag det.

Edit: Åter till ämnet och nu inväntar vi bara bra svar från andra medlemmar!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

jag kör photorec, och jag kan rekommendera det om nån annan skulle ha råkat sabba partitionstabellen.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself