Windows 8 Installering

Permalänk
Medlem

Windows 8 Installering

Hallå!

Jag ber om ursäkt för min förra tråd ni som hann läsa den.
Jag snappade upp ett inlägg från min förra tråd där någon tipsade mig om detta erbjudandet: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/buy?ocid=GA8_O_WOL_Hero_ShopHP_FPP_Null

Jag kan inte koppla upp mig på internet på min Laptop för att det är något strul med Nätverkskortet. Hade då tänkt att uppgradera mig från Vista till Windows 8 och håller tummarna för att problemet löser sig. Jag har ett Kingston USB minne med 7.5gb på och min fråga lyder nu såhär; Kan jag köpa Windows 8 från länken, ladda ner, lägga över på Minnet och öppna det och starta en ominstallation på min Laptop? Om inte hur går jag tillväga? Jag är högst okunnig och uppskattar alla svar.

Tack på förhand!

EDIT: Jag har en Stationär dator med ganska så dålig prestanda. OS - Windows Vista. Skulle jag möjligtvis vid en ominstallation till Windows 8 märka en klar skillnad när det kommer till datorns prestation?

EDIT 2: 2.5GB RAM / Intel (R) PEntium (R) D CPU 2.80 GHz Processor / 32bit OS... Jag skäms för att lämna ut denna information om min skogsdator!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Köper jag detta kan jag då använda det på två datorer?

Permalänk
Medlem

Detta är alltså det 'riktiga windows 8 (pro)', för så här bra pris? För vanlig standard PC? Inget fuffens?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Funkar endast på 1 dator , måste köpa en ny nyckel till den andra datorn.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alpacka:

Köper jag detta kan jag då använda det på två datorer?

Detta är för en dator.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Detta är endast en uppgradering, man får ingen nyckel man kan använda sig av i framtiden vid eventuell formatering?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zipmiX:

Detta är endast en uppgradering, man får ingen nyckel man kan använda sig av i framtiden vid eventuell formatering?

Jo, du får en nyckel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zipmiX:

Detta är endast en uppgradering, man får ingen nyckel man kan använda sig av i framtiden vid eventuell formatering?

Jo denna nyckel kan du ha till ev omformatering/flytt till en annan burk.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpacka:

Hallå!

Jag ber om ursäkt för min förra tråd ni som hann läsa den.
Jag snappade upp ett inlägg från min förra tråd där någon tipsade mig om detta erbjudandet: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/buy?ocid=GA8_O_WOL_Hero_ShopHP_FPP_Null

Jag kan inte koppla upp mig på internet på min Laptop för att det är något strul med Nätverkskortet. Hade då tänkt att uppgradera mig från Vista till Windows 8 och håller tummarna för att problemet löser sig. Jag har ett Kingston USB minne med 7.5gb på och min fråga lyder nu såhär; Kan jag köpa Windows 8 från länken, ladda ner, lägga över på Minnet och öppna det och starta en ominstallation på min Laptop? Om inte hur går jag tillväga? Jag är högst okunnig och uppskattar alla svar.

Tack på förhand!

Du kommer få 3 st val när du kommit så långt att du startat den lilla klienten som Microsoft ber dig ladda ned. Där kan man antingen installera det direkt, gör det till en iso (fil på datorn så man kan bränna det på DVD senare) eller skapa ett bootbart media. Välj bootbart media och stoppa i din USB sticka sen väljer du stickan och sen sköter programmet resten.

Med den stickan sen kan du både uppdatera Vista till Windows 8 eller installera en helt fräsch kopia av Windows 8 (alltså rensa allt på datorn och börja med en ren installation). Inte många som vet att det sistnämnda går.

Man kan även spara iso filen till hårddisken och vi senare tillfälle göra en bootbar USB.

Lycka till.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Du kommer få 3 st val när du kommit så långt att du startat den lilla klienten som Microsoft ber dig ladda ned. Där kan man antingen installera det direkt, gör det till en iso (fil på datorn så man kan bränna det på DVD senare) eller skapa ett bootbart media. Välj bootbart media och stoppa i din USB sticka sen väljer du stickan och sen sköter programmet resten.

Med den stickan sen kan du både uppdatera Vista till Windows 8 eller installera en helt fräsch kopia av Windows 8 (alltså rensa allt på datorn och börja med en ren installation). Inte många som vet att det sistnämnda går.

Man kan även spara iso filen till hårddisken och vi senare tillfälle göra en bootbar USB.

Lycka till.

Man tackar!

Permalänk
Medlem

Man får alltså hem en faktura på betalningen då?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zipmiX:

Man får alltså hem en faktura på betalningen då?

Du får ett E-post med info om betalningen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du får ett E-post med info om betalningen.

Tack så mycket för snabba svar, köper direkt och installerar när jag känner att tiden är inne!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Tack så mycket för snabba svar, köper direkt och installerar när jag känner att tiden är inne!

Jag ska göra detsamma! 300kr och det är sista dagen för erbjudandet idag. Toppen!!

Permalänk
Medlem

Uppdaterade just huvudinlägget, hur tror ni min dator hade hanterat en uppdatering från Windows Vista till Windows 8 med dess prestanda? All information jag kan ge er finns i Edit inlägget ^_^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpacka:

Uppdaterade just huvudinlägget, hur tror ni min dator hade hanterat en uppdatering från Windows Vista till Windows 8 med dess prestanda? All information jag kan ge er finns i Edit inlägget ^_^

Jag kan nästan garantera en enorm skillnad. Jag har uppgraderat en dator som kom förinstallerad med Vista till Windows 8 och det blev som sagt mycket stor skillnad i prestanda. Ett tips kan vara att se till att uppdatera BIOS till senaste versionen innan du uppgraderar till Windows 8.

Skrivet av zipmiX:

Tack så mycket för snabba svar, köper direkt och installerar när jag känner att tiden är inne!

Du har fram till 26e oktober 2015 på dig bara så du vet

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alpacka:

Hallå!

Jag ber om ursäkt för min förra tråd ni som hann läsa den.
Jag snappade upp ett inlägg från min förra tråd där någon tipsade mig om detta erbjudandet: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/buy?ocid=GA8_O_WOL_Hero_ShopHP_FPP_Null

Jag kan inte koppla upp mig på internet på min Laptop för att det är något strul med Nätverkskortet. Hade då tänkt att uppgradera mig från Vista till Windows 8 och håller tummarna för att problemet löser sig. Jag har ett Kingston USB minne med 7.5gb på och min fråga lyder nu såhär; Kan jag köpa Windows 8 från länken, ladda ner, lägga över på Minnet och öppna det och starta en ominstallation på min Laptop? Om inte hur går jag tillväga? Jag är högst okunnig och uppskattar alla svar.

Tack på förhand!

EDIT: Jag har en Stationär dator med ganska så dålig prestanda. OS - Windows Vista. Skulle jag möjligtvis vid en ominstallation till Windows 8 märka en klar skillnad när det kommer till datorns prestation?

EDIT 2: 2.5GB RAM / Intel (R) PEntium (R) D CPU 2.80 GHz Processor / 32bit OS... Jag skäms för att lämna ut denna information om min skogsdator!

Jag skulle vilja påstå att den kommer att kännas en hel del rappare efter bytet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Om man vill ha den engelska versionen ist?

Mvh
/S

Permalänk
Skrivet av splitfile:

Om man vill ha den engelska versionen ist?

Mvh
/S

Svarar mig själv. Gick hit: http://windows.microsoft.com/en-US/windows/buy?ocid=GA8_O_WOL...
Verkar fungera so far...
/S

Permalänk
Medlem

Jag har installerat det nu och är faktiskt helnöjd!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jag har installerat det nu och är faktiskt helnöjd!

Du är inte ensam :3 Alla appar är lite irriterande och känns som om det slukar på datorns kraft dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpacka:

Du är inte ensam :3 Alla appar är lite irriterande och känns som om det slukar på datorns kraft dock.

Som tur är så gör dom inte det. 0% CPU/GPU eftersom att de pausas automatiskt när de inte syns.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpacka:

Du är inte ensam :3 Alla appar är lite irriterande och känns som om det slukar på datorns kraft dock.

De hamnar i "suspend" läge vilket innebär att den inte tar upp någon CPU , däremot allokerar den fortfarande minne.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

De hamnar i "suspend" läge vilket innebär att den inte tar upp någon CPU , däremot allokerar den fortfarande minne.

Minne som Windows kan återta stora mängder ifrån om det behövs (80-90%). Tar minnet slut stänger den automatiskt av appar som använder mycket minne.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alpacka:

Du är inte ensam :3 Alla appar är lite irriterande och känns som om det slukar på datorns kraft dock.

Känns den rappare?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

En uppgraderingsversion av OS är inte detsamma som Retail varianten då Uppgraderingsvarienten inte går att boota ifrån, bara direkt via Windows och inte från bios boot meny.. Uppgradering är de sämsta man kan göra, nu när det gäller Windows 8 som redan har SÅ MYCKET problem så är det ej värt att uppgradera, jag rek. ren installation.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

En uppgraderingsversion av OS är inte detsamma som Retail varianten då Uppgraderingsvarienten inte går att boota ifrån, bara direkt via Windows och inte från bios boot meny.. Uppgradering är de sämsta man kan göra, nu när det gäller Windows 8 som redan har SÅ MYCKET problem så är det ej värt att uppgradera, jag rek. ren installation.

Jag köpte en uppgraderings nyckel, laddade ner Windows 8 ISO filen på en USB sticka och bootade upp. Sen under installationen kan man uppgradera men ändå välja en ren installation!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Jag köpte en uppgraderings nyckel, laddade ner Windows 8 ISO filen på en USB sticka och bootade upp. Sen under installationen kan man uppgradera men ändå välja en ren installation!

Jaså? Hm iofs har jag aldrig gjort en uppgradering, utan bara rena installationer.. Jag trodde det inte gick ifall man bara hade en uppgraderingsnyckel att göra en ren installation..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio