Ny dator delar för Dayz

Permalänk
Medlem

Ny dator delar för Dayz

Tjenare! Har nu testat på Arma 2 moden DayZ och har inte riktigt varit nöjd med prestandan på min dator inne i DayZ, så har funderat och bestämt mig för att uppgradera min dator. Men problemet är att ja vet inte riktigt så mycket om Dator komponenter så tänkte be om hjälp här.

Mina specs ser för tillfället ut såhär

Windows 7 64 bitar.
Processor AMD Athlon(tm) II X4 645 processor (4CPUs)x ~3.1GHz.
Minne 8192MB RAM.
Grafikkort Nvidia GTX 550ti.
Bild skärm 1920 x 1200 (vet inte om detta spelar någon roll)

Som sagt har inte så mycket koll på detta, men vill gärna kunna spela Dayz på stabilt 60 Fps, medan jag nuvarande ligger runt 30-40 på Default.

Tack på för hand!

Permalänk
Medlem

Kolla singel player arma först och se hur mycket du faktiskt får av Arma och hur mycket som ligger på servern, det kan variera mellan olika servers.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Citat:

Kolla singel player arma först och se hur mycket du faktiskt får av Arma och hur mycket som ligger på servern, det kan variera mellan olika servers.

När ja startade Arma 2 (alltså inte Operation arrowhead) så kan jag spela på mycket höga inställningar utan att märka av något FPS lag.
Har verkligen servrarna så stor betydelse för FPSen, Har dock inte testat Arma 2 OA hur det rullar på där

Permalänk

Min erfarenhet från CTI, en annan arma mod med upp till 64 pers typ, är att server hårdvaran är väldigt viktig för client fpsen.

Permalänk
Medlem

Att köpa nya delar ENBART för DayZ (ArmA2) känns ruggigt onödigt då DayZ's Standalone kommer komma om några månader och det samma gäller för ArmA3. Men om du insisterar så är ArmA väldigt hård åt processorn. Ditt RAM räcker gott och väl men ditt grafikkort är ju inte jättebra igentligen... Om nu det enda alternativet är att köpa saker så hade jag köpt en ny processor och kanske kollat på ett begangnat GTX 570 eller 580

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Att köpa nya delar ENBART för DayZ (ArmA2) känns ruggigt onödigt då DayZ's Standalone kommer komma om några månader och det samma gäller för ArmA3. Men om du insisterar så är ArmA väldigt hård åt processorn. Ditt RAM räcker gott och väl men ditt grafikkort är ju inte jättebra igentligen... Om nu det enda alternativet är att köpa saker så hade jag köpt en ny processor och kanske kollat på ett begangnat GTX 570 eller 580

Absolut så tänker jag på Standalonen! Men eftersom ja inte är riktigt insatt i detta så har jag ingen aning om hur min dator kommer klara av spelet när det släpps.Har heller inte så mycket vetenskap inom Dayz eftersom ja precis skaffat Arma2, så vet inte om dom tänkt bygga upp Standalonen på ett annat sätt så min dator kanske klarar av det bättre.
har kollat lite på GTX 660ti , men inget på Processorer så har du något tips för mig vad jag kan sikta mig in på?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att arma motorn är dåligt optimerat för flera trådar, så en processor som är snabb i enkeltrådat är väl främst att föredra, typ Intel.

hittade lite grafer:
http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2012/05/01/intel-core-i...
http://www.hardware.fr/articles/778-11/arma-2.html
http://www.pcgameshardware.com/aid,687620/ArmA-2-tested-Bench...

Permalänk
Medlem

Vet inte. Jag kör 7970 och kör på normal. Ligger aldrig över 60 fps hela tiden.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har för mig att arma motorn är dåligt optimerat för flera trådar, så en processor som är snabb i enkeltrådat är väl främst att föredra, typ Intel.

har du någon aning om detta kommer fixas till standalonen?
För det är egentligen bara Dayz som ja har lite krångel med, BF3 LoL, wow Etc flyter på hur bra som helst!
Och känner om det kanske blir en ändring till Standalonen kanske ja klarar mig med mitt Grafikkort osv

Permalänk
Medlem

arma 2 motorn är kass i7 2600k @ 4.6ghz och 7970 och jag får drops till 30 fps på vissa servrar i dayz

återstår att se hur bra, eller dåligt standalone är optimerat

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Avstängd

Som flera andra sagt så är arma motorn värdelös. Brukar oftast sitta på runt 45fps då ja spelar Wasteland med datorn i sig :S

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Arma 2 motorn är inte kass eller värdelös, den är bunden till servern precis som många MMOs för att undvika fusk (gått bra va ) och de-sync m.m. antalet spelare och enheter samt storleken på kartan och allt som händer på den gör detta väldigt påfrestande för servern, därav blird et ofta mycket bättre på servers med bra clean-up som inte behöver ta hand om en massa skit. Märks även om det är lite för mycket spelare på servern mot vad den klarar samt om det är någon som sitter med en gammal PC de bara dedikerat om eller om de sitter på en riktig server, för att klienten inte ska rendera samma ruta två ggr (extra jobb och ger ofta mer upphov till känslan av hackigt) så kommer server FPSen avgöra hur mycket FPS du får som max, som sagt MMOs använder samma teknik dock kör ju de oftast riktiga monster servrar och virtualisering lager m.m. för att ta hand om vissa områden så andra inte påverkas av att det är sjuka mängder folk i städer osv.

Om någon sitter på en riktig server med bra lina som kan ge säg 100 server FPS osv kommer Arma 2 motorn ge exakt det som din PC själv klarar (så länge du inte klarar mer än 100FPS ), sedan kräver Arma 2 en hel del pga speciellt view distance m.m.
Det är samma fenomen som sker oavsett vad du har för burk och går in i en stad i att väl-befolkat MMO, skillnaden är att de spelen ofta har bättre lösningar än en server som rent sköter allt som händer i hela världen så som Arma 2 gör så det påverkar inte utanför de områden där det är mycket folk m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Arma 2 motorn är inte kass eller värdelös, den är bunden till servern precis som många MMOs för att undvika fusk (gått bra va ) och de-sync m.m. antalet spelare och enheter samt storleken på kartan och allt som händer på den gör detta väldigt påfrestande för servern, därav blird et ofta mycket bättre på servers med bra clean-up som inte behöver ta hand om en massa skit. Märks även om det är lite för mycket spelare på servern mot vad den klarar samt om det är någon som sitter med en gammal PC de bara dedikerat om eller om de sitter på en riktig server, för att klienten inte ska rendera samma ruta två ggr (extra jobb och ger ofta mer upphov till känslan av hackigt) så kommer server FPSen avgöra hur mycket FPS du får som max, som sagt MMOs använder samma teknik dock kör ju de oftast riktiga monster servrar och virtualisering lager m.m. för att ta hand om vissa områden så andra inte påverkas av att det är sjuka mängder folk i städer osv.

Om någon sitter på en riktig server med bra lina som kan ge säg 100 server FPS osv kommer Arma 2 motorn ge exakt det som din PC själv klarar (så länge du inte klarar mer än 100FPS ), sedan kräver Arma 2 en hel del pga speciellt view distance m.m.
Det är samma fenomen som sker oavsett vad du har för burk och går in i en stad i att väl-befolkat MMO, skillnaden är att de spelen ofta har bättre lösningar än en server som rent sköter allt som händer i hela världen så som Arma 2 gör så det påverkar inte utanför de områden där det är mycket folk m.m.

jo så är det ju, men samtidigt äter arma 2 motorn väldigt mycket cpu kraft, så en uppgradering från amd till en i5/i7 kommer ge en ganska bra prestanda boost även om servern inte är super bra

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

tjo, ja har i7 och gtx 460 sli och 8 gb ram. och ja kommer runt +60 fps... fattar inte började lagga efter en patch
jag körde på högsta innan och nu kan ja köra på normal med ca 30-40 fps

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Processor, processor processor processor. Så mycket djäkla kräm du kan klämma ur den. En i5'a som snurrar i 4.5 eller nått duger väl okej.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4,5GHz GPU: 2x MSI GeForce N680GTX
RAM: 16GB Dominator DDR3 1600MHz CL8 Moderkort: MSI Z77A-GD65
Systemdisk: OCZ Vertex 4 256GB Burk: Corsair Obsidian 550D
Spelar du DayZ? zombies.nu