Mekaniska tangentbord - Är det verkligen såhär de är?

Permalänk

Mekaniska tangentbord - Är det verkligen såhär de är?

Inför mitt val av mekaniskt tangentbord så gjorde jag en hel del research för att ta reda på vad marknaden hade att erbjuda.
Jag läste guider och recensioner och tog reda på vilka som var bra och värda att köpa så det blev tillslut en Ducky Shine 2 (http://www.inet.se/produkt/6606484/ducky-shine2-mx-red-blue-l...).
Det första jag märkte när jag började använda den var att den var skön att skriva med! Men även att fjädern i varje tangent gav ifrån sig ett metalliskt "pling" ljud eller eko varje gång jag tryckte ner en tangent och den var på väg upp. Jag behövde inte skriva snabbt/hårt för att det skulle låta och det var väldigt irriterande så jag skickade tillbaka den. Den hade även gnisslande tangenter och kändes plastig vilket förvånade mig då Ducky sägs vara ett bra märke annars.
Jag köpte sedan ett CM Storm QuickFire Rapid (http://www.inet.se/produkt/6101697/cooler-master-storm-quick-...) som jag hade läst ska vara av bra kvalité + jag ville ha lite mer motstånd då jag tyckte röda switchar var lite väl lätta. Även här hörde jag samma irriterande, metalliska "pling" fast t.om. värre än hos Duckyn. En del tangenter satt även lite löst och "vobblade" så även detta tangentbord blev jag besviken på.

Är alla mekaniska tangentbord på detta sätt eller är det jag som är för kräsen kanske? Går det att komma undan det metalliska "plinget" eller är det oundvikligt med tanke på att mekaniska tangentbord är byggda med fjäder?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Tyvärr alla goda saker för med sig något ont.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det är så de är, de är ju mekaniska så man får ju räkna med att det låter lite om mekaniken.

Sen att de större knapparna wobblar lite får man tyvärr också leva med, men det är ju ingenting man tänker på när man använder tangentbordet direkt.

Men om det är så att du vill ha ett premium tangentbord som inte pingar och har tangenter som sinte wobblar alls så är det Topre som gäller. Men Topre är mer som premium rubber dome tangentbord än mekaniska, men de är riktigt fina att skriva med iaf.

Permalänk
Medlem

Det verkar tyvärr vara så illa som du säger. Enda alternativet är väl egentligen att testa ett tangentbord med bruna brytare då dessa ska vara tystare, dock har jag inte testat dessa personligen.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Zpiritual:

Det verkar tyvärr vara så illa som du säger. Enda alternativet är väl egentligen att testa ett tangentbord med bruna brytare då dessa ska vara tystare, dock har jag inte testat dessa personligen.

Bruna brytare är verkligen inte tystare än svarta som han hade i sitt quickfire rapid (inte för att de låter mycket mer än svarta switchar men de är absolut inte tystare). Ska man ha tystare tangentbord så är det åter Topre som gäller, och som jag sa tidigare vet jag inte riktigt om man kan kalla topre för mekaniskt heller, men det är en hybrid iaf.

Permalänk
Medlem

På med headsetet !

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mipp3:

På med headsetet !

Exakt, på med headsetet och njut at skrivupplevelsen!
Ljudet från röda brytare är extremt sexigt enligt mig och jag är redan allergisk mot vanliga tangentbord.

Förresten TS, du vet väl att mekaniska brytare gör så att tangenter aktiveras tidigare än vanliga tangentbord? Dvs att när du är halvägs nere på en mekanisk tangent så har tangenten redan aktiverats. Det är nog därför du upplever att du inte behöver skriva lika hårt. Detta tycker jag och många andra tvärtom är en skön upplevelse.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag har läst en del om Topre och de låter väldigt trevliga och nu blir jag bara ännu mer sugen på en. Tror de hade passat mig perfekt då det låter som att de har det bästa av två världar (enligt mig iaf). Men tyvärr är de ju så dyra! Får ta och fundera över om det är värt att lägga runt 2000kr på ett tangentbord.

Får ta och köra med mitt rubber dome så länge och hoppas att priset på Topre sänks en aning. Om det inte redan har gjort det? De var kanske ännu dyrare förr?

Permalänk
Inaktiv

Testa model M så ska du höra på högljut tangentbord. Men helt klart värt det. Mycket lättare att ignorera ljudet (man vänjer sig) än att ignorera kramp i fingrar och alla felstavningar på grund av dåligt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Låter som du beställde ett tgb med blåa switchar? Dom har ett inbyggt klickljud. Kör själv med röda switchar nu och är mycket nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Testa model M så ska du höra på högljut tangentbord. Men helt klart värt det. Mycket lättare att ignorera ljudet (man vänjer sig) än att ignorera kramp i fingrar och alla felstavningar på grund av dåligt tangentbord.

Tror inte att något tangentbord kommer att hjälpa min stavning Jag äger bara rubberdome nu, lite sugen att prova röda switchar

Visa signatur

No battle plan survives contact with the enemy

Permalänk
Medlem

Är inte klickljudet själva charmen med mekaniska tangenbord?

Visa signatur

GeForce GTX 275. AMD Phenom II X4 640 3ghz. Gigabyte m720-us3. 4GB Ram. Samsung Syncmaster 24" 2ms. Astro A40. Razer Lycosa. Razer Deathadder.

Data = Information, inte dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flawzeh:

Är inte klickljudet själva charmen med mekaniska tangenbord?

Instämmer, huvudorsaken att jag köpte mitt!

Visa signatur

i7 930 4.0 GHz - ASUS P6T SE - Corsair 12GB 1600Mhz - Gigabyte Geforce 670 OC

Permalänk
Skrivet av Gnöddels:

Är alla mekaniska tangentbord på detta sätt eller är det jag som är för kräsen kanske? Går det att komma undan det metalliska "plinget" eller är det oundvikligt med tanke på att mekaniska tangentbord är byggda med fjäder?

"Kan du definiera metalliskt fjäder-klickljud? Måvara att jag slår ner varje tangent och lyfter fingrarna precis därefter när jag skriver och således så hör man endast hur plast träffar plast då jag inte direkt försöker undvika att misshandla tangenterna som vissa har fått för sig att man gör. Jag sitter på ett 6Gv2 och jag hör inget metalliskt ljud, men om du kanske specificerar exakt vad som stör dig, kanske det att plast åter igen träffar plast när tangenten tvingas upp av fjädern?

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Skrivet av Smogard49:

"Kan du definiera metalliskt fjäder-klickljud? Måvara att jag slår ner varje tangent och lyfter fingrarna precis därefter när jag skriver och således så hör man endast hur plast träffar plast då jag inte direkt försöker undvika att misshandla tangenterna som vissa har fått för sig att man gör. Jag sitter på ett 6Gv2 och jag hör inget metalliskt ljud, men om du kanske specificerar exakt vad som stör dig, kanske det att plast åter igen träffar plast när tangenten tvingas upp av fjädern?

Ljudet som uppstår när man slår ner tangenterna i botten stör jag mig inte på utan tycker som vissa tidigare skrev att det har sin charm. Alltså plast som träffar plast. Jag försöker inte undvika att bottna och gillar att trycka ner tangenterna någorlunda hårt. Det som stör mig är ljudet av metallfjädern (som sitter under varje tangent) när den åker upp efter att en tangent har tryckts ner. Ljudet hörs extra tydligt om man trycker ner en tangent och sedan släpper den snabbt med fingret (uppenbarligen är det inte på det sättet man skriver på ett tangentbord men bara så ni förstår vad det är för ljud). Även när jag skriver normalt låter det.

Har läst omkring lite på amerikanska forum och tydligen är vissa personer mer känsliga för ljudet än andra. Vissa kanske t.om. inte hör ljudet samt vissa tangentbord låter mindre än andra i detta avseende!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnöddels:

Ljudet som uppstår när man slår ner tangenterna i botten stör jag mig inte på utan tycker som vissa tidigare skrev att det har sin charm. Alltså plast som träffar plast. Jag försöker inte undvika att bottna och gillar att trycka ner tangenterna någorlunda hårt. Det som stör mig är ljudet av metallfjädern (som sitter under varje tangent) när den åker upp efter att en tangent har tryckts ner. Ljudet hörs extra tydligt om man trycker ner en tangent och sedan släpper den snabbt med fingret (uppenbarligen är det inte på det sättet man skriver på ett tangentbord men bara så ni förstår vad det är för ljud). Även när jag skriver normalt låter det.

Har läst omkring lite på amerikanska forum och tydligen är vissa personer mer känsliga för ljudet än andra. Vissa kanske t.om. inte hör ljudet samt vissa tangentbord låter mindre än andra i detta avseende!

Samma här på mitt ex. av Ducky Shine II, fjädern snäpper till när man släpper upp knappen. Jag tycket inte det är så störande, men min fru gör.. :/ Hursom så tycker jag det är grymt skönt att skriva och spela på. Har röda MX.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Själv slet man som ett djur för att få tag i ett Model M, hade ett i min ungdom som jag tokig som jag var gav bort...
Fick fatt i ett för en femhundring, skitnöjd visade jag det för sambon, men på kvällen när det skulle spelas, så sa hon att jag inte fick använda det... Datorn stod i vardagsrummet i en liten lägenhet.

Nu bor vi i hus och jag har gott och väl 10 meter till vardagsrummet där hon tittar på TV, men inte ens nu får jag använda det... :/

Model M, de låter mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnöddels:

Men även att fjädern i varje tangent gav ifrån sig ett metalliskt "pling" ljud eller eko varje gång jag tryckte ner en tangent och den var på väg upp. Jag behövde inte skriva snabbt/hårt för att det skulle låta och det var väldigt irriterande så jag skickade tillbaka den

Är alla mekaniska tangentbord på detta sätt eller är det jag som är för kräsen kanske? Går det att komma undan det metalliska "plinget" eller är det oundvikligt med tanke på att mekaniska tangentbord är byggda med fjäder?

Tacksam för svar!

Man kommer nog aldrig komma undand det "plingande" ljudet från cherry MX. Jag har en Filco med MX Blue och jag kan höra själva fjädern "plinga" bara jag lyfter på ett finger som vilat på tangentbordet. Gått över till topre nu och är riktigt nöjd, tycker att Filcot känns väldigt B efter att ha skrivit på filcot. Tangenterna voblar inte lika mycket, inga resonanta fjäderpling och tangeter som inte blir blanka efter en månad. Topret är inte direkt ljudlöst heller, men det låter inte så jättemycket. Topre är inte linjära likt MX red och black, utan tactile som blues och browns(dvs inte lika bra för gaming som red och blacks, men inte direkt dåliga heller). Jag ångrar inte mitt köp alls, tycker topret är helt överlägset Filcot, men det finns andra som tycker precis det motsatta också. Har du pengarna, så köp ifall det fortfarande känns intressant

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Lyrre:

Själv slet man som ett djur för att få tag i ett Model M, hade ett i min ungdom som jag tokig som jag var gav bort...
Fick fatt i ett för en femhundring, skitnöjd visade jag det för sambon, men på kvällen när det skulle spelas, så sa hon att jag inte fick använda det... Datorn stod i vardagsrummet i en liten lägenhet.

Nu bor vi i hus och jag har gott och väl 10 meter till vardagsrummet där hon tittar på TV, men inte ens nu får jag använda det... :/

Model M, de låter mycket

Låter som att Model M inte är något för mig med andra ord! Ljudkräsen som jag är

Skrivet av Breddas:

Man kommer nog aldrig komma undand det "plingande" ljudet från cherry MX. Jag har en Filco med MX Blue och jag kan höra själva fjädern "plinga" bara jag lyfter på ett finger som vilat på tangentbordet. Gått över till topre nu och är riktigt nöjd, tycker att Filcot känns väldigt B efter att ha skrivit på filcot. Tangenterna voblar inte lika mycket, inga resonanta fjäderpling och tangeter som inte blir blanka efter en månad. Topret är inte direkt ljudlöst heller, men det låter inte så jättemycket. Topre är inte linjära likt MX red och black, utan tactile som blues och browns(dvs inte lika bra för gaming som red och blacks, men inte direkt dåliga heller). Jag ångrar inte mitt köp alls, tycker topret är helt överlägset Filcot, men det finns andra som tycker precis det motsatta också. Har du pengarna, så köp ifall det fortfarande känns intressant

Jag kan ju säga nu att det är definitivt Topre som gäller för mig efter jag har hört vad de flesta har att säga om dem. Kul att folk som äger Topre också skriver. Just det jag stör mig på ang. de mekaniska verkar vara det som inte finns/märks mycket mindre på Topre. Men mekaniska är överlägsna på ett sätt....priset!
Men det blir definitivt ett köp så småningom.

Förstår att mekaniska passar skitbra för vissa men nu kan jag själv sluta tänka i dom banorna, vilket är skönt....nu ska jag bara tänka på Topres pris ist

Permalänk
Medlem

Jag äger flera tangentbord med Cherry MX och använder ett tangentbord med variabelt viktade Topre på jobbet varje dag. Jag tycker det är skönare med mina blåa Cherry MX än Topre, och jag tycker också att jag skriver snabbare på blå. Jag har börjat få lite ont i högra pekfingret, och jag misstänker att det kan ha varit av att ha skrivit så mycket på de hårdaste tangenterna på tangentbordet. Om det hade varit jämnt viktade 35g istället för variabla, så hade det nog varit bättre, men 35-tangenter är inte lika taktila.

Mina blåa, bruna och "Clear" Cherry MX ringer inte så mycket, men mina tangentbord med svarta Cherry MX ringer alla rätt mycket. Jag har inget tangentbord med röda switchar, så jag kan inte jämföra.
Topre ringer inte alls, men kan bli ett rätt så högt "thock" när man släpper en tangent. Jag har hört att det ska finnas Topre-tangentbord som är dämpade även på uppåt-vändan, men jag tror att de är rätt ovanliga.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Man kommer nog aldrig komma undand det "plingande" ljudet från cherry MX. Jag har en Filco med MX Blue och jag kan höra själva fjädern "plinga" bara jag lyfter på ett finger som vilat på tangentbordet. Gått över till topre nu och är riktigt nöjd, tycker att Filcot känns väldigt B efter att ha skrivit på filcot. Tangenterna voblar inte lika mycket, inga resonanta fjäderpling och tangeter som inte blir blanka efter en månad. Topret är inte direkt ljudlöst heller, men det låter inte så jättemycket. Topre är inte linjära likt MX red och black, utan tactile som blues och browns(dvs inte lika bra för gaming som red och blacks, men inte direkt dåliga heller). Jag ångrar inte mitt köp alls, tycker topret är helt överlägset Filcot, men det finns andra som tycker precis det motsatta också. Har du pengarna, så köp ifall det fortfarande känns intressant

Jag har ett filco mj2 med bruna - Inget plingande alls här!

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Jag äger flera tangentbord med Cherry MX och använder ett tangentbord med variabelt viktade Topre på jobbet varje dag. Jag tycker det är skönare med mina blåa Cherry MX än Topre, och jag tycker också att jag skriver snabbare på blå. Jag har börjat få lite ont i högra pekfingret, och jag misstänker att det kan ha varit av att ha skrivit så mycket på de hårdaste tangenterna på tangentbordet. Om det hade varit jämnt viktade 35g istället för variabla, så hade det nog varit bättre, men 35-tangenter är inte lika taktila.

Mina blåa, bruna och "Clear" Cherry MX ringer inte så mycket, men mina tangentbord med svarta Cherry MX ringer alla rätt mycket. Jag har inget tangentbord med röda switchar, så jag kan inte jämföra.
Topre ringer inte alls, men kan bli ett rätt så högt "thock" när man släpper en tangent. Jag har hört att det ska finnas Topre-tangentbord som är dämpade även på uppåt-vändan, men jag tror att de är rätt ovanliga.

För mig var det just det tangentbordet med svarta switchar som plingade/ringde mest så det kanske är så att svarta har en sådan tendens, eller så är det bara en tillfällighet.
Det är just det ljudet som jag stör mig mest på och om Topre inte har det ljudet så är det skitbra, även om den kanske har en del andra ljud. Men testar jag inte så får jag aldrig veta! Och samma sak gäller med variabla vikter, får hoppas det inte stör mig på det sättet men tangenter med motstånd gillar jag.

Blir lite sugen på att iaf testa ett tangentbord med Clears, om det nu är så att de plingar mindre och så verkar motståndet rätt så lagom

Någon som kanske vet om märken/switchar som är kända för att plinga väldigt lite?

Permalänk
Medlem

Går att lyssna på olika tangentbord på te.x youtube. Rätt många videos där de skriver på tangentborden så att man ska få en uppfattning om hur de låter.

Topre finns med massa olika vikter och vissa är variabla och andra inte. Fast det verkar ganska knapert på utbjudet med svensk layout. Mitt har samma motstånd på samtliga tangenter och jag tror att det är 55g.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnöddels:

För mig var det just det tangentbordet med svarta switchar som plingade/ringde mest så det kanske är så att svarta har en sådan tendens, eller så är det bara en tillfällighet.

Min erfarenhet är det motsatta faktiskt. Har testat några tangentbord med röda och bruna brytare som har plingat, men de tangentbord med svarta brytare jag haft har inte plingat alls. Men det har också varierat från brytare till brytare, en brytare har kunnat låta jättemycket medan andra brytare precis bredvid inte låtit alls. Kollar man på fjädrarna så känns det som att röda/bruna/blå brytare borde ha lättare för att vibrera och skapa ett ringande ljud. Jag fotade några fjädrar jag hade liggandes här:

Överst är en fjäder från MX Clear, i mitten MX Black och längst ner MX Red/Blue/Brown (de har alla samma fjäder). Som synes så blir fjädrarna lite kortare och glesare ju tyngre de är. Jag är ingen fjäder-expert, men min instinkt säger mig att en längre och mindre styv fjäder borde vibrera mer. Styvare fjädrar trycker ju också upp tangenten hårdare, så det borde också dämpa vibrationerna snabbare.

Skrivet av Breddas:

Går att lyssna på olika tangentbord på te.x youtube. Rätt många videos där de skriver på tangentborden så att man ska få en uppfattning om hur de låter.

Topre finns med massa olika vikter och vissa är variabla och andra inte. Fast det verkar ganska knapert på utbjudet med svensk layout. Mitt har samma motstånd på samtliga tangenter och jag tror att det är 55g.

Jo, här är en bra video som jämför Topre (HHKB), MX Blue och Logitech G15. Mitt Topre låter lite skarpare än HHKB i videon, förmodligen för att HHKB är PCB-monterat, men jag tycker att Topre-ljudet är rätt så behagligt faktiskt.

Och är du säker på att det inte är 45g du har? De enda Topre med svensk layout som jag har sett har haft 45g eller variabelt motstånd (med 45g på majoriteten av tangenterna).

Permalänk
Medlem

Det var 45gram jag har. Tycker inte att grammen säger så jättemycket. Rent känslomässigt så känns topre tyngre än mx-blues initiellt och direkt efter aktivering men lättare vid aktivering och mot bottning.

Typ sådär, blå är blues och svart är topre

Spelade in ljudet på mitt topre med min Logitech USB skrivbordmic, placerad rakt över tangentbordet på ca 10cm höjd.
http://speedy.sh/zXxvp/breddastopre.flac

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av perost:

Min erfarenhet är det motsatta faktiskt. Har testat några tangentbord med röda och bruna brytare som har plingat, men de tangentbord med svarta brytare jag haft har inte plingat alls. Men det har också varierat från brytare till brytare, en brytare har kunnat låta jättemycket medan andra brytare precis bredvid inte låtit alls. Kollar man på fjädrarna så känns det som att röda/bruna/blå brytare borde ha lättare för att vibrera och skapa ett ringande ljud. Jag fotade några fjädrar jag hade liggandes här:
http://forumbilder.se/CDAUP/dsc05024-01-0x-9-900.jpg?width=15...

Överst är en fjäder från MX Clear, i mitten MX Black och längst ner MX Red/Blue/Brown (de har alla samma fjäder). Som synes så blir fjädrarna lite kortare och glesare ju tyngre de är. Jag är ingen fjäder-expert, men min instinkt säger mig att en längre och mindre styv fjäder borde vibrera mer. Styvare fjädrar trycker ju också upp tangenten hårdare, så det borde också dämpa vibrationerna snabbare.

Jo, här är en bra video som jämför Topre (HHKB), MX Blue och Logitech G15. Mitt Topre låter lite skarpare än HHKB i videon, förmodligen för att HHKB är PCB-monterat, men jag tycker att Topre-ljudet är rätt så behagligt faktiskt.

Håller med dig angående fjädrarna, längre och mindre styva fjädrar borde vibrera mer än kortare och styvare fjädrar. Det konstiga är att mina svarta plingade mer än t.ex. mina röda och samma sak för bl.a. Findecanor tidigare i tråden. Hade varit intressant att veta exakt vad det är som gör att det plingar mer i vissa och mindre i andra! Det verkar vara så random på något sätt.

Skrivet av Breddas:

Spelade in ljudet på mitt topre med min Logitech USB skrivbordmic, placerad rakt över tangentbordet på ca 10cm höjd.
http://speedy.sh/zXxvp/breddastopre.flac

Intressant, intressant! Tycker den har ett behagligt ljud och låter inte alls så plastig som mekaniska gör när de bottnar. Och inget plingande ljud hörs heller. Har sett på många videos där folk skriver med Topres och inte nånstans hörs det nåt plingande ljud, samma sak i den videon perost länkade.

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd att öppna igen men jag googlade mig hit och då anser jag att det är den bästa att öppna igen.
Nyss köpt ett CM Quickfire TK (röda switchar) och har ett litet problem som jag tror är samma som nån haft här.
Men enbart på 2 tangenter (F och Space).

Det är som en fjäder eller liknande och är som sagt bara på dessa 2 tangenter, resten är knäpptyst. Finns det något man kan göra åt det? T.ex byta switchen eller liknande. eller äre köpa nytt som är enda alternativet?...

Har en video som laddas upp som jag kommer lägga in i inlägget strax. Men inte bästa internet här ut

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Har nu sedan min post införskaffat mig på ett Filco och ett Ducky med MX Browns. Och Duckyt har några brytare som "plingar", medans Filcot inte har det. Plingljudet jag pratar om nu är ett helt annat mot det jag upplevde hos de blåa. Jag vet inte ännu om det är något som jag kommer kunna leva med eller inte.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Breddas:

Har nu sedan min post införskaffat mig på ett Filco och ett Ducky med MX Browns. Och Duckyt har några brytare som "plingar", medans Filcot inte har det. Plingljudet jag pratar om nu är ett helt annat mot det jag upplevde hos de blåa. Jag vet inte ännu om det är något som jag kommer kunna leva med eller inte.

Jag har det plingljudet på enbart en utav mina tangenter på mitt Filco med bruna brytare. När man släpper tangenten blir det som ett märkligt plingljud som håller i sig i några sekunder och mattas ut. Lyckligtvis är det enbart på en tangent och det är "- _" tangenten så det är ingen som blir använd speciellt ofta för min del men nu när jag vet att den gör så så hörs det väldigt väl de gånger jag använder den tangenten. Hade det varit på någon tangent som används väldigt ofta så hade jag nog skickat tillbaka tangentbordet. Kör dock huvudsakligen på ett Topre nu och då slipper man ju alla de där oljuden som ett mekaniskt kan föra med sig.

Verkar som att det ska gå att kunna fixa bort de där plingljuden men det kräver nog att man öppnar upp tangentbordet och mekar lite.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Mitt Billiga Tesoro "plingade" lite i fjädern som du beskriver, på vissa knappar. men mitt Cm Storm (Tk Stealth) gör det inte.

Båda har varit Bruna.

Någon som provat olja brytaren? En halv droppe på toppen borde ju smörja rätt bra, tror att det är fjädern som hakar upp sig och sedan pingar till :S