Kontroll (På/Av) över interna hårddiskar

Permalänk

Kontroll (På/Av) över interna hårddiskar

Tja!

Har nyligen köpt en ny laptop och passade på att trycka in en SSD som systemdisk. Jag valde dock att behålla HDD:n som lagringsdisk istället för den optiska enheten. Problemet är att HDDn är 7200RPM att ganska högljudd, och i stora delar av mitt användande så behöver jag inte HDD:n alls, så det är onödigt att ha den igång.

Så, det jag har letat efter men inte hittat än, är något enkelt och praktiskt sätt - i framförallt Windows (8) men också Linux - att kunna stänga av HDDn och hålla den avstängd tills att jag eventuellt aktiverar den igen. Är det någon som kan något fiffigt sätt att åstadkomma det här?

Jag har fokuserat först och främst på Windows än så länge och det närmaste jag har kommit är att använda Power Options i Windows för att bestämma hur länge diskarna kan vara inaktiva innan de stängs ner och sen i Disk Management sätta HDD:n i fråga som Offline, så att inget kan komma åt den (och därmed väcka den igen).
Det här funkar väl hyggligt än så länge, men lite då och då så spinner HDD:n upp igen av någon anledning, innan den stängs ner igen efter ca. 5 min. Så det är inte helt optimalt.

En bättre lösning skulle uppskattas.

Permalänk
Medlem

Sätt time outen på 1 min(lägsta i Windows?) och se till att stänga av indexeringen av diskarna samt andra aktiviteter som kan tänkas bidra till periodisk läsning av disken

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Sätt time outen på 1 min(lägsta i Windows?) och se till att stänga av indexeringen av diskarna samt andra aktiviteter som kan tänkas bidra till periodisk läsning av disken

Tack för svaret.

Jo, det är väl lite det jag gjort just nu, fast att jag lägger disken som offline också så att inget kan komma åt den. Fast som jag sa, det är inte optimalt för ibland spinner HDD:n upp ändå och time out:n i Power Options i Windows gäller för alla diskar, inklusive systemdisken. Jag vill ju egentligen bara ha kontroll över specifika diskenheter.
Finns det verkligen inget smidigare sätt att göra detta i varken Windows eller program från tredje part? :/