Fixa Outlook buggen Microsoft!

Permalänk
Medlem

Fixa Outlook buggen Microsoft!

Jag är låååångt ifrån ensam att uppleva denna irriterande bugg i Outlook!

Man sitter och jobbar i något program, ser i aktivitetsfältet att man fått ett mail i Outlook eftersom en brevikon finns där. Öppnar outlook, men inget nytt mail har kommit. Får klicka runt här och där och öppna redan öppna mail osv innan ikonen försvinner. Händer mig några ggr per månad.

Det mest irriterande är dock att detta felet har funnits sedan minst office 2003 och har följt med och finns även i office 2010. Om det finns i Office 2013 vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig. Hur svårt ska det vara att fixa?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har aldrig sett den buggen, ändå använder jag Outlook (Professional 2010) varje dag, men visst, det betyder ju inte att den inte finns alls.

Vilken version använder du?

Permalänk
Medlem

Dubbelklicka på dom senaste mailen så att dom blir markerade som lästa, det räcker inte att öppna dom i förhandsgranskningen.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har aldrig sett den buggen, ändå använder jag Outlook (Professional 2010) varje dag, men visst, det betyder ju inte att den inte finns alls.

Vilken version använder du?

Har använt 2003, 2007 och nu kör jag på 2010. I samtliga av dessa versioner samt på många olika datorer genom åren har detta problem visat sig och på flera olika företag. Ibland kan det dock gå över en månad innan felet återkommer och ibland kan de ske flera gånger på en månad. Inget som hindrar mitt arbete, men som sagt är det störande att felet inte fixats på 10år.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av page:

Dubbelklicka på dom senaste mailen så att dom blir markerade som lästa, det räcker inte att öppna dom i förhandsgranskningen.

Nej det stämmer inte riktigt. Jag förhandgranskar hela tiden och det är inget problem alls för större delen av månaden. Så det måste vara en bugg som bara inträffar ibland i så fall när man förhandsgranskar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det mest irriterande är dock att detta felet har funnits sedan minst office 2003 och har följt med och finns även i office 2010. Om det finns i Office 2013 vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig. Hur svårt ska det vara att fixa?

Har du Windows Live och/eller har du RSS-uppdateringar? Det är de saker som jag kan tänka mig genererar notiser. Det kanske inte ens är en bugg utan en feature

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Upplever samma bugg dagligen i jobbet. Jag brukar bara starta om outlook så försvinner den. Inga problem, ytterst litet irritationsmoment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Upplever samma bugg dagligen i jobbet. Jag brukar bara starta om outlook så försvinner den. Inga problem, ytterst litet irritationsmoment.

Tack, här har vi en till som känner till buggen. Nej du har rätt, så irriterande är inte själva problemet, men det som är mest irriterande är som sagt att de inte har lyckats fixa det på 10år.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nej det stämmer inte riktigt. Jag förhandgranskar hela tiden och det är inget problem alls för större delen av månaden. Så det måste vara en bugg som bara inträffar ibland i så fall när man förhandsgranskar.

Jag sitter inte vid Outlook nu men har för mig att det händer när man har fått ett mail som man inte öppnar och när det sen kommer ett till mail som man öppnar direkt ifrån popup:en så är man tvungen att dubbelklicka på det första mailet man fick för att ikonen ska försvinna. Kan det stämma?

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem

jag får det om jag läser mailet i mobilen, då ser det läst i outlook men mailikonen försvinner först när jag klickat på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av page:

Jag sitter inte vid Outlook nu men har för mig att det händer när man har fått ett mail som man inte öppnar och när det sen kommer ett till mail som man öppnar direkt ifrån popup:en så är man tvungen att dubbelklicka på det första mailet man fick för att ikonen ska försvinna. Kan det stämma?

Nja, du har delvis rätt. Om jag har alla mail lästa i inkorgen och ingen meddelande ikon och sen kommer det ett mail så kommer givetvis meddelandeikonen.
Då klickar jag en gång på mailet för att förhandsgranska det och ikonen försvinner inte av det, men klickar jag sedan på ett annat redan läst mail så försvinner ikonen och mailet räknas som läst. Ibland, några gånger per månad så funkar dock inte det. Jag förhandsgranskar som vanligt och klickar på ett annat mail för att det lästa mailet ska räknas som läst, men ikonen nere i fältet försvinner inte. Kan klicka flera gånger på detta mail och andra mail utan att ikonen försvinner. Ofta får jag klicka runt på 5-6 mail innan den "släpper", eller att helt enkelt starta om outlook.

Det är mycket möjligt att jag inte skulle ha det här problemet om jag dubbelkickade upp alla mail, men det är inte så jag arbetar. Jag har 3st fullHD skärmar kopplat till datorn, så outlook ligger maximerat på en av skärmarna och då behöver jag inget annat än förhandsgranskningen för att kunna läsa mail utan problem.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Upplever också samma bugg till och från, men inget som gör mig så irriterad att jag måste starta en forumtråd om det

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av leiztat:

jag får det om jag läser mailet i mobilen, då ser det läst i outlook men mailikonen försvinner först när jag klickat på det

Ja det får jag också, men det har jag mer förståelse för även om det också borde funka bättre.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580