Varför blir vissa människor kriminella?

Permalänk
Medlem

Varför blir vissa människor kriminella?

Halloj kära Sweclockare,
Jag håller på med ett gymnasie arbete i Samhälle, och har lite svårt att hitta lämpliga, tillförlitliga källor efter information. Wikipedia är stämplat oförlitligt och oanvändbart tills sanningen är bevisad om man säger så.

Vart jag har sökt:
- Yahoo, här har jag sökt källor.
- Bing, här har jag sökt källor.
- Google, här har jag sökt källor.
- NE/National Encyklopedin om information om kriminella, brott och sådant.
- BRÅ efter all möjlig information om Brott och Straff.
- Brottsrummet efter statistik över åldrar och vilken ålder som gjort.
- Mimersbrunn (Mer offörlitlig informations källa får man leta efter.)
- Polisen och Domstolsmyndigheten efter statistik.

Jag undrar;

  1. Varför blir människor kriminella?

  2. Varför begår de brott igen efter avtjänat straff?

  3. Vad kan vårat samhälle göra åt problemen?

  4. Varför blir ungdomar kriminella?

Vi håller som många andra gymnasieskolor på med källkritik, vilket innebär att vi inte får använda så lite som en källa, utan att vi måste söka igenom ett flertal sidor före det, och samla fakta, för att sedan med konstruktiv kritik jämföra, och kritisera de olika källorna med varandra.

Jag vet att jag mycket väl kan använda något annat forum i denna frågan, men vad jag vet så är SweClockers en av de största svenska forumen. Därför fiskar jag hjälp här, och för att jag har lite mer förtroende att använda denna sidan.

Har ni källor var man kan hitta dessa svar jag söker så blir jag mer än glad, tacksam!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Moderatorer: Har jag brutit mot en regel när jag postat tråden, eller om jag hamnat i fel tråd så ber jag om ursäkt för det.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tack och hej,
//Bullen

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Lever dåligt, dålig ekonomi, inget att förlora etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Lever dåligt, dålig ekonomi, inget att förlora etc.

Finns det nån källa på det?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Finns det nån källa på det?

Det är väl mer allmänt känt att det är så. En rik person skulle ju inte direkt gå och råna en bank, eller stjäla en bil.

Har inga direkta källor, men det kanske finns lite läsning här: http://www.brottsrummet.se/sv/vem-blir-kriminell

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Försök få kontakt med en psykolog som arbetar med kriminella kanske och gör en intervju? Du kan kanske även försöka få kontakt med KRIS (Kriminellas Revansch I Samhället) och prata med någon/några av dem om hur de hamnat i den situation de är nu?

Kan tänka mig att Polisen har insikt i frågan om man frågar dem och om inte de lokala poliserna kan hjälpa dig kan de säkert peka åt rätt håll avseende källor.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Jag undrar;

  1. Varför blir människor kriminella?

  2. Varför begår de brott igen efter avtjänat straff?

  3. Vad kan vårat samhälle göra åt problemen?

  4. Varför blir ungdomar kriminella?

Tips: De artiklar och hemsidor ni hittar, vad har de för källor? Är det dem ni skall kolla på och referera till?

Ni måste avgränsa ert arbete på något sätt. Ska ni lär er om alla de "svar/lösningar" som psykologin ger på tex Varför blir människor kriminella?. Ett annat sätt är att se vad statistiken säger. Ekonomisk situation? Missbrukare? Psykopater? Invandrare(utanförskap)? Kön?Religion? och dra slutsatser utifrån det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

http://www.psychologytoday.com/blog/inside-the-criminal-mind kan kanske ge ett uppslag.
http://books.google.se/books?id=pthCgQeTpPQC&printsec=frontco... kan kanske hittas på ditt stadsbiliotek.

Skule själv vilja veta varför vissa blir kriminella och andra inte.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det där är en svår fråga som det knappast finns ett enkelt svar på.
Det är en blandning av uppväxtförhållanden och hur hjärnan råkar vara skapt av genetiska och andra biologiska orsaker.
Det finns dock ingen enskild orsak man kan peka på som alltid orsakar kriminalitet.

Har man haft en taskig uppväxt och har en hjärna med den struktur man ser hos psykopater så har man iallafall en extremt förhöjd risk att bli kriminell.
Det gick för inte så jättelängesedan ett program på SVT om detta där de försökte utreda vad seriemördare hade gemensamt.
Det visade sig att många hade en viss struktur i hjärnan där vissa delar som hade med rädsla och medkänsla att göra var outvecklade. Det fanns också en viss gen, kallad "krigargenen", som gav en kraftigt förhöjd risk att ta till våld.
Det intressant i programmet var dock att professorn som utredde det hela själv hade just dessa "defekter" och hade klara psykopatiska drag. Dock hade han, antagligen pga sin lyckliga uppväxt, inte utvecklats till en våldsbrottsling utan till professor.

Jag tror att biologi, gener och den fria viljan (om sådan nu kan sägas existera) hos individerna är det som påverkar oss mest.
Att man lever lite fattigt betyder inte så mycket i jämförelse. I Sverige finns det ytterst få fattiga. De kriminella är ytterst sällan folk som valt den banan för att de var tvungna av ekonomiska skäl.
Det är helt enkelt folk som skiter i sina medmänniskor, vill gynna sig själva på andras bekostnad och när det gäller våldsbrottslingar sådana som snabbt tappar kontrollen för minsta lilla.
Folk som svälter och därför snor lite mat finns det säkert, men de är ytterst få. I dessa fåtal fall så tror jag inte att gener eller biologi har någon större betydelse. De flesta av oss skulle nog stjäla om vi höll på att svälta ihjäl.

Skrivet av Kebabhyvlarn:

Det är väl mer allmänt känt att det är så. En rik person skulle ju inte direkt gå och råna en bank, eller stjäla en bil.

Har inga direkta källor, men det kanske finns lite läsning här: http://www.brottsrummet.se/sv/vem-blir-kriminell

Fast de kör oftare med annan typ av brottslighet istället, såsom olika typer av ekonomisk brottslighet för att tillskansa sig stora summor.

Är man riktigt snuskigt rik så lär man väl dock inte ha så jättestort behov av mer pengar iofs, men för vissa finns inga gränser för girigheten.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Svag moral, egoism, brist på empatisk förmåga, låg intelligens. Skiljer sig givetvis oerhört mellan brottstyper.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Sök lite hos Brå.

Var noga med att du inte har särskrivningar när du lämnar in arbetet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Det finns inga enkla svar, men jag tänker att det ofta handlar om att inte "orka" gå den långa vägen, att det man vill ha vill man ha nu. Detta gäller ju brottslighet av typen stöld och så; där finns det ju ofta till exempel ett narkotikamissbruk som "måste" finansieras. Sedan finns det en massa psykologiska sidor på det hela.

Många kriminella börjar nog med det som så många av oss gjort i vår vilda ungdom, stjäla något för spänningens skull; blir man inte påkommen så är det ju ett enkelt sätt att förse sig med saker och ting som man vill ha. Finns det ouppmärksamma föräldrar (av olika skäl) med i bilden så ökar nog risken för att man ska fastna med just stölder med mera.

Sedan finns det ju så klart sociala aspekter, motståndskraft, rättspatos, empati, moral och mycket annat att ta hänsyn till. Det är ju trots allt så att de allra flesta av oss är ju inte kriminella ens om vi pratar om de som har det mest knapert och svårt att få vardagen att gå ihop, varför vissa hamnar snett och varför vissa andra inte gör det som exempelvis växt upp i liknande förhållanden handlar nog mycket om tillfälligheter och hur man som individ handskas med frestelser, impulser och så vidare.

Skrivet av Kebabhyvlarn:

Det är väl mer allmänt känt att det är så. En rik person skulle ju inte direkt gå och råna en bank, eller stjäla en bil.

Det finns ju mängder av typer av kriminalitet; smuggling, skattesmitning, förskingring, bedrägerier, förfalskning är ju bara några exempel på vad "rika" personer ägnat sig åt. Sedan är det ju alla typer av brott mot person såsom misshandel, våldtäkt, trafficking, mord, incest, pedofili, hot, förtal och mycket annat.

Permalänk

Vad betyder kriminella? Vem bestämmer vilka handlingar som ska räknas som kriminell?
Så vilka som räknas tillhöra en viss grupp består till stor del på hur man definerar den aktuella gruppen.
Om vi tar fildelare så påstår jag att detta starkt hör ihop med minskad barnaga, ty före 79 fanns det typ ingen fildelning
Nå min poäng i sammanhanget är att jag tycker du har för stor målgrupp, om du inte mer detaljerat beskriver vad du menar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Vad betyder kriminella? Vem bestämmer vilka handlingar som ska räknas som kriminell?
Så vilka som räknas tillhöra en viss grupp består till stor del på hur man definerar den aktuella gruppen.
Om vi tar fildelare så påstår jag att detta starkt hör ihop med minskad barnaga, ty före 79 fanns det typ ingen fildelning
Nå min poäng i sammanhanget är att jag tycker du har för stor målgrupp, om du inte mer detaljerat beskriver vad du menar.

Detta är väldigt relevant. Vilken slags brott är det du skall undersöka; ekonomisk brottslighet, fildelning, korruption, misshandel, skadegörelse, langning, bedrägeri osv osv. Om ni inte avgränsar till ett visst område blir det helt omöjligt att svara på frågeställningen eftersom det sannolikt är helt olika skäl till att fildelare fildelar än att folk misshandlar och skadegör.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Tips: De artiklar och hemsidor ni hittar, vad har de för källor? Är det dem ni skall kolla på och referera till?

Ni måste avgränsa ert arbete på något sätt. Ska ni lär er om alla de "svar/lösningar" som psykologin ger på tex Varför blir människor kriminella?. Ett annat sätt är att se vad statistiken säger. Ekonomisk situation? Missbrukare? Psykopater? Invandrare(utanförskap)? Kön?Religion? och dra slutsatser utifrån det.

Vi ska skriva ett arbete utan att ställa frågorna i texten, utan att skriva om bakgrunden varför vissa är kriminella osv.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Får tacka för alla svar!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Om du är intresserad av ämnet på riktigt så föreslår jag A General Theory of Crime, från 1990. Den går utförligt igenom vilka attribut de personer som lättare vänder sig till brottslighet uppvisar. Den finns kort sammanfattad på Criminology Wiki. Lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad innebär kriminella?

Inkluderar du skattefusk och svartjobb?
Man kan vända på frågan, varför följer vissa lagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Vi ska skriva ett arbete utan att ställa frågorna i texten, utan att skriva om bakgrunden varför vissa är kriminella osv.

Ska ni få ihop någonting av värde så behöver ni minska området rätt rejält. Fokusera exempelvis på ekonomisk brottslighet eller våldsbrott, annars kommer ni kunna skriva sida efter sida utan att komma fram till något ö.h.t. Det skiljer sig markant mellan exempelvis utrikesfödda våldtäktsmän och skattefifflande direktörer.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ska ni få ihop någonting av värde så behöver ni minska området rätt rejält. Fokusera exempelvis på ekonomisk brottslighet eller våldsbrott, annars kommer ni kunna skriva sida efter sida utan att komma fram till något ö.h.t. Det skiljer sig markant mellan exempelvis utrikesfödda våldtäktsmän och skattefifflande direktörer.

Det är inte meningen att det ska vara någon specifierad folkgrupp, eller ålder, eller hudfärg, utan bara varför någon begår t.ex en stöld, eller i allmänhet, slår ner någon på gatan.

När jag fått ihop all info jag behöver så ska det inte vara så mycket text, ungefär 2 sidor med en text storlek på 12.
Jag fokuserar på folk som begår stöldbrott och våldsbrott då jag vet att en stor del av Sveriges befolkning knappt inte ens vet lagen till 100% så det är svårt att säga vad som är olagligt, eller typ som att gå över övergångsställe vid rött ljus, som i sig är olagligt men inte ger något straff. Autonoma lagar eller vad det kallas.
Och just våldsbrott och stöldsbrott eftersom det inte ens behöver vara en lag eftersom det moraliskt sett är en oskriven regel att man inte går och slår ner någon, eller tar någon annans grejer.
Om detta nu förklarar allt..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad innebär kriminella?

Inkluderar du skattefusk och svartjobb?
Man kan vända på frågan, varför följer vissa lagen?

Inkluderar bara våldsbrott och stölder men försöker på ett så kallat "nyanserat" sätt
även få med flera brotts typer då det på sina vis kan höja mina betyg.
Att vända på frågan går väl, men tror inte min samhälles lärare anser
mig vara direkt normal om jag skulle få för mig att göra det.
Men varför följa lagen.. Jag kan väl erkänna själv att jag inte gör det till fullo.
Så om man tänker så, finns det ens någon i Sverige som gör det?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Inkluderar bara våldsbrott och stölder men försöker på ett så kallat "nyanserat" sätt
även få med flera brotts typer då det på sina vis kan höja mina betyg.

Det är inte kvantitet utan kvalitet som räknas.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Musikälskare

Tror en av de största anledningar är en dålig uppväxt + familj

Såg nått program där många unga kriminella saknade en fadersfigur till exempel, men men

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

DN eller om det var Metro hade en rätt intressant artikel för någon månad sen om just vilka enskilda faktorer som inverkar på detta.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tror en av de största anledningar är en dålig uppväxt + familj

Såg nått program där många unga kriminella saknade en fadersfigur till exempel, men men

Jo, men vad innebär det?
Det finns en väldigt stor studie som kom fram till att uppfostran i sig spelade väldigt liten roll vad gällde kriminalitet.
Det som spelade roll var vilket umgänge man hade, vilka andra figurer runt omkring man hade som man blev inspirerad av.
Forskarna bakom studien hade kvantifierat det till att uppfostran i sig bara påverkade 10% medan jämnåriga osv påverkade 90%.

Så om man växer upp i ett område med mycket kriminalitet så är det stor chans att man hamnar i en grupp som man influeras av och blir kriminell.
Men, har ingen källa till den studien här och nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:
  1. Varför blir människor kriminella?

  2. Varför begår de brott igen efter avtjänat straff?

  3. Vad kan vårat samhälle göra åt problemen?

  4. Varför blir ungdomar kriminella?

Du inser att detta är en av de mest omdebatterade och kontroversiella frågorna som finns?
Arv eller miljö som orsak brukar det koka ner till. Med goda argument för båda delarna.

Nu var det ett tag sen jag gick på gymnasiet, men om jag hade skrivit detta arbetet hade jag fokuserat på socioekonomiska faktorer som orsak till brottslighet [rätt övertygad om att det är det era lärare "vill" höra] men också nämnt att biologiska faktorer kan påverka (så har du täckt in det med). När det gäller återfallsbrottslighet, så gör nån diskussion om "rehabilitering" kontra "straff/förvaring", det är gissningsvis det lärarna vill höra... Toppa det med att brottslingar är stigmatiserade när de kommer ut och har svårt att få nya chanser och därför lätt återfaller. Och gör nån referens till Dostojevskij med...

Annars kan du kolla på HBO:s socialrealistiska "The Wire" för "miljöaspektsförklaringen".

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Kilroy:

Jo, men vad innebär det?
Det finns en väldigt stor studie som kom fram till att uppfostran i sig spelade väldigt liten roll vad gällde kriminalitet.
Det som spelade roll var vilket umgänge man hade, vilka andra figurer runt omkring man hade som man blev inspirerad av.
Forskarna bakom studien hade kvantifierat det till att uppfostran i sig bara påverkade 10% medan jämnåriga osv påverkade 90%.

Så om man växer upp i ett område med mycket kriminalitet så är det stor chans att man hamnar i en grupp som man influeras av och blir kriminell.
Men, har ingen källa till den studien här och nu.

Du har säkert rätt, har inga grunder i mitt påstående bara nått jag kom ihåg från en dokumentär

Svårt ämne för övrigt, var ska man dra gränsen etc.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Du har säkert rätt, har inga grunder i mitt påstående bara nått jag kom ihåg från en dokumentär

Svårt ämne för övrigt, var ska man dra gränsen etc.

Jag menade inte att du hade fel, jag ville bara bredda synen på det hela.
Det du säger stämmer i väldigt hög grad, men på vilket sätt och varför det stämmer är kanske mer komplicerat än man tror osv.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Kilroy:

Jag menade inte att du hade fel, jag ville bara bredda synen på det hela.
Det du säger stämmer i väldigt hög grad, men på vilket sätt och varför det stämmer är kanske mer komplicerat än man tror osv.

Precis

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Du inser att detta är en av de mest omdebatterade och kontroversiella frågorna som finns?
Arv eller miljö som orsak brukar det koka ner till. Med goda argument för båda delarna.

Jo, jag inser det.
Förstår inte hur vår lärare har tänkt sig, men vad som går att läsa så vet ju ingen vem som kommer att bli t.ex rånare eller på
annat vis kriminell, det blir man ju bara av diverse okända anledningar. Tror verkligen inte att folk i min ålder bestämmer sig
för ett liv utanför lagens hårda hand.

Arv eller miljö? Hur menade du?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Wikipedia är i sig ingen bra källa. Men använd källförteckningen som Wikipedia använder, alltså läs sidorna som länkas som källor. Då hittar du säkert en hel del info. Själv säger jag att miljö påverkar mycket. Folk som växer upp i risiga och fattiga områden som rånar för att ha råd med saker.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell