Valve stäms i Tyskland för förbud mot försäljning av begagnade Steam-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipzor:

Fast det är väl en EXTREM skillnad på en bil och ett spel? För ett spel betalar du 300-600kr för ett par timmars underhållning. En bil betalar du för transport och fungerar som ett verktyg som någon MÅSTE för att ta sig till olika platser, ett MÅSTE. Ett spel är inte ett MÅSTE. Du väljer själv och ingen tvingar till köpa det, Kolla upp spelet och köp det om du tror att du inte kommer gilla det, Om inte, varför ska du spotta dem som gjort spelet i ansiktet? Jag skulle inte ens våga kolla en utvecklare i ögonen samtidigt som jag sålde ett av deras spel begagnat. Känns bara fel i hela kroppen.

Faktiskt inte. I 99% av fallen måste man inte ha bil, man har bil för att spara lite tid som kan användas TILL UNDERHÅLLNING.

Lever man inte helt isolerat så går det faktiskt utmärkt att klara sig helt utan bil, jag känner iaf många som gjort det tills de blivit 35.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Faktiskt inte. I 99% av fallen måste man inte ha bil, man har bil för att spara lite tid som kan användas TILL UNDERHÅLLNING.

Lever man inte helt isolerat så går det faktiskt utmärkt att klara sig helt utan bil, jag känner iaf många som gjort det tills de blivit 35.

Att jämföra med bilar känns som en dålig idé i det här fallet. Det vore som att biltillverkaren bara avaktiverar din bil när du vill sälja den, så att du inte längre kan använda den. Möjligtvis kanske de skrotar den också (= avinstallerar spelet). Sen skickar de en ny bil till köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det kanske inte låter så mycket?

Nej, för du åker nog in finkan om du kör med dina beräkningar...

En lön på 30 kostar ungefär 50k för ett företag. Skatter måste betalas, semesterlöner betalas, försäkringar tecknas, revisioner göras, bokföringar mm

Spel är ofta ett väldigt billigt nöje ifall du hittar ett du gillar. Om man ser till kr/timme det vill säga.

Permalänk
Medlem

Jag är själv emot detta, varför? För att jag tvivlar på att de kan komma på ett fool-proof skydd, så om ditt konto blir kapat så kanske du blir av med all dina spel vilket inte är så kul.
Kanske att man måste ringa in till steam och ge ID kort eller något för att kunna aktivera detta? Men kapare finner alltid en väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Är bara rädd att allt detta leder till försämringar av Steam tjänsten, värsta fall säljstopp i dom länder som bråkar.
Annars blir det nog högre priser, mindre "sales" och högre intresse från hackare och annat otyg när dom kan tjäna pengar på andras konton.

Själv tycker jag tjänsten är utmärkt och har inga problem med den som den fungerar nu med allt som erbjuds. Ingen är ju tvingad att handla från Steam.

Dessutom är det ju inte problemfritt att sälja vidare fysiska spelkopior heller med allt vad kopieringsskydd, koder och registreringar innebär. Personligen vill jag inte ta över någon annans konto med deras poäng, "achievements", smeknamn (som inte alltid går att ändra) etc.

Det är ju kul om dom får som dom vill. Att kunna sälja vidare titlar. Bara det inte blir på min bekostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ska man göra undantag för Steam? Valve är spelvärldens nya skurkar med Gabe i spetsen, sällan har en man snackat så mycket skit som han gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Vi kan inte heller tillhandahålla servrar, spelet måste vara helt offline.

Det där stämmer inte, det går utmärkt att göra spel som främst spelas online och låta spelare eller andra hosta/betala för alla servrar. CS/BF hade aldrig kunnat bli stora onlinespel om utvecklarna var tvungna att betala för alla serverar själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Vore härligt att kunna köpa och framför allt sälja begagnade steam spel

Steam som service skulle typ gå under då.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att jämföra med bilar känns som en dålig idé i det här fallet. Det vore som att biltillverkaren bara avaktiverar din bil när du vill sälja den, så att du inte längre kan använda den. Möjligtvis kanske de skrotar den också (= avinstallerar spelet). Sen skickar de en ny bil till köparen.

Jag håller med om att det är en dålig ide att jämföra med bilar. Det har jag öht inte utalat mig om, utan vad jag svarade på var kommentaren att man MÅSTE ha bil...

Permalänk

Ser hemskt gärna att Valve inför möjligheten att få sälja Steamköpa spel via just Steam, tom med fasta "begagnatpriser", där ett skulle finnas möjlighet för Valve att hämta ut en transaktionsprocent.

Jag har ju redan köpt spelet, så Valve gör knappast någon förlust på det hela.

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Sötast
Skrivet av anders190:

Mycket bra! Förhoppningsvis så får vi konsumenter möjlighet att sälja av våra spel i framtiden och tvingas Valve följa detta lär nog övriga tjänster följa efter med.

Nästa problem som borde lösas är nog Valves monopol på PC-spel. Nästan allt idag måste aktiveras genom Steam.

Det är något att vara glad för, jag har hellre 90% av mina spel på steam än ha 12 olika tjänster med 5 spel på varje, fy fan vilken röra med att behöva använda sig av alla dessa.

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas verkligen att Steam förlorar målet och blir bötfällda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att jämföra med bilar känns som en dålig idé i det här fallet. Det vore som att biltillverkaren bara avaktiverar din bil när du vill sälja den, så att du inte längre kan använda den. Möjligtvis kanske de skrotar den också (= avinstallerar spelet). Sen skickar de en ny bil till köparen.

Din jämförelse fallerar rätt rejält den också. Men nej, bilar är inget bra argument, hela argumentet Slipzor kläckte ur sig är skit och saknar totalt verklighetsförankring, därför han fick så mkt motargument.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Steam som service skulle typ gå under då.

Varför då? De kan ta ut en avgift som de ska dela med utgivaren. Då tjänar Steam på det, utgivaren på det och jag. Win, win, win!

Dessutom kan de sätta en gräns: Man måste ägt spelet i 3-4månader så att nya spel inte säljer sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

jag vet inte riktigt.... om nu detta kommer slå igenom kan vi nogg glömma alla galna steam sales osv...... inte säcker på om detta är nått positivt

Precis. Man måste tänka ett steg längre. Skulle vi kunna sälja och köpa begagnade spel på Steam skulle Valve förlora massvis.
Det funkar inte riktigt så. Själv så tycker jag det är helt ok att vi inte kan sälja Steam spel.
Det gäller att man bara inte är dum nog att köpa alla spel för att de "verkar" bra eller för att andra har det.
Tänker man logiskt så förstår man nog att det inte fungerar.
Det skulle endast gynna oss en kort period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Nej, för du åker nog in finkan om du kör med dina beräkningar...

En lön på 30 kostar ungefär 50k för ett företag. Skatter måste betalas, semesterlöner betalas, försäkringar tecknas, revisioner göras, bokföringar mm

Spel är ofta ett väldigt billigt nöje ifall du hittar ett du gillar. Om man ser till kr/timme det vill säga.

Nja, arb. avg. är ju 31.42, vilket jag tog med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det där stämmer inte, det går utmärkt att göra spel som främst spelas online och låta spelare eller andra hosta/betala för alla servrar. CS/BF hade aldrig kunnat bli stora onlinespel om utvecklarna var tvungna att betala för alla serverar själva.

I de flesta fall går det inte att lösa utan utgifter. Battlelog t.ex var nog varken gratis att utveckla eller att underhålla. Lobbyservrar etc är ju inte heller gratis.

Det kostar massor av det, men om du kan berätta för mig hur man gör det gratis blir jag jätteglad!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Här måste jag dock säga emot dig, jag anser att spel nästan är som färskvaror.
Okej att det inte är någon "fysisk" påverkan på själva produkten, men själva spelet kan ju vara gammalt, då tänker jag framförallt på spel som fokuserar på multiplayer t.ex. CoD, BF3 osv. Hur kul är det att köpa CoD4 nu? tycker du att man ska betala fullpris för ett spel som är "gammalt"?

Den här jämförelsen är faktiskt bra. Bilar tappar ju inte i värde bara pga materiellt förfall och slitage. Det är helt enkelt så att den snabbaste bilen inte är snabbas längre, och därmed inte lika mycket värd. Nya modeller av bilar kostar ungefär lika mycket varje år. Men de som är 5 år gamla är billigare trots att de kanske är splitternya. De har tappat i värde av andra skäl. Likt spel så finns det självklart några gamla klassiker som kommer bibehålla sina värden.

Argumenten om att det inte finns slitage håller inte hela vägen. Det finns som sagt exempel på saker som inte "slits" som tappar massor i värde. Sen finns det saker som inte "slits", typ smycken, som inte faller i värde.

Skrivet av Robbaz:

Valve hade säkert haft en sådan tjänst för länge sedan MEN! problemet är att publishers aldrig någonsin kommer tillåta det.

Tror det är här skon klämmer. Det är mycket möjligt att Valve skulle vilja ha någon form av inbytesprogram men inte får detta. Kanske likt det system GMG har. Valve har egentligen ingenting att förlora på det här. Om Valve kan ta en avgift på begagnatförsäljningen så får de ändå pengar. Det är utvecklarna som inte tjänar någonting på det.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Jag tror inte man kan tvinga Valve att sälja spelen genom deras tjänst, bara att det går att sälja för de som vill. Så om Valve lägger upp ett lagom jobbigt sätt att tillåta detta på så borde det inte bli ett problem.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Att inte vilja sälja begagnat??

Vem ihelvete kan vara emot detta, iaf jag är Svensk jag är inte emot.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slipzor:

Det är väl självklart att det GÅR men det känns fortfarande fel för MIG. Jag vill att mina pengar går till nytta för det jag gillar och att dem som gör det jag gillar till verklighet fortsätter som dem ska och faktiskt tjänar på det så dem kan fortsätta förbättra sig i det. Just denna diskussion gör mig illa till mods eftersom det KÄNNS återigen som det kommer gå förlorat. Ingen vet riktigt hur eller OM detta förslag kommer gå igenom eller inte och jag tror inte det kommer dra någon som helst nytta för någon annan än konsumenterna och om konsumenterna inte vill betala ~500kr för flertal timmars underhållning så är det något problem med dem tycker jag. Och jag är EXTREMT fattig men jag köper mina spel endå, har jag inte råd kollar jag på roliga videos om spelet medans jag spelar om de spel jag redan köpt.

Ahh. I see what you mean. Vi har helt enkelt lite olika värdegrund. Jag ser inget fel i begagnatköp av all lyxkonsumtion i allmänhet men det gör du. Det jag stör mig på är att spel ska gå i någon form av gräddfil jämfört med resten av den enorma begagnatmarknaden bara för att det idag är tekniskt möjligt. Vi har nog problem av utarmnimg av naturresurser som det är så jag är ytterst tacksam för att andrahandsmarknaden finns.

Märk väl, jag är inte helt för en totalt fri andrahandshandel av steamspel. Närmre förklaring i mina andra inlägg i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Varför ska man göra undantag för Steam? Valve är spelvärldens nya skurkar med Gabe i spetsen, sällan har en man snackat så mycket skit som han gör.

Vem har sagt att endast Steam är undantaget? Endast en tjänst har nämts här i tråden som tillhandahåller vidareförsäljning.

Citerar mig själv:

Skrivet av Danzle:

Dessutom är det ju inte problemfritt att sälja vidare fysiska spelkopior heller med allt vad kopieringsskydd, koder och registreringar innebär. Personligen vill jag inte ta över någon annans konto med deras poäng, "achievements", smeknamn (som inte alltid går att ändra) etc.

Detta är det inget speciellt ramaskri över.

Jag säger bara att jag gillar Steam. Fixar dom begagnat marknad, bra. Men det suger ju stenhårt om det blir på bekostnad av hur tjänsten ser ut idag.
Se det som det mindre onda av två onda ting (Ingen begagnad marknad eller en omarbetning av tjänsten som mycket troligt leder till det sämre)

Kan ju tillägga att det måste ju innebära en sjukt stor del av administration till alla speltillverkare som använder sig av serie koder om det ska omregistreras konton hela tiden.

Permalänk
Medlem

Att kunna sälja sina spel som man vill skulle bara resultera i 2 saker:

1. Skyhöga priser på de ytterst få AAA-titlar som hädanefter skulle produceras.
2. Resterande spel skulle vara lika omfattande som Angry Birds och Cut the Rope.

Jag fattar inte hur PC-spelare kan klaga på den situation som är nu. Är ju fasen rea varje dag/vecka/månad, köpte relativt nyligen bl a Sleeping Dogs för 150 kr och Lego Lord Of The Rings för 53 kr. Man skäms ju nästan att betala så lite för bra spel.

Var det inte studion bakom LA Noire som fick lägga ner trots 2 miljoner sålda exemplar typ??? Med begagnatmarknad på PC kommer PC-spelandet dö ut.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte som att någon blivit lurad och upptäckt i efterhand att det inte är möjligt att sälja ett spel. De är ju precis som xbox spel bundna till kontot. Däremot kan jag tycka att denna typ av spel bör vara billigare än om man köper ett packeterat spel från butik. Tyvärr är det ju inte så med de AAA-spel man kan ladda hem via xbox live. Snarare raka motsatsen. Däremot brukar väl steam-spel vara billigare.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Ja, War of the Roses skulle man ju vilja göra sig av med åtminstone...

Skrivet av DeluxXxe:

Däremot kan jag tycka att denna typ av spel bör vara billigare än om man köper ett packeterat spel från butik. Tyvärr är det ju inte så med de AAA-spel man kan ladda hem via xbox live. Snarare raka motsatsen. Däremot brukar väl steam-spel vara billigare.

Köpte Far Cry 3 för 249 kr på CDON för ett litet tag sedan och då var det samtidigt fullpris(€49.99) som gällde på Steam.

Kan förresten ha använt en rabattkupong på CDON, men det var på sin höjd 25 kr tror jag.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Steam säljer produkter de leasar inte ut dem, och de står under samma konsument lagar och konsument lagar är inte regler det är lagar vilka gäller alla. Inte bara de som vill följa dem.

Så det gäller även steam och det kommer denna rättegången att visa, det finns predjukat på detta i EU domstolen vilket dessutom är ett färskt sådant. Där EU domstolen fastslår att du har rätten att sälja en licens vidare till någon annan utan att upphovsrättsinnehavern behöver godkänna eller på något sätt tillåta det.

HAHA du förstod inte vad jag skrev, lagar är regler om du inte visste det.
Steam är en affär(typ) men det fungerar mer som en leasing marknad och därför blir det svårt att anpassa till begmarknaden. Men det betyder inte att det inte kommer anpassas utan bara att dewt kommer bli dåligt när det väl anpassas.
Jag har aldrig sagt heller at steam leasar ut produkterna

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

tjänst

Utan att ha läst eula så gissar jag att dom har skrivet det så att steam spelen är att räknas som en tjänst, så då har dom möjlighet att ändra i 'tjänsten' hur dom vill, och som konsument så äger man ingenting, och de rättigheter till att få spela kan ju oxå vara rätt begränsade. Tror inte heller man har ångerrätt eller liknande om man köper ett spel via steam. Nog är det bra att det finns sånna organisations som kan stå på konsumenternas sida och iaf försöka ge oss mer att säga till om...

Visa signatur

^fX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

I de flesta fall går det inte att lösa utan utgifter. Battlelog t.ex var nog varken gratis att utveckla eller att underhålla. Lobbyservrar etc är ju inte heller gratis.

Det kostar massor av det, men om du kan berätta för mig hur man gör det gratis blir jag jätteglad!

Det enda jag påstått och berättat för dig är att man som utvecklare inte behöver tillhandahålla servrar för ett online spel vilket du däremot påstått här:

Skrivet av Ernesto:

Vi kan inte heller tillhandahålla servrar, spelet måste vara helt offline.

Varken mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Hade jag bestämt så hade jag stängt av steam i tyskland i protest. Återförsäljning av spelen kommer inte gynna någon. Utvecklare och utgivare kommer bli fattigare. Och sen kommer de sluta släppa sinna spel på steam och gå till någon slags service som gaikai eller onlive istället.

De kommer helt enkelt säga att du inte äger produkten du betalat för som man gör i steam. så kan du inte sälja vidare den.

Permalänk
Medlem

Det är mycket dåligt som kan komma ut av att det blir möjligt att sälja spel begagnat. Det finns inget i spelen idag som försämras när du säljer vidare. Ni som tar upp bilar har ett uselt exempel. Bilar slits av att de körs, och det blir mer saker att reparera efter ett par år. Det försvinner inga 1: or och 0: or från spel efter ett par år. Om detta går igenom så tror jag att stora delar av spel får engångsnycklar som är låsta till ett konto, så om man säljer vidare så får nästa köpa en nyckel för att låsa upp den delen. Det är det enda vettiga för att företag inte ska gå i konkurs av detta. Det blir mer dåligt än bra av detta tyvärr. + hejdå alla bra reor.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Varför ens bry sig xD

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb