En månad med Windows 8

Permalänk
Medlem

En månad med Windows 8

Alright, här kommer lite av en minirecension av Windows 8 efter en månads användande.

Först och främst, en månad kanske kan verka som kort tid, men jag jobbar heltid med datorn så har en ganska gedigen känsla för operativsystemet vid det här laget.

Eftersom jag har en laptop utan touch screen eller annat otyg så var första åtgärden vid uppstart att ta bort allt vad Metro heter. Inga appar, ingen startskärm och inget annat vad det nu kan tänkas vara. En grundläggande princip genom hela mitt användande har varit att få det så Windows 7 som möjligt. Kanske påverkar det här intrycket, men samtidigt så använder jag datorn i jobbet så det är funktion som är ledmotivet. Det program jag använder för att emulera startmenyn, vilken de verkar ha tagit bort utan valmöjlighet att få tillbaka, är Start8. Överlag är jag mycket nöjd med detta program, dock så stör det lite att något så grundläggande ska behöva vara third party. Och ja, jag är en gammal räv så pallar liksom inte med att sätta mig in i något nytt touch-me touch-me interface. Jag borde inte bli tvingad till det heller.

Så. Vad är skillnaderna efter att ha försökt mecka en 7a av en 8a? Först och främst så är GUI shellet bättre och mer streamlinat. Det finns inget Aero längre. I början tyckte jag det störde, men efter ett tag känner jag att det är bättre nu. Snyggt men lite enklare. Behövs inte så mycket krims krams i ett GUI. Dessutom verkar utforskaren överlag lite bättre. Om inte annat kan man se detaljerad data när man flyttar / kopierar filer. Helt sjukt egentligen att det skulle ta dem till version 8a att implementera en sån basal grej. Task manager är dessutom väsentligt bättre, även om den är rätt seg. Tar ibland flera sekunder att starta eländet. Dessutom, hela operativsystemet i sig startar inte speciellt snabbt. Om man mäter som man ska, det vill säga från kallstart till att ha Skype, Thunderbird, webbläsare och Spotify etc igång så är det cirkum cirka samma som Windows 7. I början läste jag en hel del lyriska kommentarer om att det botar som en vind, men det stämmer inte riktigt. Må så vara att start screenen i Metro kommer snabbt, men att faktiskt göra något vettigt verkar ta lika lång tid som innan.

Förutom task manager så känns kontrollpanelen överlag lite bättre än innan. Inte så man skriver hem om det, men helheltsintrycket känns lite mer stabilt. Kan dock vara så att jag har fel här och att det gömmer sig problem i bakgrunden jag inte märkt än. En annan sak som är bättre är proxyhanteringen. Där jag jobbar når jag internet via en proxy och i Windows 7 var det verkligen skit. Internet explorer klarade inte av det alls medan det gick bra med Chrome och Firefox. Pretty please, sitt nu inte och tro att jag använder iexplorer till något alls, men ibland kommer det som default. Typ om man ska installera grejer som envisas med att bara ladda ner en installer som i sin tur sen kopplar upp mot någon sida. Det funkade inte alls i Windows 7. Det funkar långt ifrån perfekt i Windows 8, men något bättre. Om inte annat kommer proxy login bilden inte upp lika frekvent. Den är lite som gemet i Word, mer irriterande störelsemoment finns icke att finna.

Så att sammanfatta själva användandet. När det kommer till vardagligt jox så känns Windows 8 schysstare och lite mer proffsigt. Här är det givetvis ENORMT viktigt att komma ihåg att all Metroskit är avstäng och slängd sedan första kallstart. Och nej, starta inte en jobbig diskussion om hur cool eller ball eller hipp eller bara rent ut sagt jävla gay det är med touchscreen interface. Det suger på en laptop. That's it. Fattar inte ens vem som kom på tanken att ens försöka implementera det.

Vad är det negativa? Det skrivs en del om att sökfunktionen ska vara bättre. I mitt tycke suger den lika hårt som i Windows 7 och tidigare versioner. Vem fan söker efter program? När jag vill söka efter något vill jag hitta en specifik fil. Det är minst lika bökigt som innan. Jag försökte trilskas ett tag men sen lacka jag och gjorde en vanlig sök med Total Commander. Givetvis 100 gånger snabbare, bättre och smidigare. Och sen... The knockout. BARNSJUKDOMAR. Alltså, en vecka efter installation har jag fått ett virus jag inte kunnat ta bort. Eller, jag lyckades efter sjuk felsök och en jävla massa bök. Jag har haft Windows sedan 3.11 och det här har aldrig hänt. Men i Windows 8, one week and smack. Liksom hallå? Det visade sig efter mycket om och men vara ett Bitcoin virus (har en tråd om det) men var jävligt struligt att få rätsida på. Det kommer mer. Jag har en HP dv7 Envy laptop som hårdvarumässigt är rätt vass. Mjukvarumässigt suger det mesta dock. Drivrutinerna till nätverkskortet (wifi) funkar kass. Hur ofta har man irq konflit? Med Windows 8 / HP har man det. Liksom hallå. Vi snackar 90tals problem här. Jag var med på den tiden då man behövde jumpra ljudkorten manuellt. Det är inte så illa nu, men det börjar närma sig. Sånt här ska bara funka. Känslan är att third party leverantörer inte riktigt haft tid / ork / vilka / ekonomi att uppdatera sin mjukvara till det nya operativsystemet. Sånt här är bara jobbigt. Jag är för gammal för att orka tweaka. Basala grejer som ett nätverkskort ska liksom bara funka. Inga om och men, bara funka.

En annan störande sak är att vissa saker hänger sig ibland. Dock bara tillfällig lag i ett par sekunder men ändå störigt. Typ volymkontrollen kan bli timeout ibland. Det dröjer 2-8s innan den är igång igen, och igen, hallå? Ska sånt verkligen hända. Kanske har det här att göra med någon HP skit men jag har avinstallerat det mesta. Ah, det fick mig att tänka på en grej jag glömde innan med nya task manager. Msconfig har inte startupprogram längre utan detta finns default i task manager. Första intrycket av detta är bra, men i slutändan kanske något dåligt kommer av det. Kan tänka mig att en del program kommer skriva sin kod så att det INTE syns i task manager (eftersom vilken Bill eller Bull som helst fattar att kolla där). Msconfig var ändå lite mer incognito. Får se vad som händer med det här. Regedit är i alla fall gamla samma hederliga. Men igen, man ska inte behöva böka med sånt här som vuxen människa. Det här leder mig lite off topic, alltså registret. Jag började använda kondom när jag var 14. Är det inte dags att Windows gör detsamma? Ska verkligen vilket jävla skabbherke till program få lägga in saker i registret / autostart / whatever? Är det inte på tiden att de styr upp det här?

Aja, det här blir för långt nu. För er som orkade läsa så här långt. Soft, för er som inte palla. Här är mitt betyg efter heltidsanvändande av Windows 8 (> 8h / dag) i en månad:

3/5

Puss.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nidnus:

Det jag tycker är lite synd med din inställning är att du har gått in med en förutfattad mening och inte ens försökt använda det som det är tänkt att användas. Visst du kan tycka att det gamla sättet är bättre, det är okej. Men om man ska kritisera någonting så är det helt klart en fördel att veta precis vad det är man kritiserar.

Jag vet inte hur jag ska förklara riktigt men bara det faktum att jag flera månader efter att jag installerat Windows 8 upptäckte nya saker med gränssnittet. Saker som faktiskt gjorde att det känns lite lite bättre.

Om man inte är där och testar och försöker lära sig alltihop så är det som sagt svårt att kritisera. Självklart går det ändå, man kan till och med kritisera Metro bara genom att titta på skärmdumpar på nätet, men frågan är hur mycket kritiken egentligen är värd?

Det är ungefär som att Steven Sinfosky på Microsoft tvingade sina anställda att använda iPhone. Varför? Därför att man ska känna till sin motståndare utan och innan.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jo

Du har kanske rätt. Nu skrev jag inte det, men jag tänkte medan jag skrev att själva skrivbordet i sig fyller ju ingen funktion. Förutom bakgrundsbild, hur ofta sitter man och glor på det liksom. Men samtidigt, jag vill ju kunna välja. Jag har en ipad som jag tycker är sådär, så jag vet vad touchscreen interface är. Intrycket av Metro är att de försöker trycka på en det och att i slutändan ska gadgets och laptops förenas i någon slags lycklig symbios. Jag är kanske gammal och konservativ men varför tvinga någon? Dessutom, jag valde inte Windows 8. Det kom med datorn och det är rätt skönt att ha en laglig kopia på Windows. Jag laddade ner ultimate Windows 7 men då finns inga updates etc etc (förvisso är senaste SP rätt stabil, men ändå. Dessutom vet man inte vad som händer i framtiden, möjligt att kopian blir blockerad på något sätt).

Men sure, du kommer med en god poäng. Med handen på hjärtat gav jag det inte riktigt någon chans. Jag vet vad jag vill göra med datorn, jag har mina program och jag är inte speciellt intresserad av något nytt hypat gränssnitt.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

En sak till som jag glömde fråga, tycker du nya gränssnittet är bättre än gamla? Dvs, är Metro ett steg framåt eller är det bara att du vant dig leva med det? Jag utgår ifrån att du har koll på tidigare versioner av Windows etc.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

En sak till som jag glömde fråga, tycker du nya gränssnittet är bättre än gamla? Dvs, är Metro ett steg framåt eller är det bara att du vant dig leva med det? Jag utgår ifrån att du har koll på tidigare versioner av Windows etc.

Nu har jag inte läst hela ditt inlägg och vet ej om jag klassas som "du" (tror inte det) men jag tänkte svara med mina åsikter på just den frågan.

Jag tycker att Metro som ett gränssnitt för applikationer är totalt onödigt, värdelöst och nästintill oanvändbart, men ändå så gillar jag faktiskt startskärmen i Windows 8 mer än startmenyn i Windows 7. Så just startskärmen välkomnar jag men att sedan använda det gränssnittet för applikationer är helt galet i min mening. Nästan alla applikationer jag har testat har antingen en bättre Desktop version eller så är webbsidan (som applikationen försöker ersätta) bättre. Jag ser ingen nytta med applikationerna i Windows 8.

Permalänk

För att ge mig in i duskussionen, så måste jag säga att jag gav w8 en ordentlig chans. Pluggar och jobbar lite med datorer så jag gör mer än att bara hänga på fb och swec.

Jag måste säga att jag är positiv, på en laptop med bra touchplatta fungerar även Modern UI bra, även fast jag oftast hamnar i skrivbordsvyn ändå. Jag har inte installerat något startmenyersättningsprogram eller något liknande, men saknar inte den gamla menyn för fem öre. Några välplacerade genvägar och att lära sig några snabbkommandon så jobbar jag fortare idag än jag gjorde med w7.

Som nämnts tidigare är utforskaren mycket bättre, hanterar till och med ISO-filer på egen hand! Ge det en chans, jag gjorde det och ångrar mig inte.

Permalänk

Själv har jag använt det sedan det kom ut och jag är jättenöjd den är 3 gånger snabbare att starta nu. Det laggar inte ett skit metro är JÄVLIGT mycket BÄTTRE än vad jag hade trott faktiskt. Metro är inte så nice på en laptop med på en statisionär så är det inget problem faktiskt. 4/5 för jag är väldigt nöjd. kaller det som en bil nu du är i förarsätet ser lite snabb knappar för enkla funktioner men under ratten finns det en knapp som öppnar motorhuvuden och där har du alla inställningar som finns i win7

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-6100, 8GB ram 1600MHz, Asus DirectCU II GTX580, 500GB Seagate, 500W random gammalt nätagg, 3,14 Hallon modell B

Permalänk
Avstängd

Jag har också en HP bärbar. Den kör W8 och jag har också problem med Wi-Fi. Den tappar kontakten, hela tiden. Kanske ett HP problem? Men HP verkar sega med W8 grejor till sina datorer. Och då är denna datorn bara 8 månader gammal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nidnus:

En sak till som jag glömde fråga, tycker du nya gränssnittet är bättre än gamla? Dvs, är Metro ett steg framåt eller är det bara att du vant dig leva med det? Jag utgår ifrån att du har koll på tidigare versioner av Windows etc.

Man måste vara noga med vad man menar när man säger Metro. Menar man bara den nya startskärmen eller även apparna? Jag tycker att startskärmen är bra, ett lyft ifrån startmenyn. Apparna är mer tveksamt, jag har hittat någon enstaka som jag använder ibland. Det sköna är att man inte behöver använda något av det om man inte vill, förutom ett klick på skrivbordet vid uppstart.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag har också en HP bärbar. Den kör W8 och jag har också problem med Wi-Fi. Den tappar kontakten, hela tiden. Kanske ett HP problem? Men HP verkar sega med W8 grejor till sina datorer. Och då är denna datorn bara 8 månader gammal

Överlag känns hela HP konfigurationen lite halv b. Exempelvis, serienumret för datorn finns inte ens att nå via HP.se utan man måste söka specifikt på namnet. Till och med när man väljer, go online, funktionen ifrån förinstallerade HP support så försöker den gå till en http som inte finns. Ger ett ganska slarvigt intryck.

Wifi är det som stör mest dock. Verkar som jag fått det lite mer stabilt efter att ha uppdaterat drivrutiner. Dessutom verkar det vara modemspecifikt, vissa modem funkar sämre än andra. Som sagt, kass. Sånt ska bara funka.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Man måste vara noga med vad man menar när man säger Metro. Menar man bara den nya startskärmen eller även apparna? Jag tycker att startskärmen är bra, ett lyft ifrån startmenyn. Apparna är mer tveksamt, jag har hittat någon enstaka som jag använder ibland. Det sköna är att man inte behöver använda något av det om man inte vill, förutom ett klick på skrivbordet vid uppstart.

Sant. Med Metro menar jag nog hela grejen. Men efter att ha tänkt lite närmare på det så är det nog mest appar och sånt som störde mig. Speciellt eftersom jag försökt göra ett medvetet val att använda gamla desktoplayouten. Ofta det händer (eller hände, har styrt upp det mesta nu) att någon Metrospecifik app ville öppna ett desktop program. Exempelvis en sån banal grej som att visa bild, bara det tog ett tag att styra upp.

Du har fått mig lite nyfiken på själva startmeny featuren nu dock. Det är mycket möjligt att jag enablar den igen för att ge det hela en chans. Är inte alls sugen på att städa upp allt junk som ligger där default dock. Var faktiskt det som gjorde att jag helt övergav det. Första gången jag startade datorn var det ett hav av små appar, allt ifrån Steam till Gud vet vad. Hela appgrejen har gått förbi mig, men som sagt, kanske jag som är gammal och bekväm.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk

Jag var skeptisk i början när så många sa det var dåligt osv jag var tvungen testa det när man kunde få en windows 8 pro för 175kr ca. Jag installerade och min dator i sign vart väsentligt mycket snabbare och jag startat allt även om jag ska ha igång skype / song bird / chrome så är det ca 10-20 sec snabbare.

Jag kör som det är men går till desktop alltid och kör genom det så använder inte "metro" alls knappast då jag aldrig använt mig utan start meny förut då jag gillar taskbaren för allt.

Så för mig vart det 5 / 5 och uppgraderade på mina 4 andra datorer också och både sambon och kompisar som testa vart imponerade över hur snabbt och bättre det var när dom fick en chans att testa det utan att bara tycka " windows 7 är bättre för den har en start meny".

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nidnus:

Sant. Med Metro menar jag nog hela grejen. Men efter att ha tänkt lite närmare på det så är det nog mest appar och sånt som störde mig. Speciellt eftersom jag försökt göra ett medvetet val att använda gamla desktoplayouten. Ofta det händer (eller hände, har styrt upp det mesta nu) att någon Metrospecifik app ville öppna ett desktop program. Exempelvis en sån banal grej som att visa bild, bara det tog ett tag att styra upp.

Du har fått mig lite nyfiken på själva startmeny featuren nu dock. Det är mycket möjligt att jag enablar den igen för att ge det hela en chans. Är inte alls sugen på att städa upp allt junk som ligger där default dock. Var faktiskt det som gjorde att jag helt övergav det. Första gången jag startade datorn var det ett hav av små appar, allt ifrån Steam till Gud vet vad. Hela appgrejen har gått förbi mig, men som sagt, kanske jag som är gammal och bekväm.

Här är ett utmärkt exempel på det faktum att startskärmen är bättre än vad du kanske tror

Det är mycket enkelt att städa upp i startskärmen. Högerklicka på alla de ikoner du vill ha bort och välj "avpinna från start" eller liknande så försvinner alla som du har markerat i ett svep. Vill du avinstallera programmen helt måste du göra det ett program i taget, högerklick, välj avinstallera och avinstallera igen. En fördel är att programmen försvinner blixtsnabbt, ingen väntetid.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Första problemet med Windows 8 jag stötte på var: Det går ju förhelvete inte stänga av datorn på ett smidigit sätt.
Här måste man gå in på listen till höger, inställningar, något annat tjofräs och sedan stäng av.

Googlade lite och det jag kommer fram till är att microsoft säger: "Windows 8 behöver du inte stänga av, lägg datorn i viloläge".
Det är väl för fan inte operativsystemet som avgör om jag vill stänga av / starta om min dator ibland?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Anpassade mig väldigt lätt med Windows 8 faktiskt, trivs jätte bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lucifer579:

Första problemet med Windows 8 jag stötte på var: Det går ju förhelvete inte stänga av datorn på ett smidigit sätt.
Här måste man gå in på listen till höger, inställningar, något annat tjofräs och sedan stäng av.

Googlade lite och det jag kommer fram till är att microsoft säger: "Windows 8 behöver du inte stänga av, lägg datorn i viloläge".
Det är väl för fan inte operativsystemet som avgör om jag vill stänga av / starta om min dator ibland?

Ja det är precis som du säger att de helst vill att du ska sätta den i viloläge istället.

http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/how-shut-down-tu...

"In Windows 8 and Windows RT, there's really no need to shut down your PC completely—instead put it in sleep mode. This uses very little power, your PC starts up faster, and you’re instantly back to where you left off. You don’t have to worry that your battery will be drained because Windows automatically saves all your work and turns off the PC if the battery is too low."

Du kan förstås lägga till en genväg i startskärmen som stänger av datorn, eller göra det på en mängd andra sätt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Intressanta synpunkter. Borde kanske tilläggas att mitt Windows 8 kom förinstallerat med en HP dator. Det är mycket möjligt att mitt första intryck blivit bättre om jag installerat ultimate (eller pro eller vad det nu kan tänkas heta) från skratch på egen hand.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nidnus:

Överlag känns hela HP konfigurationen lite halv b. Exempelvis, serienumret för datorn finns inte ens att nå via HP.se utan man måste söka specifikt på namnet. Till och med när man väljer, go online, funktionen ifrån förinstallerade HP support så försöker den gå till en http som inte finns. Ger ett ganska slarvigt intryck.

Wifi är det som stör mest dock. Verkar som jag fått det lite mer stabilt efter att ha uppdaterat drivrutiner. Dessutom verkar det vara modemspecifikt, vissa modem funkar sämre än andra. Som sagt, kass. Sånt ska bara funka.

Det funkar bättre nu efter jag bockade bort "energispar". Annars är jag mycket nöjd med datorn. Dock är det som du skriver lite si och så med HP och deras program eller hemsida. Fast jag tycker nog inte att Asus är bättre direkt.

Måste vara ärlig och säga att Windows 8 känns inte lika förberett från hårdvarutillverkarnas sida som W7 gjorde. Deras drivrutiner osv ligger inte direkt i fas. Men det kommer nog ganska snart. Inte ett bra tecken dock. Det blir en stor nackdel för PC om det går så fort att ingen fixar drivrutiner till hårdvaran. Och med fort menar jag ny hårdvara eller nya operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Första problemet med Windows 8 jag stötte på var: Det går ju förhelvete inte stänga av datorn på ett smidigit sätt.
Här måste man gå in på listen till höger, inställningar, något annat tjofräs och sedan stäng av.

Googlade lite och det jag kommer fram till är att microsoft säger: "Windows 8 behöver du inte stänga av, lägg datorn i viloläge".
Det är väl för fan inte operativsystemet som avgör om jag vill stänga av / starta om min dator ibland?

  1. Dra muspekaren till ett av högra hörnen, tryck inställningar och sedan stäng av

  2. Windows + C, tryck inställningar, Stäng av

  3. Windows + I, stäng av

  4. Ctrl+Alt+Del(Ctrl+Shift+Esc), tryck på stäng av symbolen

  5. Få fokusering på Windows(Klicka på Taskbar, eller Windows + D), sedan Alt+F4, stäng av

  6. Skapa genväg, lägg på valfri plats, stäng av!

Det finns några sätt att stänga av datorn på, min favorit är att köra "Windows + D -> Alt+F4 -> Enter", tar 1 sekund eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det funkar bättre nu efter jag bockade bort "energispar". Annars är jag mycket nöjd med datorn. Dock är det som du skriver lite si och så med HP och deras program eller hemsida. Fast jag tycker nog inte att Asus är bättre direkt.

Måste vara ärlig och säga att Windows 8 känns inte lika förberett från hårdvarutillverkarnas sida som W7 gjorde. Deras drivrutiner osv ligger inte direkt i fas. Men det kommer nog ganska snart. Inte ett bra tecken dock. Det blir en stor nackdel för PC om det går så fort att ingen fixar drivrutiner till hårdvaran. Och med fort menar jag ny hårdvara eller nya operativsystem.

Datorn är jag mycket nöjd med också. Det är mest konfigurationen på mjukvaran som är lite störande.

Vad blev bättre efter att du stängt av energispar? Har också märkt att de kör någon egentillverkad grej, något man alltid bör vara skeptisk till. Dessutom har de något program som ska skydda hårddiskarna om man tappar datorn i backen. Vette fan om det är nått som jag tror funkar heller.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Första problemet med Windows 8 jag stötte på var: Det går ju förhelvete inte stänga av datorn på ett smidigit sätt.
Här måste man gå in på listen till höger, inställningar, något annat tjofräs och sedan stäng av.

Googlade lite och det jag kommer fram till är att microsoft säger: "Windows 8 behöver du inte stänga av, lägg datorn i viloläge".
Det är väl för fan inte operativsystemet som avgör om jag vill stänga av / starta om min dator ibland?

Gå till Desktop och tryck alt + F4 och välj stäng av , jag kör bara med desktop på båda mina skärmar så har alltid någonstans jag kan trycka det

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:
  1. Dra muspekaren till ett av högra hörnen, tryck inställningar och sedan stäng av

  2. Windows + C, tryck inställningar, Stäng av

  3. Windows + I, stäng av

  4. Ctrl+Alt+Del(Ctrl+Shift+Esc), tryck på stäng av symbolen

  5. Få fokusering på Windows(Klicka på Taskbar, eller Windows + D), sedan Alt+F4, stäng av

  6. Skapa genväg, lägg på valfri plats, stäng av!

Det finns några sätt att stänga av datorn på, min favorit är att köra "Windows + D -> Alt+F4 -> Enter", tar 1 sekund eller mindre.

Tack för en mycket instruerande guide
Denna spar vi.
Mitt klagande berodde väl kanske mest på att det är svårt att lära en gammal hund sitta. Stäng av har ju alltid varit i nedre högra hörnet och jag blev lite yr.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Tack för en mycket instruerande guide
Denna spar vi.
Mitt klagande berodde väl kanske mest på att det är svårt att lära en gammal hund sitta. Stäng av har ju alltid varit i nedre högra hörnet och jag blev lite yr.

Mycket sant. Självklart saknar man de gamla, men förhoppningsvis så glömmer man bort det och helt plötsligt är det som är nytt nu, det gamla senare!

Permalänk
Medlem

Enda fördelen win8 har i mina ögon är att det är snabbt och mindre resurskrävande. Jag gav det en ärlig 3 månaders chans och det gav mig inget utöver sämre produktivitet och en hel del irritation. Ärligt talat så kan jag inte se hur de tänkte när de slängde upp en GUI som verkligen är gjord för en touchskärm/padda. I slutet av testperioden gjorde jag som TS och började försöka få det att se ut och bete sig som Win7 vilket gjorde det lite bättre.

Hur som helst är jag tillbaka på Win7 och tänker aldrig igen installera Win8 om de inte ger mig en ordentlig anledning och slutar slösa på min tid.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:
  1. Dra muspekaren till ett av högra hörnen, tryck inställningar och sedan stäng av

  2. Windows + C, tryck inställningar, Stäng av

  3. Windows + I, stäng av

  4. Ctrl+Alt+Del(Ctrl+Shift+Esc), tryck på stäng av symbolen

  5. Få fokusering på Windows(Klicka på Taskbar, eller Windows + D), sedan Alt+F4, stäng av

  6. Skapa genväg, lägg på valfri plats, stäng av!

Det finns några sätt att stänga av datorn på, min favorit är att köra "Windows + D -> Alt+F4 -> Enter", tar 1 sekund eller mindre.

Ja, eller skrota Modern UI överhuvudtaget och installera antingen Stardock Start8 eller min favorit IObit StartMenu8 :).

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Ja, eller skrota Modern UI överhuvudtaget och installera antingen Stardock Start8 eller min favorit IObit StartMenu8 :).

Installerade faktiskt Classicshell ett tag. Men för att vara ärlig så saknade jag metro gräsnittet för genvägar och därför blev det en avintallation!

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Installerade faktiskt Classicshell ett tag. Men för att vara ärlig så saknade jag metro gräsnittet för genvägar och därför blev det en avintallation!

Aha där ser man ;). Jag tycker inte om Modern UI som det egentligen kallas, för då måste man använda tangentbordet och inte enbart musen.. Visst det går ju med o ha Skärmtangentbordet med men de blir bara i vägen ifall man kör via Modern UI hela tiden :/..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Aha där ser man ;). Jag tycker inte om Modern UI som det egentligen kallas, för då måste man använda tangentbordet och inte enbart musen.. Visst det går ju med o ha Skärmtangentbordet med men de blir bara i vägen ifall man kör via Modern UI hela tiden :/..

Eyetracker says hi