Planeten Mars ska koloniseras år 2023

Permalänk
Medlem

Planeten Mars ska koloniseras år 2023

Nu har ett företag bestämt sig för att år 2022 skicka iväg människor till planeten Mars, en resa på 7 månader vilket gör att de framme 2023. De 4 personerna som blir utvalda kommer att enligt AB. att tränas i 8 år för uppdraget att skapa sig ett nytt liv på Mars, permanent.

Min första reaktion var "WTF?! Detta kommer aldrig hålla". Tror ni att detta är något som kommer genomföras eller är det bara en PR-kupp av något slag?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16042533.ab
science.nbcnews.com/_news/2013/01/08/16418875-wanted-mars-col...

Ps. För den intresserade är ansökningarna öppna för alla de som uppfyller några löst hopsatta kriterier

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Här är deras hemsida; http://mars-one.com/en/

Vore ganska ballt om dom lyckas Hoppas som fan att det kommer genomföras!

Permalänk
Medlem

Tror knappast det kommer gå i hamn, men ascoolt om det verkligen gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Fyra pers som ska samsas på trångt utrymme för resten av sina liv.... nä det går nog jättebra.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Jag läste om detta för ett bra tag sen. Vad som fick mig att tänka till var den moraliska frågan. Är det okej att skicka 4 personer till en säker död? Deras liv och säkerhet kan inte garanteras. Det är ju inte direkt så att de kan leva på marken där. Odla grönsaker och överleva =P

Permalänk
Medlem

Det var väl på tiden Själv så jobbar jag ute i vildmarken (Ja det finns gott om det i Norrland) och vet själv att det inte är bara packa och dra bort från civilisationen

Roligt att du tar med Aftonbladet som källa, roligt att den kommer på första platsen

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Jag läste om detta för ett bra tag sen. Vad som fick mig att tänka till var den moraliska frågan. Är det okej att skicka 4 personer till en säker död? Deras liv och säkerhet kan inte garanteras. Det är ju inte direkt så att de kan leva på marken där. Odla grönsaker och överleva =P

Hela livet är en säker död

"På Mars ska kolonin leva i ett självförsörjande ekosystem som exporterats från jorden."

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Hur har de tänkt bli självförsörjande på syre?
lär behövas stora grönområden med växter om man skall få tillräckligt med syre.

Permalänk
Medlem

Sen så ska ju 2 till personer komma vartannat år så det blir ju inte bara dessa 4 livet ut Sen så är ju planen att befolka mars, långsiktigt alltså, så då borde de ju bli fler efter ett tag

Permalänk
Medlem

Vad händer när pengarna tar slut? När man bestämmer sig för att sluta skicka material? Känns inte som att vi som ras är redo för en kolonisering av en annan planet när vi inte ens kan få hem dem om det skulle krisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Hur har de tänkt bli självförsörjande på syre?
lär behövas stora grönområden med växter om man skall få tillräckligt med syre.

Finns ju vatten på mars, alltså kan man köra elektrolys för att få syre

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Det låter som ett nytt medison.

Annars tycker jag att vi på sweclockers kan slå våra kloka hjärnor ihop och göra en marslandning före. Likssom den datorkraft vi tillsammans besitter är så mycket kraftigare än vad den nasa hade inför månlandning, så jag har svårt att se vad problemet skulle vara?

Nå jag tror ingen är världsdel i världen har råd att fixa månlandning redan så dags.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Läste i en vetenskaplig tidksrift att år 2000 så kommer vi ha bilar som flyger, robotar som gör allt arbete så vi bara kan lata oss och mat kommer vara gratis!

Eller vänta lite nu...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Finns ju vatten på mars, alltså kan man köra elektrolys för att få syre

Men det finns i princip inget flytande, då vattnets kok- och frys-punkt ligger så pass när varandra på Mars. Men tar man in isen i trycksatta utrymmen så kan man ju få det flytande, dock så krävs det rätt stora utrymmen för det också.

Sedan att medeltemperaturen på Mars är -60 grader Celsius är väll inget plus.
Hade man haft en lösning på att utvinna 99% materialet man behöver för att bygga från Mars så hade jag trott mer på idéen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Det var väl på tiden Själv så jobbar jag ute i vildmarken (Ja det finns gott om det i Norrland) och vet själv att det inte är bara packa och dra bort från civilisationen

Roligt att du tar med Aftonbladet som källa, roligt att den kommer på första platsen

Ja jag hade väl inte någon speciell tanke med att Aftonbladet hamnade först utan länkade in dem i den turordning jag hade de uppe i webbläsaren

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle vara enormt kul om mänskligheten fick sätta sin fot där och börja kolonisera men jag tror dessvärre det ligger längre bort än så innan vi tar oss dit. Månen känns som en lämpligare plats att börja, dit kan vi ändå få resurser med jämnare mellanrum än Mars.

Permalänk
Medlem

Hahaha. Lycka till. De har inte ens en bas på månen än. Om 50-100 år kanske vi kan skicka ngn till mars om inte planetens resurser är slut då dvs.

Permalänk
Medlem

Jag tror Hanna Fahl beskrev det troligaste scenariot rätt bra:
http://www.dn.se/kultur-noje/hanna-fahl-var-det-vart-det-undr...

Citat:

Det blir inte någon dans på rosor. Vi kommer bara att vara fyra personer de första åren och vi kommer att avsky varandras påtvingade närhet, vi luktar smuts och stresshormonig svett och går varandra på nerverna där vi deprimerat sitter och spelar yatzy om den sista flaskan sponsrad Absolut Vodka.

Vi kommer att kunna prata med jorden. I början sitter jag vid datorn i timtal, mejlar och väntar på svaren, begär en ny uppladdning av Facebook. Men så småningom bleknar allt det där. Till slut kommer vi alla att ge upp och inse att vi bara har varandra. Jag antar att det begränsade umgängesutbudet slutar med att man irritationsligger med någon lönnfet rymdbotaniker i sin bunker och blundar och tänker på något mysigt typ Ryan Philippe i ”Gosford park”.

En dag glöms vi ofrånkomligen bort. Mars One går i konkurs efter att sponsorerna valt att varumärkesbyggeannonsera i form av in-utero-tatueringar på KimYes ofödda barnbarns svank i stället, tredje världskriget utbryter, eller så tröttnar jorden bara helt odramatiskt så som man tröttnar på den där hamstern som piper och bajsar och kostar foderpengar hela tiden. Någon enstaka debattör kommer att höja rösten och påtala ansvaret ni har för oss, vi sitter i ett sista tidsfördröjt videosamtal med en administratör med flackande blick som lovar att det bara tillstött vissa komplikationer, och sedan blir det tyst för alltid.

Vi kommer att slicka plastförpackningarna rena på frystorksrester, tugga barken på de taniga träd vi lyckats odla, anordna ett offerlotteri och tillaga den förlorande kolonisatörens kropp över öppen eld. Sedan spårar allt ur i en kargt oglamorös rymdversion av ”Battle royale” som jag mot alla odds vinner genom att rådigt bygga en fälla av gamla Pepsiflaskor och till slut sitter jag där ensam och blodfläckad i gruset och spanar ut över universum. ”Var det värt det?” kommer jag att fråga mig själv medan jag eftertänksamt gnager på den sista återstående astronautfoten och önskar att jag hade en våtservett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Hahaha. Lycka till. De har inte ens en bas på månen än. Om 50-100 år kanske vi kan skicka ngn till mars om inte planetens resurser är slut då dvs.

Ja, det är helt vansinnigt och orealistiskt.
Det finns liksom ett helt gäng fundamentala frågor att lösa först, såsom tex att stabilt kunna odla sin mat där, att ha ett vettigt rymdskepp för att klara den långa resan och dessutom kunna odla tillräckligt med mat där, hålla sig i form och skydda sig mot kosmisk strålning etc.
Tom under kontrollerade former på jorden har folk problem att klara sig någon längre tid i ett litet slutet utrymme.

Skulle då lite glada omogna spelevinkar från någon realityshow bara skickas dit utan eftertanke så är det ju att föredra för dem att ta livet av sig direkt så blir döden inte lika utdragen (om de nu ens skulle kunna klara en uppskjutning).

På sikt är det en god ide' för mänsklighetens långsiktiga överlevnad att kolonisera andra planeter, men stabila seriösa kolonier på mars tror jag dröjer uppåt ett sekel innan vi ser. Idag klarar vi ju inte ens att låta bli att totalförstöra de fantastiska ekosystemen på jorden. Hur skulle vi då klara att underhålla ett litet superkänsligt ekosystem i en marskoloni ?
När vi klarar att leva i harmoni med allt växt och djurliv på vår planet, utan att långsiktigt skada det, så börjar vi bli mogna att sprida oss i rymden.

Precis som Ozo64 säger så har vi inte ens en bas på månen än. Det vore oändligt mycket lättare än en bas på mars, men det är fortfarande science-fiction. Det håller inte att leva på mer resurser än omgivningen kan erbjuda i längden. Speciellt inte i en rymdbas där man börjar på noll och inte har någon natur att skövla.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag älskar den här tanken! Det vore så sjukt coolt om det blev av.
Dessutom skulle de ju bara vara 4 pers till en början. Allt eftersom skulle de väl skicka dit fler personer antar jag, och så småningom skulle det ju börja födas nya generationer också.

Permalänk
Medlem

de kommer få otroligt tråkigt där. bara massa sten och öken. det är som att vara i sahara öknet, fast det finns inga människor, djur, växter, städer, internet, ingenting.

http://i.imgur.com/CdvwyOd.jpg

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Avstängd

Är det inte väldigt radioaktivt att bo där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är det inte väldigt radioaktivt att bo där?

Nja, det finns väl knappast några radioaktiva ämnen där som ligger och skräpar.
Dock kan så kallad kosmisk strålning nog bli ett problem eftersom marsatmostfären är mycket tunnare än jordens och därmed inte skyddar lika bra från dessa partikelregn från rymden.

Sedan vet jag inte om de mätt radioaktiviteten på ytan, men jag antar det.
Skulle det finnas sådan så kunde man ju tänka sig att det kom från en civilisation som tagit kål på sig själv och allt liv genom att planetomfattande kärnvapenkrig..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Det lär ju kosta väldigt mycket pengar och oavsett reklamintäkterna lär väl detta knappast gå ihop sig?

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är en otroligt intressant idé, om än också fullständigt orealistisk.
Det skulle kräva en av två saker. Antingen konstant underhåll, vilket skulle kosta mer än vad någon är villig att betala, eller ett sätt att vara självförsörjande, vilket skulle betyda att kostnaderna och arbetet för att få igång det hela skulle bli enorma. Och i en ålder då färre och färre verkar vara intresserade av att flytta gränserna för vad vi kan eller inte kan göra så tycker jag det ter sig rätt orealistiskt att något av detta skulle genomföras.

Och hur skulle det gå för de som är där? Om vi pratar om kolonisering så är det ju en längre period? Jag tror inte det är realistiskt att hoppas på att någon vill leka Big brother på en helt öde planet med ett halvdussin andra i X år. Då krävs det rätt många människor och rätt mycket i form av utrustning, vilket leder tillbaka till en kostnadsfråga.

Så jag är väldigt tveksam. Det vore fantastiskt och enormt intressant om det sker, men jag tvivlar på det. Och om det sker lär det bli uppskjutet i minst några år.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.