Klockade min I5:a till 4,2 ghz men det sparas ej.

Permalänk
Medlem

Klockade min I5:a till 4,2 ghz men det sparas ej.

Hejsan. Klockade min prolle lite. Vid en första uppstart av datorn visar cpu-z att core speed är runt 4000Mhz.
Startar jag sedan om datorn igen så visar core temp nu 1648.33 Mhz.

Japp jag sparar alla inställningar i Bios innan jag avslutar.

Vad gör jag för fel???
Bör tilläggas att jag klockar min första processor
Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Aha jag tro jag fattar nu. Kör jag prime95 så stiger core speed nu till: 4326.84 Mhz.
Den stiger alltså vid belastning till 4,2 ghz och vid idle så sänks klocken? Eller har jag fel?
Jag har heller inte ändrat Volten något alls. Om jag kör prime95 några timmar nu och det verkar stabilt är det lugnt med volten då eller ska jag öka volten lite iaf?

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IntelCorei5:

Hejsan. Klockade min prolle lite. Vid en första uppstart av datorn visar cpu-z att core speed är runt 4000Mhz.
Startar jag sedan om datorn igen så visar core temp nu 1648.33 Mhz.

Japp jag sparar alla inställningar i Bios innan jag avslutar.

Vad gör jag för fel???
Bör tilläggas att jag klockar min första processor
Mvh

Skrivet av IntelCorei5:

Aha jag tro jag fattar nu. Kör jag prime95 så stiger core speed nu till: 4326.84 Mhz.
Den stiger alltså vid belastning till 4,2 ghz och vid idle så sänks klocken? Eller har jag fel?
Jag har heller inte ändrat Volten något alls. Om jag kör prime95 några timmar nu och det verkar stabilt är det lugnt med volten då eller ska jag öka volten lite iaf?

Mvh

Anledningen till att CPUn körs i 800 /1600MHz under idle är troligen för att du lämnade SpeedStep funktionen igång, denna funktion är en energispar funktion. Som du säger så kommer CPUn att tralla upp i sina X Ghz under belastning.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Ni kanske har volten på auto?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Stäng inte av Intel Speedstep om det är första gången du klockar, den finns där av en anledning. Det är dumt att belasta CPUn mer än nödvändigt.

Visa signatur

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM

Permalänk
Medlem

Fan jag är mäkta imponerad av att så många vill hjälpa till när folk har frågor om sina datorer. Är er evigt tacksam dör all hjälp.
Ska kolla hur inställningarna i Bios ser ut.
Återkommer lite senare.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Intel speedstep är inte inaktiverat. Så det är lugna puckar.
Mvh

Skrivet av Ozko:

Stäng inte av Intel Speedstep om det är första gången du klockar, den finns där av en anledning. Det är dumt att belasta CPUn mer än nödvändigt.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelCorei5:

Intel speedstep är inte inaktiverat. Så det är lugna puckar.Mvh

Varför har du stängt av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:
Skrivet av IntelCorei5:

Intel speedstep är inte inaktiverat. Så det är lugna puckar.
Mvh

Varför har du stängt av det?

Inte Inaktiverat, dubbelnegativ

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Inte Inaktiverat, dubbelnegativ

ah :D, börjar få lite "blurry vision" efter groggarna tydligen. Ajfan, ber om ursäkt för det missödet.