Dator med okänt grafikkort

Permalänk

Dator med okänt grafikkort

En dator med okänt grafikkort. Hur kan jag ta reda på exakt vilket grafikkort som finns i datorn samt om det är bra?

I enhetshanteraren under Bildskärmskort står det endast "Intel(R) HD Graphics". Hur kan jag se hur bra detta är, exempelvis när det gäller att hantera 3D-grafik?

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Medlem

Det du har är integrerad grafik. Dvs Inbyggt i proccesorn så du har inget dedikerat grafikkort. Rätta mig ifall jag har fel

Visa signatur

Chassi: CM 690 II Advanced | CPU: i-5 3570K 3.8 Ghz | CPU Cooler: CM Hyper 212 Evo | GPU: Gigabyte Geforce GTX 670 x3 | PSU: Corsair AX 750W | MB: Gigabyte Z77X-UD5H | SSD: Samsung 830 256gb | RAM: Corsair Vengeance LP 4x4gb | Skärm: 1 Acer 24¨ GD245HQAbid 120Hz | Skärm: 2 LG 22¨ Flatron L222WS | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Razer Diamondback 3G

Permalänk
Medlem

Knappast okänt då MAO, för Intel HD graphics är ju precis vad den har =).

Du kan kolla här för drivisar:
http://www.intel.com/p/en_US/support/detect
Eller här:
http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&ke... graphics

Men oavsett vilken version du har så är inget av dom nånting att spela på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbanger:

En dator med okänt grafikkort. Hur kan jag ta reda på exakt vilket grafikkort som finns i datorn samt om det är bra?

I enhetshanteraren under Bildskärmskort står det endast "Intel(R) HD Graphics". Hur kan jag se hur bra detta är, exempelvis när det gäller att hantera 3D-grafik?

Beror på vad du skall spela. Jag har Intel HD graphics 3000 på min skoldata och den klarar WoW på low/medium, COD MW2 mm. Beror på vilken du har då det finns 2500 3000 4000. 4000 sitter i ivy bridge processorerna.

Visa signatur

Chassi: CM 690 II Advanced | CPU: i-5 3570K 3.8 Ghz | CPU Cooler: CM Hyper 212 Evo | GPU: Gigabyte Geforce GTX 670 x3 | PSU: Corsair AX 750W | MB: Gigabyte Z77X-UD5H | SSD: Samsung 830 256gb | RAM: Corsair Vengeance LP 4x4gb | Skärm: 1 Acer 24¨ GD245HQAbid 120Hz | Skärm: 2 LG 22¨ Flatron L222WS | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Razer Diamondback 3G

Permalänk

Hur vet jag vilken jag har, 2500, 3000, 4000? Det står inte i enhetshanteraren. Hur kan man se det?

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbanger:

Hur vet jag vilken jag har, 2500, 3000, 4000? Det står inte i enhetshanteraren. Hur kan man se det?

Berätta lite mer om vad du har för tillverkare och modell på datorn, alternativt vilken processor datorn kör.

Visa signatur

Nätverkstekniker, Programmerare, Designer
MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600@4.2GHz 0.95v | 16GB Kingston HyperX 3400MHz DDR4 | EVGA Geforce GTX 780Ti | 120GB Samsung SSD | 1TB Seagate Barracuda

Permalänk

Datorn är en Fujitsu med Intel(R) Core(TM) i5 CPU 650 @ 3.20GHz 3,19 GHz

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbanger:

Hur vet jag vilken jag har, 2500, 3000, 4000? Det står inte i enhetshanteraren. Hur kan man se det?

Det finns en modell som bara heter "HD graphics"
Och den är ungefär så barskrapad man kan göra en grafikkrets.

Permalänk
Medlem

Om du skulle kunna ladda upp din dxdiag här, rättare sagt posta all information i ett inlägg(med "spoiler" taggen) så kan vi se vad du har för dator. Såhär når du dxdiag i windows7;

1. Klicka på Windowsflaggan för att få upp startmenyn
2. Skriv in "dxdiag" i sökfältet
3. Första fliken skall vara "system", lokalisera knappen där du kan spara all data(save all information) och klicka på den och spara på skrivbordet
4. Nu har du sparat filen i ett textdokument, öppna den och kopiera allt och klistra in här!

Dold text
Permalänk

Från dxdiag:

--------------- Display Devices --------------- Card name: Intel(R) HD Graphics Manufacturer: Intel Corporation Chip type: Intel(R) HD Graphics (Core i5) DAC type: Internal Display Memory: 1696 MB Dedicated Memory: 64 MB Shared Memory: 1632 MB Current Mode: 1920 x 1200 (32 bit) (59Hz)

Räcker detta?

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Medlem

http://ark.intel.com/products/43546/Intel-Core-i5-650-Process...
Enklaste HD graphics utan siffror i modellbeteckningen. HD graphics "1" om du så vill.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Okej. Skulle det vara möjligt att installera ett nytt bättre grafikkort istället? I så fall undrar jag vilket som passar bra till processorn "Intel(R) Core(TM) i5 CPU 650 @ 3.20GHz 3,19 GHz"?

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Headbanger:

Okej. Skulle det vara möjligt att installera ett nytt bättre grafikkort istället? I så fall undrar jag vilket som passar bra till processorn "Intel(R) Core(TM) i5 CPU 650 @ 3.20GHz 3,19 GHz"?

Är det en Laptop? Vilken modell är det? Vi vet ju inte vad du har för dator?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det är en stationär dator, modellen är en "Fujitsu Esprimo E9900", processor skrev jag innan och den har 4096MB RAM-minne.

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Hedersmedlem

Har den en ledig PCI-e-plats så bör den klara av alla graffen som har denna sockel. Dock sätter ju platsen och/eller nätagget stopp för de allra största/kraftigaste grafikkorten. Du får kolla vad du har för grejer och det kan du förhoppningsvis göra på Fujitsu:s hemsida.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)