Har endast använt ca 70gb på min ssd, men det står att jag använt 100?

Permalänk
Medlem

Har endast använt ca 70gb på min ssd, men det står att jag använt 100?

Jag har en Samsung SSD som C-disk som är 118gb stor och om jag går in och högerklickar på undermapparna (även de dolda) och summerar dess storlek så får jag det till att 67gb. Men i "Den här datorn" så står det att jag har endast 26gb ledigt utrymme?

Vad kan ha blivit fel och hur fixar jag det?

Jag kör Windows 8 med Start8 om det har någon betydelse.

Tacksam för svar!

Permalänk

Hur ser partioneringen ut på den?
Windows tar en del extra för att klara viloläge osv. Sen tar diskens eget kontrollprogram en del.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag har också minne som försvinner allt eftersom, utan att jag installerar något...

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Medlem

Jag har för mej att dolda mappar och filer inte räknas när man kollar storleken genom att högerklicka på en mapp. Det kan vara systemfiler och temp filer t.ex.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

http://download.cnet.com/CCleaner/3000-18512_4-10315544.html
Ladda ner och kör, rense både temporära filer och fixa registret.

Hade liknande på en annan dator, detta löste allt.
Som nämnt ovan är det just temporära filer som tar plats.

Permalänk
Medlem

Pagefile.sys och hiberfil.sys är ju dom mest sannolika kandidaterna. Alltså swapfilen och väntelägsfilen. Swapfilen går inte att göra nåt åt, men den går att lägga på en annan disk om du har en. Dock så ger det ju bäst prestanda att ha swapfilen på din ssd, så om du nödvändigtvis inte behöver utrymmet tycker jag du ska ha kvar den på ssdn så länge. Hiberfil.sys är filen för vänteläge och tar lika mycket utrymme som du har ram. Den blir du av med ifall du stänger av väntelägesfunktionen.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem

Jag hittar inga pagefile eller hiberfil, ccleaner rensade endast bort 6gb. Hur kan windows vara så dåligt programmerat att man inte kan se vilken mapp som tar störst plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag hittar inga pagefile eller hiberfil, ccleaner rensade endast bort 6gb. Hur kan windows vara så dåligt programmerat att man inte kan se vilken mapp som tar störst plats?

Ladda ner Tree-size free (har ingen länk, sitter på jobbet och orkar inte googla åt dig ) så ser du exakt vart allt utrymme tar vägen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att systemåterställningen som tar utrymme varje dag som datorn är på även om man inte gjort något med datorn. Den går att stänga av om man tycker att ens utrymme är viktigare.

CCleaner har separata rensnings knappar för olika områden så du måste kolla runt i programmet för att hitta stället där du kan rensa tex systemåterställnings punkter.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Egenskaper / Avancerat (vänster kolumnen i Vista och Win 7) / Prestanda / Inställningar / Avancerat / Virtuellt Minne / Ändra

Pagefile eller virtuellt minne kan du minska storleken, stänga av eller ha på en annan disk.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Egenskaper / Avancerat (vänster kolumnen i Vista och Win 7) / "Start och återställning" / Inställningar / Start (rutan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag hittar inga pagefile eller hiberfil, ccleaner rensade endast bort 6gb. Hur kan windows vara så dåligt programmerat att man inte kan se vilken mapp som tar störst plats?

Du hittar dom inte för att det är viktiga systemfiler som inte syns. Standardinställningen är att storleken på ramminnet reserveras för hibernate fil (viloläge), går att stänga av utan problem...bara att googla så finns det massor av guider. Sedan är det som sagt page file (växlingsfil) som tar upp plats, går för det mesta att minska drastiskt i storlek utan krångel...samma här, bara att googla så finns det guider. Det är antagligen här ditt saknade utrymme finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag hittar inga pagefile eller hiberfil, ccleaner rensade endast bort 6gb. Hur kan windows vara så dåligt programmerat att man inte kan se vilken mapp som tar störst plats?

Du har redan fått rätt bra svar men som sagt så tar dolda mappar och filer upp en del utrymme som du inte ser när du själv försöker räkna ut diskutrymmet. Det finns en anledning att vissa filer är dolda: för att folk som inte har koll inte ska kunna ta bort dem eftersom de oftast är viktiga systemfiler.

Hur mycket RAM du har påverkar hur stor plats de dolda filerna hiberfil.sys och pagefile.sys tar upp, de tar nästan upp dubbelt så mycket plats som din mängd RAM. Har du t ex 8 GB RAM så tar de filerna nästan upp 16 GB plats på din systemdisk.
Beroende på hur du använder din dator och vad du har för komponenter så kan du minska, flytta eller ta bort pagefilen samt minska hiberfilen upp till 50% eller ta bort den helt om du inte använder Hibernate-läget.

Om du behöver tips på hur du ökar utrymmet på din SSD så hjälper det om du beskriver hur mycket RAM du har och om du också har en HDD för lagring samt om du har behov för Hibernate-funktionen och om du kanske redigerar bilder/filmer.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

En viktig orsak är att en fil tar oftast mera plats på disken då en fil alltid upptar hela block (kluster). I medeltal förlorar du ett halvt kluster per fil. Hur mycket det är beror på filsystemet. Minsta möjliga klusterstorlek är en sektor (512 eller 4096 byte).

Även mappar tar utrymme (minst 1 kluster) även om Windows inte visar det. En mapp är en specialfil, som innehåller metadata om filerna, som finns i den.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

För att se operativsystemets skyddade filer så går du in i mappallternativ sedan bockar du ur "dölj systemskyddade filer" eller något i den stilen, har inte en dator nära till hands nu men det heter något liknande.
Det kommer då upp en varningsruta du måste trycka ja på, sedan ser du allt, som swap filer och dylikt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag gillar space sniffer. Brukar visa bra vad som tar upp plats på disken.
Men hibernation och pagefile brukar vara vanliga bovar. Ibland även systemåterställning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fagerja:

En viktig orsak är att en fil tar oftast mera plats på disken då en fil alltid upptar hela block (kluster). I medeltal förlorar du ett halvt kluster per fil. Hur mycket det är beror på filsystemet. Minsta möjliga klusterstorlek är en sektor (512 eller 4096 byte).

Även mappar tar utrymme (minst 1 kluster) även om Windows inte visar det. En mapp är en specialfil, som innehåller metadata om filerna, som finns i den.

Var kan man läsa mer om sånt cluster, metadatam, block?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Var kan man läsa mer om sånt cluster, metadatam, block?

http://www.ntfs.com/hard-disk-basics.htm (kluster ich block är när det gäller hårddiskar synonymer. Windows använder benämningen kluster och unix block.
http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/ntfs/archFiles-c.html

Visa signatur

Fagerja