Permalänk
Medlem

Laptop Dör (Ny Dator)

Hejsan.

Hoppas jag lägger denna tråden rätt. Det är så att det har nyligen uppstått ett problem med min laptop, efter jag har spelat ett litet tag så dör bara datorn. Den är inte direkt jätte varm och datorn är inte mer än 4-5månader gammal?

Datorn är ju ändå hyffsad också?

Asus K55VM

Processormodell
Intel Core i7 3610QM

Grafikprocessor
GeForce GT 630M

Maximal minnesmängd
8 GB

Processorhastighet
2,3 GHz

Vad kan problemet vara? Är det att den blir "överhettad" eller kan det vara något annat problem för som sagt, efter att den har dött och man känner under datorn så är den inte direkt varm. Kanske kan ha något med batteriet och göra? Jag har ju garanti på den i 2 år

EVIGT TACKSAM FÖR SVAR!

Såhär ser det ur när jag spelar.

http://i50.tinypic.com/2jbp6p4.png

Permalänk
Medlem

Både processor o GPU är lite nära maxgränsen. Högst troligt blir den för varm. Kollat så du inte har på några strömspar inställningar?

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

Både processor o GPU är lite nära maxgränsen. Högst troligt blir den för varm. Kollat så du inte har på några strömspar inställningar?

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Har inga strömspar inställningar, men när jag tar ut strömsladden så den bara går på batteriet så är den betydligt lägre även vid spel, då ligger den runt 49-50~.

När jag har sladden i och inte har några spel uppe utan bara webbläsare så ligger den på 60~ ändå :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xazive:

Har inga strömspar inställningar, men när jag tar ut strömsladden så den bara går på batteriet så är den betydligt lägre även vid spel, då ligger den runt 49-50~.

När jag har sladden i och inte har några spel uppe utan bara webbläsare så ligger den på 60~ ändå :S

Kabel i utan batteri då? Samma då?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

Både processor o GPU är lite nära maxgränsen. Högst troligt blir den för varm. Kollat så du inte har på några strömspar inställningar?

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Gpu:n är det nog ingen större fara med, processorn däremot...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, kan prova utan strömsladd sen, men kollade vad jag hade för energischema och då hade jag något "Power4gear", tog bort det och kör nu på balanserat. Kanske det funkar bättre.

Men en fråga till, om datorn nu legat på 75C, borde man inte känt att den varit riktigt varm? För när jag känner under så känns den inte alls varm :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xazive:

Tack för svaren, kan prova utan strömsladd sen, men kollade vad jag hade för energischema och då hade jag något "Power4gear", tog bort det och kör nu på balanserat. Kanske det funkar bättre.

Men en fråga till, om datorn nu legat på 75C, borde man inte känt att den varit riktigt varm? För när jag känner under så känns den inte alls varm :S

inte nödvändigtvis om den är relativt ny. Men en gammal datot hade nog blivit varm. Te.x min gamla Dell laptop gick inte att ha i knät om man inte idlade för den var ungefär 100 grader varm innuti. Dessutom var ena insugsfläkten trasig...inte konstigt den kostade 200€..man brände sig genom byxorna då man surfade xD...hot stuff FTW!

Skickades från m.sweclockers.com