Vad har hänt med Retail versionen av Windows?

Permalänk

Vad har hänt med Retail versionen av Windows?

Förut kunde man köpa en Retail version av Windows, en s.k. fullversion. Vad har hänt med den egentligen? Jag läste FAQ artikeln men förstod ändå inte riktigt. Heter det här nu Systembyggarlicens?....

Sedan så undrar jag också angående uppgraderingen. Den dator som jag ska installera Windows 8 på kör Windows Vista nu. Då står det så här.

Citat:

Efter att du har uppgraderat din tidigare installation så är licensen för det tidigare operativsystemet förbrukad. Men du har rätt att nedgradera om du skulle var missnöjd (kanske inte gäller för XP dock).

Betyder det att om jag formaterar hårddisken på datorn, stoppar in Windows Vista skivan, skriver in min Vista licensenyckel, installerar, och när jag väljer att aktivera den inne i Windows så kommer jag få avslag? Min gamla Vista licensnyckel blockeras alltså av Microsoft aktiverinsserver? Vad krävs då för att jag ska kunna gå tillbaka till Vista? Inte kan jag väl installera den med den licensnyckel som jag fick med Windows 8?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Förut kunde man köpa en Retail version av Windows, en s.k. fullversion. Vad har hänt med den egentligen? Jag läste FAQ artikeln men förstod ändå inte riktigt. Heter det här nu Systembyggarlicens?....

Sedan så undrar jag också angående uppgraderingen. Den dator som jag ska installera Windows 8 på kör Windows Vista nu. Då står det så här.

Betyder det att om jag formaterar hårddisken på datorn, stoppar in Windows Vista skivan, skriver in min Vista licensenyckel, installerar, och när jag väljer att aktivera den inne i Windows så kommer jag få avslag? Min gamla Vista licensnyckel blockeras alltså av Microsoft aktiverinsserver? Vad krävs då för att jag ska kunna gå tillbaka till Vista? Inte kan jag väl installera den med den licensnyckel som jag fick med Windows 8?

Systembyggarlicens står fortfarande som OEM på många affärer, men skillnaden är att man nu får flytta med OSet fast man byter moderkort m.m. för att kunna t.ex. bygga ny dator själv, så den är snällare än gamla OEM-licensen. Det finns väl fortfarande en Professional Retail av Windows 8, vad som skiljer vet jag inte riktigt.

Ifall nyckeln verkligen blir förbrukad så att det inte går att aktivera och du senare vill gå tillbaka till Vista, får du ringa Microsoft support och be dem nedgradera Windows 8-nyckeln till Vista.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag kollade på Microsofts webbplats för Windows igår kväll och såg att det bara gick att ladda ner Windows 8 Upgrade Advisor EXE filen när man valde på webbsidan att köpa. Den skannar igenom datorn och visar om det går att installera Windows 8. Men skillnaden mot gamla Upgrade Advisor verkar vara det att men genom den nya Advisor även kan beställa och betala för Windows 8.

Men om man väljer den här distributionskanelen, är det en ISO fil till Windows 8 som laddas ner, eller? Och gör man betalningen inne i Windows 8 Upgrade Advisor? Eller blir man skickad till någon webbsida i webbläsaren? Och vilken licens blir det, är det bara Upgrade man får på det här sättet?

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/home

Var kan jag köpa Retail version av Windows 8?.......

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=736#rparams=l=s11480707...

Jag kollade på Prisjakt och där går det inte att välja "Retail" knappen om man skriver in "Windows 8 Pro" när man är inne och kollar på operativsystem.

Däremot så finns GGK (Get Genuine Kit), Uppgradering samt OEM.

Så det är Uppgradering jag ska ha alltså?... För om jag ska köpa OEM så måste jag i så fall bygga en ny dator från grunden, eller? Så var det förut med OEM i alla fall att man inte fick köpa den om man inte köpte ny dator eller några komponenter.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Citat:

Microsoft ger dig möjligheten att köpa Windows 8 Pro online och ladda hem en kopia för installation. Processen börjar med att du först laddar hem ett mindre program som kontrollerar om din dator kan uppgraderas till Windows 8. Kan den det så får du möjligheten till att köpa en Windows 8 Pro uppgraderingslicens, samt direkt kunna uppgradera datorn.

[...]

Jag har Windows 7 32-bitar, hur uppgraderar jag till Windows 8 64-bit online?

Det finns inget sätt så vitt jag vet att köpa och hämta Windows 8 Pro uppgradering 64-bit om du inte har en dator som kör ett 64-bitars operativsystem och kör uppgraderingsassistenten där. Om du har en kompis som har detta så kan du låna den datorn och köra programmet där. Du väljer då att endast skapa media (USB eller DVD) och inte installera. För då kommer den kompisen att få Windows 8 på den datorn. Det andra alternativet är att beställa Microsofts DVD i samband med köpet.

Det här är ju så där lagom korkat....

Om man kollar på priset så kostar "Microsoft Windows 8 Professional Sve (Uppgradering)" 549 kr hos Inet. Och "Microsoft Windows 8 Professional Sve (64-bit OEM)" kostar 1240 kr, också hos Inet. Att döma av priset så är alltså OEM den mer kompletta versionen? Får man både 32-bit och 64-bit skiva med Uppgradering? Det står inte i namnet direkt på samma sätt som OEM...

Vilken är mer begränsande, OEM eller Uppgradering? Jag hade valt Retail eller fullversion (full product package som det hette) men den har de nog fasat ut. För jag har sökt på nätet och har inte hittat den, och Retail går inte att välja för Windows 8 när man kollar på Prisjakt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

http://reviews.cnet.com/8301-33642_7-57471786-292/windows-8-t...

http://winsupersite.com/windows-8/windows-8-pro-retail-box

http://www.zdnet.com/how-the-new-windows-8-license-terms-affe...

http://www.microsoft.com/oem/en/licensing/sblicensing/Pages/p...

Citat:

If you are building a PC for your personal use or installing an additional operating system in a virtual machine, you can now purchase OEM System Builder software using the Personal Use License.

Use of OEM System Builder software for Windows 8 or Windows 8 Pro is subject to the following licensing terms:

System Builder product may be used:

As the operating system on a PC you build for personal use.
As an operating system running either on a local virtual machine or as an additional operating system in a separate partition.

System Builder product may not be used:

As an upgrade license for an existing underlying Windows operating system.
To legalize a non-genuine Windows operating system.
To license more than five copies of the software (in total) for commercial use.

In order to use OEM System Builder software for personal use, you will need to read and accept the terms in the Personal Use License.

Så om jag t.ex. vill ha dual boot med Windows Vista och Windows 8 så måste jag skaffa PUL licens och installera Windows 8 på en separat partition på datorn? För om det är vanlig uppgraderingslicens för Windows 8 så måste den installeras över Windows Vista (som är retail full product package) och min gamla nyckel blir ogiltig.

Så hur eller var köper man OEM PUL licens? För det är inte samma sak som vanlig OEM från datortillverkare där Windows 8 levereras med datorn. Köper man en dator med Windows 8 så är det OEM licens på den och den kan inte flyttas till annan dator. Men OEM som man själv köper för personlig användning kan flyttas till annan dator. Är det den som finns att köpa i butikerna då när det står "OEM" på t.ex. Inet? Man behöver bara formellt godkänna licensvillkoren? Det krävs alltså ingen särskild registrering i eget namn?

Från länken ovan kommer man till den här sidan.

http://personaluselicense.windows.com/en-US/default.aspx

Där visas licensen och man kan läsa den och så ska man skriva in sitt namn och e-postadress. Vad är poängen med det?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag kollade på Microsofts webbplats för Windows igår kväll och såg att det bara gick att ladda ner Windows 8 Upgrade Advisor EXE filen när man valde på webbsidan att köpa. Den skannar igenom datorn och visar om det går att installera Windows 8. Men skillnaden mot gamla Upgrade Advisor verkar vara det att men genom den nya Advisor även kan beställa och betala för Windows 8.

Men om man väljer den här distributionskanelen, är det en ISO fil till Windows 8 som laddas ner, eller? Och gör man betalningen inne i Windows 8 Upgrade Advisor? Eller blir man skickad till någon webbsida i webbläsaren? Och vilken licens blir det, är det bara Upgrade man får på det här sättet?

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/home

Var kan jag köpa Retail version av Windows 8?.......

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=736#rparams=l=s11480707...

Jag kollade på Prisjakt och där går det inte att välja "Retail" knappen om man skriver in "Windows 8 Pro" när man är inne och kollar på operativsystem.

Däremot så finns GGK (Get Genuine Kit), Uppgradering samt OEM.

Så det är Uppgradering jag ska ha alltså?... För om jag ska köpa OEM så måste jag i så fall bygga en ny dator från grunden, eller? Så var det förut med OEM i alla fall att man inte fick köpa den om man inte köpte ny dator eller några komponenter.

Mycket frågor.
Först), alla nycklar till W8 är både 32 och 64 bit. Men du måste ofc ha rätt skiva/ISO om du vill ha 64.
"Retail" finns inte längre. Det som är motsvarande heter hos butikerna "Windows 8 Pro OEM", typ. Är en vanlig installation av W8.

Sedan) kan du även köpa uppgradering. Det är billigare. Så du kan köpa W8 Pro Upgrade. Du måste då ha ett OS sedan tidigare.
Detta OS kan du inte använde sen, nej.

Du kan även köpa W8 Pro upgrade - digitalt online. Det är ännu billigare. Då kan du direkt från ditt OS ladda hem och uppgradera till W8.
(Men man kan även skapa en ISO om man vill)

Du kan flytta alla W8 licenser som du vill, utom de som finns på datorn om du köper en dator och den kommer med W8. Ok?

Permalänk
Medlem

Nog finns det en Retail-version alltid. Har visserligen lagt in WMC-paketet men även innan vill jag minnas att den klassades som RETAIL. Detta är med en nyckel från DreamSpark (tidigare MSDN:AA) dock. Att få butiker säljer den lär snarare ha att göra med att folk ofta är mer intresserade av OEM-versionen då den tenderar att kosta ca hälften så mycket.

Namn: Windows(R), ProfessionalWMC edition
Beskrivning: Windows(R) Operating System, RETAIL channel

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q