Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att komma in i BIOS!

Hej!

Skaffade en ssd för ett tag sedan och nu startar datorn väldigt mycket snabbare. Ca 1-2 sekunder efter att jag trycker på igång datorn så koomer det upp "Windows Startas" sen är jag vid skrivbordet. Bios ruten visas inte överhuvud taget, har testat f9-12 och inget händer.
Trycket jag DEL precis när jag trycker igång datorn så får jag bara välja operativsytem eller köra något sorts minnes test.
Hur gör jag för att komma in i bios?

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem

Först och främst så behöver vi veta vilket moderkort du har.

Har du kollat i manualen om vilken knapp du ska trycka ner för att gå in i BIOS?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem

Ja det är verkligen konstigt att folk som frågar om hjälp ofta glömmer att skriva vilket moderkort dom har...

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik redigerad*

Fixade stavfel och putsade lite. Ser mer seriöst ut.

Vi kan kolla upp det om du skriver vad du har för moderkort. Det är troligen F1 eller F2 om det inte är del.

Permalänk
Medlem

Antagligen F2 eller Esc.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Vet ju inte vilken tangent som gäller för ditt moderkort, men har man gått över till SSD som systemdisk så kan man glömma att invänta texten och då trycka ner angiven tangent en gång. Man får istället tokklicka på den tangenten konstant från det att man bootar om så brukar det aldrig vara något krux att komma in i BIOS.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem

Även OS kan spela roll, tex nya Windows 8 gör ju inte en kallstart normalt, utan mer nått som påminner om gamla hibernate.
Och har man samtidigt UEFI så ja man kan få svårt att komma in i bios om man inte vet hur man ska bära sig åt även om man vet rätt tangent.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Okej
Windows 7
Och mitt moderkort är ASUS P8Z77-V LX Z77

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Okej
Windows 7
Och mitt moderkort är ASUS P8Z77-V LX Z77

Ska bara vara del knappen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ska bara vara del knappen

Det trodde jag också, men då får jag bara välja operativsystem elller köra minnes test

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem

Det låter som att din dator inte stängs av utan bara går ner i viloläge.

BIOS sekvensen går inte ett skit fortare för att man har SSD, det spelar bara roll efter att POST är klar.

Se till att datorn stängs av helt och inte bara går ner i viloläge så ska du komma in i BIOS.

Att hålla en knapp intryckt när man sätter på strömmen till datorn bruka leda till keyboard error på många moderkort, då får man chansen att gå in i setup.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det låter som att din dator inte stängs av utan bara går ner i viloläge.

BIOS sekvensen går inte ett skit fortare för att man har SSD, det spelar bara roll efter att POST är klar.

Se till att datorn stängs av helt och inte bara går ner i viloläge så ska du komma in i BIOS.

Att hålla en knapp intryckt när man sätter på strömmen till datorn bruka leda till keyboard error på många moderkort, då får man chansen att gå in i setup.

Lyckades komma in i bois nu efter ca 3 omstarter med DEL spammad. Men vll inne i bios är upplösningen åt helvete. Ser bara en liten del av "menyn" och den delen är skit stor

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Lyckades komma in i bois nu efter ca 3 omstarter med DEL spammad. Men vll inne i bios är upplösningen åt helvete. Ser bara en liten del av "menyn" och den delen är skit stor

Det var lite skumt, aldrig sett det krångla, ända jag kan komma på är att du kör med VGA kabel som kanske orsakar det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Det var lite skumt, aldrig sett det krångla, ända jag kan komma på är att du kör med VGA kabel som kanske orsakar det.

Jag kan då tillägga att om så är fallet så borde en "auto-adjust" I skärmens inställningar lösa problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lyckades fixa upplösningen i BIOS, verkar vara något strull när jag är på en skärm med 16:9. Testade att sätta i min gamla 4:3 skärm och då va bios som den ska vara.

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Avstängd

när jag kör med enbart hdmi från moderkortet står det enabled, när jag kopplade i gamla grafikkortet + moderkortets ingång så gick jag in i biosen å då stod det disabled? kan inte ändra den nu heller.

fel tråd.