Guide till Standard settings för i7 2600k ?

Permalänk
Medlem

Guide till Standard settings för i7 2600k ?

Hej, Har en dator med en i7 2600k i moderkortet Maximus IV Gene-z z68. Köpte den här datorn av en kille i somras och den var då överklockad till 4.5ghz med 1.3v men känner nu att temperaturerna börjar bli höga och tvekar på om datorn presterar till max när den kör i full load men vet inte riktigt hur jag ska göra för att ändra till standard settings alltså 3.5ghz. Om någon kunde guidea mig igenom eller skicka en guide om hur man gör skulle det vara guld!

Mvh Annannas

Edit: Har nu satt Default settings i bios och drog sedan en save och reset. Nu till mitt problem, bios startup screenen ploppar upp och sedan blir det en svart skärm och sedan går den tillbaks till start bilden där det står något om press delete to enter bios så går den runt och runt tills jag stänger av datorn. Har testat att fltta jumpern till pin 2-3 och sedan tillbaka efter 5sekunder utan resultat. Jag försöka loada min windows 7 skiva och den började ladda sedan frös den fast i en black screen. Jag kopplade då ur min primary hårddisk alltså min ssd. Då kunde jag installera windows 7 och komma in. Installerade drivrutiner och startade om datorn och nu är jag tillbaks till att loopa mellan black screen och bios startup. Har kollat primary boot vilket är #1 Samsung spinpoint och #2 CD läsare. Tack på förhand för hjälp om någon vet (:

Permalänk
Medlem

Det borde väl fungera hel utmärkt att återställa bios till standard?

Permalänk
Medlem

Haha okej och det finns en knapp i bios som det står återställ då eller ? Inte så bra på det här med överklockning så har inte så stor koll ^^ Och om jag nu skulle låta den vara kvar på 4.5ghz hur varm kan/får processorn bli ? Min går upp emot 85 grader efter ett tag med prime95 på.

Permalänk
Medlem

Jag återställde min igår. Jag flyttade min Jumper till höger.
(Vet ej om du har en sådan på ditt mobo) Sen tog jag bort batteriet också.
Även default settings i Bios.
85 grader låter väldigt mycket.
Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av annannas:

Haha okej och det finns en knapp i bios som det står återställ då eller ? Inte så bra på det här med överklockning så har inte så stor koll ^^ Och om jag nu skulle låta den vara kvar på 4.5ghz hur varm kan/får processorn bli ? Min går upp emot 85 grader efter ett tag med prime95 på.

Läs i manualen till moderkortet ditt, har du ingen kan du ladda ner den som ett pdf dokument från tillverkarens hemsida.

Permalänk

Går in i bios. På sista fliken brukar det finnas en reset to bios default eller liknande. Välj den så ska du se att det går tillbaka.

Bios kommer du oftast in i genom att trycka på delete-knappen i uppstarten av datorn.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Hehe har ett stort problem... Gjorde som FaniSkogen skrev att jag tröck på knappen typ load default något och sen reset and save. Nu kommer jag inte in i windows.. Bios skärmen kommer upp sen blir skärmen svart och sen kommer bios upp igen och fortsätter så i en ond cirkel.. Försökte ladda windows 7 skivan men den började ladda sedan innan själva windows installationen kom upp så blev skärmen bara svart. Det här löstes med att koppla ur min ssd så kunde jag installera w7 på min vanliga hårddisk. Jag kom in på datorn, började installera drivers och behövde då starta om datorn och då kom mitt problem tillbaka. Alltså så går den fram o tillbaka mellan den där press delete to enter bios och en svart skärm.

Permalänk
Medlem

EDIT: Läste manualen och det stod att jag skulle flytta jumpern från pin 1,2 till 2-3 vilekt jag gjorde i 5-10 sekunder sedan flyttade tillbaks och startade datorn. Ingenting har hänt vad jag vet alltså loopar det fortfarande runt i den onda cirkeln.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av annannas:

EDIT: Läste manualen och det stod att jag skulle flytta jumpern från pin 1,2 till 2-3 vilekt jag gjorde i 5-10 sekunder sedan flyttade tillbaks och startade datorn. Ingenting har hänt vad jag vet alltså loopar det fortfarande runt i den onda cirkeln.

Se till att stoppa in rätt hårddisk som boot disk.
Troligen det som är problemet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tror du måste ändra BOOT settings och välja att du ska boota från din hårddisk.

Titta på sidan 3-35 i din manual (du kan ladda ned från asus.com).

PS. Om du tycker temperaturer är höga med endast 1.3V så borde du rengöra datorn...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Gjorde samma sak som du, fick dock ominstallera datorn.
Anledningen är att du antagligen hade AHCI inställt innan men nu har IHC

Permalänk
Medlem

Väljer han IDE så ska det funka även det med (eller att ställa in AHCI igen). Men detta skulle lett till bluescreen, inte svart skärm efter bios.

Tror hans bootorder är fel..

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Har rätt boot order vad jag vet. Var nyss inne och kollade i bios och boot order 1 var Samsung något och sen 2a var min cd läsare.

Permalänk
Medlem

Ok. Testa köra IDE istället för ACHI.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av annannas:

Har rätt boot order vad jag vet. Var nyss inne och kollade i bios och boot order 1 var Samsung något och sen 2a var min cd läsare.

Förmodligen måste du som flera sagt, sätta sata-kontrollen till ahci istället för ide. Dubbelkolla bootordningen också.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Okej ska kollas när jag kommer hem om en halvtimme!

Permalänk
Medlem

Nej det fungerade inte. Ändrade till både IDE och AHCI och testa både min ssd och min vanliga 1tb hårddisk. Det som händer fortfarande är att Republic of asus Please press DEL to enter EFI bios och sedan blinkar det snabbt till en svart sida med någon vit text om JMICRON Corp.. sedan går den tillbaka till republic bios sidan och sedan kommer en svart bild med en vit _ som blinkar.

Permalänk
Medlem

Tror ni det skulle hjälpa med en bios update ? Det är inte samma "start screen" som det var innan jag drog en default på bios. Innan var det något med American och nu är det asus republic of gamers.

Permalänk

Känns nog fortfarande som att något har blivit ändrat vad gäller bootordningen eller någon annan inställning som har med det att göra. Någon med mer kunskap kan gärna få tipsa om det.

På mitt moderkort så måste jag välja om jag vill att min asmedia sata-controller ska vara bootbar. Normalt sett så är det bara intel-kontrollen som är bootbar. Kanske har du samma sak på din? Men dyker din SSD upp i listan över bootordningen så bör det nog inte vara det heller.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Jag skulle tippa på troligen fel minnes inställningar i bios.. har du XMS minnen kör det i bios...

Permalänk
Skrivet av MindRipper:

Jag skulle tippa på troligen fel minnes inställningar i bios.. har du XMS minnen kör det i bios...

Att det skulle stoppa redan vid start med icke optimala minnesinställningar känns inte troligt, enligt mig. Dessutom brukar väl minnena bara vara inställda lite lågt vid default. Så är det då för mig, inställda på 1333MHz istället för 1600MHz. Men fungerar det gör det.

Om den stannar på ett blinkande "_" så känns det nog som något knas med bootinställningarna. Vad det kan vara får någon annan gissa på.

Allt jag skriver kan vara knas det också. Jag är bara en glad gissare utifrån egna erfarenheter

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Har fått igång datorn nu med alla drivrutiner osv och den fungerar som den ska i prime95 osv men frågan är om man kan ha datorn på 24/7 ? haha vågar inte stänga av den då det förmodligen kommer fucka ur och börja loopa igen.

Permalänk
Skrivet av annannas:

Har fått igång datorn nu med alla drivrutiner osv och den fungerar som den ska i prime95 osv men frågan är om man kan ha datorn på 24/7 ? haha vågar inte stänga av den då det förmodligen kommer fucka ur och börja loopa igen.

Tror inte att inte stänga av den är lösningen på dina problem tyvärr

Om du inte då absolut måste använda datorn den närmaste tiden. Annars är det nog bättre att fortsätta felsöka. Något måste hänt inne i BIOS. Ändrade du något nu innan du lyckades komma in i ditt operativsystem?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Nae ändrade inget, omformaterade med w7 skivan då kom jag in på datorn och kunde installera drivrutiner osv så har startat om den 2 gånger men det gick sist också sen 3e gången började den loopa igen och jag kom inte in.

Permalänk
Skrivet av annannas:

Nae ändrade inget, omformaterade med w7 skivan då kom jag in på datorn och kunde installera drivrutiner osv så har startat om den 2 gånger men det gick sist också sen 3e gången började den loopa igen och jag kom inte in.

Okej. Känns som att något inte är som det ska här. Du kanske bör testa att göra en totalbackning på BIOS. Hur du gör detta får du kika i din moderkortsmanual. Finns några pins på moderkortet du ska sätta en brygga över. Alternativt kan det också finnas en knapp.
Detta löste en del problem för mig.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8