Permalänk

Plötslig försämrad prestanda Wifi

Hello!

Jag sitter på en stationär speldator som jag har ett nätverkskort från Asus i. jag Ansluter mig trådlöst till en Asus-router. Jag sitter på 100/10-lina. Tidigare hade jag datorn i ett annat rum och där hade jag riktigt bra prestanda. Fick mellan 75-95mbit när jag körde testet hos bredbandskollen. Nu flyttade jag datorn till ett nytt rum, längst bort från routern. Tänkte att jag kör ett test här inne och fick till min förvåning extremt dålig prestanda. Vi pratar ca. 8mbit. Jag tänkte att visst att det skulle bli lägre men inte så lågt. Så jag testa med min iPhone, fick 40mbit. Testade med min 6 år gamla macbook pro, fick 75mbit. Exakta samma ställe som min stationära står.

Upphastigheten verkar dock oförändrad, pendlar mellan 15-20mbit.

Grejen är att jag är förbannat dålig på att felsöka och spelar enbart på denna dator. Kan inte Windows 7 i huvudtaget. Jag jobbar i OSX till vardags.

När jag klickar fram status så ser jag att jag har full stryka samt att hastigheten är 144mbit.

Är det något som vet var jag ska börja felsöka?

Tacksam för svar.

Mvh Andreas

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i7-2600K 3,4Ghz | ASUS P8Z77-V LX | Kingston 1333MHz 8GB | ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB | Intel SSD 120GB | Silver Power SP-S650 650W PSU | Win 7 |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så konstigt att du får annorlunda prestanda om du byter rum, har du kollat signalförhållandena? Macar brukar dessutom ha ganska bra wifidelar av samma klass med det som brukar sitta i företags pc laptopar, dvs mycket bättre än de enkla kort som man köper för nån hundring eller som sitter i billiga hemmalaptopar.
Du kan ju mäta signalnivåerna seriöst med inssider.
http://www.metageek.net/products/inssider/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tackar. Vid snabb koll ligger jag på -59 på RSSI som jag förstår på manualen att det är Excellent. Eg. spelar det inte så stor roll. Blev bara fundersam om kortet är trasigt eller så men då skulle det nog inte fungera alls kan man anta och ja, det är ett billigt kort som sitter i.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i7-2600K 3,4Ghz | ASUS P8Z77-V LX | Kingston 1333MHz 8GB | ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB | Intel SSD 120GB | Silver Power SP-S650 650W PSU | Win 7 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av willhaven:

Tackar. Vid snabb koll ligger jag på -59 på RSSI som jag förstår på manualen att det är Excellent. Eg. spelar det inte så stor roll. Blev bara fundersam om kortet är trasigt eller så men då skulle det nog inte fungera alls kan man anta och ja, det är ett billigt kort som sitter i.

Du kan ju jämför hur signalnivån förändras om du flyttar dig och du ser ju även hur angränsande nät ändras, det kan ju vara så att du får väldigt olika påverkan från dina grannar beroende på var datorn är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bor du i hyreshus och kör din router på defaultsettings kanske du ligger på samma kanaler som många andra. Har du en smartphone så dra ner ett nätverksanalysprogram, t.ex Wifi Analyzer (android) så ser du var du igger och och om du trängs med grannarna.

Annars är OSX inbyggda WiFi funktioner riktigt bra. http://osxdaily.com/2012/07/31/wi-fi-scanner-mac-os-x-mountain-lion/

Visa signatur

01101110 01101111 00100000 01100111 01110010 01100001 01110110 01101001 01110100 01111001 00100000 00101101 00100000 01101110 01101111 00100000 01101101 01101001 01110011 01100101 01110010 01111001

Permalänk
Medlem
Skrivet av willhaven:

Tidigare hade jag datorn i ett annat rum och där hade jag riktigt bra prestanda. Fick mellan 75-95mbit när jag körde testet hos bredbandskollen. Nu flyttade jag datorn till ett nytt rum, längst bort från routern. Tänkte att jag kör ett test här inne och fick till min förvåning extremt dålig prestanda.

Så om jag har förstått det rätt så är det hastigheten mot bredbandskollen som har sjunkit när du bytt rum? Hur ser överföringshastigheten ut mot andra enheter på det lokala nätverket från datorn i det nya rummet? Om det går i normalhastighet lokalt så kan vi ju dra slutsatsen att det är fel på bredbandskollen ända och inte på ditt wifi.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk

Tack för alla svar!

Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju jämför hur signalnivån förändras om du flyttar dig och du ser ju även hur angränsande nät ändras, det kan ju vara så att du får väldigt olika påverkan från dina grannar beroende på var datorn är.

Skrivet av vipah:

Bor du i hyreshus och kör din router på defaultsettings kanske du ligger på samma kanaler som många andra. Har du en smartphone så dra ner ett nätverksanalysprogram, t.ex Wifi Analyzer (android) så ser du var du igger och och om du trängs med grannarna.

http://cache.gawkerassets.com/assets/images/lifehacker/2010/1...

Annars är OSX inbyggda WiFi funktioner riktigt bra. http://osxdaily.com/2012/07/31/wi-fi-scanner-mac-os-x-mountain-lion/

Jag ser att jag ligger på samma kanal som en annat hushåll, just nu. Det är på kanal 11. Känns som det alls påverkar min Macbook medans min PC blir extremt påverkad då?

Skrivet av keffing:

Så om jag har förstått det rätt så är det hastigheten mot bredbandskollen som har sjunkit när du bytt rum? Hur ser överföringshastigheten ut mot andra enheter på det lokala nätverket från datorn i det nya rummet? Om det går i normalhastighet lokalt så kan vi ju dra slutsatsen att det är fel på bredbandskollen ända och inte på ditt wifi.

Jag körde ett test nu mot min NAS och fick detta resultat. PCn på golvet under skrivbordet, Macbooken rakt över den på skrivbordet. Allt detta i nya rummet. Kopierade en fil på 1,18gb från NAS:en rakt till respektive skrivbord.

Från NAS till PC: 11min 56sek

Från NAS till Macbook : 2min 13sek

Så nått är galet kan tyckas. Är det inte för stor skillnad? Kortet har presterat extremt bra tidigare. Ska flytta in PC:n till rummet där routern är bara för att dubbelkolla så inget är kaputt. Återkommer senare.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i7-2600K 3,4Ghz | ASUS P8Z77-V LX | Kingston 1333MHz 8GB | ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB | Intel SSD 120GB | Silver Power SP-S650 650W PSU | Win 7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av willhaven:

Jag körde ett test nu mot min NAS och fick detta resultat. PCn på golvet under skrivbordet, Macbooken rakt över den på skrivbordet. Allt detta i nya rummet. Kopierade en fil på 1,18gb från NAS:en rakt till respektive skrivbord.

Från NAS till PC: 11min 56sek

Från NAS till Macbook : 2min 13sek

Så nått är galet kan tyckas. Är det inte för stor skillnad? Kortet har presterat extremt bra tidigare. Ska flytta in PC:n till rummet där routern är bara för att dubbelkolla så inget är kaputt. Återkommer senare.

Låter ju helt klart som problem med just din PC isåfall. Gör som du sa, att du testar PCn närmare routern, och om det fortfarande inte fungerar (och andra enheter gör) så vet vi ju att det är på PCn problemet ligger.

Kan det vara så att du har någon inställning till wifi-kortet som växlar ner till en långsammare standard (typ 802.11g 54mbps) om den får lite sämre mottagning? Vet ju nu inte vad du har för router, men 5ghz bandet är ju ökänt för att tappa styrka av väggar osv.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk

Hej igen!

Nu har jag flyttat datorn till samma rum som routern. Det var helt klart att väggarna var problemet. Topprestanda fick jag där ute. Skönt att få en klarhet till det hela. Spelar som sagt bara, drar hem drivare och kör lite WoW så ingen fara på taket på prestandan på nätet eg förutom ms:en. Det kan jag leva med.

För lite information heter mitt nätverkskort: ASUS PCE-N15 11n PCI-E Adapter
Samt min router är en: ASUS RT-N66U

Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i7-2600K 3,4Ghz | ASUS P8Z77-V LX | Kingston 1333MHz 8GB | ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB | Intel SSD 120GB | Silver Power SP-S650 650W PSU | Win 7 |