Svensk nationell identitet? Ja, vad är den egentligen?

Permalänk
Medlem

Svensk nationell identitet? Ja, vad är den egentligen?

Hej där!

Citat:

PAST - PRESENT - FUTURE
Present the development of your country′s identity over the course of time covering various aspects you consider important.

Vi är ett gäng som ska iväg på en ungdomskonferens till sommaren, i Tyskland för den som undrar, och en uppgift vi har fått är att göra en presentation om sveriges nationella identitet genom tiderna. Vi har bestämt oss för att fokusera på brytpunkter där våran identitet ändras. Det viktigaste med presentationen är den nationella identiteten samt att den är rolig att lyssna på. Det historiska är inte superviktigt och maxlängden är 15 minuter.

Det vi har kommit fram till än så länge är detta:

  • Sverige under istiden, fanns inget Sverige och inga invånare

  • Vikingatiden, asatro, handlade och plundrade längs östersjön. Inget land Sverige utan mindre områden som styrdes av mindre kungar. Samma språk över hela skandinavien och vi utforskade mycket

  • Hansan, handelsunion i östersjön. Tyskarna hade stort inflytande på oss och vi tog mycket av deras språk. Vi krigade inte så mycket utan handlade mer.

  • Gustav Vasa. Sverige blir Sverige.

  • Gustav den andre adolf. Sverige blir stormakt. På väg att bli ett imperium men ryssen satte stopp för oss

  • Bernadotte, vi får en fransk kung. Mycket franska ord i språket och allmänt mer franskvänliga.

  • Industriella revolutionen. Folk flyttar till städerna.

  • Världskrigen. Sverige var neutralt men vi sålde vapen och lät tyskarna fara igenom Sverige under andra världskriget.

  • Folkhemmet, "Finlands sak är vår". Olof Palme och hans död.

  • Nutid - Medlem i EU och FN. Inte med i EMU utan vi har egen valuta.

  • Framtid - Piratebay, Spotify, Skype, Minecraft. Fler smarta IT-lösningar och produkter.

Framtidspunkten är bara något som vi inom gruppen tror, men vad tror ni?

Har vi missat något vi borde ha med? Borde vi lägga till något? Känner att vi saknar en hel del just nationell identitet medan historiebiten är så gott som avklarad redan. Skulle vilja ha lite mer om nutiden också, vad är svenskt? Jantelagen? Den svenska modellen? Ja, vad tycker ni?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

[...] i Tyskland för den som undrar,[...]
[*]Världskrigen. Sverige var neutralt men vi sålde vapen och lät tyskarna fara igenom Sverige under andra världskriget.

Fick mig att tänka på:

Jantelagen är långt ifrån ett isolerat svenskt fenomen, inte heller de klassiska klyschorna som att inte sitta bredvid någon på bussen, inte tala med främlingar och det "unika ordet lagom". (Måhända att endera av dessa är något som skiljer sig från just tyskarnas perspektiv, det är inget jag har någon vidare koll på ärligt talat, men ska man leta ut hyfsat unikt svenska egenheter, ja då är man ute på djupt vatten om man vänder sig till dessa.)

Vi är dock hopplösa att ha att göra med i mångt och mycket då vi är otroligt självgoda och sätter oss själva som norm i stor utsträckning utifrån vad jag har hört.
Mitt tips är väl att söka runt lite på bloggar och dylikt skrivna av folk som varit exempelvis utbytesstudenter här i landet, företrädesvis från Tyskland i det här fallet, och se vad de tycker och tänker om oss svenskar. Allt är nog inte smickrande, men det kan ge lite perspektiv tillvaron.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Allt det där på 15 min?!? Ni bör nog tänka om.

Ta upp kanske att dansken alltid har varit en fiende till att ni vara en schysst kompis. Förutom i fotboll.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Några idéer

Det långt gångna jämställdhetsarbetet i Sverige
http://en.wikipedia.org/wiki/Gender_Inequality_Index

PK-klimatet i media
Krönika från vårt grannland som är någorlunda träffande: http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10113487

Stereotyper
Svennebananen, blatten, hipstern

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Fick mig att tänka på:

https://www.youtube.com/watch?v=7xnNhzgcWTk

Jantelagen är långt ifrån ett isolerat svenskt fenomen, inte heller de klassiska klyschorna som att inte sitta bredvid någon på bussen, inte tala med främlingar och det "unika ordet lagom". (Måhända att endera av dessa är något som skiljer sig från just tyskarnas perspektiv, det är inget jag har någon vidare koll på ärligt talat, men ska man leta ut hyfsat unikt svenska egenheter, ja då är man ute på djupt vatten om man vänder sig till dessa.)

Vi är dock hopplösa att ha att göra med i mångt och mycket då vi är otroligt självgoda och sätter oss själva som norm i stor utsträckning utifrån vad jag har hört.
Mitt tips är väl att söka runt lite på bloggar och dylikt skrivna av folk som varit exempelvis utbytesstudenter här i landet, företrädesvis från Tyskland i det här fallet, och se vad de tycker och tänker om oss svenskar. Allt är nog inte smickrande, men det kan ge lite perspektiv tillvaron.

Mm, hade tänkt ge mig ut på kanske Reddit och se vad folk tror och tänker om Sverige. Eventuellt konsultera min japanske kompis Jin som var här i ett halvår förra vintern.

Skrivet av Crippa90:

Allt det där på 15 min?!? Ni bör nog tänka om.

Ta upp kanske att dansken alltid har varit en fiende till att ni vara en schysst kompis. Förutom i fotboll.

Hur menar du?

Skrivet av glemmy:

Några idéer

Det långt gångna jämställdhetsarbetet i Sverige
http://en.wikipedia.org/wiki/Gender_Inequality_Index

PK-klimatet i media
Krönika från vårt grannland som är någorlunda träffande: http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10113487

Stereotyper
Svennebananen, blatten, hipstern

Tack för idén om stereotyper. Lär väl vara ganksa internationella men borde gå att göra något kul utav det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Hipsters och blatten finns överallt men just medelsvensson kan man känna igen på långt håll när han är utomlands. PK och jantelagen är inte unika svenska fenomen men Sverige är vad jag vet enda landet som har ett ord för just jantelagen.

Visa signatur

Simlärare