jättehögt ram-användande, virus?

Permalänk

jättehögt ram-användande, virus?

Mamma klagade över att datorn var seg...
Kollade o den står helt still, efter att ha väntat typ 5 min så kom sidan slutligen upp med cpu o ramanvändning.
Den är upp i över 1GB, kör win xp, bara office, norton internet security 2012 o chrome installerat. Flera instanser av chrome körs i processer trots att bara en sida är uppe. Räknade ihop det som visas i "processer" o det blir ca 400MB, men det visas inte vad som drar dom återstående 600MB. Är det nåt virus eller vad kan det vara? Började helt plötsligt en dag. Bara att installera om?

/slobbster

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem

Tycker du borde installera t.ex linux mint åt din mor då hon inte verkar vara så intresserad av att spela, lägg in det och se vad hon tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Tycker du borde installera t.ex linux mint åt din mor då hon inte verkar vara så intresserad av att spela, lägg in det och se vad hon tycker.

this

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk

Jo det skulle man ju iofs kunna göra:-) problemet är att hon inte är så öppensinnad till att prova nya saker på datorn som inte ser ut som det alltid har gjort:-)

Den här datorn var dells bästa stationära när jag fick den för 11 år sedan:-P visst det är längesen men det kan ju inte bara vara för att man jämför med nya datorer som den känns långsam? Den går gerkligen segare än den gick då trots att den nu är förhållandevis tom om man jämför med när jag använde den.
Blir hårdvaran sliten lr vad är det som hänt?

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem

hårddisken som blir seg bland annat ja en formatering och ompartitionering är nog bäst och göra samtidigt ifall det nu skulle ligga något i diskens boot filer

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

hårddisken som blir seg bland annat ja en formatering och ompartitionering är nog bäst och göra samtidigt ifall det nu skulle ligga något i diskens boot filer

detta brukar göra underverk på datorer som bara stått å gottat till sig fragmentering och böhs i registret.

så även jag slår ett slag för detta.

glöm dock inte att kolla reda på drivrutiner och sånt innan ni börjar formatera då det kan vara lite knepigt ibland att hitta till äldre delar speciellt om man inte är helt hundra på vilka delar den innehåller.

passa även på att serva insidan på datorn.
blås ur damm och byt kylpasta på grafik och cpu då den säkert är kruttorr efter 11 år...
kolla så att alla fläktar snurrar och går lätt och inte kärvar.

på så gammla delar var det inte ovanligt med en liten 30mm fläkt på chipset på moderkortet som ofta dog ganska snabbt då den ofta höll ca 5000-10000rpm. kolla så denna isf fungerar en överhettande nordbrygga kan orsaka alla möjliga problem med datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

Jo det skulle man ju iofs kunna göra:-) problemet är att hon inte är så öppensinnad till att prova nya saker på datorn som inte ser ut som det alltid har gjort:-)

Den här datorn var dells bästa stationära när jag fick den för 11 år sedan:-P visst det är längesen men det kan ju inte bara vara för att man jämför med nya datorer som den känns långsam? Den går gerkligen segare än den gick då trots att den nu är förhållandevis tom om man jämför med när jag använde den.
Blir hårdvaran sliten lr vad är det som hänt?

Windows är ju känt för att bli segt över tid, kan även vara massa damm i fläktar osv vilket gör att det blir varmare och segare. Lägg på en gammal mekanisk fragmenterad disk, norton, indexering och allt skit som nu görs i bakgrunden.

Om hon bara surfar på datorn så är det ju inte mycket som skiljer sig, startmenyn finns ju där och sen är det bara trycka på firefox/chrome sen är det ju identiskt med windows.

Så prova lägga in det. Gillar hon det inte så är det ju bara lägga in xp igen, då får du ju en clean installation av xp också.

Permalänk

får göra så:) thx

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Tycker du borde installera t.ex linux mint åt din mor då hon inte verkar vara så intresserad av att spela, lägg in det och se vad hon tycker.

Fungerar Norton internet Security (2012) på linux?
Med risk för att bli dundernoob förklarad:-), hon spelar lite java och flashspel på nätet, detta funkar med lr? Har aldrig använt linux:-)

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem

Tror inte Norton har en version för Linux, men de flesta klarar sig bra utan anti-virus på Linux (de flesta skulle klara sig bra utan på Windows också, om de var lite smarta). Flash och Java fungerar på Linux också, fast kan vara lite bökigt att installera beroende på vilken Linux dist. du använder (i alla fall har det varit min erfarenhet). Det är egentligen mest DX-grejer (spel) som blir ett problem i Linux, om man nu inte vill ha specifik mjukvara som bara finns för Windows och inte kan köras i Wine (Windows-emulator). Viss mer exotisk hårdvara kan också kräva att man letar upp inofficiella drivrutiner, och ibland kan det saknas helt.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att skaffa ett Linux OP. Testa att installera den på datorn(eller annan lagringsenhet) och se om hon förstår det. Om inte så kan du bara visa henne hur man gör, för Linux är inte svårare än Windows.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

Fungerar Norton internet Security (2012) på linux?
Med risk för att bli dundernoob förklarad:-), hon spelar lite java och flashspel på nätet, detta funkar med lr? Har aldrig använt linux:-)

Linux har inte samma problem med virus som windows så det behövs inget antivirus.

Har svårt att se att hon skulle bli drabbad av virus om hon bara använder webbläsaren och inte laddar ner massa cracks och skit.