Tv:n skapar Konflikt för HTPC & Förstärkaren = Inget DTS - HD Ljud - Hjälp!

Permalänk
Medlem

Tv:n skapar Konflikt för HTPC & Förstärkaren = Inget DTS - HD Ljud - Hjälp!

Hej gott folk!

Jag har ett litet problem, som har stört mig rejält mycket, men läste på forumet "avs" att någon hade testat att koppla bild samt ljud separat för att få DTS HD ljud att funka.

Jag har testat massa varianter innan med inställningar på både tv och förstärkare, drivrutiner, EDID etc etc.

Jag testade att koppla min INTEL NUC direkt in i tv:n på ena HDMI utgången (1) sedan HDMI (2) direkt till förstärkaren och köra dem "klonade" i skärmupplösnings inställningarna.

Detta funkade till min förvåning, så nu funkar mitt DTS - HD ljud perfekt. DOCK såhär vill jag ju absolut inte köra med tanke på att jag har en förstärkare som klarar att köra alla enheter i sig å sen direkt till TVN och ändå få DTS - HD ljud.

På min förra HTPC (eget plock) så funkade detta utmärkt.

När jag bytte till min INTEL NUC så har det inte funkat. Jag märker även att det blir lite ojämna uppdateringar emellan åt, stör mig rejält. Det blev det inte när jag hade kopplat HTPC -> Förstärkare - > TV, dock inget DTS HD LJUD.

Min TV -> LG PK550N
Förstärkare -> Marantz 1602
HTPC - > INTEL NUC (Inte den med Thunderbolt port)

Är det någon som vet varför det inte funkar genom bara förstärkaren? Vad är det från tv:n som gör att den påverkar förstärkaren, så att den inte får DTS-HD ljud i ljudegenskaper? Jag e lite förvirrad, och har letat i många forum, dock lite svårt att söka specifikt på detta problem känner jag, så jag hoppas att det finns någon snäll själ här som kan hjälpa mig med detta problem.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

Rapporterar recievern att den klarar DTS-HD via EDID?

Alternativen för ljud ut på HDMI i Windows är inte bara beroende på hårdvaran i datorn (grafikkortet) utan även vad recievern rapporterar att den klarar av att spela upp. För att ta reda på vad recievern anger för uppspelningsmöjligheter till datorn (EDID) så att det är korrekt behöver du läsa ut den informationen med ett program som detta:
http://www.entechtaiwan.com/util/moninfo.shtm

Där kommer du att se både vilka bildegenskaper (upplösning med mera) och vilka ljuduppspelningsmöjligheter recievern rapporterar till datorn att den klarar.

Ljudinformationen i programmet ser ut ungefär så här:
"CE audio data (formats supported)
LPCM 2-channel, 16/20/24 bit depths at 32/44/48/88/96/176/192 kHz
LPCM 8-channel, 16/20/24 bit depths at 32/44/48/88/96/176/192 kHz
AC-3 6-channel, 640k max. bit rate at 32/44/48 kHz
DTS 7-channel, 1536k max. bit rate at 32/44/48/88/96 kHz
DD+ 8-channel at 44/48 kHz
DVD-A 8-channel at 48/96/192 kHz
DTS-HD 8-channel, 16-bit at 48/96/192 kHz"

Om det endast står till exempel:
"CE audio data (formats supported)
LPCM 2-channel, 16/20/24 bit depths at 32/44/48/88/96/176/192 kHz"

då behöver du kolla om du kan ändra i inställningarna på recievern för då rapporterar recievern antagligen tvns möjligheter för ljuduppspelning.

------------------------------------------------

Hur ser det ut i ljudegenskaperna för din HDMI ljudenhet?

Hur många kanaler står det stöds och vilka "Encoded Formats"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Rapporterar recievern att den klarar DTS-HD via EDID?

Alternativen för ljud ut på HDMI i Windows är inte bara beroende på hårdvaran i datorn (grafikkortet) utan även vad recievern rapporterar att den klarar av att spela upp. För att ta reda på vad recievern anger för uppspelningsmöjligheter till datorn (EDID) så att det är korrekt behöver du läsa ut den informationen med ett program som detta:
http://www.entechtaiwan.com/util/moninfo.shtm

Där kommer du att se både vilka bildegenskaper (upplösning med mera) och vilka ljuduppspelningsmöjligheter recievern rapporterar till datorn att den klarar.

Ljudinformationen i programmet ser ut ungefär så här:
"CE audio data (formats supported)
LPCM 2-channel, 16/20/24 bit depths at 32/44/48/88/96/176/192 kHz
LPCM 8-channel, 16/20/24 bit depths at 32/44/48/88/96/176/192 kHz
AC-3 6-channel, 640k max. bit rate at 32/44/48 kHz
DTS 7-channel, 1536k max. bit rate at 32/44/48/88/96 kHz
DD+ 8-channel at 44/48 kHz
DVD-A 8-channel at 48/96/192 kHz
DTS-HD 8-channel, 16-bit at 48/96/192 kHz"

Om det endast står till exempel:
"CE audio data (formats supported)
LPCM 2-channel, 16/20/24 bit depths at 32/44/48/88/96/176/192 kHz"

då behöver du kolla om du kan ändra i inställningarna på recievern för då rapporterar recievern antagligen tvns möjligheter för ljuduppspelning.

------------------------------------------------

Hur ser det ut i ljudegenskaperna för din HDMI ljudenhet?
http://wiki.xbmc.org/images/2/25/Output_Properties_-_Supporte...

Hur många kanaler står det stöds och vilka "Encoded Formats"?

Hej Gunmoses,

Tack för ditt svar,

Jag har återigen testat EDID, men det funkar inte. Jag tog en titt i EDID som du sa, såhär såg det ut:

CE audio data (formats supported)
LPCM 8-channel, 16/20/24 bit depths at 32/44/48/88/96/176/192 kHz
DTS 6-channel, 1536k max. bit rate at 44/48/88/96 kHz
AC-3 6-channel, 640k max. bit rate at 32/44/48 kHz
DTS-HD 8-channel, 16-bit at 44/48/88/96/176/192 kHz
DD+ 8-channel at 44/48 kHz
DVD-A 8-channel at 44/48/88/96/176/192 kHz

Jag har gjort en reset på min förstärkare också, men gjorde ingen skillnad, gjorde "setup i förstärkaren" för att låta den hitta allt "rätt", gick inte det heller.

Det är mycket skumt detta... Att förstärkaren läser av TVn:s kapacitet? eller vad den nu gör. Det är tur att jag har två stycken hdmi utgångar på min INTEL NUC, men tråkigt att det är sättet för mig att få ut DTS HD ljud. Vill helst slippa ha två stycken HDMI Sladdar inkopplade i TV:N. Det som är charmen med att ha "arc" utgång på förstärkaren att bara koppla allt därigenom. Men som det ser ut nu, så vet jag inte vad jag ska göra.

Ang bilden, encoded formats, DTS, Digital Audio å Digital Plus tror jag som visades

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk

Dumpa en printscreen på ljudinställningarna, som den Gunmoses postade.
Men som sagt, vissa förstärkare "repeterar" bra tv'ns ljudformat vidare till datorn.
Det brukar justeras genom att ställa in dom på att enbart spela upp ljud i sina högtalare, och inte "speakers + TV" (heter lite olika saker i olika förstärkare).

Detta måste lösas! Jag går i planerna på att byta ut min gamla HTPC till en NUC, men utan vettiga ljudformat vill jag inte vara!

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnis:

Hej Gunmoses,

Tack för ditt svar,

Jag har återigen testat EDID, men det funkar inte. Jag tog en titt i EDID som du sa, såhär såg det ut:

CE audio data (formats supported)
LPCM 8-channel, 16/20/24 bit depths at 32/44/48/88/96/176/192 kHz
DTS 6-channel, 1536k max. bit rate at 44/48/88/96 kHz
AC-3 6-channel, 640k max. bit rate at 32/44/48 kHz
DTS-HD 8-channel, 16-bit at 44/48/88/96/176/192 kHz
DD+ 8-channel at 44/48 kHz
DVD-A 8-channel at 44/48/88/96/176/192 kHz

Jag har gjort en reset på min förstärkare också, men gjorde ingen skillnad, gjorde "setup i förstärkaren" för att låta den hitta allt "rätt", gick inte det heller.

Det är mycket skumt detta... Att förstärkaren läser av TVn:s kapacitet? eller vad den nu gör. Det är tur att jag har två stycken hdmi utgångar på min INTEL NUC, men tråkigt att det är sättet för mig att få ut DTS HD ljud. Vill helst slippa ha två stycken HDMI Sladdar inkopplade i TV:N. Det som är charmen med att ha "arc" utgång på förstärkaren att bara koppla allt därigenom. Men som det ser ut nu, så vet jag inte vad jag ska göra.

Ang bilden, encoded formats, DTS, Digital Audio å Digital Plus tror jag som visades

EDID ser ju korrekt ut så problemet måste ju ligga hos NUCen och inte förstärkaren. Det gör ingen skillnad om du provar med den andra HDMI-utgången?
Har du installerat senaste Intel grafikdrivrutinerna och jag såg även att det fanns chipset drivers att installera har du lagt in dom också?
Ljudet kommer ju från Intel® QS77 Express Chipset på moderkortet fast ljuddrivrutinen kanske kommer med när man installerar grafikdrivrutinerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

EDID ser ju korrekt ut så problemet måste ju ligga hos NUCen och inte förstärkaren. Det gör ingen skillnad om du provar med den andra HDMI-utgången?
Har du installerat senaste Intel grafikdrivrutinerna och jag såg även att det fanns chipset drivers att installera har du lagt in dom också?
Ljudet kommer ju från Intel® QS77 Express Chipset på moderkortet fast ljuddrivrutinen kanske kommer med när man installerar grafikdrivrutinerna?

Yep har testat båda utgångarna, har installerat samtliga drivrutiner för NUC:en på hemsidan, testat gamla versioner nya versioner, samma gäller bios, samtliga versioner. Skrivit ett långt inlägg på deras forumt, dock inget svar där än.

Det tänkte jag också på ifall HD ljudet leverades separat, men det verkar vara ur grafikdrivrutinen dem kommer enligt INTEL.

Svensktiger har samma HTPC som mig, med samma delar samt en Marantz 1402 (versionen innan mig) och tydligen innan hans gick sönder tyvärr, så sa han att DTS HD funkade utan problem och att han såg den i ljudegenskaper.

Men använder jag som sagt båda HDMI utgångarna på min NUC ena till förstärkaren och andra till TV:n så funkar DTS HD utmärkt. Detta är som sagt ett problem, som jag inte riktigt begriper mig på vad som orsakar det...

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem, både med ati och nVidia. Enda sättet jag löst det är att jag alltid måste sätta på tvn först sen recievern.

Panna plasma och Yamaha reciever, vet inte om det löser ditt problem men annars finns ju alltid avsforum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Dumpa en printscreen på ljudinställningarna, som den Gunmoses postade.
Men som sagt, vissa förstärkare "repeterar" bra tv'ns ljudformat vidare till datorn.
Det brukar justeras genom att ställa in dom på att enbart spela upp ljud i sina högtalare, och inte "speakers + TV" (heter lite olika saker i olika förstärkare).

Detta måste lösas! Jag går i planerna på att byta ut min gamla HTPC till en NUC, men utan vettiga ljudformat vill jag inte vara!

Tjena Sandström,

Så ser det ut när jag kopplar min HDMI sladd från NUC:en till Förstärkaren, sen vidare från ARC i förstärkaren till TV:n.

Jag har ställt in så att det står AMP på min förstärkare, annars kan man välja TV, och det vill jag ju som sagt inte. på Audio.

Men annars är jag SUPER nöjd med min NUC, den tuggar iaf än sålänge allt som jag matar den med. Liten, startar snabbt blir inte varmare än 70+ (iaf vad jag sett), ne fin liten HTPC, dock kanske dyr, men den får plats lätt i en media hylla.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Har haft samma problem, både med ati och nVidia. Enda sättet jag löst det är att jag alltid måste sätta på först sen recievern.

Panna plasma och Yamaha reciever, vet inte om det löser ditt problem men annars finns ju alltid avsforum.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis Linus! Jag läste också det på AVS att folk rekommenderade det. Jag testade det också, funkade dock inte.... det var i samma veva jag såg att folk sa åt en att testa två separata HDMI sladdar, en för ljud å en för bild, å poff det funkade.. så visst blev jag glad att det äntligen fungerade efter en veckas "joddlande" på nätet efter felet, men samtidigt blev jag ju ännu mer förrvirrad. Jag vet att det ska funka, vet bara inte hur jag ska lösa det...

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Skrivet av Tunnis:

Tjena Sandström,

http://cdn.imghack.se/images/090413f897b50276778b0b6b5f379b65...

Så ser det ut när jag kopplar min HDMI sladd från NUC:en till Förstärkaren, sen vidare från ARC i förstärkaren till TV:n.

Jag har ställt in så att det står AMP på min förstärkare, annars kan man välja TV, och det vill jag ju som sagt inte. på Audio.

Men annars är jag SUPER nöjd med min NUC, den tuggar iaf än sålänge allt som jag matar den med. Liten, startar snabbt blir inte varmare än 70+ (iaf vad jag sett), ne fin liten HTPC, dock kanske dyr, men den får plats lätt i en media hylla.

Har du fler skärmar att tillgå? Hur ser det ut om du tex har tvn kopplad via recievern, men inte har den på?

Du kan även prova att stänga av ARC, CEC och allt sådant för att felsöka.
Din NUC kanske har mer stöd för sådant än din tidigare dator, och försöker ha möjlighet att kunna fjärrstyra TV'n eller så.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Har du fler skärmar att tillgå? Hur ser det ut om du tex har tvn kopplad via recievern, men inte har den på?

Du kan även prova att stänga av ARC, CEC och allt sådant för att felsöka.
Din NUC kanske har mer stöd för sådant än din tidigare dator, och försöker ha möjlighet att kunna fjärrstyra TV'n eller så.

Jag känner inte till någon dator som kan skicka och ta emot CEC kommandon via HDMI utgången. Det brukar man lösa med en adapter där man kopplar in HDMI från datorn i adaptern + USB för CEC kommandona, från adaptern går det sen en vanlig HDMI till tvn eller recievern. Det va ett litet sidospår, jag har tyvärr inga fler idéer som kan hjälpa Tunnis här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Jag känner inte till någon dator som kan skicka och ta emot CEC kommandon via HDMI utgången. Det brukar man lösa med en adapter där man kopplar in HDMI från datorn i adaptern + USB för CEC kommandona, från adaptern går det sen en vanlig HDMI till tvn eller recievern. Det va ett litet sidospår, jag har tyvärr inga fler idéer som kan hjälpa Tunnis här.

Glad för att du gjorde ett försökt iaf, uppsakattas mycket!

Min nuvarande lösning är två hdmi sladdar från min NUC den ena till AVR och den andra till tv:n, sen har jag valt att den ska uppdatera i xbmc efter skärmen, så för tillfället funkar det iaf klockrent med ljudet (det är helt klart stor skillnad när man väl lyssnar "återigen" på DTS HD ljud). Får titta vidare på detta problem, men just nu orkar jag nog inte, suttit och försötk att lösa det så länge nu. Det funkar, dock med två sladdar, men får vara så.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Har du fler skärmar att tillgå? Hur ser det ut om du tex har tvn kopplad via recievern, men inte har den på?

Du kan även prova att stänga av ARC, CEC och allt sådant för att felsöka.
Din NUC kanske har mer stöd för sådant än din tidigare dator, och försöker ha möjlighet att kunna fjärrstyra TV'n eller så.

Tanken är god sandström, men utan att sätta på tv:n så blir det svårt att kunna starta en mkv fil som har DTS HD. :/

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk

Väcker denna till liv i förhoppning om att lösa ett liknande problem. Jag bytte försteg i min hembio och då slutade plötsligt HD-ljuden att fungera från min HTPC.

I mina egenskaper för HDMI anslutningen står det Max Number of Channels 2. Enligt Kodis Wiki måste det stå 8 här. Det gjorde det med mitt förra försteg.

"IMPORTANT - For HD audio to work then Max Number of Channels must be reported as 8 if anything other than 8 is reported then HD audio will not work even if DTS-HD and TrueHD are listed in the Encoded Formats box."

Har provat alla fix jag kan finna på nätet för att få till 8 kanals support igen. Inget har hittills fungerat. Jag tror att det har med att göra att det nya försteget endast fungerar som en växel. Handskakningen sker mellan HTPC och TV/projektor.

Jag laddade ner programmet som Gunmoses länkade till ovan. I EDID informationen ser stöden för formaten rätt ut (dessa dyker även upp i egenskaper för HDMI anslutning på HTPC). Dock står under formatstöden så här:

CE speaker allocation data
Channel configuration... 2.0
Front left/right... YES
Front LFE... NO
Front center... NO

Sen fortsätter det så med NO på resten av högtalarna också. Är det här jag har problemet med "max number of supported channels" ? OM det stått 8.0 här och ja på alla alternativen hade det då stått detsamma i egenskaper för HDMI anslutningen?

Tack på förhand!

EDIT: försöker lägga till en printscreen från programmet...

Mvh

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk

Detta löste sig med en EDID förhandlare för min del. Problemet låg i "CE speaker allocation data
Channel configuration... 2.0". Med EDID förhandlaren ändrades till 7.1 efter detta gick det fint att återigen bitstreama HD-ljud.

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]