Vad är det egentligen som låter mer när man slänger på CF?

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen som låter mer när man slänger på CF?

Halloj. Jag har nu under ett bra tag inte haft CF på pga att spelen jag spelat inte stödjer det. Nu är jag tillbaka till bf3 igen och slog på den. Jag märkte direkt hur mycket mer datorn låter. Ni se mitt rig i sign MEN jag har inte korten klockade alls nu. Det låter som allt oväsen kommer från PSUn men varför? det är ju inte så att den blir överpressad.. det är dammfritt aa.

frågan är då, varför låter det mer? båda korten körs på 30% som jag alltid kör med single kort

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Halloj. Jag har nu under ett bra tag inte haft CF på pga att spelen jag spelat inte stödjer det. Nu är jag tillbaka till bf3 igen och slog på den. Jag märkte direkt hur mycket mer datorn låter. Ni se mitt rig i sign MEN jag har inte korten klockade alls nu. Det låter som allt oväsen kommer från PSUn men varför? det är ju inte så att den blir överpressad.. det är dammfritt aa.

frågan är då, varför låter det mer? båda korten körs på 30% som jag alltid kör med single kort

Menar du coilwhine från agget? Fast ljudet kan även komma från ett grafikkort, kan vara grymt svårt att lokalisera ljudkällan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Menar du coilwhine från agget? Fast ljudet kan även komma från ett grafikkort, kan vara grymt svårt att lokalisera ljudkällan.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=HP73...

nej det är inte coilwhine. det är fläkten som börjar snurra satan i PSUn antar jag men varför? fläkthastigheten är densamma som utan CF och oklockat och ljuget från fläkten/arna går ALLTID upp när CF är på. är det normalt?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

nej det är inte coilwhine. det är fläkten som börjar snurra satan i PSUn antar jag men varför? fläkthastigheten är densamma som utan CF och oklockat och ljuget från fläkten/arna går ALLTID upp när CF är på. är det normalt?

Antar? Ta reda på var ljudet kommer ifrån. Testa ladda ner hwmonitor och ha koll på varvtalen, den loggar automatiskt min och max värdet på cpu, gpu osv., även när man spelar. Givetvis får man starta programmet innan man börjar spela. Om ingen av fläktarna börjar accelerera kan man utgå ifrån att det är nätagget som spökar.
Självklart ökar belastningen på agget med 2 kort men det ska inte behöva "låta som satan". Kan ju vara nåt fel på nån givare eller fläktkurva.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är helt klart nätagget som låter mycket när man slänger på CF. det är fläkten som får spelet. drog ner hwmonitor och alla talen där var lika dana. Vad är felet med PSUn då? man ska ju inte behöva gå från ett radiostyrt plan till en jetmotor i ljudnivån

Olämpligt ordval redigerat, § 1.
Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

sitter nätagget i botten av chassiet eller i toppen ?
om det sitter i toppen så är jag säker på att det är just det som är problemet det suger åt sig all luft som stiger snabbt vilket blir ca 35 - 50 grader varm luft genom nätagget så det varvar nog på då

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

sitter nätagget i botten av chassiet eller i toppen ?
om det sitter i toppen så är jag säker på att det är just det som är problemet det suger åt sig all luft som stiger snabbt vilket blir ca 35 - 50 grader varm luft genom nätagget så det varvar nog på då

det ligger i bottnem och drar in frisk luft underifrån

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Antielefant

Umm...... när du slår igång Crossfire drar ditt system 2-300 watt mer än när du inte har det igång, så ditt nätagg måste jobba hårdare?

Det är ett TX, inte ett AX eller ens ett TXv2.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Umm...... när du slår igång Crossfire drar ditt system 2-300 watt mer än när du inte har det igång, så ditt nätagg måste jobba hårdare?

Där har du den så uppenbara lösningen...är inte det ganska självklart? Nätaggs fläkten varvar upp.

Permalänk
Medlem

Hyper 212 EVO skriker ju redan jävligt mycket med orginal fläkt .....det var mitt oljud när jag körde cf 6870

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Avstängd

Corsair TX850W är ett högljutt agg och med cf som kräver mer ström blir det bara högljuddare då mer kylning krävs av agget.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Moderator
Moderator

*Korspost, tråd låst.*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.