Windows 8 förvirring 32bit/64bit (Ram)

Permalänk
Medlem

Windows 8 förvirring 32bit/64bit (Ram)

OS: Windows 8

Hej vilken är vad:

Är x64 = 32bit OS
och
är x86 = 64bit OS?

Kommer att köpa 32GB ram och jag tänkt köpa win8 och då undrar jag vilken version jag bör köpa

Mvh Aberkman

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 MSI SUPRIM X Chassi: Lian Li LANCOOL 2 Mesh Performance Nätaggregat: Corsair RM850 RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB 3200MhzModerkort: Asus ROG Strix x570 Gaming F Hårddisk: Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB Processor: AMD Ryzen 5900x Kylning: H100i RGB PRO XT

Permalänk
Skrivet av Aberkman:

OS: Windows 8

Hej vilken är vad:

Är x64 = 32bit OS
och
är x86 = 64bit OS?

Kommer att köpa 32GB ram och jag tänkt köpa win8 och då undrar jag vilken version jag bör köpa

Mvh Aberkman

x64 är 64 bits
x86 är 32 bits.:P

Permalänk
Medlem

Okej tack!

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 MSI SUPRIM X Chassi: Lian Li LANCOOL 2 Mesh Performance Nätaggregat: Corsair RM850 RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB 3200MhzModerkort: Asus ROG Strix x570 Gaming F Hårddisk: Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB Processor: AMD Ryzen 5900x Kylning: H100i RGB PRO XT

Permalänk
Medlem

Ska du börja med grafiskdesign eller likanande eller ska du köra virtuella system på den? För det är det enda jag kan komma på som de här extra 24 gig RAM kommer att användas.

Om det inte är något av det jag nämnt, så tycker du skall skaffa 8 gig RAM med högre klock om det går istället om det nu är så att du nu vill uppgradera dem och få mer fart.

Permalänk
Inaktiv

Skaffa mycket ram, det är kul och du kan köra en ramdisk i det för att få applikationer att ladda riktigt snabbt. Jag hade härna haft 64 GB i min dator.

Köp inte snabbare ram, det vinner du inget på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffing:

Och vad är det som kräver 32gb ram egentligen?

kör man virtuella maskiner i hyper-v i windows 8 behöver man, iaf jag

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det sparas inget på ramet va? har för mig att man kan köra ett spel tex men man kan inte spara?

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 MSI SUPRIM X Chassi: Lian Li LANCOOL 2 Mesh Performance Nätaggregat: Corsair RM850 RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB 3200MhzModerkort: Asus ROG Strix x570 Gaming F Hårddisk: Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB Processor: AMD Ryzen 5900x Kylning: H100i RGB PRO XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aberkman:

Det sparas inget på ramet va? har för mig att man kan köra ett spel tex men man kan inte spara?

När datorn är igång så sparas det en hel del på RAM minnet, liksom det som minnet är till för... Förstår inte din liknelse att man inte kan spara spel? RAM minne är ett arbetsminne som används när datorn är igång. Spelsparningar sparas vanligen till hårddisken. Kör du RAM-disk så kan du spara det som ligger på RAM-disken till hårddisken när du stänger datorn och återställa det automatiskt till RAM-disken när du startar datorn nästa gång. Då kan du tex spara saves från spel där. Tror det är överkurs dock, skippa det så länge. Om du bara spelar så räkna inte med någon extra prestanda med 32GB jämfört med t.e.x 8GB, lägre än så skulle jag inte gå dock. Troligen bättre för dig att satsa pengarna på andra komponenter såsom grafikkort.

Skrivet av Aberkman:

OS: Windows 8

Hej vilken är vad:

Är x64 = 32bit OS
och
är x86 = 64bit OS?

Kommer att köpa 32GB ram och jag tänkt köpa win8 och då undrar jag vilken version jag bör köpa

Mvh Aberkman

Då ska du köpa Windows 8 x64 som naturligtvis är 64bit..hörs inte det på namnet? Bestämmer du dig för 8GB RAM så ska du även då köra på x64, finns egentligen ingen anledning att köpa x86 vad jag kan komma på om man inte har riktigt gammal hårdvara..x86 kan bara hantera 4GB RAM minne..

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffing:

Och vad är det som kräver 32gb ram egentligen?

Skrivet av Åkan:

Ska du börja med grafiskdesign eller likanande eller ska du köra virtuella system på den? För det är det enda jag kan komma på som de här extra 24 gig RAM kommer att användas.

Om det inte är något av det jag nämnt, så tycker du skall skaffa 8 gig RAM med högre klock om det går istället om det nu är så att du nu vill uppgradera dem och få mer fart.

Ni tycker ja

Och varför ska man inte köpa mycket RAM minne om man har pengar till det? Hade ni själv inte gjort det?
Jag hade 8 innan, nu har jag 16. Men jag skulle verkligen inte tacka nej till 32

Det som gäller idag, gäller kanske inte imorgon. Det ändras väldigt fort. Och nu när det är så pass billigt, varför inte!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

När datorn är igång så sparas det en hel del på RAM minnet, liksom det som minnet är till för... Förstår inte din liknelse att man inte kan spara spel? RAM minne är ett arbetsminne som används när datorn är igång. Spelsparningar sparas vanligen till hårddisken. Kör du RAM-disk så kan du spara det som ligger på RAM-disken till hårddisken när du stänger datorn och återställa det automatiskt till RAM-disken när du startar datorn nästa gång. Då kan du tex spara saves från spel där. Tror det är överkurs dock, skippa det så länge. Om du bara spelar så räkna inte med någon extra prestanda med 32GB jämfört med t.e.x 8GB, lägre än så skulle jag inte gå dock. Troligen bättre för dig att satsa pengarna på andra komponenter såsom grafikkort.

Då ska du köpa Windows 8 x64 som naturligtvis är 64bit..hörs inte det på namnet? Bestämmer du dig för 8GB RAM så ska du även då köra på x64, finns egentligen ingen anledning att köpa x86 vad jag kan komma på om man inte har riktigt gammal hårdvara..x86 kan bara hantera 4GB RAM minne..

Men varför kallar man 32bit för x86? Jag ser inte logiken eftersom det är en högre summa än x64 vilket är vilse ledande?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av leafbranch:

Men varför kallar man 32bit för x86? Jag ser inte logiken eftersom det är en högre summa än x64 vilket är vilse ledande?

Ihar med tidigare moderkort/arkitektur att göra: http://sv.wikipedia.org/wiki/X86
x64 är egentligen felnämt, även kallat amd64 eller x86-x64 (i think)

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Men varför kallar man 32bit för x86? Jag ser inte logiken eftersom det är en högre summa än x64 vilket är vilse ledande?

Är nått man ser mer numera än förut, och ja det är lite rörigt kan tyckas och inte helt rätt heller.

Hela namnet är x86_x32, och x86_x64, sistnämnda även ibland kallad AMD64

x86 är egentligen arkitekturen eller snarare den arkitektur alla vanliga i datorer CPU är bakåtkompatibla till som i gamla CPUer som 286, 386, 486. Pentium som kom efter 486 kan heta 586 också, sen nästa 686
Och finns OS och program som tex inte kan köras på en 486, men 586 går bra eller 686, då dessa kräver instruktionsuppsättningar som tex är minst 586 kompatibla, eller högre.

Sen utanpå detta kommer bitar som x8, x16, x32, x64
Första CPU som var 32 bitar var intel 386, med Pentium Pro blev detta 36 bitar, dom extra bitarna kunde användas i vissa server miljöer och program, PAE.

Första x64 CPU från intel var Pentium 4F modellerna med stepping D0 år 2004, dvs för konsumentbruk.
Men AMD var tidigare med x64 för konsumentbruk med Athlon 64 år 2003.
För serverbruk hade Intel x64 CPU tidigare, runt 2001.

Dock x64 datorer fanns även långt tidigare också, redan på 70 talet tex cray 1.

Om jag fått till nåt fel ovan kan säkert nån rätta mig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa 690 eller liknande grafikkort efter sommaren xD

Så ram minne fungerar som en temporär hårddisk(snabb som f**) ?

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 MSI SUPRIM X Chassi: Lian Li LANCOOL 2 Mesh Performance Nätaggregat: Corsair RM850 RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB 3200MhzModerkort: Asus ROG Strix x570 Gaming F Hårddisk: Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB Processor: AMD Ryzen 5900x Kylning: H100i RGB PRO XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

När datorn är igång så sparas det en hel del på RAM minnet, liksom det som minnet är till för... Förstår inte din liknelse att man inte kan spara spel? RAM minne är ett arbetsminne som används när datorn är igång. Spelsparningar sparas vanligen till hårddisken. Kör du RAM-disk så kan du spara det som ligger på RAM-disken till hårddisken när du stänger datorn och återställa det automatiskt till RAM-disken när du startar datorn nästa gång. Då kan du tex spara saves från spel där. Tror det är överkurs dock, skippa det så länge. Om du bara spelar så räkna inte med någon extra prestanda med 32GB jämfört med t.e.x 8GB, lägre än så skulle jag inte gå dock. Troligen bättre för dig att satsa pengarna på andra komponenter såsom grafikkort.

Då ska du köpa Windows 8 x64 som naturligtvis är 64bit..hörs inte det på namnet? Bestämmer du dig för 8GB RAM så ska du även då köra på x64, finns egentligen ingen anledning att köpa x86 vad jag kan komma på om man inte har riktigt gammal hårdvara..x86 kan bara hantera 4GB RAM minne..

Jovisst låter det på namnet. Bör han inte köra 86-bitars istället, det låter mycket bättre.

Du tog ett dåligt exempel med tanke på alternativen. Det är inte alltid som det låter och verkligen inte lätt när det är någon som är okunnig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aberkman:

Jag ska köpa 690 eller liknande grafikkort efter sommaren xD

Så ram minne fungerar som en temporär hårddisk(snabb som f**) ?

Du ska ju givetvis köra en SSD i din dator hoppas jag. Med tanke på komponenterna du väljer. För att det ska gå ruskigt snabbt är det ramdisk du ska köra.

Dock ska du ändå ha en SSD eftersom ramdisken är så liten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

Jovisst låter det på namnet. Bör han inte köra 86-bitars istället, det låter mycket bättre.

Du tog ett dåligt exempel med tanke på alternativen. Det är inte alltid som det låter och verkligen inte lätt när det är någon som är okunnig.

Jasså, dåligt exempel säger du. Om man tror det finns 86-bitars desktop dator så får man väl använda google, själv använde jag yahoo och otaliga forum + irc när jag va ny då inte google fanns. Fan, lite ansvar för att lära sig själv borde väl finnas? eller? Alla förutsättningar finns ju numera. Kan knappast tycka synd om de som köper fel saker då de är för lata för att ta reda på saker själva eller åtminstonde ställla frågan på ett forum som detta.
Dessutom så kanske du bör läsa mitt inlägg igen då jag tycker att jag gav ganska klara besked till skillnad från dig som inte säger någonting egentligen förutom att påstå att jag har fel, vilket inte är sant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

Dock ska du ändå ha en SSD eftersom ramdisken är så liten.

Ja liten är den, kan du ge mig en enda orsak till att köra RAM-disk om man äger en ordinär speldator och kör SSD förutom att du kanske sparar någon sekund då du laddar spelet. Då du startar din dator så förlorar du alla dessa sekunder och mer än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aberkman:

Jag ska köpa 690 eller liknande grafikkort efter sommaren xD

Så ram minne fungerar som en temporär hårddisk(snabb som f**) ?

Både ja och nej, RAM-minnet funkar som en hårddisk, där ligger det som processorn behöver snabb åtkomst till och det är även där saker mellan lagras innan de skrivs till hårddisken, t.ex under bild och film skapande.

Om du enbart ska spela så finns det ingen anledning alls att köpa så mycket RAM som 32GB, det kommer inte hjälpa utan det blir bara onödiga pengar. 8GB tycker jag är lagom till spel, man använder inte mycket mer.

Men om du ska hålla på med mycket film och bild redigering så ska du köpa mer, även om du planerat att köra virtuella maskiner på din dator så är det en fördel med mycket RAM.

Så kör på 8GB och ett 64bit OS så är det bara köra!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Windows cachelagrar väl fortfarande? Jag ligger sällan över 5GB användning i RAM, men kollar man i aktivitetshanteraren kan ju ytterligare 7-8 GB vara "cachelagrat". Ju längre datorn står på i en session desto mer verkar det bli (rimligt också).

Funderar på att skaffa 16GB Ram till (för total 32GB) nu då det ändå är såpass billigt, så slipper man vela om några år och inte hitta (exakt) samma RAM-minne som man har. Mer RAM öppnar ju som folk också påpekat upp för användning av RAM-disk.

Permalänk
Avstängd

Alltid bra med minnen, sen är det en helt annan sak om man bara ska spela och småsurfa då räcker 16gb långt.
men använder man 3d program / game engine elr tyngre grejjer så är det alltid bra att ha mer.

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ja liten är den, kan du ge mig en enda orsak till att köra RAM-disk om man äger en ordinär speldator och kör SSD förutom att du kanske sparar någon sekund då du laddar spelet. Då du startar din dator så förlorar du alla dessa sekunder och mer än så

Ska jag vara ärlig så kan jag väldigt lite om ramdisk! Det enda lilla jag vet är att endast att man tar en viss del av RAM och använder det som disk istället vilket borde leda till att det är en "riktig" disk?

Jag vet att det är lite fel i det där, men jag kanske är lite inne på rätt spår?

Eftersom om du väljer att använda ramdisk har jag för mig att du ej kan använda det som "vanligt" ram.

Kan ingen någon snäll komma och berätta hur det egentligen är! Jag ska googla lite på det nu.

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna förklara skillnaden mellan Virtuellt Minne och RAM-Disk. Är OS:ets virtuella minne bara en sorts användande av RAM-disk, eller har de ingen koppling överhuvudtaget?

Visa signatur

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ihar med tidigare moderkort/arkitektur att göra: http://sv.wikipedia.org/wiki/X86
x64 är egentligen felnämt, även kallat amd64 eller x86-x64 (i think)

Skrivet av ggustavsson:

Är nått man ser mer numera än förut, och ja det är lite rörigt kan tyckas och inte helt rätt heller.

Hela namnet är x86_x32, och x86_x64, sistnämnda även ibland kallad AMD64

Klockrena beskrivningar!
Men för att vara sån så smög det sig in ett litet x för mycket..
x86-32 och x86-64 bör det vara

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Jo jag har tänkt ha en ssd 60 eller liknande med OS på samt en 256 GB för filer osv

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 MSI SUPRIM X Chassi: Lian Li LANCOOL 2 Mesh Performance Nätaggregat: Corsair RM850 RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB 3200MhzModerkort: Asus ROG Strix x570 Gaming F Hårddisk: Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB Processor: AMD Ryzen 5900x Kylning: H100i RGB PRO XT

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd flyttad till Windows 8-forumdelen, tråd rensad, rubrik smått redigerad, vissa inlägg smått redigerade.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aberkman:

Jo jag har tänkt ha en ssd 60 eller liknande med OS på samt en 256 GB för filer osv

Dumt val. Små SSD har få minneskanaler och därmed lägre prestanda. Vill du skilja på OS och lagring så köp en stor SSD och dela i 2 partitioner.
Anand testade intel 525 i 30-240GB, se hur den skalar med storleken. Orange staplarna.
http://www.anandtech.com/show/6725/the-full-intel-ssd-525-rev...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Klockrena beskrivningar!
Men för att vara sån så smög det sig in ett litet x för mycket..
x86-32 och x86-64 bör det vara

Inte för att vara petig men x86 heter den bara.

x86-64/x86_64 är en extension till x86 som AMD utvecklade till skillnad från Intels försök med IA-64.
Därav kan man se AMD64 i många paket och filer när man installerar ett program gjort för 64bitars operativsystem.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Dumt val. Små SSD har få minneskanaler och därmed lägre prestanda. Vill du skilja på OS och lagring så köp en stor SSD och dela i 2 partitioner.
Anand testade intel 525 i 30-240GB, se hur den skalar med storleken. Orange staplarna.
http://www.anandtech.com/show/6725/the-full-intel-ssd-525-rev...

tack för tipset!

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 MSI SUPRIM X Chassi: Lian Li LANCOOL 2 Mesh Performance Nätaggregat: Corsair RM850 RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB 3200MhzModerkort: Asus ROG Strix x570 Gaming F Hårddisk: Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB Processor: AMD Ryzen 5900x Kylning: H100i RGB PRO XT