AMD arbetar på dynamisk överklockning av grafikkort

Permalänk
Melding Plague

AMD arbetar på dynamisk överklockning av grafikkort

Automatisk överklockning används flitigt i en mängd olika typer av processorer. Nu arbetar AMD på att ta tekniken till grafikkorten i Radeon-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Känns som AMD är på väg upp på banan igen! <3

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Go go AMD!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Härligt! Bra AMD!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hoppas nu det kan bli lite mer jämn konkursens till intel snart!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem

Mer prestanda! Gratis är gott!

Permalänk
Medlem

amd blir bättre och bättre varje dag som går .

Permalänk
Medlem
Skrivet av destoxes:

Hoppas nu det kan bli lite mer jämn konkursens till intel snart!

Skickades från m.sweclockers.com

mm. för det är intel vs amd på grafikkortsmarknaden..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av destoxes:

Hoppas nu det kan bli lite mer jämn konkursens till intel snart!

Skickades från m.sweclockers.com

tror du kanske läste fel artikel, den här handlar om grafikkort

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

mm. för det är intel vs amd på grafikkortsmarknaden..

Passar dom sig inte kan intel säkert vara förbi om några generationer( i alla fall på CPU och GPU lösningar i samma chip) de har ju rätt mycket pengar att slänga in på forskning antar jag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser skyddet ut för höga och därmed instabila klockfrekvenser på lite mindre lyckade batchar då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Passar dom sig inte kan intel säkert vara förbi om några generationer( i alla fall på CPU och GPU lösningar i samma chip) de har ju rätt mycket pengar att slänga in på forskning antar jag.

jodå, men denna tekniken är tänkt för grafikkort som det står i artikeln

sen tycker jag inte intel gör särskilt imponerande integrerad grafik, men vi får se när haswell kommer de har ju demot med DiRT 3 som de skryter med där de jämför med ett GT 640m om jag inte kommer ihåg fel där man knappt ser skillnad på framraten.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av destoxes:

Hoppas nu det kan bli lite mer jämn konkursens till intel snart!

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha ? vad har detta med Intel att göra, sist jag kollade så skapade inte Intel grafikkort..........

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Hahaha ? vad har detta med Intel att göra, sist jag kollade så skapade inte Intel grafikkort..........

Ptja, de försökte men det gick åt helvete.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Söderbäck:

Hur ser skyddet ut för höga och därmed instabila klockfrekvenser på lite mindre lyckade batchar då?

Skickades från m.sweclockers.com

Oklart hur det ser ut med AMD:s teknik. Nvidia sa däremot vid tillkännagivandet av Kepler att alla GPU:er kommer prestera annorlunda, beroende på kvalitén i kretsen. Ett GTX 680 kanske arbetar i genomsnitt 1 084 MHz i Battlefield 3, medan ett annat GTX 680 klarar av 1 100 MHz. Skulle gissa på att ett liknande tillvägagångssätt kommer användas av AMD för att "klämma ut det allra sista" ur grafikkretsen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Hahaha ? vad har detta med Intel att göra, sist jag kollade så skapade inte Intel grafikkort..........

Intel GMA är väl det vanligaste chippet/kortet i bärbara datorer så visst gör Intel grafikchip!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Entusiast

Fast påståendet om nuvarande Powertune with boost stämmer inte. De har inte bara två steg, boost och inte boost utan de har massa små steg, många fler än Nvidia. Dock är det inte så tydliga då program inte klarar av att mäta dem och de hoppar mellan olika steg på bara ett par millisekunder.

Det är rätt orättvist att kalla AMDs teknik mindre avancerad. De är olika och har lite olika designfilosofi. Anledningen till att det sitter ett tag är för att de då kan garantera en viss prestanda för alla kort istället för att det varierar från kort till kort. Vilket som är bäst är ju subjektivt.

Vidare skiljer det sig lite i hur de reglerar frekvenserna. Nvidia tittar på hur mycket ström kortet drar och stoppar in det i en modell över hur varmt det blir vilket ger hur högt de kan klocka. AMD tittar istället på belastningen hos alla komponenter och räknar fram ett uppskattat värde och klockar efter det. Det är därför de kan ändra steg på några millisekunder medan Nvidia "bara" kan hoppa i steg om hundra millisekunder.

Här finns en mer ingående beskrivning om hur det fungerar:
http://www.anandtech.com/show/6025/radeon-hd-7970-ghz-edition...

Edit: Artikeln är uppdaterad nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Startrance:

Hahaha ? vad har detta med Intel att göra, sist jag kollade så skapade inte Intel grafikkort..........

Men ändå har de ca 50 % av grafikmarknaden...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Borde de inte ge sig på att få ut en vettig driver innan de ger sig på ett nytt projekt?!

Skrivet av destoxes:

Hoppas nu det kan bli lite mer jämn konkursens till intel snart!

Det har med denna artikel att göra för att...?!

Skrivet av biorrith:

Mer prestanda! Gratis är gott!

Gratis?! Du betalar väl fortfarande för grafikkortet, detta gör ju bara att du kan utnyttja mer av redan existerande prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Skitbra, kommer det bli tystare när dom inte rullar på ordentligt.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jacob:

Oklart hur det ser ut med AMD:s teknik. Nvidia sa däremot vid tillkännagivandet av Kepler att alla GPU:er kommer prestera annorlunda, beroende på kvalitén i kretsen. Ett GTX 680 kanske arbetar i genomsnitt 1 084 MHz i Battlefield 3, medan ett annat GTX 680 klarar av 1 100 MHz. Skulle gissa på att ett liknande tillvägagångssätt kommer användas av AMD för att "klämma ut det allra sista" ur grafikkretsen.

Ja, nu tänkte jag kanske inte på om det kommer vara skillnad mellan maxfrekvensen med den här tekniken (men det kommer det såklart bli).
Det jag undrar över är hur skyddet ser ut för de sämre batcharna av grafikkretsar som börjar räkna fel på grund av defekter i yielden innan gränsvärden för temperatur och spänning uppnåtts.
Det är väl klart man direkt kan höja spänningen tills temperaturen säger stopp... men det ger ju ingen indikation på hur mycket man kan öka klockfrekvensen. En del kretsar klockar riktigt kass och börjar ge blåskärmar väldigt tidigt trots ökad spänning medan andra säkert klarar det galant.
Alltså, hur ser skyddet ut för att inte få blåskärmar på grund av en instabil klock? Hur känner kortet av att man nu måste öka spänningen för att undvika artefakter?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Låter snarare oroande. Är det något som är uselt med AMD så är det deras automatiska reglering av fläkthastighet. Vet inte hur det är med 7000-serien, men med mina nuvarande från 6000-serien och mina tidigare från 4000-serien så har temperaturen alltid legat precis på smärtgränsen näst intill 90 grader, varesig det är load eller idle. Fläktarna vägrar gå upp i fart förrän det faktiskt är illa och börjar visa grafikbuggar i vissa spel, och när dom väl går upp i fart så gör dom det i typ 10 sekunder, tills temperaturen har gått ner typ 5-10 grader, och då går fläkten ner i fart igen så det blir samma historia på nytt, upp å ner upp å ner upp å ner. Har nog aldrig sett fläktarna gå fortare än 60% på mina kort via deras kontroll.

Vet inte hur jag skulle klara mig utan Afterburner. Men jag hoppas det blir något vettigt av detta för AMD.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Söderbäck:

Ja, nu tänkte jag kanske inte på om det kommer vara skillnad mellan maxfrekvensen med den här tekniken (men det kommer det såklart bli).
Det jag undrar över är hur skyddet ser ut för de sämre batcharna av grafikkretsar som börjar räkna fel på grund av defekter i yielden innan gränsvärden för temperatur och spänning uppnåtts.
Det är väl klart man direkt kan höja spänningen tills temperaturen säger stopp... men det ger ju ingen indikation på hur mycket man kan öka klockfrekvensen. En del kretsar klockar riktigt kass och börjar ge blåskärmar väldigt tidigt trots ökad spänning medan andra säkert klarar det galant.
Alltså, hur ser skyddet ut för att inte få blåskärmar på grund av en instabil klock? Hur känner kortet av att man nu måste öka spänningen för att undvika artefakter?

Det är nog en del av den "hemliga såsen" i respektive företags teknik. Det jag ville säga med mitt tidigare inlägg var bara att Nvidia uppenbarligen fått det att fungera bra med Kepler.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jacob:

Det är nog en del av den "hemliga såsen" i respektive företags teknik. Det jag ville säga med mitt tidigare inlägg var bara att Nvidia uppenbarligen fått det att fungera bra med Kepler.

Aha! Ja det stämmer ju att nvidia fått det att fungera ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Borde de inte ge sig på att få ut en vettig driver innan de ger sig på ett nytt projekt?!

Det har med denna artikel att göra för att...?!

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte lite fel där :/ menade såklart Nvidia som det kan bli...

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det låter riktigt bra. ATi kan sina saker. (Det e ATi som utvecklar saker o ting. AMD e bara ägaren). Begriper inte varför alla kallar Radeon tillverkarna för AMD då så vitt jag vet är den enda förändringen att ATi ägs av nån annan numera. För om ATi ska kallas AMD så kan vi kalla Bioware för EA (som äger Bioware) också.

Jag har lärt mig genom åren att inte lita blint på marknadsföring. Blir det som Mr.Bravo säger så blir jag besviken. Man borde kunna ställa in så att fläktarna går snabbare än per standardinställninen. Och nej jag vill inte ställa in varenda jäkla steg i Afterburner lr nåt sånt. Jag menar det som nyheten handlar om fast att kunna välja i inställningarna så fläkten snurrar på en högre hastighet 5-10C innan de ska jämfört mot standardinställningen.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Hahaha ? vad har detta med Intel att göra, sist jag kollade så skapade inte Intel grafikkort..........

Skev fel, och tänkte likaså Fast det har en indirekt verkan om det börjar gå bättre för amd kanske dom stärks även på processorsidan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Campaigner:

Det låter riktigt bra. ATi kan sina saker. (Det e ATi som utvecklar saker o ting. AMD e bara ägaren). Begriper inte varför alla kallar Radeon tillverkarna för AMD då så vitt jag vet är den enda förändringen att ATi ägs av nån annan numera. För om ATi ska kallas AMD så kan vi kalla Bioware för EA (som äger Bioware) också.

Jag har lärt mig genom åren att inte lita blint på marknadsföring. Blir det som Mr.Bravo säger så blir jag besviken. Man borde kunna ställa in så att fläktarna går snabbare än per standardinställninen. Och nej jag vill inte ställa in varenda jäkla steg i Afterburner lr nåt sånt. Jag menar det som nyheten handlar om fast att kunna välja i inställningarna så fläkten snurrar på en högre hastighet 5-10C innan de ska jämfört mot standardinställningen.

Nej, ATI finns inte längre och har inte funnits sedan 2006. Det finns flera sätt att köpa upp ett företag på. I vissa fall gör de som när Ford köpte Volvo, det vill säga de sitter bara bakom och har kvar varumärket, eller så gör de som i det här fallet. Köper upp företaget och lägger ner det gamla varumärket. Det finns inget som heter ATI längre. Det företaget skrotades i och med uppköpet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

mm. för det är intel vs amd på grafikkortsmarknaden..

Skrivet av Nickieponken:

tror du kanske läste fel artikel, den här handlar om grafikkort

Ibland får man unna folk nåt att skratta åt, tycker själv det var rätt kul när jag insåg vad jag just skrivigt

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Passar dom sig inte kan intel säkert vara förbi om några generationer( i alla fall på CPU och GPU lösningar i samma chip) de har ju rätt mycket pengar att slänga in på forskning antar jag.

Dock fokuserar intel för tillfället på en helt annan marknad än AMD gör med sin Radeon serie..

Skrivet av Pimpim666:

Intel GMA är väl det vanligaste chippet/kortet i bärbara datorer så visst gör Intel grafikchip!

HDx000 serien.. GMA övergav de för ett tag sedan och HDx000 kommer att gå över till GT3 om jag inte missminner mig iom. Haswell.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds