Utbyte av ATI6950 2gb på garanti, skälig ersättningsmodell?

Permalänk
Medlem

Utbyte av ATI6950 2gb på garanti, skälig ersättningsmodell?

Godkväll alla!

Jag hoppas på lite hjälp då mina kunskaper inte är helt uppdaterade när det gäller lite nyare grafikkort.
2011 så köpte jag ett ATI 6950 2gb (Gigabyte referensmodell)
Tyvärr så har det strulat och nu efter att butiken har validerat problemen så byts det ut mot ett Gigabyte 7850 2gb

Det som jag funderar på i detta läge är:

1. Är detta ett likvärdigt kort att byta till? (finns det något annat kort som skulle kunna vara mer rättvist kanske?)

2. Finns det något annat kort i denna prisklass som man kanske hellre ska byta till? (såg att priset på det kortet jag skulle få som utbyte låg på ca 1700kr)

3. Vad har man för rättigheter som konsument när det gäller återköp/kreditering i garantiärenden?
När jag frågade kundtjänsten om man inte kunde göra ett återköp så började han prata om nyttjandeavdrag på ca 60%, är detta rimligt?

Tack för att ni tog er tid att läsa!

//Kalle

Visa signatur

Oiiiiiiiiiii

Permalänk

Enligt mig byter du upp dig.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Du får ett bättre kort än innan

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det är bara att tacka och ta emot. Ta en titt på 3D Mark-testet som publicerades idag, 7850 är t.o.m bättre än 6970

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | AMD Ryzen 5 3600| Sapphire RX 580 8GB | 16 GB | Samsung 850 256GB + Intel 520 240GB | 1TB + 3TB

Permalänk
Medlem

grattis

ta kortet och se glad ut.

Permalänk
Medlem

Tack allesammans för snabba svar, nu kan jag sova lugnt och slippa oroa mig över att få ett sämre kort!

//Kalle

Visa signatur

Oiiiiiiiiiii

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Algen:

Tack allesammans för snabba svar, nu kan jag sova lugnt och slippa oroa mig över att få ett sämre kort!

//Kalle

Du kanske kan, om du vill, lägga till lite pengar och få ett ännu bättre kort? Givetvis är det upp till butiken att godkänna sånt men en del accepterar en sån lösning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du kanske kan, om du vill, lägga till lite pengar och få ett ännu bättre kort? Givetvis är det upp till butiken att godkänna sånt men en del accepterar en sån lösning.

Ja, det fick jag göra om jag ville. vilket kort är det som gäller nuförtiden? prisklass 2000-3000kr

(jag är lite sugen på att gå tillbaka till nvidia efter att ha haft strul med några kort från AMD sista åren..)

Visa signatur

Oiiiiiiiiiii

Permalänk
Skrivet av Algen:

Ja, det fick jag göra om jag ville. vilket kort är det som gäller nuförtiden? prisklass 2000-3000kr

(jag är lite sugen på att gå tillbaka till nvidia efter att ha haft strul med några kort från AMD sista åren..)

i prisklassen upp till 3000kr är 7970 det överlägset bästa kortet. I de lite lägre prisklasserna har jag dock lite sämre koll. Men bara jämför prestanda med vad korten kostar!

Permalänk
Medlem

Jag måste dock säga att om du hade ett 6950 innan och nu får ett 7850 så har du inte ens samma prisklass på korten, du borde ha ett 7950 tillbaka istället. Vet att mitt xfx hd6850 black edition gick sönder och fick ett 7850 black edition tillbaka vilket är ett kort som är likvärdigt i pris. Nej jag tror dom flesta här har fel när dom säger att du skall vara nöjd med detta.

Permalänk
Medlem

Fick 7850 Kortet idag, känns inte lika premium som mitt 6950.. men prestandan verkar ok. jag hoppar över att köpa ett dyrare kort nu, känner jag att jag behöver mer kraft så köper jag ännu ett 7850 och kör cf
//Kalle

Visa signatur

Oiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Jag måste dock säga att om du hade ett 6950 innan och nu får ett 7850 så har du inte ens samma prisklass på korten, du borde ha ett 7950 tillbaka istället. Vet att mitt xfx hd6850 black edition gick sönder och fick ett 7850 black edition tillbaka vilket är ett kort som är likvärdigt i pris. Nej jag tror dom flesta här har fel när dom säger att du skall vara nöjd med detta.

Likvärdigt handlar inte om pris utan om prestanda och funktionalitet. Är det nya kortet lika bra eller bättre än det gamla i de avseenden vilka TS köpte kortet för är det nya likvärdigt, även om det så skulle kosta som en limpa bröd.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Likvärdigt handlar inte om pris utan om prestanda och funktionalitet. Är det nya kortet lika bra eller bättre än det gamla i de avseenden vilka TS köpte kortet för är det nya likvärdigt, även om det så skulle kosta som en limpa bröd.

Kan inte hålla med dig, du skall ha något som är likvärdigt mot det du faktist betalat för vet dock inte om det är lag på det men det är jävligt crap om man inte får det. 6950 korten kostade närmare 3000 som nya medans 7850 kostar runt 1000 spänn mindre. I grund och botten så skall han ha vad han har betalt för då företag inte kan räkna med att värdet sjunker vid användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Kan inte hålla med dig, du skall ha något som är likvärdigt mot det du faktist betalat för vet dock inte om det är lag på det men det är jävligt crap om man inte får det. 6950 korten kostade närmare 3000 som nya medans 7850 kostar runt 1000 spänn mindre. I grund och botten så skall han ha vad han har betalt för då företag inte kan räkna med att värdet sjunker vid användande.

ska man ta det så långt som du gör lär vi se en tråkig utveckling i sånn här ärenden!

idag får man ett likvärdigt/bättre i prestanda skulle det bli ett krav på ett det verkligt ska vara ett likvärdigt på alla punkter så slutar det ju såklart med att man får ett exKt likadant och vafan skulle det vara bra för ...

jag lovar att även om dom inte har några "likadana" kort hemma så gräver dom nog fram ett åt dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Kan inte hålla med dig, du skall ha något som är likvärdigt mot det du faktist betalat för vet dock inte om det är lag på det men det är jävligt crap om man inte får det. 6950 korten kostade närmare 3000 som nya medans 7850 kostar runt 1000 spänn mindre. I grund och botten så skall han ha vad han har betalt för då företag inte kan räkna med att värdet sjunker vid användande.

Om du håller med eller inte spelar ingen roll, likvärdig betyder "motsvarande" inte "prismässigt jämförbar". Må vara att ordet kan vara lite missledande men de enda som hakar upp sig på priset är de som helt enkelt har dålig koll.
Får man en produkt som är funktionsmässigt likadan eller bättre så får man också vad man betalat för, helt oberoende av om den nya produkten nu kostar en bråkdel av vad den ursprunliga gjorde eller om den nya är mångdubbelt dyrare än den ursprungliga.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Man kan ju även göra en s.k. "biljämförelse":
Om din gamla bil från 2005 skulle få totalhaveri pga tillverkningsfel så skulle väl inte tillverkaren ersätta dig med en sprillans ny bil (2013) trots att de var i samma prisklass när bägge var nytillverkade? Du skulle ju få en begagnad bil från 2005 eller pengar motsvarande vad din begagnade bil var värd innan den gick sönder.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Man kan ju även göra en s.k. "biljämförelse":
Om din gamla bil från 2005 skulle få totalhaveri pga tillverkningsfel så skulle väl inte tillverkaren ersätta dig med en sprillans ny bil (2013) trots att de var i samma prisklass när bägge var nytillverkade? Du skulle ju få en begagnad bil från 2005 eller pengar motsvarande vad din begagnade bil var värd innan den gick sönder.

Enda anledningen till att ett grafikkort förlorar värde är dock att det kommer nya så det är inte ens i närheten av att vara samma slitage som det är på ett grafikkort, går fläkten sönder eller likvärdigt så är det tillverkningsfel, att ersätta personen med ett kort som inte ens är i närheten av samma prisklass anser jag (och märk att det är vad JAG anser) inte är okej.

@twit som jag sa ovan, jag anser inte att han skall vara nöjd, han skulle propsat på att få ett 7950 då det är vad som är likvärdigt det kortet han har, om prestandan är högre skall inte spela någon roll då det fortfarande handlar om vad han faktist har betalat för kortet, har han däremot köpt sitt 6950 under en rea eller när priset var nedsatt så kan jag se det som en annan sak men är kortet köpt när det var den nya grafikkorts generationen så skall han i min mening även ha ett nytt kort nu på garantin som ligger i samma prisklass så jobbar iaf andra datorbutiker som jag haft att göra med.

Permalänk
Avstängd

För några år sen så gick mitt 8800 gts sönder och jag blev erbjuden ett 9800gt istället, (samma kort men med ett nytt namn)
Jag sa att jag inte var nöjd med det eftersom jag då inte kunde köra SLI och då fick jag alla pengarna tillbaka (3,5k)
Så hör om du kan få pengarna tillbaka, då får du vad du betalade för ditt 6950 och inte vad ett motsvarande kort kostar idag så kan du ju skaffa ett 7970 istället för det 7850 som dom erbjuder.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

För några år sen så gick mitt 8800 gts sönder och jag blev erbjuden ett 9800gt istället, (samma kort men med ett nytt namn)
Jag sa att jag inte var nöjd med det eftersom jag då inte kunde köra SLI och då fick jag alla pengarna tillbaka (3,5k)
Så hör om du kan få pengarna tillbaka, då får du vad du betalade för ditt 6950 och inte vad ett motsvarande kort kostar idag så kan du ju skaffa ett 7970 istället för det 7850 som dom erbjuder.

Titta sånt här stödjer ju min teori om att du inte blevit rätt kompenserad för ditt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Titta sånt här stödjer ju min teori om att du inte blevit rätt kompenserad för ditt köp.

du tycker alltså att han skall få ett långt bättre kort änn det kortet han köpte 2011 och har använd sedan dess? kortet han har blivit erbjuden som är bättre strömsnålare och förmodligen klockar bättre inte duger? snälla kom igen... jag skulle i alla fall bli överlycklig om jag fick ett bättre kort änn mitt förra på garantin som då desutom förmodligen kommer hålla mycket längre.

i hans fall, killen du citerade så fick han inte samma prestanda som med kortet han hade för han inte kunde köra SLI längre, förmodligen därför han fick pengarna tillbaks också.

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Destromath:

Titta sånt här stödjer ju min teori om att du inte blevit rätt kompenserad för ditt köp.

Om du läser ett antal hundra trådar här på Swec så kommer du att märka att det är så här det går till och att det är så här lagen säger. Vad du tycker, tror eller vilka teorier du har spelar ingen roll. När du reklamerar en vara har butiken att välja på två saker, reparation eller omleverans av ny likadan eller annan vara med motsvarande egenskaper. Kan inte butiken göra detta så har du rätt att få pengarna tillbaka, men i detta fallet kunde butiken leverera en vara med motsvarande egenskaper.

I fallet med 8800GTS så var inte ersättningsvaran motsvarande eftersom den inte funkade i SLI och det var därför den storyn slutade som den gjorde. Det är möjligt att det går att hitta något motsvarande i detta fallet. Dock så kanske man ska passa sig lite för att hitta på något eftersom butiken så klart försöker minimera sin skada. Kanske får de tillverkaren att leta upp något reparerat gammalt 6950 som de kan ersätta med. Vem vinner då?

Det enda du åstadkommer nu är att få TS att känna att han inte gjort en bra deal, när han i själva verket har gjort det. Han har fått mer prestanda än han betalade för på sin tid och han har dessutom fått ett sprillans nytt kort istället, vilket förmodligen innebär mycket mindre strul med nya reparationer osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om du läser ett antal hundra trådar här på Swec så kommer du att märka att det är så här det går till och att det är så här lagen säger. Vad du tycker, tror eller vilka teorier du har spelar ingen roll. När du reklamerar en vara har butiken att välja på två saker, reparation eller omleverans av ny likadan eller annan vara med motsvarande egenskaper. Kan inte butiken göra detta så har du rätt att få pengarna tillbaka, men i detta fallet kunde butiken leverera en vara med motsvarande egenskaper.

I fallet med 8800GTS så var inte ersättningsvaran motsvarande eftersom den inte funkade i SLI och det var därför den storyn slutade som den gjorde. Det är möjligt att det går att hitta något motsvarande i detta fallet. Dock så kanske man ska passa sig lite för att hitta på något eftersom butiken så klart försöker minimera sin skada. Kanske får de tillverkaren att leta upp något reparerat gammalt 6950 som de kan ersätta med. Vem vinner då?

Det enda du åstadkommer nu är att få TS att känna att han inte gjort en bra deal, när han i själva verket har gjort det. Han har fått mer prestanda än han betalade för på sin tid och han har dessutom fått ett sprillans nytt kort istället, vilket förmodligen innebär mycket mindre strul med nya reparationer osv.

Som jag sa i föregående post om du hade läst den så var det min åsikt att nej han har inte fått rätt kompensation, det är vad JAG anser och jag var även väldigt tydlig med att få fram det budskapet så om TS känner att han inte fått en bra deal så vill jag inte säga att det beror på mig. Faktum är att det känns lite piss att köpa ett kort för runt 2800-3000 och sedan få tillbaka ett kort som är värt ~2000 istället, när mitt kort gick sönder som var ett xfx hd6850 så fick jag iaf ett hd7850 tillbaka, har även haft ett liknande fall innan där ett annat grafikkort gick sönder och jag fick ett nytt kort av den nyare generationen som var i exakt samma prisklass. I grund och botten så anser JAG såhär, har du betalat en viss summa för en komponent så skall du även få en likvärdig komponent i samma prisklass, har komponenten bättre prestanda så spelar det ingen roll du skall ha vad du har betalat för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

du tycker alltså att han skall få ett långt bättre kort änn det kortet han köpte 2011 och har använd sedan dess? kortet han har blivit erbjuden som är bättre strömsnålare och förmodligen klockar bättre inte duger? snälla kom igen... jag skulle i alla fall bli överlycklig om jag fick ett bättre kort änn mitt förra på garantin som då desutom förmodligen kommer hålla mycket längre.

i hans fall, killen du citerade så fick han inte samma prestanda som med kortet han hade för han inte kunde köra SLI längre, förmodligen därför han fick pengarna tillbaks också.

Jag hade inte köpt båda korten från samma butik så dom kan ju inte veta om jag körde sli eller inte.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Kan inte hålla med dig, du skall ha något som är likvärdigt mot det du faktist betalat för vet dock inte om det är lag på det men det är jävligt crap om man inte får det. 6950 korten kostade närmare 3000 som nya medans 7850 kostar runt 1000 spänn mindre. I grund och botten så skall han ha vad han har betalt för då företag inte kan räkna med att värdet sjunker vid användande.

I konsumentköpslagen står inget om att det måste vara en vara som kostar lika mycket, bara att det skall vara en likvärdig vara

Saxat från konsumentsverkets hemsida

"Fel på varan
Om det är fel på din vara kan du kostnadsfritt:

kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav."

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

I konsumentköpslagen står inget om att det måste vara en vara som kostar lika mycket, bara att det skall vara en likvärdig vara

Saxat från konsumentsverkets hemsida

"Fel på varan
Om det är fel på din vara kan du kostnadsfritt:

kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav."

Well i hans läge hade jag då hävt köpet och fått pengarna tillbaka för att sedan investera i ett nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Faktum är att det känns lite piss att köpa ett kort för runt 2800-3000 och sedan få tillbaka ett kort som är värt ~2000 istället,

fast ett 2 år gammalt 6950 var ju inte värt 2800-3000 kr längre, det var mer runt 1000 sträcket om man skulle värdera det, och det han får är fortfarande bättre.

borde göra som du säger o slå till på ett 7970 hoppas att det går sönder inom garantin och få ett 8970 när det kommer, sen hoppas det gå sönder o aldrig mer behöva köpa grafikkort, fint det

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

fast ett 2 år gammalt 6950 var ju inte värt 2800-3000 kr längre, det var mer runt 1000 sträcket om man skulle värdera det, och det han får är fortfarande bättre.

borde göra som du säger o slå till på ett 7970 hoppas att det går sönder inom garantin och få ett 8970 när det kommer, sen hoppas det gå sönder o aldrig mer behöva köpa grafikkort, fint det

Men om du kan häva köpet då produkten är felaktig och få ut summan som du betalade för grafikkortet så får du fortfarande vad du betalat för det eller hur?

Permalänk

Tack å bock för den uppgraderingen! Vart köptes kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Men om du kan häva köpet då produkten är felaktig och få ut summan som du betalade för grafikkortet så får du fortfarande vad du betalat för det eller hur?

Finns något som heter nyttjandeavdrag så nej bara för du köper något för 2500kr betyder det inte att du får ut 2500kr. http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1095154-ang...

Permalänk
Inaktiv

Säljaren har rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig.