Tyst aktivt kylt grafikkort bättre än 7750?

Permalänk
Medlem

Tyst aktivt kylt grafikkort bättre än 7750?

Ska uppgradera från mitt passiva 4670. Överväger ett passivt 7750 (det bästa man kan få passivt kylt idag?) men även om jag idag har en tyst rigg så är den inte helt ljudlös och då kanske man ändå ska fundera på ett "tyst" aktivt kylt kort och få lite bättre prestanda.

Jag har letat efter tester på nätet men tycker det är oklart om ett kort som omnämns som tyst är "tyst för så mycket prestanda" eller tyst i absoluta tal.

Så, vilket är det tystaste kortet idag som ändå har bättre prestanda än 7750? Oavsett pris.

Jag ska i första hand redigera video, i andra hand ha möjlighet att spela spel, men har då inga krav på FPS o.dyl. Vill dock ha så goda prestanda som möjligt, givet alltså att kortet är så tyst som möjligt för ett aktivt kort (givet att inget passivt bättre än 7750 dyker upp). Min rigg består idag, utöver det som nämns i signaturen, av 3 Noctua fläktar (som överröstas av diskmaskinen ute i köket ;). Inga krav på dubbla skärma eller CF/SLI. nVidia eller AMD spelar ingen roll.

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk

ljudnivån e beronde på fan rpm. som i sin tur e beronde av temperaturen på gpun alla kort som hålls på låga temperaturer med låg rmp kommer vara inprincip knäpptysta!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Hedersmedlem

Budget? Jag tycker annars att du kan titta på nVidia:s GTX650Ti eller GTX660. Vill du ha AMD så är det HD7770 eller HD7850 som är ok kort. Du bör titta på de kort med tredjepartskylare typ GB Windforce, MSI Twinfrozr eller ASUS CUII.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Budget? Jag tycker annars att du kan titta på nVidia:s GTX650Ti eller GTX660. Vill du ha AMD så är det HD7770 eller HD7850 som är ok kort. Du bör titta på de kort med tredjepartskylare typ GB Windforce, MSI Twinfrozr eller ASUS CUII.

Låt oss strunta i budget för ögonblicket och bara bry oss om ljudnivån.

Någon har nämnt HD7870 för mig tidigare, är det påtagligt varmare/ljudligare än HD7850? Och jag har läst ett par reviews om 670 som lät bra, men så var det ju det där med om det är tyst för den prestandan eller tyst i absoluta tal.

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av jberling:

Låt oss strunta i budget för ögonblicket och bara bry oss om ljudnivån.

Någon har nämnt HD7870 för mig tidigare, är det påtagligt varmare/ljudligare än HD7850? Och jag har läst ett par reviews om 670 som lät bra, men så var det ju det där med om det är tyst för den prestandan eller tyst i absoluta tal.

Kan bara uttala mig om 7870 då jag har 2 st själv. De har av märke sapphire och de är tysta i stort sett hela tiden. Bara vid extrem belastning på båda korten brukar fläktarna varva upp. Vid spelande t ex BF3 är fläktarna tysta, fläkten på mitt nätagg låter mer vid bealstning. De blir sällan över 60 gr

Permalänk
Medlem

Har för mig att de flesta moderna grafikkort är väldigt tysta då de inte belastas. Det är endast i spel som de blir hörbara. Ett GTX 660 som är relativt strömsnålt och med partnertillverares egna kylare skulle jag tro att är väldigt tyst även vid belastning.

http://www.inet.se/produkt/5409664/gigabyte-geforce-gtx-660-2048mb

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Har för mig att de flesta moderna grafikkort är väldigt tysta då de inte belastas. Det är endast i spel som de blir hörbara. Ett GTX 660 som är relativt strömsnålt och med partnertillverares egna kylare skulle jag tro att är väldigt tyst även vid belastning.

http://www.inet.se/produkt/5409664/gigabyte-geforce-gtx-660-2048mb

Och så får man inte glömma att man kan göra egna fläktprofiler i tex Afterburner för att sänka fläkten ytterligare.

Permalänk
Medlem

Jag har ett DCUII-kort från Asus så jag kan inte uttala mig om de andra eftermarknadskylarna.
Men mitt kort är tyst, för att citera Sweclockers så är det "löjligt tyst och löjligt snabbt"
Nackdelen är att det är stort, det tar tre PCI-platser och är över 30 cm långt.

Men tyst är det!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jberling:

Låt oss strunta i budget för ögonblicket och bara bry oss om ljudnivån.

Någon har nämnt HD7870 för mig tidigare, är det påtagligt varmare/ljudligare än HD7850? Och jag har läst ett par reviews om 670 som lät bra, men så var det ju det där med om det är tyst för den prestandan eller tyst i absoluta tal.

Ja du har de stora märken som gör "tysta" kylare, de jag nämnt + några andra Sapphires och HIS på AMD:sidan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)