CDON - bärbar speldator, felande tangentbord

Permalänk
Medlem

CDON - bärbar speldator, felande tangentbord

Hej!

Jag har stött på problem med ett datorköp från CDON.

Jag köpte en Fujitsu NH532 i tron om att det skulle vara en lämplig bärbar speldator - något CDON själva sålt den som i sin produktbeskrivning. På grund av händelser i livet har jag inte hunnit använda den för spel förrän nyligen och har därför först långt efter köpet märkt att vissa tangentkombinationer inte fungerar - t.ex. WD + mellanslag (mer info nedan). Detta har lett till en väldigt handikappad spelupplevelse, vilket man inte förväntar sig av en +5000kr dator som sålts som bl.a. lämpad för spel.

Jag har p.g.a. detta velat reklamera mitt köp. Nedan kan ni se min mailkonversation med CDON.

Jag uppskattar råd/hjälp och hoppas vi kan hålla detta konstruktivt.

Fråga 2013-01-29 14:55

Hej,

Den 29:e augusti förra året beställde vi Fujitsu NH532 (artikelnr. 5019195468). Det är en bärbar dator som ni annonserat som särskilt bra för bl.a. spel, varför vi valde just den.

Vi har upplevt problem med vissa tangentkombinationer som efter felsökning på nätet bevisats uppstå i samtliga Fujitsu NH532 av samma version (från CDON) som testats. Detta orsakar problem i flera spel då följande fel uppstår:

WASD = OK
ASD + Space = OK
AS + Space = OK
SD + Space = OK
AD + Space = OK

WA + Space = EJ OK
WD + Space = EJ OK
WS + Space = EJ OK
WASD + Space = EJ OK

Då detta tydligen är ett fel på modellen och inte specifikt vårt exemplar vill vi återlämna och få återbetalt hela kostnaden för datorn för att ev. kunna köpa annan liknande dator av er.

Tack på förhand!
Svar 2013-01-31 14:13
Hej

Tack för att ni kontaktade oss.

Som återförsäljare har vi rätt att avhjälpa ett fel genom reparation under garantitiden.

Fujitsu har valt att själva hjälpa sina slutkunder med garantiärenden. De kommer först att försöka åtgärda felet via telefon.

Om detta inte är möjligt kommer Fujitsu hjälpa er att skicka in produkten på service.
Fujitsu kan avhjälpa de flesta felen via telefon.

Telefon felanmälan: 08-7937850
Öppettider: 08.00-18.00
Fråga 2013-02-01 08:53
Hej,

Vi har nu talat med Fujitsus kundservice på ovan telefonnummer och fått svar över telefon:

'Problemet är känt, men det är så datorn är byggd och är således inget fel. Ni får kontakta er återförsäljare.'

Om det är känt att de knappar som är centrala för en normal spelupplevelse inte fungerar korrekt bör denna dator inte annonseras och säljas med beskrivningen att den skulle vara särskilt bra för bl.a. spel. Då ni felaktigt annonserat och sålt denna vara vill vi återlämna datorn och få full ersättning.

Med vänliga hälsningar,
Svar 2013-02-01 14:50
Hej

Som Fujitsu har svarat er så är det inget fel på datorn.
Ångertiden är 14 dagar, då ni köpte datorn 2012-08-29 så har ni ingen ångerrätt kvar.

Dold text
Permalänk
Medlem

Man får ju ta produktbeskrivningar med en nypa salt... Dom är alltid överdrivna och det är ju standard att de inte skriver ner något negativt om produkten. Kan förstå att du känner dig lurad men det är lite ditt eget fel att du inte kollade upp omdömen och reviews om produkten innan.

Dock finns det ju lösningar. Du kan ju koppla in och köra med ett vanligt tangentbord istället om det inte går att leva med problemet.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Jag tror att datorbranschen skulle må bra av en upp rensning av "Gaming" segmentet. Idag kallas vad skit som helst för kompetent "Gamingdator" eller något liknande. Borde ta mig tusan sättas vissa krav för att något skall kunna kallas för "Gaming". Verkar inte finnas något enklare sätt att sälja billigt skräp dyrt just nu!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Man får ju ta produktbeskrivningar med en nypa salt... Dom är alltid överdrivna och det är ju standard att de inte skriver ner något negativt om produkten. Kan förstå att du känner dig lurad men det är lite ditt eget fel att du inte kollade upp omdömen och reviews om produkten innan.

Dock finns det ju lösningar. Du kan ju koppla in och köra med ett vanligt tangentbord istället om det inte går att leva med problemet.

Jag med förstår att företag gärna överdriver i sina produktbeskrivningar. Vad jag menar på är att de marknadsfört denna produkt som särskilt lämpad för något den onekligen är ett handikappat verktyg för (det är handikappat när man måste använda sig av andra lösningar för att det ska funktionera korrekt). Detta måste företaget ta ansvar för. Men du menar att det är kundens ansvar när företag felaktigt marknadsför sina produkter, för att man inte synat deras bluff.

Att det skulle vara mitt fel för att jag inte kontrollerat omdömen från andra stackare som gått på detta - ponera att jag vore den första som köpt datorn, eller att det inte har funnits något omdöme som uppmärksammat problemet. Sluta göra det enkelt för företag att komma undan med skit.

Tack för input iaf vikham. Och för föreslagna lösningar - tyvärr är ju meningen med en bärbar dator för mig att den ska vara mobil och ta upp mindre plats (än en stationär) när den väl används. Ett externt tangentbord förvärrar det rätt ordentligt. En annan lösning är att ändra på keymappings, men nu är det inte lösningar jag är ute efter. Men åter igen, tack för förslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Jag tror att datorbranschen skulle må bra av en upp rensning av "Gaming" segmentet. Idag kallas vad skit som helst för kompetent "Gamingdator" eller något liknande. Borde ta mig tusan sättas vissa krav för att något skall kunna kallas för "Gaming". Verkar inte finnas något enklare sätt att sälja billigt skräp dyrt just nu!

Ja, krav. Som konsument måste man lära sig att ställa krav på företagen, för de kommer att göra det mesta för vinstens skull (inget konstigt/onormalt med det, men det innebär inte att konsumenter inte bör reagera).

Permalänk
Medlem

detta är ju som vanligt väldigt luddigt och går tolka lite hur man vill,
Konsumentköplag(1990:931)
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

MEN vill du kan du åtminstånde höra med ARN/lokal konsumenträtt s snubbe och höra vad dom säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

detta är ju som vanligt väldigt luddigt och går tolka lite hur man vill,
Konsumentköplag(1990:931)
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

MEN vill du kan du åtminstånde höra med ARN/lokal konsumenträtt s snubbe och höra vad dom säger.

Bra att ha tillhands, tack fax110.

Permalänk
Entusiast

Enligt paragraf 16 har du rätt att få köpet hävt eftersom man rimligtvis kan förvänta sig att en laptop som säljs specifikt för spel ska kunna hantera vanliga tangentkombinationer. Priset är ju ingen direkt indikation på att det inte skulle vara så då den inte är orimligt billig. Hade det varit klagomål på grafiken hade det varit väldigt svårt att få rätt eftersom man rimligtvis inte kan förvänta sig att spela på höga inställningar till det priset.

Nu är det tyvärr CDON du har att göra med och de har i ditt ärende redan brutit mot lagen genom att vidarebefodra till till tillverkaren, något de inte får göra. Du har ingått avtal med CDON och inte tillverkaren. CDON tycks leva i en illusion att konsuemntköplagen inte gäller dem och de brukar skita i den.

Steg ett är att ta kontakt med konsumentrådgivningen i din kommun. Sedan kan du skicka in en anmälan till ARN. Det kommer ta tid men det kanske kan vara värt det. Vidare bör du skicka en anmälan till konsuemntverkat där du påpekar att CDON hänvisar dig till en tillverkare istället för att ta hand om ärendet själva. Skicka samma anmälan till organisationen Säker e-handel så kanske CDON blir av med den certifieringen någon gång. Det skulle kanske lära dem att sköta sig.

Att få rätt utan att gå till högre instans är minst sagt svårt då CDON bara skiter i sina kunder. De säljer på lågt pris, inte på service och så länge som folk glatt fortsätter handla där för att spara en hundralapp så kommer det fortsätta bli massa problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Enligt paragraf 16 har du rätt att få köpet hävt eftersom man rimligtvis kan förvänta sig att en laptop som säljs specifikt för spel ska kunna hantera vanliga tangentkombinationer. Priset är ju ingen direkt indikation på att det inte skulle vara så då den inte är orimligt billig. Hade det varit klagomål på grafiken hade det varit väldigt svårt att få rätt eftersom man rimligtvis inte kan förvänta sig att spela på höga inställningar till det priset.

Nu är det tyvärr CDON du har att göra med och de har i ditt ärende redan brutit mot lagen genom att vidarebefodra till till tillverkaren, något de inte får göra. Du har ingått avtal med CDON och inte tillverkaren. CDON tycks leva i en illusion att konsuemntköplagen inte gäller dem och de brukar skita i den.

Steg ett är att ta kontakt med konsumentrådgivningen i din kommun. Sedan kan du skicka in en anmälan till ARN. Det kommer ta tid men det kanske kan vara värt det. Vidare bör du skicka en anmälan till konsuemntverkat där du påpekar att CDON hänvisar dig till en tillverkare istället för att ta hand om ärendet själva. Skicka samma anmälan till organisationen Säker e-handel så kanske CDON blir av med den certifieringen någon gång. Det skulle kanske lära dem att sköta sig.

Att få rätt utan att gå till högre instans är minst sagt svårt då CDON bara skiter i sina kunder. De säljer på lågt pris, inte på service och så länge som folk glatt fortsätter handla där för att spara en hundralapp så kommer det fortsätta bli massa problem.

Tack för betryggelsen om att jag inte är ensam om att vägra låta företagen sopa golvet med konsumenter.

Jag ska följa dina instruktioner och ska försöka uppdatera här, gissar dock jag med på att det lär ta ett tag tills ärendet är avslutat.

Jag har slutat inhandla på Webhallen sedan de sålde ett par öppna hörlurar till mig trots att jag bad om ett par som bl.a. inte skulle störa andra i ett mindre rum med mig. (Lyckades till slut få dem att 'förstå' att det inte var okej, men var tvungen att hota med att ta ärendet vidare först.) CDON känns som lämplig kandidat för samma lista.

Permalänk
Medlem

Äger också denna dator. Köpte den dock av lite andra anledningar men visst vill/ville jag kunna lira lite på den också då den klarar en hel del.

Har testat lite bf3 och cs:go men det är absolut helt ospelbart pga. problemet med wasd+space, testade ett tag att switcha till tex. esdf men nä...

I övrigt är ju tex. kvaliten på touchpaden katastrof, efter 20~ användning ser touchpaden ut som om att den varit använd i 5år (denna matta ytan är helt borta i mitten).

Det jag vill ha sagt är, hade jag köpt denna som en speldator hade jag hävt mitt köp och valt en THOR-dator eller liknande, dock hade jag förmodligen gjort detta inom 14dagar för att slippa ev. tjafs. Däremot tycker jag inte du ska ge upp om du är så pass missnöjd med ditt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonCo:

Äger också denna dator. Köpte den dock av lite andra anledningar men visst vill/ville jag kunna lira lite på den också då den klarar en hel del.

Har testat lite bf3 och cs:go men det är absolut helt ospelbart pga. problemet med wasd+space, testade ett tag att switcha till tex. esdf men nä...

I övrigt är ju tex. kvaliten på touchpaden katastrof, efter 20~ användning ser touchpaden ut som om att den varit använd i 5år (denna matta ytan är helt borta i mitten).

Det jag vill ha sagt är, hade jag köpt denna som en speldator hade jag hävt mitt köp och valt en THOR-dator eller liknande, dock hade jag förmodligen gjort detta inom 14dagar för att slippa ev. tjafs. Däremot tycker jag inte du ska ge upp om du är så pass missnöjd med ditt köp.

Upplevt samma fenomen med touchpad:en.

Hade skickat tillbaka den under ångerrättstiden om jag kunnat, men var inte medveten om problemet förrän ett tag senare tyvärr. Min främsta användning av datorn är till spel när jag inte är hemma, så jag kommer att fortsätta. Hade ju varit trevligt om det någon representant från CDON fanns här på SweC och ville hjälpa till, misstänker att de behöver ta ikapp en hel del goodwill från vad jag hört om deras kundservice. Tur att man har folk som er som tar er tiden.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Zotamedu;13193195"]
Nu är det tyvärr CDON du har att göra med och de har i ditt ärende redan brutit mot lagen genom att vidarebefodra till till tillverkaren, något de inte får göra. Du har ingått avtal med CDON och inte tillverkaren. CDON tycks leva i en illusion att konsuemntköplagen inte gäller dem och de brukar skita i den.QUOTE]

På tal om tillverkaren - fick ytterligare ett svar från Fujitsu:

"Hej

Fick detta för din del tråkiga svar från fabriken nere i Tyskland.

This system/keyboard is not released as specified gaming system. The keyboard itself is not tested and released as "Anti-Ghosting" keyboard. see additional information: http://www.microsoft.com/appliedsciences/antighostingexplaine...

Med vänliga hälsningar"

Permalänk
Medlem

Då verkar det med andra ord som om Fujitsu säger att det inte är en speldator. Kan vara användbart mot CDON.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här finna definitivt möjligjet till återbetalning. Om Fujitsu svarade att den inte ska marknaföras som speldator så har CDON brutit mot både lagen och Fujitsus rekomendationer. Har själv problem med CDON och hatar de uppriktigt sagt. Dessutom skulle specifiakationen "kompetent gaming dator" behöva en reformation, som nån ren sagt. Lycka till i kampen mot idioterna!

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Fråga 2013-02-05 18:29
Hej igen,

Vi har nu mottagit ytterligare svar från Fujitsu där de påtalar att detta inte är en bärbar dator lämpad för spel, trots marknadsföring från er sida.

"Hej

Fick detta för din del tråkiga svar från fabriken nere i Tyskland.

This system/keyboard is not released as specified gaming system. The keyboard itself is not tested and released as "Anti-Ghosting" keyboard.

see additional information:

http://www.microsoft.com/appliedsciences/antighostingexplaine...

Med vänliga hälsningar

Tobias
--
Fujitsu Technology Solutions
Technical support"

Hälsningar,

Fråga 2013-02-05 23:08
CDON har marknadsfört datorn i fråga som särskilt lämpad för spel, detta har dock inte varit avsikten med produkten (se mail från Fujitsu) då tangentbordet inte lämpar sig för spel.

Varan är därmed behäftad med fel enligt 19 § konsumentköplag:

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Första och andra styckena gäller inte, om säljaren visar att uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt eller att uppgifterna inte har inverkat på köpet. Andra stycket gäller inte heller, om säljaren visar att han varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.

Varan är felaktig också om säljaren har underlåtit att efter föreläggande enligt produktsäkerhetslagen (2004:451) lämna säkerhetsinformation om varan eller underlåtit att lämna sådan information om varans egenskaper eller användning som säljaren enligt marknadsföringslagen (2008:486) har ålagts att lämna. Detsamma gäller om föreläggandet eller åläggandet har meddelats varans tillverkare eller någon annan som i tidigare säljled tagit befattning med varan och säljaren har känt till eller borde ha känt till underlåtenheten att fullgöra föreläggandet eller åläggandet. En förutsättning för att varan ska anses felaktig enligt detta stycke är dock att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet.

Problemet med tangentbordet har varit känt eftersom datorn, enligt tillverkaren, är ”byggt på det sättet” d.v.s. datorn är behäftad med ursprungsfel. Skulle CDON informerat om att vissa tangenter inte kunde användas i kombination vid spelande som är brukligt skulle köpet aldrig ha ägt rum eftersom vi var specifikt ute efter en bärbar dator att spela med. Den felaktiga marknadsföringen av datorn i fråga som en bärbar dator särskilt lämpad för spel har därmed inverkat på köpet.

Försäljningsavtalet har ingåtts mellan köparen och CDON, d.v.s. inte mellan köparen och Fujitsu. Det är därmed inte av betydelse om Fujitsu vill ersätta/reparera varan. Det faktum att tillverkaren, Fujitsu, inte har marknadsfört datorn i fråga som lämpad för spel har ingen betydelse för avtalet mellan köparen och återförsäljaren, CDON, då återförsäljaren de facto marknadsfört datorn som sådan.

För det fall CDON vägrar häva köpet kommer ärendet anmälas till Allmänna reklamationsnämnden, Konsumentverket samt till Säker E-handel.

Svar 2013-02-06 08:36
Hej

Om en dator marknadsförs som lämplig för spel så handlar detta om hårdvara så som grafikkort. Vissa tangentkombinationer är inget krav för att en dator ska klassas som lämplig för spel eller inte. Vi har inte heller skrivit ut eller marknadsfört datorn med att den ska klara vissa speciella tangentkombinationer. Dessa tangentkombinationer är heller inget krav för att kunna spela på datorn då detta kan lika gärna göras med andra tangenter, en gamepad eller annan utrustning.

Vi står fast vid vårt beslut att datorn inte är felaktig och kommer inte att ta den i retur.

Dold text

Dags att följa Zotamedus instruktioner för att dra ärendet vidare.

Permalänk
Medlem

Står det gamingdator skall den fungera att spela på fullt ut genom hela systemet, man kan inte skriva gaming DATOR om endast några komponenter är lämpliga som spel. Då tangentbodet (vilket enligt mig är en vital komponent vid spelande) inte klarar av att hantera en av de mest använda kombinationer är det inte en gaming dator utan en dator med bra grafikkort.

Permalänk
Medlem

Koppla in ett externt tangentbord, problem solved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xilli:

Koppla in ett externt tangentbord, problem solved.

Tappar man inte hela iden med just en Bärbar dator då eller hur tänker du?
Finns ju ingen anledning till att man ska behöva kompromissa.