Qualcomm: "Det finns inget intressant med Tegra 4"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag ska väl bryta mönster i tråden och säga att jag finner det här helfestligt. Kul med trashtalk tillverkare emellan på en stenhård och konkurrenskraftig marknad, mycket roligare än den sterila x86-marknad där AMD och Intel vet var de har varandra

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Själv skiter jag fullständigt i vad det är för CPU/GPU/GPGPU/APU/PPU (nu ska vi inte överdriva här) i min mobil eller platta, så länge den klarar av det den är gjord för. Hur många telefoner fungerar bra som just telefon idag? Jag har nog fan inte testat en enda dom senaste 3-4 åren som har bra ljud i samtalen. Vad spelar det för roll hur snabb den är om man inte kan ringa med skiten?

Håller med där. ALLA nya smartphones osv har kasst ljud så när man snackar låter det skit.
Vill man ha en bra telefon får du köpa en knappmobil. Ganska tragiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Och det är den hund som hugger elakt men är tyst man skall vara rädd för. Nvidia som har gjort Quadro och Tesla kort i årtionden kan absolut inget om tillverkning och utveckling av processorer.

De har ganska begränsad erfarenhet av lågeffektlösningar. Att de kan trycka ut enorma kretsar monterade på enorma grafikkort med enorm strömförsörjning innebär ju inte att man är lika erfaren att utveckla små, effektiva kretsar. Tegra hittills har inte varit banbrytande i jämförelse med konkurrensen. Qualcomm började f.ö. CDMA-lösningar och mobiltelefonteknik (om än inte SoCs) innan Nvidia ens grundades.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu krossar SGX554MP4 allt i GPU väg. Så Qualcomm kan hålla tyst, kolla dessa benchmarks:

http://www.anandtech.com/show/6426/ipad-4-gpu-performance-ana...

Dom har ju inte ens chans mot PowerVR SGX543 MP4 som sitter i Ipad 3.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus72:

Nu krossar SGX554MP4 allt i GPU väg. Så Qualcomm kan hålla tyst, kolla dessa benchmarks:

http://www.anandtech.com/show/6426/ipad-4-gpu-performance-ana...

Dom har ju inte ens chans mot PowerVR SGX543 MP4 som sitter i Ipad 3.

Nu? Det där är ingen nyhet , dessutom finns inte Tegra 4 med i testet så vad gapar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus72:

Nu krossar SGX554MP4 allt i GPU väg. Så Qualcomm kan hålla tyst, kolla dessa benchmarks:

SGX554 är tar dock upp en heeel del plats av kretsen. Apples A6x är 123mm^2 på 32nm. Tegra 3 är ~80mm^2 på 40nm och då har Nvidia 4+1 CPU cores att jämföra med Apples två.

Sedan kan man diskutera vad det är man ska tillägna yta till, men A6x är en väldigt stor krets och om du bara säljer själva chippet så måste du hålla nere på storleken. SGX554 är snabb därför att den är väldigt stor. Apple kan ta ut marginalerna på försäljning av hela enheten och då kan man ta i en ände (chipstorlek) och lägga på en annan (slutpris) på ett helt annat sätt än vad Qualcomm och Nvidia kan göra.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Nu? Det där är ingen nyhet , dessutom finns inte Tegra 4 med i testet så vad gapar du om?

Ja vad babblar du om, om Adreno 320 slår Tegra 4 som Qualcomm verkar hävda så kan du slå ihop 1+1. PowerVR har legat i framkant länge nu när det gäller ren och skär GPU prestanda.

Gillar Nvidia, men Tegra 2 och Tegra 3 är ju failure utan dess like när det gäller prestanda, har ingen större förhoppning för Tegra 4. Det gick väl även ifrån Unified Shaders i och med Tegra 4, Samsung gjorde åt andra hållet och gick till Unified Shaders i och med deras nyaste GPU krets.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

SGX554 är tar dock upp en heeel del plats av kretsen. Apples A6x är 123mm^2 på 32nm. Tegra 3 är ~80mm^2 på 40nm och då har Nvidia 4+1 CPU cores att jämföra med Apples två.

Sedan kan man diskutera vad det är man ska tillägna yta till, men A6x är en väldigt stor krets och om du bara säljer själva chippet så måste du hålla nere på storleken. SGX554 är snabb därför att den är väldigt stor. Apple kan ta ut marginalerna på försäljning av hela enheten och då kan man ta i en ände (chipstorlek) och lägga på en annan (slutpris) på ett helt annat sätt än vad Qualcomm och Nvidia kan göra.

Dessutom borde en större kretsytan betyda högre strömförsörjning och mer värmeutveckling.
Det är det jag sagt innan, det är egentligen på sätt och vis orättvist att jämföra A6X mot chips i betydligt mindre storlek för telefoner då de har ett helt annat utgångsläge.

Skrivet av Magnus72:

Ja vad babblar du om, om Adreno 320 slår Tegra 4 som Qualcomm verkar hävda så kan du slå ihop 1+1. PowerVR har legat i framkant länge nu när det gäller ren och skär GPU prestanda.

Gillar Nvidia, men Tegra 2 och Tegra 3 är ju failure utan dess like när det gäller prestanda, har ingen större förhoppning för Tegra 4. Det gick väl även ifrån Unified Shaders i och med Tegra 4, Samsung gjorde åt andra hållet och gick till Unified Shaders i och med deras nyaste GPU krets.

Adreno 320 är med stor sannolikhet inte snabbare än Tegra 4? Adreno 320 har funnit på marknaden ett tag, Tegra 4 kommer Q2 i år.
Qualcomm kommer med sina nya SoC 800 serien bla senare i år som kommer köra över Tegra 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Dessutom borde en större kretsytan betyda högre strömförsörjning och mer värmeutveckling.
Det är det jag sagt innan, det är egentligen på sätt och vis orättvist att jämföra A6X mot chips i betydligt mindre storlek för telefoner då de har ett helt annat utgångsläge.

En rättvis jämförelse utifrån kretsyta är Tegra 3 mot Apple A5. A5 är fortfarande snabbare vad gäller grafikrendering, men skillnaden är klart mindre.

Å andra sidan ska man alltid jämföra produkt mot produkt i samma prisklass, men vad Apple kan göra i kretsväg är på ett helt annat plan än vad Nvidia och Qualcomm har utrymme för.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Dessutom borde en större kretsytan betyda högre strömförsörjning och mer värmeutveckling.
Det är det jag sagt innan, det är egentligen på sätt och vis orättvist att jämföra A6X mot chips i betydligt mindre storlek för telefoner då de har ett helt annat utgångsläge.

Fast Tegra 3 används även den flitigt på tablets så tycker inte att det är någon orättvis jämförelse. Tänk också på att även om Tegra chippen är mindre så är de, i de senare modellerna allafall, högre klockade (både GPU/CPU) än A6/X, det påverkar ju även det strömförsörjning/värmeutveckling. Och den mindre A6:an som uppenbarligen fungerar väl för smartphones-formatet slår ju även den Tegra 3 ordentligt.

Tegra 4 ser ut att kunna prestera lite bättre än SGX 554MP4 (iPad 4) om man skall tro Anandtech teoretiska siffror (och nVidia själva säger att den skall vara snabbare i GLBenchmark): http://www.anandtech.com/show/6666/the-tegra-4-gpu-nvidia-cla...

Men som Zotamedu sa tidigare så känns inte det speciellt imponerande när man vet att den jämförs med en relativt gammal arkitektur (inte A6X kretsen som sådan) och att Imagine Technologies har sin nästa generation PowerVR GPU "Rogue" påväg.

Det är definitivt den mobila GPU-arkitekturen jag ser mest fram emot att få se i smartphones/tablets just nu. Skall bli intressant att se vilken tillverkare som först kommer ut med en SoC med denna GPU. Det ryktas ju om att Samsung skall köra PowerVR på kommande Exynos 5 Octa men det sägs vara en av den nuvarande generationen (SGX 544MP3).

Permalänk
Medlem

Tegra är hopplöst efter

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Valiumballong:

SGX554 är tar dock upp en heeel del plats av kretsen. Apples A6x är 123mm^2 på 32nm. Tegra 3 är ~80mm^2 på 40nm och då har Nvidia 4+1 CPU cores att jämföra med Apples två.

Sedan kan man diskutera vad det är man ska tillägna yta till, men A6x är en väldigt stor krets och om du bara säljer själva chippet så måste du hålla nere på storleken. SGX554 är snabb därför att den är väldigt stor. Apple kan ta ut marginalerna på försäljning av hela enheten och då kan man ta i en ände (chipstorlek) och lägga på en annan (slutpris) på ett helt annat sätt än vad Qualcomm och Nvidia kan göra.

Fast ändå presterar A6X bra mycket bättre med sina två kärnor än om man jämför med de 4+1 som Tegra 3 har. Som det ser ut nu jobbar många åt fel håll med att tävla om flest kärnor då jag inte har sett något som tyder på att man har någon nytta av fler än två kärnor i en mobil eller en surfplatta. Användaren Virtual Void har skrivit lite om det och vill minnas att det är krångligt att tråda saker i en mobil. Men vem vet, Samsung och kompani kanske har bättre koll på vad som kommer hända med Android i framtiden. Kanske kommer de lägga in massa specialsaker som kör trådning lätt och supereffektivt. Inte för att jag tror det men man kan alltid hoppas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Jaså det gör den? Min Surfplatta med Tegra 3 @ 1.9 GHz fungerar bättre än skräpExynos i min S3.

Bra att Exynos ligger någon varmt om hjärtat. Ta en runda till XDA och se vad folket där tycker om Exynos då Samsung vägrar släppa källkoden för Exynos 4.

Tar hellre ett långsammare SoC med källkoder och får en snabb och stabil rom än ett med hög teoretisk prestanda som fungerar mindre bra pga brist på källkoder.

Usch för Exynos. Funderar nästan på att byta rakt av mot en Galaxy Nexus. Någon som är sugen?

nVidia är ju verkligen inte bättre, och de vägrar också släppa vissa saker, fastän de lovat göra dom öppna "inom snar framtid" för över ett år sedan. Jag har dock inget emot Tegra, tycker de är helt ok, vissa saker är de bättre med, andra sämre. Qualcomm är dock de som troligtvis är bäst på de flesta punkter, speciellt med källkoder för bra custom roms, där är de överlägsna. Tycker dock de kunde vänta med att trycka ner tegra 4 tills de kan bevisa de faktiskt är bättre. Qualcomm har ju inte varit speciellt häftiga när det gäller grafik förut, även om de knappat in endel på senare tid.

Hur som helst kommer nog alla SoC ur nästa generation duga till i princip allt, så man väljer nog den som har bäst batteri och/eller den telefon som har det man önskar i övrigt. Nåja, det märks väl hur det kommer se ut om några månader antar jag. Good times vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruppin:

nVidia är ju verkligen inte bättre, och de vägrar också släppa vissa saker, fastän de lovat göra dom öppna "inom snar framtid" för över ett år sedan.

Vad pratar du om?
Det senaste jag hörde om Tegra-drivrutiner på linux vad att all dokumentation för 2D-rendering är mer eller mindre släppt, så det enda som saknas för den delen är utvecklare som implementerar allt.
3D-dokumentationen har de pratat om att kanske släppa för ett halvår sedan (september 2012 IIRC), men inte lovat något om. Har för mig jag hört något där om ett par patent de var tvungna att dra genom sin advokat-avdelning för att se om det kunde ställa till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Vad pratar du om?
Det senaste jag hörde om Tegra-drivrutiner på linux vad att all dokumentation för 2D-rendering är mer eller mindre släppt, så det enda som saknas för den delen är utvecklare som implementerar allt.
3D-dokumentationen har de pratat om att kanske släppa för ett halvår sedan (september 2012 IIRC), men inte lovat något om. Har för mig jag hört något där om ett par patent de var tvungna att dra genom sin advokat-avdelning för att se om det kunde ställa till det.

Är inte så jätteuppdaterad om Tegra längre, sen jag bytte telefon, men sure, det har väl äntligen börjat hända lite saker, men det är fortfarande ganska svårt att kunna använda det de släppt för att tex bygga ICS/JB till en telefon som bara haft typ GB innan. Och om de bara släppt dokumentation kanske det aldrig kommer vad man behöver.

Qualcomm släpper åtminstone referenskod för sina utvecklingsbrädor som går bygga till telefoner sedan utan större ansträngning, och som också uppdateras ibland vilket gör man kan få fixar till många saker som inte går få om man är tvungen använda tillverkarnas binärer för att bygga CM tex. Man måste ju dock alltid använda några binärer från tillverkarna, men i nvidia och samsungs fall är det väl lite mer än qualcomm, om jag inte missuppfattat det hela. Det är iaf hur som helst större chans att din qualcomm-telefon/platta går att uppdatera till nyare android-versioner längre efter det att tillverkaren slutat uppdatera den, än om du haft tex en nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast ändå presterar A6X bra mycket bättre med sina två kärnor än om man jämför med de 4+1 som Tegra 3 har. Som det ser ut nu jobbar många åt fel håll med att tävla om flest kärnor då jag inte har sett något som tyder på att man har någon nytta av fler än två kärnor i en mobil eller en surfplatta. Användaren Virtual Void har skrivit lite om det och vill minnas att det är krångligt att tråda saker i en mobil. Men vem vet, Samsung och kompani kanske har bättre koll på vad som kommer hända med Android i framtiden. Kanske kommer de lägga in massa specialsaker som kör trådning lätt och supereffektivt. Inte för att jag tror det men man kan alltid hoppas.

Absolut, det är här ett av Nvidias många problem ligger med sin Tegra-plattform. Teoretiskt är 4 kärnor det bättre valet, men alla som hängt med på PC-marknaden de fem-sex senaste åren vet att teori och praktik när det kommer till parallellisering på konsumentmarknaden är två vitt skilda saker. Jag ställer mig definitivt kritisk till quadcore-lösningar vad gäller telefoner och surfplattor. Den billigare lösningen är att proppa in fler kärnor för teoretisk prestanda, men i verkligheten är två modernare kärnor effektivare på alla fronter - även om vi räknar in power gating - som ett resultat av låg grad av parallellisering och väldigt effektiva dynamiska strömprofiler. Quadcores ser bara bra ut på pappret 2013. Oerhört få applikationer kan dra nytta av fler än 2 trådar - ett problem vi hade under ett halvt decennium på PC-fronten.

Intel Q6600 vs Intel E8200 någon? ^^

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Varför så negativa mot 6ggr tegra3 prestanda?

Tegra2 fungerar utmärkt för det mesta man använder en mobil till, är väl det som sitter i GS2?
Jag skulle vara toppennöjd om jag fick en tegra4 mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Varför så negativa mot 6ggr tegra3 prestanda?

Tegra2 fungerar utmärkt för det mesta man använder en mobil till, är väl det som sitter i GS2?
Jag skulle vara toppennöjd om jag fick en tegra4 mobil.

Nej, det är en Exynos (Stavning) och Mali-400 om jag inte minns fel.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Valiumballong:

Absolut, det är här ett av Nvidias många problem ligger med sin Tegra-plattform. Teoretiskt är 4 kärnor det bättre valet, men alla som hängt med på PC-marknaden de fem-sex senaste åren vet att teori och praktik när det kommer till parallellisering på konsumentmarknaden är två vitt skilda saker. Jag ställer mig definitivt kritisk till quadcore-lösningar vad gäller telefoner och surfplattor. Den billigare lösningen är att proppa in fler kärnor för teoretisk prestanda, men i verkligheten är två modernare kärnor effektivare på alla fronter - även om vi räknar in power gating - som ett resultat av låg grad av parallellisering och väldigt effektiva dynamiska strömprofiler. Quadcores ser bara bra ut på pappret 2013. Oerhört få applikationer kan dra nytta av fler än 2 trådar - ett problem vi hade under ett halvt decennium på PC-fronten.

Intel Q6600 vs Intel E8200 någon? ^^

Problemet med många kärnor på en telefon är större än bara att få program använder dessa. Många kärnor, även om man använder dessa "korrekt", kräver ju att resten av systemet kan hänga med. En av de stora svagheterna i ARM jämfört med Intel/AMD är att CPU-cache arkitekturen är extremt primitiv (även jämfört med Atom) samt designen av RAM-bussen är också väldigt primitiv (är klart bättre i Cortex A15). Ovanpå detta har Tegra fått kritik för ha relativt dålig bandbredd mot RAM jämfört med konkurrenternas ARM SoCer.

Resultatet av detta är att program som faktiskt kan använda många CPU-kärnor kommer uppföra sig väldigt icke-deterministisk då CPU-kärnorna ibland kommer ha väldigt svårt att få den data de behöver inom rimligt tid. Lägg därtill på att även GPUn använder sig av samma klena buss mot RAM så inser man att det lätt kan leda till ganska mycket jitter (det många kallar "lagg").

Tegra4 verkar ändå en klar förbättring jämfört med Tegra2/3, dels är det tillslut en dual-channel lösning + Cortex A15 som sagt är bättre designad på minnesdelen jämfört med Cortex A9. Apples har å andra sidan quad-channel på sina A5X/A6X med 2 CPU-kärnor / 4 GPU-kärnor...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kruppin:

nVidia är ju verkligen inte bättre, och de vägrar också släppa vissa saker, fastän de lovat göra dom öppna "inom snar framtid" för över ett år sedan. Jag har dock inget emot Tegra, tycker de är helt ok, vissa saker är de bättre med, andra sämre. Qualcomm är dock de som troligtvis är bäst på de flesta punkter, speciellt med källkoder för bra custom roms, där är de överlägsna. Tycker dock de kunde vänta med att trycka ner tegra 4 tills de kan bevisa de faktiskt är bättre. Qualcomm har ju inte varit speciellt häftiga när det gäller grafik förut, även om de knappat in endel på senare tid.

Hur som helst kommer nog alla SoC ur nästa generation duga till i princip allt, så man väljer nog den som har bäst batteri och/eller den telefon som har det man önskar i övrigt. Nåja, det märks väl hur det kommer se ut om några månader antar jag. Good times vilket som.

Nvidia är verkligen bättre än Samsung när det gäller källkoder då vi kan få AOSP-roms som är ljusår stabilare och bättre än vad man får med Exynos 4 och Nvidia faktiskt levererar källkoder även om de kunde bli bättre på det. Samsung har lovat att släppa källkoden till Exynos 4 flera gånger och släppt värdelös skit som utvecklarna inte behöver. Efter mycket mer hat från XDA och spam på deras FB/Twitter så lovade dem att släppa Källkoden för HAL innan årets slut men även detta var ett PR-trick.
Omap ska vara något bättre än Qualcomm när det gäller källkoder så Qualcomm är inte överlägsna där men Qualcomm är ett riktigt bra val om man vill ha AOSP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Problemet med många kärnor på en telefon är större än bara att få program använder dessa. Många kärnor, även om man använder dessa "korrekt", kräver ju att resten av systemet kan hänga med. En av de stora svagheterna i ARM jämfört med Intel/AMD är att CPU-cache arkitekturen är extremt primitiv (även jämfört med Atom) samt designen av RAM-bussen är också väldigt primitiv (är klart bättre i Cortex A15). Ovanpå detta har Tegra fått kritik för ha relativt dålig bandbredd mot RAM jämfört med konkurrenternas ARM SoCer.

Resultatet av detta är att program som faktiskt kan använda många CPU-kärnor kommer uppföra sig väldigt icke-deterministisk då CPU-kärnorna ibland kommer ha väldigt svårt att få den data de behöver inom rimligt tid. Lägg därtill på att även GPUn använder sig av samma klena buss mot RAM så inser man att det lätt kan leda till ganska mycket jitter (det många kallar "lagg").

Tegra4 verkar ändå en klar förbättring jämfört med Tegra2/3, dels är det tillslut en dual-channel lösning + Cortex A15 som sagt är bättre designad på minnesdelen jämfört med Cortex A9. Apples har å andra sidan quad-channel på sina A5X/A6X med 2 CPU-kärnor / 4 GPU-kärnor...

Japp, alltid är det något som Nvidia missar när det kommer till Tegra Man hade kunnat sätta in 2x minnesbuss i Tegra 3 om man så hade velat. Det gjorde alla andra (utom Apple och Qualcomm som gick på 4x resp. 3x). Qualcomm satte dessutom in en till cache-nivå för varje kärna.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Varför så negativa mot 6ggr tegra3 prestanda?

Tegra2 fungerar utmärkt för det mesta man använder en mobil till, är väl det som sitter i GS2?
Jag skulle vara toppennöjd om jag fick en tegra4 mobil.

Därför att:

1) Det är teoretisk prestanda
2) Nvidia har inte levt upp till förväntningarna hittills
3) Qualcomm har också nya, snabbare chip på gång

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Nvidia är verkligen bättre än Samsung när det gäller källkoder då vi kan få AOSP-roms som är ljusår stabilare och bättre än vad man får med Exynos 4 och Nvidia faktiskt levererar källkoder även om de kunde bli bättre på det. Samsung har lovat att släppa källkoden till Exynos 4 flera gånger och släppt värdelös skit som utvecklarna inte behöver. Efter mycket mer hat från XDA och spam på deras FB/Twitter så lovade dem att släppa Källkoden för HAL innan årets slut men även detta var ett PR-trick.
Omap ska vara något bättre än Qualcomm när det gäller källkoder så Qualcomm är inte överlägsna där men Qualcomm är ett riktigt bra val om man vill ha AOSP.

Nej, det var dumt formulerat, de är bättre än samsung, men de är inte bra. Är väl lite tack vare att det sitter tegra 3 i nexus 7 som hjälp till lite att det går få bättre AOSP-romar med tegra nu. Varken Samsung eller nVidia har släppt någon referenskod mig veterligen, dvs HALs osv. De har öppnat 2d-kod för GPUn, men det hjälper ju inte så mkt. Ja, TI är väl möjligtvis likvärdig Qualcomm, men bättre vet jag inte om jag kan påstå? Om man sedan räknar in att TI försöker dra sig tillbaka från mobila marknaden nu, så lär vi nog inte se speciellt många mobiler och plattor med OMAP i. Sedan har väl inte OMAP varit i topp gällande prestanda på ganska länge, och nästa generation ser inte ut att bli så speciell heller samt att deras SoC kommer först Q3 förväntar jag mig inte många att köra på dom, tyvärr. Så Qualcomm är väl typ det man ska köra på om man vill vara ganska säker på att få bra fungerande AOSP, som blir uppdaterade länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Fast Tegra 3 används även den flitigt på tablets så tycker inte att det är någon orättvis jämförelse. Tänk också på att även om Tegra chippen är mindre så är de, i de senare modellerna allafall, högre klockade (både GPU/CPU) än A6/X, det påverkar ju även det strömförsörjning/värmeutveckling. Och den mindre A6:an som uppenbarligen fungerar väl för smartphones-formatet slår ju även den Tegra 3 ordentligt.

Jo jag är inte förvånad, Tegra 3 har jag aldrig varit imponerad om man letar efter topprestanda ( Nvidia pratade om Tegra 4 innan Tegra 3 hade släppts vilket tyder på något) , då är ju Exynos och S4 /pro alltid varit ett bättre val.
Men nu handlar det om Tegra 4 som har stora fördelar mot sin förgående generation som .
Tegra 3 tex är tillverkad i höga 40nm på en lite yta är långt ifrån vad konkurrenterna gör idag därför är Tegra 4 mer än välkommen.

Ska dock bli kul att se "riktiga" benchmark med 3DMark sen när det kommer till mobilplattformarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Problemet med många kärnor på en telefon är större än bara att få program använder dessa. Många kärnor, även om man använder dessa "korrekt", kräver ju att resten av systemet kan hänga med. En av de stora svagheterna i ARM jämfört med Intel/AMD är att CPU-cache arkitekturen är extremt primitiv (även jämfört med Atom) samt designen av RAM-bussen är också väldigt primitiv (är klart bättre i Cortex A15). Ovanpå detta har Tegra fått kritik för ha relativt dålig bandbredd mot RAM jämfört med konkurrenternas ARM SoCer.

Resultatet av detta är att program som faktiskt kan använda många CPU-kärnor kommer uppföra sig väldigt icke-deterministisk då CPU-kärnorna ibland kommer ha väldigt svårt att få den data de behöver inom rimligt tid. Lägg därtill på att även GPUn använder sig av samma klena buss mot RAM så inser man att det lätt kan leda till ganska mycket jitter (det många kallar "lagg").

Tegra4 verkar ändå en klar förbättring jämfört med Tegra2/3, dels är det tillslut en dual-channel lösning + Cortex A15 som sagt är bättre designad på minnesdelen jämfört med Cortex A9. Apples har å andra sidan quad-channel på sina A5X/A6X med 2 CPU-kärnor / 4 GPU-kärnor...

Till och med i detta populära Quadrant benchmark så ser man enligt CPU användningen, endast 2 kärnor är aktiva vilket resulterar i orättvis mätning.

LG Optimus G med Snapdragon S4 Pro :

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Nickieponken:

skön snubbe

HAHA helt klart! Gillar hans stil.
E trött på färglösa chefer med lika mycket karisma som en byrå o välkomnar starkt chefer som vågar spela Allan så här!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

Nvidia är verkligen bättre än Samsung när det gäller källkoder då vi kan få AOSP-roms som är ljusår stabilare och bättre än vad man får med Exynos 4 och Nvidia faktiskt levererar källkoder även om de kunde bli bättre på det. Samsung har lovat att släppa källkoden till Exynos 4 flera gånger och släppt värdelös skit som utvecklarna inte behöver. Efter mycket mer hat från XDA och spam på deras FB/Twitter så lovade dem att släppa Källkoden för HAL innan årets slut men även detta var ett PR-trick.
Omap ska vara något bättre än Qualcomm när det gäller källkoder så Qualcomm är inte överlägsna där men Qualcomm är ett riktigt bra val om man vill ha AOSP.

Nvidia är inget vidare vad gäller linux, du kanske minns när Linus Torvalds gav nvidia fingret och uttalade "F-ck you Nvidia"

Det sammanfattar situationen ganska bra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Försök inte föra diskussion när du är inkapabel till att tänka klart.

Personangrepp är för övrigt inte ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Personangrepp är för övrigt inte ok.

Det var aldrig tänkt att kränka någon, men om han kände sig illa bemött av mitt inlägg tror jag att han hade sagt något och då skulle det vara brukligt med en ursäkt från min sida. Nu har jag dock inte hört något från någon, förutom du då. Det rättfärdigar inget såklart.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz