Permalänk
Medlem

Stereo till mono

Jag håller på att bygga ett minisystem som enbart kommer innehålla en högtalare.
Jag kommer koppla det till en 2 kanals T-amp. Kruxet är att jag vill få ut båda kanalerna i samma högtalare.
Jag vet att man kan åstadkomma detta genom en förstärkare som är bryggbar. Men jag vill inte behöva låsa mig till en som är det. Såvida ni inte vet ngn som ligger i 500-1000 kr klassen?
Jag ska också integrera en 3,5 mm chassikontakt för att kunna koppla in ipod.
Min tanke är där att det finns 3,5 mm chassikontakt som heter mono. Som jag förutsätter är en kontakt som omvandlar stereo till mono. Skulle man då kunna koppla in denna till monokontakt till audio in och sedan få mono ut från båda kanalerna i förstärkaren och då endast koppla in högtalaren till den ena kanalen?

Permalänk
Medlem

Varför inte två högtalare när du ändå har 2ch stärkare.

Permalänk

Tänkte faktiskt också fråga om man kan koppla 2 kanaler till en och samma högtalare?

(Citera gärna om du har svar på just denna fråga)

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Om du ansluter högtalaren till enbart ena kanalen, går du miste om nästan halva effekten.
Om du kör den i mono borde du kunna ansluta både höger och vänster kanal till samma högtalare utan problem.
Detta får gärna någon med 100% stenkoll konfirmera, så ta inte mitt ord som fakta.

Att göra stereo till mono är jätteenkelt, i en normal 3,5mm-kontakt har du tre anslutningar.
Du har en delad (common) och sedan en var till de båda kanalerna.
Genom att kortsluta de två kanalernas signal, kommer all musik att spelas upp i mono över båda kanalerna (:

Se denna bild för lite övertydlighet:

Permalänk
Skrivet av dbursell:

Jag håller på att bygga ett minisystem som enbart kommer innehålla en högtalare.
Jag kommer koppla det till en 2 kanals T-amp. Kruxet är att jag vill få ut båda kanalerna i samma högtalare.
Jag vet att man kan åstadkomma detta genom en förstärkare som är bryggbar. Men jag vill inte behöva låsa mig till en som är det. Såvida ni inte vet ngn som ligger i 500-1000 kr klassen?
Jag ska också integrera en 3,5 mm chassikontakt för att kunna koppla in ipod.
Min tanke är där att det finns 3,5 mm chassikontakt som heter mono. Som jag förutsätter är en kontakt som omvandlar stereo till mono. Skulle man då kunna koppla in denna till monokontakt till audio in och sedan få mono ut från båda kanalerna i förstärkaren och då endast koppla in högtalaren till den ena kanalen?

Mjukvarumässigt, eller via OSet bör du kunna ställa in monoljud. Ta en titt under "Universal Access" i OSX.

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem

Kolla ifall förstärkarchippet går att bryggas. Ta reda på vilket chip som sitter i just den förstärkaren du tänkt köpa. Kolla sedan upp databladet och kolla ifall den är bryggbar. Är den det så kolla ifall du kan hitta någon guide på hur man gör (lär kräva lödkunskaper).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Varför inte två högtalare när du ändå har 2ch stärkare.

Systemet ska vara portabelt och jag ska bygga in det och det finns inte plats för mer än en högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Om du ansluter högtalaren till enbart ena kanalen, går du miste om nästan halva effekten.
Om du kör den i mono borde du kunna ansluta både höger och vänster kanal till samma högtalare utan problem.
Detta får gärna någon med 100% stenkoll konfirmera, så ta inte mitt ord som fakta.

Att göra stereo till mono är jätteenkelt, i en normal 3,5mm-kontakt har du tre anslutningar.
Du har en delad (common) och sedan en var till de båda kanalerna.
Genom att kortsluta de två kanalernas signal, kommer all musik att spelas upp i mono över båda kanalerna (:

Se denna bild för lite övertydlighet:

http://img.talkandroid.com/uploads/2010/06/pinout-audio1.png

Jag har förstått att det går att kortsluta precis som du säger. Men att det kan bli att kanalerna tar ut varandra och ljudet blir kasst. Har hört att det till och med kan skada utrustningen. Så jag behöver en annan lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smogard49:

Mjukvarumässigt, eller via OSet bör du kunna ställa in monoljud. Ta en titt under "Universal Access" i OSX.

Jag vill inte vara låst till att enbart koppla in en dator. Jag vill att det ska fungera att koppla in vad som helst som har en 3,5 mm kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Kolla ifall förstärkarchippet går att bryggas. Ta reda på vilket chip som sitter i just den förstärkaren du tänkt köpa. Kolla sedan upp databladet och kolla ifall den är bryggbar. Är den det så kolla ifall du kan hitta någon guide på hur man gör (lär kräva lödkunskaper).

Vill undvika att gå ner på komponent nivå. Köper hellre ngt som fungerar direkt.

Permalänk

jag tänkte bygga en liten portabel boombox med bara ett högtalarelement. Men är det ingen bra idé att bara använda den ena kanalen på t-ampen? förstår ju att man förlorar all information som ska spelas i den andra kanalen, men det kan man väl leva med. Men är det inte bra för t-ampen att bara driva på ena kanalen?

Tar gärna tips om hur man kan driva en högtalarare med båda kanalerna och det är en iphone som kommer användas som ljudkälla, tror inte den går att ställa om till att skicka mono-ljud.

sorry om jag kapar tråden

Hälsningar
Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielkelemit:

jag tänkte bygga en liten portabel boombox med bara ett högtalarelement. Men är det ingen bra idé att bara använda den ena kanalen på t-ampen? förstår ju att man förlorar all information som ska spelas i den andra kanalen, men det kan man väl leva med. Men är det inte bra för t-ampen att bara driva på ena kanalen?

Tar gärna tips om hur man kan driva en högtalarare med båda kanalerna och det är en iphone som kommer användas som ljudkälla, tror inte den går att ställa om till att skicka mono-ljud.

sorry om jag kapar tråden

Hälsningar
Daniel

Annars kör på två element så har du löst problemet.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Annars kör på två element så har du löst problemet.

då måste jag bygga dubbelt så stor låda, jag vill göra en liten. Men kan man använda bara ena kanalen?