Vattenkylning GPU (xfx 7950)?(hemmabygge)?(Hjälp)?

Permalänk
Medlem

Vattenkylning GPU (xfx 7950)?(hemmabygge)?(Hjälp)?

Hej!

Funderar på att få vattenkylning till mitt grafikkort xfx 7950.

Har kollat på: http://www.inet.se/produkt/5322117/arctic-cooling-accelero-hy...

Arctic Cooling Accelero Hybrid. Den jag egentligen vill ha heter Arctic Cooling Accelero Hybrid 7970 och ska passa AMD Radeon SerieChip 7950.
Som ni ser på bild är det rätta blocket med en fyrkant på alltså (hybrid 7970) säljs inte i Sverige har letat.

Eller vet någon av er vart jag kan hitta ett slutet system med ett block som har en fyrkant i sig som bild nedan?

Nu till min tanke att jag kunde göra. köpa en Corsair Hydro H60 (v2)
Länk: http://www.inet.se/produkt/5322283/corsair-hydro-h60-v2

På vattenkylaren finns ett block, med 8st skruvar. Kan man ta bort skruvarna och sen bara lyfter bort blocket ca 3-5mm tjockt och pump osv är intakt?

Då skulle man kunna skära ut likadant block från orginal kylaren och slipa lite borra hål 8st, osv och sen sätta på vattenkylaren?
eller om det går bra att sätta på h 60 (vattenkylaren) plant block dire kt på 7950 processor? (läste att det skulle vara ett sådant block med en fyrkant på för att inte störa värmefördelingen).
någon som prövat någotni liknande? vill veta om det bara är att ta bort blocket från vattenkylaren med dom 8st skruvarna? eller är det några kanaler på backsidan eller är det plant som på framsidan+ är blocket tätning för vatten också
Tacksam för hjälp, kanske några länkar till projekt mm

Permalänk
Medlem

Kan inte sätta på kylflensar på ställen som behöver det och sen buntbanda en 120mm fläkt på kortet? Låter smidigare än att borra i referensekylaren

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otolo:

Förutom att jag skulle tro att dina planer skulle bli jätteblöta så fort du skruvar bort blocket....

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det skulle inte fungera, efter man har öppnat en pump så kan man inte sätta tillbaka den. jonas testade det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Förutom att jag skulle tro att dina planer skulle bli jätteblöta så fort du skruvar bort blocket....

okej, så du är nästan säker på att blocket är som en tätning och att vattnet pulserar bakom det direkt?

Permalänk

Hur stor är bottenplattan på en H60?, jag skulle bli förvånad om det inte fungerar rakt av som det är.

Till riktig vattenkylning finns diverse universalblock och inget av dom har några specialanpassningar för att passa AMDs roterade kärnor så det är nog inget större problem.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

[QUOTE="EvilWord;13206801"]det skulle inte fungera, efter man har öppnat en pump så kan man inte sätta tillbaka den. jonas testade det.[/QUOTE

så blocket går inte att byta? det blir alltså som en tätning och vattnet rinner precis bakom blocket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otolo:

okej, så du är nästan säker på att blocket är som en tätning och att vattnet pulserar bakom det direkt?

Här ser du hur den ser ut inuti

Du kan se kylflänsarna där vattnet går igenom, jag är säker ja!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Otolo:

så blocket går inte att byta? det blir alltså som en tätning och vattnet rinner precis bakom blocket?

det går inte. vattnet åker som du säger precis bakom blocket. och om du byter block så skulle det vara lite jobbigt att byta block ifrån två helt olika pumpar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Hur stor är bottenplattan på en H60?, jag skulle bli förvånad om det inte fungerar rakt av som det är.

Till riktig vattenkylning finns diverse universalblock och inget av dom har några specialanpassningar för att passa AMDs roterade kärnor så det är nog inget större problem.

skulle gissa någonstans på 4x4 / 3x3.
så du tror att plant block skulle fungera fint, blir inge tjafs med värme fördelningen. eller som du uttrycker dig (roterade kärnor) antar att det är därför dom har den där fyrkanten.

om man vill testa att klippa ut en fyrkant från orginal kylaren kanske i motten (se bild) den svarta fyrkanten och limmar direkt på h 60 block med något pasta lim, skulle det fungera? eller skulle det extra blocket förstöra mycket av kylningsförmågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Här ser du hur den ser ut inuti
http://www.legitreviews.com/images/reviews/1581/corsair_h60_0...

Du kan se kylflänsarna där vattnet går igenom, jag är säker ja!

fick upp ögonen lite nu, inte alls som jag tänkt mig att det skulle se ut =(

Tack för svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

det går inte. vattnet åker som du säger precis bakom blocket. och om du byter block så skulle det vara lite jobbigt att byta block ifrån två helt olika pumpar.

inser ju nu att det aldrig skulle fungera. om jag inte vill skapa någon slags tråpiskt regnskog i burken

Tackar för svaren !

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Otolo:

inser ju nu att det aldrig skulle fungera. om jag inte vill skapa någon slags tråpiskt regnskog i burken

Tackar för svaren !

okej, det hade varit roligt att se en dator i galleriet med en tropisk regnskog

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Otolo:

skulle gissa någonstans på 4x4 / 3x3.
så du tror att plant block skulle fungera fint, blir inge tjafs med värme fördelningen. eller som du uttrycker dig (roterade kärnor) antar att det är därför dom har den där fyrkanten.

om man vill testa att klippa ut en fyrkant från orginal kylaren kanske i motten (se bild) den svarta fyrkanten och limmar direkt på h 60 block med något pasta lim, skulle det fungera? eller skulle det extra blocket förstöra mycket av kylningsförmågan?

Om den är så liten tror jag det skulle fungera rakt av utan några problem, kärnan sticker upp över den omgivande kanten. Du kan ju alltid bygga en distans om det tar i ramen runt kanten men det kommer innebära sämre temperaturer eftersom du då har två ställen där det måste överföras värme.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Kan du inte beställa ett Arctic Cooling Accelero Hybrid 7970 från Tyskland? Låter som ett bättre allternativ än att börja ghetto modda.

http://www.alternate.de/html/search.html?searchCriteria=Arcti...

Jag har själv handlat från dem och det fungerade alldeles utmärkt.

Permalänk
Skrivet av Larsioni:

Kan du inte beställa ett Arctic Cooling Accelero Hybrid 7970 från Tyskland? Låter som ett bättre allternativ än att börja ghetto modda.

http://www.alternate.de/html/search.html?searchCriteria=Arcti...

Jag har själv handlat från dem och det fungerade alldeles utmärkt.

Varför inte från sverige? http://www.inet.se/produkt/5322117/arctic-cooling-accelero-hy...

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Efter vad jag kan se så är det inte samma vattenblock.

http://www.alternate.de/html/product/Arctic/Accelero_Hybrid_7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Om den är så liten tror jag det skulle fungera rakt av utan några problem, kärnan sticker upp över den omgivande kanten. Du kan ju alltid bygga en distans om det tar i ramen runt kanten men det kommer innebära sämre temperaturer eftersom du då har två ställen där det måste överföras värme.

kanske helt enkelt kör på den iden h60 block direkt på kärnan.
Om den nu skulle ta i ramen eller vi säger kärnan och ramen ligger kant i kant och blocket tar även i ramen.
Någonting som skulle kunna gå sönder/blir helt knasigt då blocket även kyler värmefördelaren?
Du som verkar ha pil på läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Kan du inte beställa ett Arctic Cooling Accelero Hybrid 7970 från Tyskland? Låter som ett bättre allternativ än att börja ghetto modda.

http://www.alternate.de/html/search.html?searchCriteria=Arcti...

Jag har själv handlat från dem och det fungerade alldeles utmärkt.

kanske får bli en beställning från herr germany

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otolo:

kanske får bli en beställning från herr germany

Det är ingen dum idé, men för säkerhets skull så dubbel kolla också med dem att blocket ser ut exakt som på bilden, vore ju dumt om det visade sig vara samma som det på Inet. Nu brukar Tyskar ha järnkoll men det skadar inte att skicka ett mail först.

Hoppas det kommer att fungera bra