Permalänk

Kylning i garderob - tips?

Hej Sweclockers! Jag har i dagsläget en dator som var väldigt sweet 2009, och den håller väldigt bra fortfarande. Började dock fundera lite på en uppgradering men ångrade mig och tänker att jag borde försöka mig på överklockning... igen. Det har gjorts då och då genom åren men sällan med toppenresultat. Det har alltid slutat med instabilitet av olika anledningar och så har jag ställt tillbaka till stock.

Bästa resultaten har jag dock fått med min nuvarande rigg som bl a innehåller en i7-920-processor (D0) och jag vill minnas att jag plockade komponenterna för att duga till en eventuell överklockning. Så jag tror att jag har rätt goda förutsättningar för att lyckas med en okej överklockning utan större bekymmer, utom när det gäller luftflödet.

Jag har valt att ställa datorn i en walk-in-closet på uppskattningsvis 4 kvm av utrymmes- och ljudmässiga skäl. Det är helt underbart, även om jag har fått göra ett par hål i dörren för in- och utgående sladdar

Nåväl, det är naturligtvis en kompromiss och väldigt dåligt när det kommer till värme och överklockning. För vanligt bruk och stockfrekvenser har det aldrig varit några problem, men om jag överklockar så spricker det ganska fort. Har ni några smarta och fiffiga tips på hur jag skulle kunna sänka temperaturerna/öka ventilationen/whatever för att möjliggöra en hyfsad överklockning när datorn står i garderoben? Alla förslag är välkomna. Överklockningen är dock inte SÅ viktig och finns det inget vettigt alternativ för att sänka temperaturen i garderoben struntar jag hellre i det

Information om datorn:

CPU: Core i7-920 @ stock + Noctua NH-U12P
MB: Asus P6T Deluxe V2
Ram: Corsair Dominator 6GB (3 x 2GB) 1600MHz
Nätagg: Corsair HX620W
Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 @ stock
Chassi: Antec P180

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte att luftvolymen i garderoben kommer att vara några större problem.

Vad har du för kylare på processorn?

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Jag tror inte att luftvolymen i garderoben kommer att vara några större problem.

Vad har du för kylare på processorn?

Noctua NH-U12P!

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Har ni några smarta och fiffiga tips på hur jag skulle kunna sänka temperaturerna/öka ventilationen/whatever för att möjliggöra en hyfsad överklockning när datorn står i garderoben?

Jag har ungefär samma spec. som du och om din genererar minst lika mycket värme som min dator så är det öppen dörr som gäller, annars kommer du få sitta i en bastu. Min arbetsplats är på en yta av c:a 12 kvm och det blir rätt fort varmt där men kan åtminstone öppan ett fönster (perfekt såhär i vintertid). Mer "smarta" tips är nog enklare att ge om du kan utvidga din beskrivning från enbart yta till omgivande byggnation. Hus, villa, bef. ventilation, hur ser det ut bakom väggarna osv.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har ungefär samma spec. som du och om din genererar minst lika mycket värme som min dator så är det öppen dörr som gäller, annars kommer du få sitta i en bastu. Min arbetsplats är på en yta av c:a 12 kvm och det blir rätt fort varmt där men kan åtminstone öppan ett fönster (perfekt såhär i vintertid). Mer "smarta" tips är nog enklare att ge om du kan utvidga din beskrivning från enbart yta till omgivande byggnation. Hus, villa, bef. ventilation, hur ser det ut bakom väggarna osv.

Kanske borde nämna att jag inte sitter i garderoben och spelar, utan ute i soffan i ett stort rum Det är inga problem att ha dörren öppen när jag spelar.

Lägenhet. Garderobens väggar gränsar mot yttervägg samt ett badrum. Vet inte exakt vad det är du vill veta. Garderoben har ingen ventilation alls som det är just nu.

Visa signatur

Dator.

Permalänk

Gör som du själv säker redan tänkt, modda dörren! Sätt en stor lågvarvig fläkt högst upp på dörren som är riktad ut och om det är tätt nertill så sätt en där också som är riktad in.
Däremot tror jag inte att dessa fläktar ska drivas av datorn utan du får lista ut ngt annat som driver dessa fläktar (misstänker att det inte är bra att ha strömkrävande komponenter utanför det jordade chassit.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Kanske borde nämna att jag inte sitter i garderoben och spelar, utan ute i soffan i ett stort rum Det är inga problem att ha dörren öppen när jag spelar.

Lägenhet. Garderobens väggar gränsar mot yttervägg samt ett badrum. Vet inte exakt vad det är du vill veta. Garderoben har ingen ventilation alls som det är just nu.

Den beskrivningen räcker långt och då tror jag inte det är några större problem. En bordsfläkt på låga varv intill datorn kanske så det blir lite cirkulation på luften om du inte vill modda dörren som RedigPojk förslår.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Den beskrivningen räcker långt och då tror jag inte det är några större problem. En bordsfläkt på låga varv intill datorn kanske så det blir lite cirkulation på luften om du inte vill modda dörren som RedigPojk förslår.

Jag gör som så att jag börjar med fläkten Tack för alla tips!

Visa signatur

Dator.