Permalänk
Medlem

Molex - 8pin pci-e

Hej alla!

Har ett problem, i en tidigare tråd så frågade jag om köpråd, nu har jag bestämt mig för att jag skall köpa ett sådant här http://www.inet.se/produkt/5405100/asus-radeon-hd7970-3072mb-... och det jag undrar då är:

Har en 8pin och en 6pin i mitt 650w nätagg och det grafikkortet kräver ju att man har två stycken 8pin, kan jag då köpa en sån här http://www.inet.se/produkt/8906182/adapter-2x-molex-8-pin-pci... och bara stoppa in då?

Tack på förhand!

Slänger även in en liten fråga här, tycker ni radeon 7970dc2MP eller gtx 680 dc2t? 7970 billigare och snabbare i vissa fall, men är det inte väldigt nice med physix som nVidia använder?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Den adaptern borde funka kanon!
7970 är ett kanonkort, bättre allround än 680 skulle jag säga. Och en stor prisskillnad. I mina ögon är de inte värt så mycket extra för physix

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Antielefant

Umm... det känns rätt bortkastat att köpa ett kort med extremnivå på strömförsörjningen om du inte har ett nätagg som kan leverera vad som krävs.

2x Molex kan förresten inte leverera de 150W som 8-pin PCIe ska kunna ge, så även om det tekniskt fungerar kommer klockmarginalerna att vara... betydligt sämre än vad kortet designats för.

Köp ett vanligt DC2, alternativt byt agg. Det du gör om du köper det där är att kasta pärlor åt svin.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Umm... det känns rätt bortkastat att köpa ett kort med extremnivå på strömförsörjningen om du inte har ett nätagg som kan leverera vad som krävs.

2x Molex kan förresten inte leverera de 150W som 8-pin PCIe ska kunna ge, så även om det tekniskt fungerar kommer klockmarginalerna att vara... betydligt sämre än vad kortet designats för.

Köp ett vanligt DC2, alternativt byt agg. Det du gör om du köper det där är att kasta pärlor åt svin.

En ensam molex kan leverera 12A har jag för mig, i alla fall har jag drivit ett peltier på 10A med en molex. Så de kan leverera.
Dock håller jag med dig om att det känns som att kasta pärlor åt svin med ett Matrix Platinum eftersom TS inte verkar kunna så mycket om datorer och Matrix är bra mycket mer än vad den normala användaren behöver.

TS: Du kan även köpa 6-pin -> 8-pin.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Rydisen:

En ensam molex kan leverera 12A har jag för mig, i alla fall har jag drivit ett peltier på 10A med en molex. Så de kan leverera.
Dock håller jag med dig om att det känns som att kasta pärlor åt svin med ett Matrix Platinum eftersom TS inte verkar kunna så mycket om datorer och Matrix är bra mycket mer än vad den normala användaren behöver.

TS: Du kan även köpa 6-pin -> 8-pin.

12A är väldigt mycket att pumpa igenom en 0,5 mm2 H05V-kabel, vilket är nära nog ATX-standardens krav. 4A är vad standarden säger att den ska klara.

Däremot håller jag med om att många tillverkare lägger sig över kraven, inte minst Corsair, men jag tycker att det är dumt att spela på marginalerna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Grafikkort å adaptrar bådar aldrig gott, men som sagt, kör hellre på 6->8 (75w) än ett par molex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

Den adaptern borde funka kanon!
7970 är ett kanonkort, bättre allround än 680 skulle jag säga. Och en stor prisskillnad. I mina ögon är de inte värt så mycket extra för physix

Skrivet av Zcenicx:

Umm... det känns rätt bortkastat att köpa ett kort med extremnivå på strömförsörjningen om du inte har ett nätagg som kan leverera vad som krävs.

2x Molex kan förresten inte leverera de 150W som 8-pin PCIe ska kunna ge, så även om det tekniskt fungerar kommer klockmarginalerna att vara... betydligt sämre än vad kortet designats för.

Köp ett vanligt DC2, alternativt byt agg. Det du gör om du köper det där är att kasta pärlor åt svin.

Skrivet av Rydisen:

En ensam molex kan leverera 12A har jag för mig, i alla fall har jag drivit ett peltier på 10A med en molex. Så de kan leverera.
Dock håller jag med dig om att det känns som att kasta pärlor åt svin med ett Matrix Platinum eftersom TS inte verkar kunna så mycket om datorer och Matrix är bra mycket mer än vad den normala användaren behöver.

TS: Du kan även köpa 6-pin -> 8-pin.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Grafikkort å adaptrar bådar aldrig gott, men som sagt, kör hellre på 6->8 (75w) än ett par molex...

Ber om ursäkt för väldigt lång quote-lista men kände att jag ville tacka alla för era svar!

Hade ingen aning om att 6-8pin-adapter fanns, då är ju en sådan ett mer självklart val! Hur påverkar det isf? kommer det få för lite ström?

Haha, Matrix Platinum må vara mer än vad den vanliga användaren behöver ja, men känner ändå att det är jävligt fint att ha. och att det kommer ju hålla ett bra tag framöver då inte sant?

Grejen är den att jag hade kunnat köpa ett nätagg men känner att priset på det hela blir lite för mycket då.

Men finns det ett dugligt nätagg till ett billigt pris undviker jag självfallet inte att ta en titt på det.

Övrig fråga: hur länge håller "Never Settle"-kampanjen på? För Crysis 3 och Bioshock Infinite hade varit riktigt fint att få med!

Tack på förhand och tack igen för svar!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kikke:

Ber om ursäkt för väldigt lång quote-lista men kände att jag ville tacka alla för era svar!

Hade ingen aning om att 6-8pin-adapter fanns, då är ju en sådan ett mer självklart val! Hur påverkar det isf? kommer det få för lite ström?

Ja, den risken både finns och är ganska stor. Det kommer definitivt att påverka kortets överklockningspotential.

Citat:

Haha, Matrix Platinum må vara mer än vad den vanliga användaren behöver ja, men känner ändå att det är jävligt fint att ha. och att det kommer ju hålla ett bra tag framöver då inte sant?

Mja, jo, OM du är en extremöverklockare har du rätt. Det är dem det kortet är gjort för. Men, med tanke på hur dina inlägg låter är det inte tänkt att du ska sitta och pressa den sista MHz-en du kan ut ur ditt grafikkort. Därav säger jag att du köper fel kort. Köp ett vanligt grafikkort med 8+6 istället.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ja, den risken både finns och är ganska stor. Det kommer definitivt att påverka kortets överklockningspotential.

Mja, jo, OM du är en extremöverklockare har du rätt. Det är dem det kortet är gjort för. Men, med tanke på hur dina inlägg låter är det inte tänkt att du ska sitta och pressa den sista MHz-en du kan ut ur ditt grafikkort. Därav säger jag att du köper fel kort. Köp ett vanligt grafikkort med 8+6 istället.

Tack återigen för svaret!

Nej jag har inga planer på att extremöverklocka det just nu, men självklart lite vill man ju pressa. Sen tänkte jag att den är ju redan hyfsat överklockad, och det är inte de andra + bättre kylning, vilket hjälper ganska mycket då mitt rum har en tendens att bli som en bastu under sommaren. Vilket kort skulle du annars rekommendera?

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Skriv gärna exakt vad för nätagg du har så vi kan kolla om den ens orkar med belastningen från det nya grafikkortet. Wattstyrkar säger i princip inget alls om vi inte vet att tillverkaren inte överdrivit med specifikationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Skriv gärna exakt vad för nätagg du har så vi kan kolla om den ens orkar med belastningen från det nya grafikkortet. Wattstyrkar säger i princip inget alls om vi inte vet att tillverkaren inte överdrivit med specifikationerna.

Självklart, tänkte inte på det! Det är Silver Power Gorilla SP-SS650 650W

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Skriv gärna exakt vad för nätagg du har så vi kan kolla om den ens orkar med belastningen från det nya grafikkortet. Wattstyrkar säger i princip inget alls om vi inte vet att tillverkaren inte överdrivit med specifikationerna.

Skulle isf ett sådant här duga? http://www.inet.se/produkt/6909592/corsair-tx-750w-v2-80-bron...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Jag kan inte så mycket vad som gäller när man sätter in 6-8 adaptrar osv. Men det jag vet är att ett 650w klarar att leverera ett 7970 utan problem.

http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Däremot håller jag med om att många tillverkare lägger sig över kraven, inte minst Corsair, men jag tycker att det är dumt att spela på marginalerna.

Synd att du kastar bort hela din trovärdighet i tråden genom att hylla corsair utan anledning. Men jag håller med om att en vanlig DC2a är vettigare, men adapter funkar bra.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Skrotnisse9292:

Synd att du kastar bort hela din trovärdighet i tråden genom att hylla corsair utan anledning. Men jag håller med om att en vanlig DC2a är vettigare, men adapter funkar bra.

"Hylla" är fel uttryckt. Corsairs nätagg har kraftigare kablage än ATX-standarden kräver.

Dock har TS ett nätagg av kvalitetsnivå skräp, så nej, jag rekommenderar absolut inte adapter.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag kan inte så mycket vad som gäller när man sätter in 6-8 adaptrar osv. Men det jag vet är att ett 650w klarar att leverera ett 7970 utan problem.

http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

Skrivet av Skrotnisse9292:

Synd att du kastar bort hela din trovärdighet i tråden genom att hylla corsair utan anledning. Men jag håller med om att en vanlig DC2a är vettigare, men adapter funkar bra.

Skrivet av Zcenicx:

"Hylla" är fel uttryckt. Corsairs nätagg har kraftigare kablage än ATX-standarden kräver.

Dock har TS ett nätagg av kvalitetsnivå skräp, så nej, jag rekommenderar absolut inte adapter.

Tack alla för svar!

Till Zcenicx: Haha är Silver Stone inget att rekommendera? Vad tycker du om det nätagget jag länkade? Har du något annat att rekommendera? För tror starkt på ett 7970 Matrix P, har pengarna till det och det kommer ju hålla bra till framtiden och så har det bra överklockningspotential!

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kikke:

Tack alla för svar!

Till Zcenicx: Haha är Silver Stone inget att rekommendera? Vad tycker du om det nätagget jag länkade? Har du något annat att rekommendera? För tror starkt på ett 7970 Matrix P, har pengarna till det och det kommer ju hålla bra till framtiden och så har det bra överklockningspotential!

Tack på förhand!

Silverstone är bra, men du har ett Silver Power vilket är billigt skräp. De ska inte blandas ihop.

Men ja, ett TX 750W blir nog väldigt bra.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Silverstone är bra, men du har ett Silver Power vilket är billigt skräp. De ska inte blandas ihop.

Men ja, ett TX 750W blir nog väldigt bra.

Oj, ah har råkat blanda ihop de där förut =(

Några åsikter om kortvalet? Ett 7970 MP, Samsung Pro Basic 840 256gb och ett Corsait TX 750 blir isåfall Kundvagnen!

Någon som vet hur länge AMDs "Never Settle"-kampanj pågår?

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera för svar!