Vad kör ni för linuxdistribution?

Permalänk
Medlem

Kör ubuntu 12.10 med gnome-session-fallback

Permalänk
Medlem

Arch, kommer nog köra Elementary när det släppts, kört betan och tycker det är skönt som fan.
Dock kör jag Windows som primärt OS för jag spelar en hel del.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd redigerad.*

Citat:

§ 9
Marknadsföring och försäljning

Forumet får inte användas för att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Mvh Daemon, Moderator

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Arch är det som gäller för mig just nu.

Gentoo var faktiskt den första disten jag körde och jag hade det som favorit i rätt många år innan jag upptäckte Arch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[vEX:

;13205936']Arch på varenda burk jag har, fungerar kanoners!

Samma samma. Kör det på jobbet också. Har väl ett undantag och det är Mac minin, den kör bara OSX än :P. Laptopen i sign finns inte kvar för den som kollar noga (där blev det Ubuntu tidigare av ren lathet, eller ja, jag hade ett par timmar på mig att få upp ett fungerande system och var för lat att byta).

Systemd funkar över förväntan måste jag säga, trodde jag skulle sakna rc.conf men det gick galet fort att vänja sig av med.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Samma samma. Kör det på jobbet också. Har väl ett undantag och det är Mac minin, den kör bara OSX än :P. Laptopen i sign finns inte kvar för den som kollar noga (där blev det Ubuntu tidigare av ren lathet, eller ja, jag hade ett par timmar på mig att få upp ett fungerande system och var för lat att byta).

Systemd funkar över förväntan måste jag säga, trodde jag skulle sakna rc.conf men det gick galet fort att vänja sig av med.

Fortfarande lite svårt att vänja mig av med rc.conf. Men det ger sig.

Permalänk
Medlem

Körde ubuntu en del runt version 5-6 tror jag och gillade det skarpt men sen av någon anledning så försvann dual booten. Men har nu skaffat mig en raspberry pi som jag kör ett bantat raspbian på, och måste säga suget att hoppa tillbaka till linux är stort:)

Visa signatur

Sys1 X2 4400+@237*11 - xFx 7800Gtx 490/1300 - Ocz 1024*2 ddr500 - Dfi nF4 Sli-Dr - ocz 520w powersteam 1.7TB Hdd. Plus en massa annat tjafs

Permalänk
Medlem

Prövat de flesta mainstream distarna, Ubuntu (orkar inte med det, avskyr Unity och tycker inte om deras pakethanterare), openSUSE (har inte prövat de senaste versionerna, fast tyckte de äldre var grötiga) och Fedora (fastnade inte för det, fast var nog min favorit ett tag).

Fastnade för Arch ett par år tillbaka. Först på grund av hur bra deras wiki var, senare hur smidig pacman är, plus AURen. Numera är den en mix av KISS, pacman, AUR och communityn.

Har prövat kompilera Gentoo ett par gånger, misslyckats varje gång, men lärde mig i alla fall något nytt vid varje försök.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem

Android på mobilen nu när de verkar va så många kunniga online här, hörde ju att steam fanns till linux vilken dist är bäst anpassad för det???

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Har i mycket korta omgångar prövat på att köra olika typer av distar men alltid kommit tillbaka till Windows då jag lirar en del. Just nu kör jag Linux Mint 14 på en gammal laptop som jag använder i mina studier. Det fungerar finfint. Mina kunskaper om operativet är tyvärr ganska begränsade eftersom jag aldrig riktigt satt mig in i det. Nu när Steam kommit till Linux så kan jag tänka mig att gå över helt också på min stationära inom en snar framtid. Det enda som krävs är att lite fler spel ska hinna portas (framförallt L4D2). Någon som vet varför de valde att lägga in Team Fortress 2 istället för Left 4 Dead 2 när det från början var tänkt att följa med?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Arch och Ubuntu mini.iso.
Installerar sällan nån dist utan netinstall eller mini-install. Bloat vill jag inte ha. Använder inte Rhythmbox, Evolution, Brasero, gnome-games och allt annat skit som kommer med Ubuntu's vanliga installer.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Jag kör med tre distributioner för olika ändamål:

• Gentoo
    Uppgift: Server-OS.
    Anledning: Mycket smidig att anpassa till serverns specifika uppgift, eller rentav som "multi-purpose server". Portage har en enorm smidighet tack vare package.use-konfigurationer och den globala USE-variabeln.
    Nackdel: Tar en #¤%& tid att kompilera. I synnerhet jobbigt när man vill uppdatera ett enkel program, och det kräver en uppdatering av ett antal stora programbibliotek.

• Arch
    Enorm frihet med paket-systemet. Finns det inte i dem officiella Arch-bilbioteken, ropar man bara på AUR (Arch User Repository). Finns inte det man söker där, så existerar det inte alls.
    Uppgift: Primärt operativ på hem- och arbetsdatorn. Har alltid enkel och smidig tillgång till det allra senaste programmen för Linux.
    Nackdel: När utvecklarna bakom Arch väl bestämmer sig för att rota om i grunden, vilket händer ibland, så kräver det en rejäl portion kunskaper och tålamod för att komma på rätsida. Senast var ommöbleringen av lib32 och lib64 sökvägarna. Känner man inte till hur det fungerar och kan tackla eventuella problem som medföljer, så blir det lätt frustrerande med alla "cannot open shared object file" -meddelanden.

• Ubuntu
    Den användarvänliga Linux-distributionen för familj och vänner som inte är insatta i Linux-världen.
    Uppgift: Installerar denna åt bekanta, där dem vill ha ett strulfritt operativsystem på sin skogsgamla dator. Samtidigt får dem tillgång till ett enormt utbud av fria mjukvaror vi ett enkelt gränssnitt. Många är förvånade över hur mycket gott och trevligt det finns helt gratis.
    Nackdel: Man är lite i händerna på företaget bakom Ubuntu: Canonical. Uppdagas problem, får man i regel vänta på att Canonical får tummer ur, vilket kan ta tid ibland. En del gånger har man kringgått upptäckta fel genom att använda oberoende tredjeparts-repositories. (Eller kompilera installations-paket själv, men detta är mycket bökigare under Ubuntu, jämfört med Arch eller Gentoo )

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AndersBlomdahl:

Android på mobilen nu när de verkar va så många kunniga online här, hörde ju att steam fanns till linux vilken dist är bäst anpassad för det???

Steam anpassas för att kunna köras så problemfritt som möjligt under Ubuntu. Tror att det är Ubuntu som Valve använder som "modell" när dem slipar på sin "Steam for Linux" och tillhörande spel.
Steam fungerar givetvis under andra distributioner, men kräver lite mer handpåläggning.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Ubuntu för steam. Annars kör jag hackintosh/os x för att slippa allt skräp med att köra linux som vardags os.

Centos på filservern.
oel/centos/rhel på jobbet.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Steam anpassas för att kunna köras så problemfritt som möjligt under Ubuntu. Tror att det är Ubuntu som Valve använder som "modell" när dem slipar på sin "Steam for Linux" och tillhörande spel.
Steam fungerar givetvis under andra distributioner, men kräver lite mer handpåläggning.

Själv suttit och testat Steam Betan nu ett tag till Mint 14, det var ju inte smärtfritt att installera det må jag säga. Tog tid då man fick fixa ihopa sina egna drivrutiner för AMDs proprietära gillade jag inte och dom fria funkade inte alls.

Mint är ju uppbyggt av Ubuntu så jag trodde det skulle gå hyffsat smärtfritt, men det tog lite mer tid

f.ö en nöjd användare av linux! Alltid gillat linux men inte gått över helt pga att man spelat. Nu funkar Wine såpass bra att Need for Speed Underground 2 funkar toppen och samma gäller CS 1.6 ifall man vill ha lite nostalgi(Får spela med vänner. Man är inte bra långre, förtstår inte vad som hänt;))

Funderade på att skaffa en windows burk men varje gång jag gått över till windows primärt så blir tokig för att windows inte gör som jag vill... Jag håller på med musik och när windows bara får för sig att starta om för att den skall installera en uppdatering till internet explorer(som jag f.ö inte vill ha att göra med) så blir man rätt irriterad. men nu finns ju renoise till Linux så jag skall ge det en chans!

Med det sagt åvan, en nöjd linux användare!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Började med SuSE för länge sen, även kört lite Red Hat när det begav sig (innan Feodora) men nu är det genomgående Ubuntu-varianter sedan flera år. F n Mint Cinnamon på två burkar.

På jobbet är det CentOS för klienter och RHEL på servrarna.

Routern kör Tomato....

Permalänk
Hedersmedlem

Använder i olika utsträckning och på olika platser:

• Debian

• Ubuntu

• Fedora

• Scientific Linux

• Red Hat Enterprise Linux

Ska man vara petig skulle man kunna lägga till t ex DD-WRT som körs på trådlösa accesspunkten i listan, samt vad som nu körs på modemet (Linux är det iaf) och annat, men, tja.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

uppade Fedora 17 till 18 förra helgen.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag körde Slackware förr i tiden. Nu kör jag bara Ubuntu Server, börjar bli gammal och bekväm...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Gentoo, testade Arch för inte så länge sedan men det var alldelles för osmidigt jämfört med Gentoo tycker jag. Gäller att ha en snabb processor eller mycket tålamod bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

tack bror min ringde och hadde lite 32bitars inkomp på sin nya dator som hadde win7 64bit, tror han snackade om nån"hörde inte riktigt va han sa han skulle ringa ikväll" pile comp basic och asambler kan sånna saker funka bättre under linux ???

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Ubuntu server
Xubuntu
Lubuntu i virtualbox

Permalänk
Medlem

Har kört Crunchbang, Xubuntu, Debian och nu kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Peppermint3, men så är jag en noob också Provade en hel hög olika utan att fatta vad jag egentligen höll på med men stannade på peppermint3 för att det var den som flöt på bäst.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt att Linux(/GNU) har varigt ett intressant och började med det i måndags, jag kör Debian då jag är nybörjare och har hört att Ubuntu/Lubuntu är blowtat(stavning) och att Amazon spionerar via dem. Osäker källa dock.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Inaktiv

Har provat de flesta "stora/kända" linux varianterna båda på desktop och server. Trivs bäst med det som fungerar "out of the box" och ser bra ut. Därav använder jag Linux mint (cinnamon) för desktop och debian till server. Dottern har qimo4kids (bygger på ubuntu) på sin laptop

Permalänk
Medlem

Crunchbang Waldorf som är baserad på Debian Testing. Nästan perfekt och openbox är underbart.

Älskar Arch p.g.a. att man får bygga den själv och, det bästa av allt, att den är rullande-release. Orkar däremot inte alltid hålla efter om det börjar krångla.

RPM-distar har jag provat men av någon outgrundlig anledning vill dem alltid krångla mer för mig. Dessutom finns endast Spotify Linux Preview i deb-format. Tyvärr. Systemd är däremot nice.

Det ultimata hade varit en fullt rullande debian-dist (debian testing fryses efter ett tag) som använder systemd. Något som mig veterligen inte existerar.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Det ultimata hade varit en fullt rullande debian-dist (debian testing fryses efter ett tag) som använder systemd. Något som mig veterligen inte existerar.

Eventuellt Ubuntu 14.xx ska väll vara rullande medans LTS varianterna förblir frysta.

http://arstechnica.com/information-technology/2013/01/ubuntu-...

Problemet här är dock att pakethanteraren är inte modern, det blir redan tok för mycket trafik inför release om man ska hålla systemen uppdaterade på t.ex. 3G uppkoppling. Det blir ju värre än så med rullande releaser eftersom så fort baselayouten ändras, t.ex. libc ändras så skall ju samtliga paket vara i sync med dessa eller så brakar det ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Hah jag älskar också att kompilera... och jag fattar inte varför! Men så är det. Jag har två datorer med FreeBSD (en av dem som desktop) samt en win7/ubuntu dualboot.

Tycker det är skönt med en ubuntu-burk när man meckat sönder nåt, lessnar på allt och bara vill glo en rulle. Ubuntu funkar alltid bara man låter bli och pilla på saker. Dessutom gillar jag Unity.

Precis. Jag försökte också med FreeBSD som desktop OS, och visst går det, men med massa jävla meckande hit och dit...
Tar massa tid att sätta upp en fungerande desktop.

Linux är bättre på desktop-sidan. Användervänliga distar såsom Ubuntu som bara funkar out of the box tar Linux till nya höjder.

Arch Linux, vad är meningen med den alltså? Visst är iden good, att man ska sätta upp ett system som man själv vill ha den, men det kan man ju göra med nästan alla Linux-distar. Massa ändringar hela tiden, nya tilllägg för att dom är 'dom senaste' och mycket pillandet med även dom små saker som är självklara, gör att den ser ut som ostabil skit.

Förfan, jag spenderade flera dagar med att sätta upp den på en Dell laptop, men det gick inte. Fick inte ljudet att funka, laptopen gick ej heller att stänga av från en xfce-session. Upptäckte sen att rc.conf eller om det var en annan fil ej fanns längre, och kanske om det var pga av det nya systemd, vilket gjorde att det ej gick att följa instruktionerna på wikin. Så tillslut slängde jag skiten.

Nej, snabba ändringar hela tiden gillas inte här.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Hedersmedlem

Ubuntu hemma, på servrarna och clienterna. Bästa disten hands down. Visst det är roligt med arch.. men inget som går att köra seriöst i längden om man vill använda sitt operativsystem någelunda problemfritt.

I övrigt körs RHEL på jobbet.