Micron tar fram tunna DRAM-minnen för Ultrabook

Permalänk
Melding Plague

Micron tar fram tunna DRAM-minnen för Ultrabook

Tunna formfaktorer tvingar datortillverkarna att löda fast minneskapslar på moderkortet, vilket stoppar uppgradingsmöjligheterna. Nu visar Micron en ny typ av kompakt minnesmodul som ska lösa problemet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så länge fler företag INTE börjar använda ytmonterad RAM så är jag nöjd, det är djävulens verk, (läs Apple).
Att inte kunna utöka minnesmängden är inte acceptabelt, så jag anser att det är bra att fortsätter att
försöka göra minnena smalare istället för ytmonterat trams.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför folk är så anti-bga (fastlödda komponenter).

BGA minskar tillverkningskostnad för stora mängder, ökar hastigheten, har bättre värmeavledning, minskar strömförbrukning och tar mindre plats.

Det enda som konsumenten går miste om är uppgraderingsmöjligheten. Men om man inte snålar vid inköp så har man inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Förstår inte riktigt varför folk är så anti-bga (fastlödda komponenter).

BGA minskar tillverkningskostnad för stora mängder, ökar hastigheten, har bättre värmeavledning, minskar strömförbrukning och tar mindre plats.

Det enda som konsumenten går miste om är uppgraderingsmöjligheten. Men om man inte snålar vid inköp så har man inga problem.

Jag vill kunna köpa en dator som inte är svindyr, och ändå veta att de går uppgradera om det skulle visa sig vara för dåligt om något år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Gillas mycket! Fastlödda minnen ÄR djävulens verk! :/

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag vill kunna köpa en dator som inte är svindyr, och ändå veta att de går uppgradera om det skulle visa sig vara för dåligt om något år.

Jupp och även om det blir något strul med dem, vill man kunna byta ut dem utan att behöva köpa ny dator.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Nej tack, spelar verkligen ingen roll om datorn är ett par millimeter tunnare eller inte för mig...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av exodeus:

Förstår inte riktigt varför folk är så anti-bga (fastlödda komponenter).

BGA minskar tillverkningskostnad för stora mängder, ökar hastigheten, har bättre värmeavledning, minskar strömförbrukning och tar mindre plats.

Det enda som konsumenten går miste om är uppgraderingsmöjligheten. Men om man inte snålar vid inköp så har man inga problem.

Det medför även komplikationer vid reparationsärenden, vilket är varför lösningen från Micron/TE tagits fram. Fastlödda komponenter kan vanliga datorhandlare inte byta ut utan hela datorn måste tillbaka till tillverkarna, där de i många fall tvingas byta ut hela moderkortet. Jag tror inte den lilla entusiastmarknaden som vill uppgradera sin dator i framtiden har någonting med initiativet att göra

BGA kommer som du säger med flera fördelar och kommer passa de tunnaste enheterna bäst även om de tunna minnena från Micron blir en vedertagen standard. Om fördelarna överväger nackdelarna är nog från fall till fall, från modell till modell och det finns ingen regel som säger att det ena är bättre än det andra alla gånger.

Varför folk är "anti-BGA" när vi pratar om Ultrabooks tror jag beror mycket på att många av de hetaste flaggskeppsmodellern kommer med enbart 4 GB fastlött minne. Jag tror andelen som "gnäller" skulle vara mycket mindre om det fanns att köpa varianter med 8 GB, vilket tyvärr inte alltid är fallet. Personligen skulle det aldrig falla mig in att köpa en dyr dator med 4 GB minne som inte går att uppgradera, men 8 GB skulle jag däremot kunna öppna plånboken för.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Så länge fler företag INTE börjar använda ytmonterad RAM så är jag nöjd, det är djävulens verk, (läs Apple).
Att inte kunna utöka minnesmängden är inte acceptabelt, så jag anser att det är bra att fortsätter att
försöka göra minnena smalare istället för ytmonterat trams.

Ja för minnet är ju verkligen det viktigaste. Att CPU och GPU sitter fastmonterade skiter tydligen folk i, men så fort Apple började med fastmonterade minnen så tog det hus i helvetet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det medför även komplikationer vid reparationsärenden, vilket är varför lösningen från Micron/TE tagits fram. Fastlödda komponenter kan vanliga datorhandlare inte byta ut utan hela datorn måste tillbaka till tillverkarna, där de i många fall tvingas byta ut hela moderkortet. Jag tror inte den lilla entusiastmarknaden som vill uppgradera sin dator i framtiden har någonting med initiativet att göra

BGA kommer som du säger med flera fördelar och kommer passa de tunnaste enheterna bäst även om de tunna minnena från Micron blir en vedertagen standard. Om fördelarna överväger nackdelarna är nog från fall till fall, från modell till modell och det finns ingen regel som säger att det ena är bättre än det andra alla gånger.

Varför folk är "anti-BGA" när vi pratar om Ultrabooks tror jag beror mycket på att många av de hetaste flaggskeppsmodellern kommer med enbart 4 GB fastlött minne. Jag tror andelen som "gnäller" skulle vara mycket mindre om det fanns att köpa varianter med 8 GB, vilket tyvärr inte alltid är fallet. Personligen skulle det aldrig falla mig in att köpa en dyr dator med 4 GB minne som inte går att uppgradera, men 8 GB skulle jag däremot kunna öppna plånboken för.

Redaktören till undsättning. Jag tror många håller med om de här punkterna.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Helt ärligt. Hur många behöver mer än 8gb ram i en Ultrabook eller 4gb för den delen?

Löd fast skiten och sänk priset.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanso:

Helt ärligt. Hur många behöver mer än 8gb ram i en Ultrabook eller 4gb för den delen?

Löd fast skiten och sänk priset.

Många behöver mer än 4GB, jag inkluderad.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja för minnet är ju verkligen det viktigaste. Att CPU och GPU sitter fastmonterade skiter tydligen folk i, men så fort Apple började med fastmonterade minnen så tog det hus i helvetet.

Jag anser även att som i flertalet av de nya Apple-datorerna som har ytmonterade SSDs är helt fel väg att gå, men det är mest pga att om något går sönder så är det omöjligt att reparera, utan det bli att köpa nytt direkt vilket jag inte anser är ett godtagbart skäl till lägre produktionskostnad.

Du kan ju fundera på detta: hur ofta byter folk ut CPU eller GPU i en laptop? Om du köper en laptop och inser lite senare att du behöver mer RAM eller HDD hur ska du gå tillväga då? Köpa en ny dator? Det är ju bara löjligt..

Permalänk
Skrivet av exodeus:

Förstår inte riktigt varför folk är så anti-bga (fastlödda komponenter).

BGA minskar tillverkningskostnad för stora mängder, ökar hastigheten, har bättre värmeavledning, minskar strömförbrukning och tar mindre plats.

Det enda som konsumenten går miste om är uppgraderingsmöjligheten. Men om man inte snålar vid inköp så har man inga problem.

Jo det förstår vi men förstår du att hela den här entusiastkulturen (sweclockers tex) runt att bygga ihop datorer själv och att hålla på med modning osv kommer att försvinna tillsammans med att komponenterna löds fast i fabrik? Vi får hoppas att de håller sig till laptops.

Visa signatur

Define R4 | i5 3570K | P8Z77-V | Windforce 3x 7970 OC | Integra R2 750W | Vector 128GB | Vengeance 8GB | Hyper 412S | XL2411T @144hz | Hör av dig om du vill spela BF3, ARMA3, DCS eller UT4!

Permalänk
Medlem

Kan man inte tänka sig att de levereras med fastlött mine OCH en tom sockel att pluppa i extra minne om man vill utöka minnet med en extra modul? Det ena behöver inte utesluta det andra.

Permalänk
Medlem

En ytterligare åtgärd kunde väl vara att placera moderkortets minnesanslutning i moderkortets plan, men då måste förstås moderkortet ha ett stort hål som rymmer minnet, eller så måste minnesanslutningen flyttas till kanten av moderkortet (vilket kanske leder till problem pga långa ledningar)...

Nåja, vad som helst är bättre än fastlött minne (= nackskott).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ronnylov:

Kan man inte tänka sig att de levereras med fastlött mine OCH en tom sockel att pluppa i extra minne om man vill utöka minnet med en extra modul? Det ena behöver inte utesluta det andra.

Precis det du pratar om finns redan i ett flertal datorer! Asus Zenbook UX32VD är väl det mest populära exemplet på SweClockers. Där finns 2 GB fastlött och 2 GB i en minnessticka.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag vill kunna köpa en dator som inte är svindyr, och ändå veta att de går uppgradera om det skulle visa sig vara för dåligt om något år.

Känns som att du grundar det där på Apples affärsmodell med hutlösa priser för mer RAM/minne. Det har mer att göra med att de har monopol på marknaden och detta är ett sätt att höja deras vinstmarginaler.

Mer konkurans och en enda tillverkare som pushar de andra lite-grann skulle se till att du får mer än tillräckligt med RAM i din nya dator. Prisskillnaden mellan 4 och 8GB är trots allt sågott som ingen. Och större volymer skulle minska den mer ändå.

EDIT: För att inte nämna att många tillverkare förmodligen tänker som så nu: tryck in 4GB i skiten och om de som vill får uppgradera själva. Skulle det vara BGA så skulle 8GB bli mer populärt och billigare. Uppgraderingsmöjligheten håller ironiskt nog tillbaka utvecklingen

Skrivet av Jacob H:

Det medför även komplikationer vid reparationsärenden, vilket är varför lösningen från Micron/TE tagits fram. Fastlödda komponenter kan vanliga datorhandlare inte byta ut utan hela datorn måste tillbaka till tillverkarna, där de i många fall tvingas byta ut hela moderkortet.

Reparations-ärendena blir enklare. Trasig? Byt ut. Ge fan i att spilla kaffe i laptopen. Frågor?

Jag vågar säga att den vanligaste orsaken till trasig (stationär) utrustning är att användarna klappar katten och sedan ger sig in i datorn. Eller böjer pins när de installerar CPU. Eller lägger grafikkortet på mattan. Eller inte blåser ur damm. Eller... eller... eller...

Att en komponent bara... går sönder... händer sågott som aldrig i solidstate elektronik.

Skrivet av Jacob H:

Personligen skulle det aldrig falla mig in att köpa en dyr dator med 4 GB minne som inte går att uppgradera, men 8 GB skulle jag däremot kunna öppna plånboken för.

Instämmer med hela mitt hjärta. 4GB är en relik från x86-64 och medelsvensson förväntar sig inte mer. 8GB är en användbar mängd nu och de närmaste åren framöver. Windows 8 använder t.ex. en mer aggressiv approach till paging: de appar som inte är på skärmen för tillfället dumpas till hdd. Dessutom minskar konsekvensen av paging eftersom HDD ersätts med SSD.

Skrivet av 57kgViking:

Jo det förstår vi men förstår du att hela den här entusiastkulturen (sweclockers tex) runt att bygga ihop datorer själv och att hålla på med modning osv kommer att försvinna tillsammans med att komponenterna löds fast i fabrik?

... Så börja bygga modeljärnvägar (populärt här i Tyskland), inbyggda system (t.ex. rasberry), lek med något sådant, läs en bok eller något annat vettigt.

Så *** kul är det inte att öppna en plastförpackning... Skruva loss sidan på chassit... Trycka fast RAM minnet och skruva fast sidan på chassit.

Att modda färdiga system kan man fortfarande göra. Folk spreyar om sina XBOX eller sätter moderkortet i en plexiburk. Eller byter fläktar. Eller vattenkylning.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av exodeus:

Reparations-ärendena blir enklare. Trasig? Byt ut. Ge fan i att spilla kaffe i laptopen. Frågor?

Jag vågar säga att den vanligaste orsaken till trasig (stationär) utrustning är att användarna klappar katten och sedan ger sig in i datorn. Eller böjer pins när de installerar CPU. Eller lägger grafikkortet på mattan. Eller inte blåser ur damm. Eller... eller... eller...

Att en komponent bara... går sönder... händer sågott som aldrig i solidstate elektronik.

För en slutkonsument är att få det utbytt den enkla lösningen, jag talar enbart ur datorbutikernas och framförallt tillverkarnas perspektiv som får stå för kostnaderna av att saker "bara byts ut" när det är trasigt. Att det "bara går sönder" är inte särskilt ovanligt speciellt om vi nu pratar om bärbara datorer vilket är relevant med den här nyheten. Om nu precis allt är fastlött på moderkortet komplicerar det inte bara felsökning utan även reparationer.

Lösa minnen innebär utöver uppgraderingsvänlighet och enklare/möjliggörande av reparationer bättre flexibilitet för tillverkarna när det kommer till lagerhållning av datormodeller, då varje enhet inte måste konfigureras med komponent X, Y, Z i fabrik. Som sagt finns fördelar och nackdelar finns med båda lösningar, du drog upp flera positiva aspekter med BGA i ditt inlägg.

Återigen vill jag markera att det här med fastlött troligtvis inte är ett verkligt problem för alla som gnäller. Problemet ligger mer i det faktum att urvalet ofta är begränsat till låga kapaciteter. Typ 4 GB RAM eller en SSD med proprietär lösning.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

massa ordbajsande..

Du vet tydligen allt. Då slipper vi andra ha en åsikt, som kanske är i konflikt med din. För hur skulle det sluta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Att det "bara går sönder" är inte särskilt ovanligt speciellt om vi nu pratar om bärbara datorer vilket är relevant med den här nyheten.

laptop går sönder för att folk tappar dem i marken, spiller kaffe på dem, sätter sig på dem, tappar dem i havet/toaletten, ungen får tag i den eller liknande.

Alla dessa fall skulle förstöra betydligt mer än RAM modulerna. Faktum är att jag inte kan tänka mig ett enda fall där RAM minnet har gått sönder.

Laptops håller i evigheter om de inte mekaniskt förstörs. Jag menar... det enda som skulle kunna icke-mekaniskt förstöra dem är elektronmigration och det är något som skulle kunna hända om 20år... kanske.

Faktum är att du skulle slita sönder höljet genom att vila handlederna på dem långt innan laptoppens elektronik dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Du vet tydligen allt. Då slipper vi andra ha en åsikt, som kanske är i konflikt med din. För hur skulle det sluta

Jag vet uppenbarligen 100x mer än de flesta här... Och jag motiverar det. Till skillnad från de andra.

Bara för att man inte nickar och stämmer in i mantrat så är det ordbajs?

Skrivet av Azured:

det är djävulens verk

Skrivet av xapa112:

Gillas mycket! Fastlödda minnen ÄR djävulens verk! :/

Skrivet av backfeed:

vad som helst är bättre än fastlött minne (= nackskott).

Detta är exempel på folk som inte förstår vitsen med BGA... Och sådana "entusiaster" irriterar mig. Ta upp en bok och lär er något.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av exodeus:

laptop går sönder för att folk tappar dem i marken, spiller kaffe på dem, sätter sig på dem, tappar dem i havet/toaletten, ungen får tag i den eller liknande.

Alla dessa fall skulle förstöra betydligt mer än RAM modulerna. Faktum är att jag inte kan tänka mig ett enda fall där RAM minnet har gått sönder.

Laptops håller i evigheter om de inte mekaniskt förstörs. Jag menar... det enda som skulle kunna icke-mekaniska som skulle kunna förstöra dem är elektronmigration och det är något som skulle kunna hända om 20år... kanske.

Faktum är att du skulle slita sönder höljet genom att vila handlederna på dem långt innan laptoppens elektronik dör.

Att de slumpmässigt biter i gräset är inget jätteovanligt fenomen och då räknar vi inte in klumpig hantering av produkten, snarare dålig validering från tillverkarnas sida. Mjukvara och många andra faktorer spelar in, som i sin tur kan leda till förstörd eller oanvändbar hårdvara. Bara för att det är som du säger stämmer i teorin innebär inte att det är överförbart i praktiska förhållanden. Men uppenbarligen vet du bäst, citera mig och ta sista ordet. Den bjuder jag på

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Var det någon annan som läste rubriken lite fel?
Trodde de snackade om microvågsugnar xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Jag anser även att som i flertalet av de nya Apple-datorerna som har ytmonterade SSDs är helt fel väg att gå, men det är mest pga att om något går sönder så är det omöjligt att reparera, utan det bli att köpa nytt direkt vilket jag inte anser är ett godtagbart skäl till lägre produktionskostnad.

Vilka modeller har en ytmonterad SSD? o.O

EDIT: MBA har ytmonterad men någonmer? Inte rMBP iallfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Vilka modeller har en ytmonterad SSD? o.O

De nya MBP har det.

Eller vill iaf minnas att jag såg något om det på ifixit.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat tror jag inte det gör så stor skillnad, man kan ha dubbla minnesplatser vid kanten av moderkortet som i MacBooks och få en Z-höjd på 9.2 mm för två SO-DIMMs 204-pin DDR3 (T ex DDR3L-moduler). En Ultrabook får vara 20 mm totalt vilket lämnar 10.8 mm för chassi, och skärm. Äldre MB hade ju dessutom sina SO-DIMM sida vid sida istället för stackade, då blir de om du gör samma sak idag ett hypotetiskt 4-4.27 mm. Bredvid och inte ovanpå PCBn. Dvs tunnare än moderkort plus 2.6 mm kontaktdon. Dvs ca 4mm plus chassi plus skärm. Med tanke på att många ultrabooks har 9.5 mm hårddiskar så ska det knappast vara något problem. I en MBPr så har du ett batteri som är 8.6 mm på tjockaste stället för att ha någon form av referens.

Att gå från ett 4mm kontaktdon till ett på 2.6 mm är bara en besparing på 1.4mm. Att gå från ett 4mm kontaktdon i kanten av moderkortet till ett ovanpå på 2.6 mm blir nog att göra det tjockare.

Det viktiga är att man kan sätta i högkapacitetsminnen hur som helst. Att man inte är begränsad till några 4GB eller 8GB SKUs. Jag vill inte! ha fastlött minne plus en SO-DIMM, då är det egentligen mer värt att det är ett singlechannelsystem med en SO-DIMM. Vad fan ska jag med 4/2GB fastlött minne till? Samma system brukar dessutom ha något så löjligt som två SSDer i RAID 0 osv. I princip finns det tunnare skärmpaneler och moduler så du kan gå ner under 20mm rätt enkelt. Retina-skärmmodulen är ca 7 mm för att ta ett exempel, med den tjockleken handlar det om ca 12mm för resten av datorn. För en 18mm burk behöver man alltså ca 10mm chassi och 8mm skärm. 4mm på moderkortet är helt rimligt här, och många ultrabooks har ju en ensam SO-DIMM bredvid sina fastlödda och kan lika gärna ha en slot till vad det gäller storleken. Vill man kan man säkert gå ner till runt 5mm för skärmen, men nu ska den ju vara lite stabil också. Dessutom har de ofta både trådlös krets i Mini PCIe och mSATA/custom SSD stackad ovanpå moderkortet. Det finns plats att spara in på annat och på design.

Permalänk
Medlem

Man får alltså plats med den tjockaste typen av SO-DIMM socket/kontaktdon (för två minnen) i en ultrabook. Allt handlar om utvecklingsval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

De nya MBP har det.

Eller vill iaf minnas att jag såg något om det på ifixit.

MBP 13 och 15 tum 2012 har utbytbara diskar
rMBP 13 och 15 tum 2012 har utbytbara diskar
MBA 11 och 13 tum 2012 har utbytbara diskar

Källa: Ifixit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Jag anser även att som i flertalet av de nya Apple-datorerna som har ytmonterade SSDs är helt fel väg att gå, men det är mest pga att om något går sönder så är det omöjligt att reparera, utan det bli att köpa nytt direkt vilket jag inte anser är ett godtagbart skäl till lägre produktionskostnad.

Du kan ju fundera på detta: hur ofta byter folk ut CPU eller GPU i en laptop? Om du köper en laptop och inser lite senare att du behöver mer RAM eller HDD hur ska du gå tillväga då? Köpa en ny dator? Det är ju bara löjligt..

Eller så kan man tänka efter i förväg i stället för att impulsshoppa. Vet man med sig att man kan behöva mer minne i framtiden så får man väl köpa en modell som har extra. Jag byter i alla fall CPU och GPU oftare än RAM, ungefär vartannat år. RAM byter jag bara när en ny sockel kommer. Tiden då allt går att fixa själv är förbi tack vare att allt blir mer och mer komplicerat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi