Permalänk
Medlem

Tolka skoluppgift

Jag har lite problem med vad det är dom vill jag ska göra i denna uppgit(språket är java):

"Problemet som du ska lösa i denna uppgift är följande
Gör ett program som läser in ett okänt antal positiva heltal (när ett negativt värde anges
avslutas inmatningsmöjligheten).
Skriv sedan ut hur många angivna värden som är större än 100, hur många som är mindre
än 100, samt hur många som är exakt 100. Skriv även ut hur många värden som totalt är
angivet (det negativa värdet ska inte räknas med).
Skriv även ut medelvärdet för talgrupperna över 100 respektive under 100.
Testa programmet ett antal gånger med olika värden. Du ska bl.a. vid någon test se till att
alla värden är mindre än 100"

Betyder det att man ska sitta o mata in typ en miljard nummer i en dialogruta eller vad?
Det är just starten jag inte förstår.

(man kanske måste skriva var ifrån uppgiften kommer. )

Permalänk
Medlem

Man ska kunna skriva in hur många tal man vill fram tills man skriver ett negativt tal.

Du ska t.ex använda en while-sats som kör fram tills du matar in ett negativt tal.

Permalänk

Du ska helt enkelt läsa in tal tills du hittar ett negativt tal och då skriva ut resutatet.

Tex något liknande:

while( (input = in.readNext()) > 0 ){
//gör något
}
return resultat;

Permalänk
Hedersmedlem

Input kan alltså vara 45 65 34 325 12 100 345 125 45 532 -2 och sen ska du räkna ut lite saker från det.

Permalänk
Medlem

Du ska läsa från System.in.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att uppgiften är ganska rättfram och enkel att omsätta i ett program. Kanske du kan komma framåt om du bara sätter dig ner och läser rad för rad och faktiskt försöker tolka vad där står, för det har du uppenbarligen ännu inte provat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker att uppgiften är ganska rättfram och enkel att omsätta i ett program. Kanske du kan komma framåt om du bara sätter dig ner och läser rad för rad och faktiskt försöker tolka vad där står, för det har du uppenbarligen ännu inte provat.

Han undrade ju bara varifrån talen skulle komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_189:

...läser in ett okänt antal positiva heltal...

Tycker den delen förklarar problemet.
Du ska få programmet att läsa in heltal, vilket vanligtvis översätts till att du får mata in heltal för heltal själv (i konsollen eller vad för program du gör).

Skulle inmatningen vara på ett annat sätt så måste det stå så.
Ex. "läsa in ett okänt antal positiva heltal från en fil", "... från en klient..." osv.
Står det "läsa in", utan en vidare förklaring, så är det bara för dig att hitta din egna lösning, som vanligtvis är att göra den enklaste lösningen, då inmatningen inte är huvuduppgiften.
Fokusen på uppgiften ligger istället på att hitta en lösning som avslutar programmet då det kommer ett negativt heltal,
sedan hur det ska lagra de tidigare inmatade heltalen och presentera informationen.

Från vad jag förstått av uppgiften så skulle jag bara behöva en loop och tre variabler/attribut, för att kunna lösa uppgiften. Riktigt enkelt.
Lycka till.