Netflix har fått dålig upplösning?!

Permalänk
Medlem

Netflix har fått dålig upplösning?!

Jag hade en gammal dator förut, duo core 2.13ghz, ati 4870 512mb, 4gb ram, winxp....ati drivrutiner som var helt knäppa, control center funkade inte eller nått sånt. MEN, jag hade asbra bild på netflix då.

NU, med crossfire 6870, i5 sandy brigde, win 7 64bit fullt uppdaterat, även ati drivare är uppdaterade. Bilden ser ut som en sunkig dvd rip. HD is no more liksom.

Är de nån dold inställning? Blir lite less när man kör upp bilden på tv skärmen. Inget bra alls

Det är nog mjukvara? Testat hd film och det är lika bra som alltid.

Edit: Jag kollade även bredbandskollen, har 94Mbit ner och 11mbit upp...Så de kan inte bero på det, 5mbit är gränsen för netflix läste jag.

Permalänk
Medlem

Netflix streamar alltid i HD ifall det är tillgängligt, dock så kan HD material nedskalas ifall din uppkoppling inte är 100%. Vet med egen erfaranhet att ibland förlorar man "HD" en stund pga av störningar som typ nedladdningar i samma nätverk på en annan dator

Sitter på en 20mbit ned, 12upp

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Jaha okej. Datorn har full tillgång rakt ut på nätet via switch, inga andra enheter slukar bandbredden. Väldigt skumt. :/

Permalänk
Medlem

Hur är upplösningen på kontrollerna dvs. play, ljud, progressbar osv.? Följande problem har jag på min laptop med gammal intel grafik och även med min Windows 8 dator som har ati 4670, dock gamla drivisar. Strunta i lösningarna på mina problem.

De beror helt klart på att datorn av någon anledning inte anpassar sig efter skärmens 1080p på Youtube när jag kikar material som endast finns upp till 720p. Finns materialet i 1080p kan jag utan mosaik se materialet i 720p. Vilket jag tolkar som att den helt enkelt inte vill skala upp materialet och bara stretchar ut det. Så upplever du samma sak när du kollar ett klipp som inte finns i 1080p?

Permalänk
Medlem

Mitt netflix är ännu skummare ... :S i början på en film har jag alltid/nästan alltid dålig kvalite och sen under 5min så blir den bättre bättre och bättre för att sen göra samma sak på nästa film ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Mitt netflix är ännu skummare ... :S i början på en film har jag alltid/nästan alltid dålig kvalite och sen under 5min så blir den bättre bättre och bättre för att sen göra samma sak på nästa film ...

Det är inte konstigt, det fungerar så, den räknar fram din nedladdningshastighet för att veta om du kan ta emot HD, det tar lite tid.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elightz:

Det är inte konstigt, det fungerar så, den räknar fram din nedladdningshastighet för att veta om du kan ta emot HD, det tar lite tid.

okej dåligt ... känns som att den kanske skulle kunna göra det 1 gång per dag eller nånting? märker den att det går trögare helt plötsligt får den ju hellre sänka då än att introt på varje film ska se skit ut ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Mitt netflix är ännu skummare ... :S i början på en film har jag alltid/nästan alltid dålig kvalite och sen under 5min så blir den bättre bättre och bättre för att sen göra samma sak på nästa film ...

Buffring heter det. Håll muspekaren på den släckta HD-ikonen på playlisten i videon när du startar filmen, en popup dyker upp. När den buffrat klart tänds HD-ikonen.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

Buffring heter det. Håll muspekaren på den släckta HD-ikonen på playlisten i videon när du startar filmen, en popup dyker upp när den buffrat klart tänds HD-ikonen.

tackar så mycket

Permalänk
Medlem

ska kolla upp de där med hd ikonen...

Men på min gamla dator så blev de bra bild direkt.

"De va bättre förr"

Permalänk

Kör du svenska eller amerikanska netflix? Min erfarenhet är att amerikanska har sämre bildkvalitet generellt.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

svenska netflix...

Permalänk
Medlem

Du kan även gå in under ditt konto i netflix och sedan därunder finns det ett val för "hantera videokvalitet" där man kan välja 3 olika lägen på kvaliteten.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W