Sony Vaio Recovery i Windows 8

Permalänk

Sony Vaio Recovery i Windows 8

Jag ska återställa en Sony Vaio med windows 8 till fabriksläge för en arbetskamrat. Men de datorer (Asus, Toshiba etc) med win 8 som jag återställt innan har det alltid funkat att välja alternativet "Remove my files and install windows" från settings.

Men kör jag detta i Sonyn säger den bara "insert (recovery) media". Det finns inga system avbildningar gjorda att plocka fram heller. Sökte på Sony's hemsida och modellen (SVE1712E4E). Där finns en guide men efter man valt alternativ a (recovery) i menyn efter jag tryckt på assist-knappen är guiden helt olika olika datorn. Någon ide?

Har testat Vaio-programmen men icke! Om det finns en recoverypartion på den vet jag inte...

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

testa trycka in F10 när du startar datorn har för mig du kommer i recovery mod då.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

testa trycka in F10 när du startar datorn har för mig du kommer i recovery mod då.

I wish. Den tiden med F-nånting är borta. I windows 8 verkar allt ske på insidan. På Vaio är det Assist-knappen men efter man gjort sitt val i den menyn hamnar man i windows 8 som normalt...

Edit: Guiden på Sonys hemsida: http://www.sony.se/support/sv/product/SVE1712E4E/tips-and-sol...
I steg 4 väljer man alternativ a, men man kastas in i indows istället för att gå til steg 5. I windows finns inget Vaio Care Rescue, bara Vaio Care och de funktionerna där ger samma felmeddelande som windows egna funktioner för recovery.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

det med fknappen styrs inte av windows ut av hur tillverkarna vill lägga in recovery
det är deras bios som styr att trycks denna knapp in så ska den starta på ett speciellt ställe på hdd'n

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Här får du exakt hur man gör

How to perform a System Recovery
Note
- Pressing F10 key during boot will no longer bring the user to the VAIO Care Rescue Mode
- Press the F2 key during boot will no longer bring the user to the BIOS setup menu

Performing a System Recovery outside of Windows (This is only for Windows 8 Preinstalled models)
1.Confirm that the PC is off
2.Press the “Assist Button”
Please refer to the User Guide Manual to locate the “Assist Button” for your personal computer
3.VAIO Care Rescue Mode will now launch
4.There are 6 options to choose from:
a.Recover or maintain your System [F10]
This options allows the user to perform a system recovery back to factory condition
b.Start from media (USB device/optical disc) [F11]
This options allows the user to boot from a CD/DVD or from a USB device
c.Start BIOS [F2]
This options allow the user to enter BIOS and made modifications to their system
d.Shut down [F4]
This option will shut down the Personal Computer
e.Start Windows [Esc]
This option will allow the user to boot into Windows
f.Select language [F1]
This option will allow the user to select a different languages
5.Select “Recover or maintain your System [F10]”
6.Select the keyboard layout at the “Choose your keyboard layout” menu
7.Select “Troubleshooter” at the “Choose an option” menu
8.Select “Recovery and maintenance” at the “Troubleshoot” menu
9.Select “Windows 8” at the “Recovery Tool” menu
10.VAIO Care Rescue Mode menu will now appear
11.Select “Start recovery wizard”
12.Select “ Skip rescue”
13.Select “Yes, I’m sure.” and then select “Start recovery

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Här får du exakt hur man gör

How to perform a System Recovery
Note
- Pressing F10 key during boot will no longer bring the user to the VAIO Care Rescue Mode
- Press the F2 key during boot will no longer bring the user to the BIOS setup menu

Performing a System Recovery outside of Windows (This is only for Windows 8 Preinstalled models)
1.Confirm that the PC is off
2.Press the “Assist Button”
Please refer to the User Guide Manual to locate the “Assist Button” for your personal computer
3.VAIO Care Rescue Mode will now launch
4.There are 6 options to choose from:
a.Recover or maintain your System [F10]
This options allows the user to perform a system recovery back to factory condition
b.Start from media (USB device/optical disc) [F11]
This options allows the user to boot from a CD/DVD or from a USB device
c.Start BIOS [F2]
This options allow the user to enter BIOS and made modifications to their system
d.Shut down [F4]
This option will shut down the Personal Computer
e.Start Windows [Esc]
This option will allow the user to boot into Windows
f.Select language [F1]
This option will allow the user to select a different languages
5.Select “Recover or maintain your System [F10]”
6.Select the keyboard layout at the “Choose your keyboard layout” menu
7.Select “Troubleshooter” at the “Choose an option” menu
8.Select “Recovery and maintenance” at the “Troubleshoot” menu
9.Select “Windows 8” at the “Recovery Tool” menu
10.VAIO Care Rescue Mode menu will now appear
11.Select “Start recovery wizard”
12.Select “ Skip rescue”
13.Select “Yes, I’m sure.” and then select “Start recovery

Det var den guiden jag provade. Men som i mitt svar i tidigare förtydligande. Den kastar in mig i windows efter valet a som jag gör jag gör i steg 4. Pratat med andra på jobbet som också försökt återställa men de sa de inte fått det att funka på just Vaio.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Då skulle jag ringa deras support dom har ett support nummer.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Då skulle jag ringa deras support dom har ett support nummer.

Så får det bli, när jag får ett svar ska jag lägga upp det. Någon annan kan få nytta av det

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W