Windows 8 licensinformation

Permalänk
Medlem

Windows 8 licensinformation

Då jag sett att Windows 8-licenser diskuterats i en del trådar (både här och på andra datorforum) tänkte jag dela med mig av informationen i ett mail där MS kundservice svarar på några licensfrågor.

Först ett antal påståenden:

1. En Windows 8 licens, oavsett uppgraderingslicens eller fullversion (Personal Use License/System Builder), kan aldrig användas på mer än en dator åt gången (en virtuell maskin räknas som en dator).

2. En fullversion (Personal Use License/System Builder) kan flyttas fritt mellan datorer, förutsatt att dessa datorer är kvalificerade för denna licensform.

3. Om Windows 8 (OEM) köps förinstallerat på en färdigbyggd dator får det ej flyttas till någon annan dator under några omständigheter.

Svar från MS: Det du listar i punkt 1-3 gällande allmänna licensregler stämmer.

Sedan ett par exempelscenarion för att reda ut hur Windows 8 uppgradering funkar licensmässigt:

Förutsättningar
---------------
Har en dator med Windows XP(/Vista/7) OEM kallad Dator1.
Har en dator med Windows XP(/Vista/7) Retail kallad Dator2.
Har en nybyggd (hemmabyggd) dator utan OS kallad Dator3.

Scenario1
---------
Uppgraderat Dator1 med Win8 uppgraderingslicens.

Frågor
------
1a. Kan jag då ta bort Win8 från Dator1 och använda min Win8 uppgraderingslicens på Dator2 istället?

1b. Om ja, kan jag då återigen använda min ursprungliga Windows XP(/Vista/7) OEM-licens på Dator1?

2. Kan jag flytta min Win8 uppgraderingslicens tillsammans med den underliggande Windows XP(/Vista/7) OEM-licensen från Dator1 till Dator3?

Svar från MS:

Scenario 1

1a: Du kan flytta Windows 8-uppgraderingslicensen från dator 1 till dator 2.

1b: Man kan efter att ha tagit bort uppgraderingslicensen återgå till den ursprungliga OEM-licensen på dator 1.

2: OEM-licensen får inte flyttas från "original-datorn". Uppgraderingen kan visserligen flyttas men då den kräver ett underliggande OS kan den inte flyttas till en tom dator.

Scenario2
---------
Uppgraderat Dator2 med Win8 uppgraderingslicens.

Frågor
------
1a. Kan jag då ta bort Win8 från Dator2 och använda min Win8 uppgraderingslicens på Dator1 istället?

1b. Om ja, kan jag då återigen använda min ursprungliga Windows XP(/Vista/7) Retail-licens på Dator2?

2. Kan jag flytta min Win8 uppgraderingslicens tillsammans med den underliggande Windows XP(/Vista/7) Retail-licensen från Dator2 till Dator3?

Svar från MS:

Scenario 2

1a: Man flytta uppgraderingslicensen även på motsatt håll, från dator 2 till dator 1.

1b: Efter att ha tagit bort uppgraderingslicensen kan man återgå till retail-licensen på dator 2.

2: Du kan flytta retail-licensen och uppgraderingslicensen tillsammans till dator 3. Retail-licensen kan flyttas till en tom dator och från detta OS kan man sedan installera uppgraderingslicensen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Bra att få allt det bekräftat.
Ja, en uppgraderingslicens är något helt eget. Den förbrukas aldrig och du behöver alltid en tidigare ver. av Windows först. Men den kan alltid flyttas fritt mellan burkar och system. .

Permalänk
Avstängd

Vad jag förstått (och MS har gett svar åt båda hållen) så stämmer inte svaret på scenario 1 fråga 2. Har man köpt en uppgradering och aktiverat den så är den licensen likvärdig med en Retail/Systembyggarlicens och går alltså att installera på en annan dator utan att behöva installera en tidigare version av Windows först. Däremot är det inte säkert att mediet man fick Windows på fungerar på det sättet, men har man tillgång till en annan Windows-skiva/ISO så går den att installera direkt med nyckeln från uppgraderingen. Det är bara vid första installationen/aktiveringen som uppgraderingsversionen kontrollerar att du är berättigad till en uppgradering, sen "vitlistas" din nyckel och blir en fullvärdig.

Som sagt är jag inte helt säker på detta men det var så jag förstod det av alla artiklar jag läste både före, under och efter lanseringen. Supporten har gett varierande svar vilket tyder på att de inte har så bra koll. Jag har bara fullversioner så jag har inte testat personligen men jag har rått andra att göra på detta sätt och inte fått några klagomål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag vet att det är en detalj som många har diskuterat i olika forum. Jag har egentligen ingen åsikt om hur licensen skall tolkas i det fallet, utan ville bara dela med mig av svaret jag fick från MS.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

Jo, jag vet att det är en detalj som många har diskuterat i olika forum. Jag har egentligen ingen åsikt om hur licensen skall tolkas i det fallet, utan ville bara dela med mig av svaret jag fick från MS.

Jo jag förstår det. Men bara för att personal från MS säger något behöver det inte vara så, exempelvis så sa de till och från att Windows RT kunde köra alla gamla Windowsapplikationer, vilket ju inte alls är fallet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Vad jag förstått (och MS har gett svar åt båda hållen) så stämmer inte svaret på scenario 1 fråga 2. Har man köpt en uppgradering och aktiverat den så är den licensen likvärdig med en Retail/Systembyggarlicens och går alltså att installera på en annan dator utan att behöva installera en tidigare version av Windows först. Däremot är det inte säkert att mediet man fick Windows på fungerar på det sättet, men har man tillgång till en annan Windows-skiva/ISO så går den att installera direkt med nyckeln från uppgraderingen. Det är bara vid första installationen/aktiveringen som uppgraderingsversionen kontrollerar att du är berättigad till en uppgradering, sen "vitlistas" din nyckel och blir en fullvärdig.

Som sagt är jag inte helt säker på detta men det var så jag förstod det av alla artiklar jag läste både före, under och efter lanseringen. Supporten har gett varierande svar vilket tyder på att de inte har så bra koll. Jag har bara fullversioner så jag har inte testat personligen men jag har rått andra att göra på detta sätt och inte fått några klagomål.

Ja det stämmer som du skriver att vi har fått ganska olika besked i den frågan från MS. Kanske kan det vara som så att om du har aktiverat din W8 upg en gång tidigare som kan du installera rent på en dator och det funkar att aktivera. Men... du måste då inte aktivt använda den kopian av XP som du använde när du uppgraderade från.

Sedan, brukar det inte vara så att nycklar är knutna till rätt medium. Man kan inte använda en nyckel som är till upg media med en OEM W8 skiva?
Tidigare kunde man inte ta vilken skiva man ville när man skulle installera XP för då klagade det på att det var fel nyckel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Ja det stämmer som du skriver att vi har fått ganska olika besked i den frågan från MS. Kanske kan det vara som så att om du har aktiverat din W8 upg en gång tidigare som kan du installera rent på en dator och det funkar att aktivera. Men... du måste då inte aktivt använda den kopian av XP som du använde när du uppgraderade från.

Jo, svårt att säga när man inte får några klara besked.

Citat:

Sedan, brukar det inte vara så att nycklar är knutna till rätt medium. Man kan inte använda en nyckel som är till upg media med en OEM W8 skiva?
Tidigare kunde man inte ta vilken skiva man ville när man skulle installera XP för då klagade det på att det var fel nyckel.

Det är inte så längre utan en nyckel gäller för alla versioner, alltså 32 eller 64 bits samt svenska eller annat språk, men du kan inte installera Pro med en icke-pro-nyckel förstås. OEM och Retail finns inte längre (även om alla datorbutiker fortfarande kallar systembyggarlicensen för OEM) utan båda är ersatta av systembyggarlicensen vilket är den enda fulla licens tillgänglig för konsumentmarknaden, utöver den finns uppgraderingen vilken (kanske eller kanske inte) går över till en systembyggarlicens efter första aktiveringen.

Sen finns dock fortfarande en OEM-version för riktiga OEMs, typ Dell eller HP, med volymlicensavtal, men de går inte att få tag i som slutanvändare förutom genom att köpa en dator från någon av de tillverkarna. Den licensen har ingen traditionell nyckel utan den är hårdkodad i BIOS (/UEFI), en fördel av det är att man inte behöver skriva in nyckeln vid ominstallation. Man kan dock fortfarande installera med valfri Windows-skiva/ISO och få en ren installation som ändå hamnar under samma licens. Så har man exempelvis en dator från Dell med en massa bloat och annan skit så är det bara att boota från installationsmedium så kommer nyckel och aktivering automatiskt, eller har man köpt en dator på nätet som har fel språk så är det bara att låna en svensk ISO och installera och licensen gäller ändå.

Det bästa med hur det ser ut på åttan är att man kan använda valfritt medium, så länge det är minst versionen ens nyckel gäller för, för att installera. Har du vanliga Windows 8 så kan du använda en Pro-ISO exempelvis, den version som installeras är den som nyckeln gäller. Och har du exempelvis engelskt Windows (kanske köpt billigt online) så kan du använda en svensk ISO med den engelska nyckeln och få svenskt Windows.

Permalänk
Medlem

Ok, ni verkar ha koll på detta och jag behöver hjälp!
Jag körde den test-versionen av Windows 8 som kom nån gång under förra året, när sedan Windows 8 släpptes i skarp version så nappade jag på erbjudandet att köpa en skarp licens för 279:- Gick alldeles utmärkt att installera över den gamla test versionen jag hade.

Nu idag så läste jag lite om UEFI-bios och win8 installation, jag blev nyfiken på detta och såg att jag måste köra en gpt-partion som jag ordnade med, således raderades även allt på HD:n

Nu när jag försöker aktivera Windows så säger den att min nyckel bara gäller för uppgraderingar men jag körde ju testversionen av Windows 8, innan dess var det Linux för hela slanten. Så vad fasen gör jag? Tänkte ringa Microsoft imorgon men om nån vet vad svaret blir så tar jag det gärna här så jag kan förbereda mig...

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chichin:

Som Sweclockers sa i sin podcast. Starta installationen igen, fast nu från skrivbordet på din icke aktiverade Win8. Kör sedan en ny upg/installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Som Sweclockers sa i sin podcast. Starta installationen igen, fast nu från skrivbordet på din icke aktiverade Win8. Kör sedan en ny upg/installation.

Tusen tack, nu ska vi se om det funkar!:-)

Återkommer!

EDIT

SweC visar sin sanna kvalite igen!! Mycket nöjd!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Lånar tråden en liten snabbis, då jag redan ställt frågan i en annan tråd, men tyvärr inte fått svar.

Har någon uppgraderat sin dator efter införskaffning av en Windows 8 Pro uppgraderingslicens? Det är nämligen så att jag snart funderar på att byta moderkort, processor och internminnen, och undrar bara om jag kommer få några problem med min licens när jag sedan kopplar in mina nuvarande hårddiskar i den nya konfigurationen?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wifi:

Lånar tråden en liten snabbis, då jag redan ställt frågan i en annan tråd, men tyvärr inte fått svar.

Har någon uppgraderat sin dator efter införskaffning av en Windows 8 Pro uppgraderingslicens? Det är nämligen så att jag snart funderar på att byta moderkort, processor och internminnen, och undrar bara om jag kommer få några problem med min licens när jag sedan kopplar in mina nuvarande hårddiskar i den nya konfigurationen?

Installera W8 först när du har bytt grejor. Det är bättre. Annars så kommer det nog funka ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Installera W8 först när du har bytt grejor. Det är bättre. Annars så kommer det nog funka ändå.

Men jag har ingen installationsskiva då jag uppgraderat mitt Windows 7?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Men jag har ingen installationsskiva då jag uppgraderat mitt Windows 7?

Du kan läsa detta inlägg av snajk som beskriver hur man kan ladda hem en Windows 8 ISO med hjälp av din licensnyckel eller med en generisk nyckel #13108322

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wifi:

Men jag har ingen installationsskiva då jag uppgraderat mitt Windows 7?

Skrivet av janee:

Du kan läsa detta inlägg av snajk som beskriver hur man kan ladda hem en Windows 8 ISO med hjälp av din licensnyckel eller med en generisk nyckel #13108322

Precis. Eller så använder du länken du fick i uppgraderings-mailet från MS

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis. Eller så använder du länken du fick i uppgraderings-mailet från MS

I uppgraderingsmejlet finns det bara en länk till att beställa en DVD för 135 kronor.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wifi:

I uppgraderingsmejlet finns det bara en länk till att beställa en DVD för 135 kronor.

Jag tror att det ska finnas en länk märkt typ: Behöver du installera Windows igen?/Behöver du ta ner Windows igen? eller nåt åt det hållet, jag har inget sådant mail så jag vet inte exakt formulering men andra har lyckats. Dock fungerar metoden i mitt inlägg också.

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat detta själv men på denna sida beskrivs hur man laddar hem Windows 8 ISO med hjälp av uppgraderingsmejlet och din licensnyckel http://www.intowindows.com/download-windows-8-iso-from-micros...

Visa signatur

janee