Permalänk

AMD FX-6200 4.8 Ghz!

Tjenare! Jag har en AMD FX-6200 6X 3.8Ghz (orginal) men just nu ligger den på 4.2Ghz. Jag ligger inte mer än på 11~13 grader på min processor. Jag tycker då att jag redan kan överklocka ännu mera! Men om jag switchar till 4.4 så när datorn ska startas upp, och då det står "välkommen/welcome" så hänger sig cirkeln och det slutar ladda. Jag vet inte vad som är felet och jag är ganska ny inpå överklocking.
Jag skulle vilja överklocka till 4.8, som jag önskade innan jag köpte mitt nya kyl. Men attans, det gick ju inte så bra...
Jag har dock ett Corsair H100 Vattenkylning.

Oj, vad stora bilderna blev, ska försöka kugga lite på det här systemet på sweclo, tack i förhand!

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kewrabbish:

Tjenare! Jag har en AMD FX-6200 6X 3.8Ghz (orginal) men just nu ligger den på 4.2Ghz. Jag ligger inte mer än på 11~13 grader på min processor. Jag tycker då att jag redan kan överklocka ännu mera! Men om jag switchar till 4.4 så när datorn ska startas upp, och då det står "välkommen/welcome" så hänger sig cirkeln och det slutar ladda. Jag vet inte vad som är felet och jag är ganska ny inpå överklocking.
Jag skulle vilja överklocka till 4.8, som jag önskade innan jag köpte mitt nya kyl. Men attans, det gick ju inte så bra...
Jag har dock ett Corsair H100 Vattenkylning.

http://www.inet.se/files/img/max/5308702_1.png
http://www.inet.se/files/img/max/5321872_1.png

Oj, vad stora bilderna blev, ska försöka kugga lite på det här systemet på sweclo, tack i förhand!

Tro mig du kan inte ha 11-13°C på processorn om du inte har datorn utomhus.

Se till att ladda ner OCCT och kör stresstest. Återkom med Temps.

Vad har du för spänning och moderkort?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ligger du på 11-13 grader på CPU har du:
-Sensorfel
-Datorn står utomhus
-Kompressor

Det går inte att få under rumstemp, som bäst ett par grader över rumstemp.

Vad har du ställt för volt?
Hur överklockar du? BIOS/UEFI eller någon mjukvara?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Tro mig, jag har aldrig på mitt element, tro mig. Jag kommer upp i max 30 grader när jag stresstestar, har redan testat OCCT och något prime95. Spänning? Hmm... 1.425, kollade precis upp det.
Jag har dock ett Gigabyte GA-990FXA-UD5.

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Ligger du på 11-13 grader på CPU har du:
-Sensorfel
-Datorn står utomhus
-Kompressor

Det går inte att få under rumstemp, som bäst ett par grader över rumstemp.

Vad har du ställt för volt?
Hur överklockar du? BIOS/UEFI eller någon mjukvara?

Jag tror inte jag har sensorfel, jag överklockar via BOIs för det är det ända settet jag vet. Inga mjukvaror vet jag om som kan överklocka sin CPU.
Och ja, mitt element är inte på, jag har cirka 5-8 grader på mitt rum.

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewrabbish:

Jag tror inte jag har sensorfel, jag överklockar via BOIs för det är det ända settet jag vet. Inga mjukvaror vet jag om som kan överklocka sin CPU.
Och ja, mitt element är inte på, jag har cirka 5-8 grader på mitt rum.

Kan med säkerhet säga att du inte har 5-8 grader på ditt rum....

Permalänk
Medlem

Tror inte du kan ha de tempsen. Min FX 6300 ligger på 14-18C (enligt Core Temp).
Detta kan inte vara riktigt eftersom vanliga fläktar inte kan göra datorn kallare än vad rumstemperaturen är som ligger på
kanske 20-22C. Alla cpu'er i FX serien (vad jag vet) ligger alla på, oavsett kylare, omöjligt låga temperaturer.
Vet inte riktigt varför det är så. Men rätt kan den inte visa i alla fall

Permalänk

Hur kan ni veta att det inte är kallt på mitt rum? Ni står ju inte precis här, mitt element står på något snö tecken, och det är iskallt på mitt rum(min egen vilja). För att få låga temps på min dator, vilket får ner min 6200 till 11 till 13 i IDLE. när jag surfar ligger den och degar på 20-25 ibland, men går sedan ner till 14-15 snabbt. efter sen stund ligger den på 12 kanske. Jag har dock fått ner den i 8 grader när jag hade monterat in den.

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem

Har du isolerat din sockel och moderkort ordentligt i så fall? Du vill nog inte att det ska bildas kondens runt din sockel och ditt moderkort vilket är lätt hänt i din situation, om du nu har det så kallt.

För att kunna hjälpa dig på bästa sätt behöver vi veta mer om hur varm din processor är i drift. Har du en rumstermometer du kan använda dig utav för att säkerställa din rumstemperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tror inte du kan ha de tempsen. Min FX 6300 ligger på 14-18C (enligt Core Temp).
Detta kan inte vara riktigt eftersom vanliga fläktar inte kan göra datorn kallare än vad rumstemperaturen är som ligger på
kanske 20-22C. Alla cpu'er i FX serien (vad jag vet) ligger alla på, oavsett kylare, omöjligt låga temperaturer.
Vet inte riktigt varför det är så. Men rätt kan den inte visa i alla fall

Killen säger att han har 5-8 grader i rumstemp

Permalänk
Medlem

Luktar troll Inte är du la så dum så du sitter med 6-7 grader i ditt dum.. Svårt att tro det blir så kallt om du stänger av ditt element ens.. Kanske om du har rutan öppen i 2 dagar

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Ligger inte kylskåpstemperaturen mellan 4-8. grader?.

Min överklockade FX på ligger mellan 25-28 i normal rumstemperatur ca 21 grader , men vet inte heller om det stämmer riktigt...

Visa signatur

| i9 12900KS | Ryujin ii 360 | MPG Z690 CARBON
| TUF 4080 OC | DDR5 64gb | 980PRO 1TB | 970PRO 2TB | Corsair Air540 | AX1200i |PG279Q | G915 | SuperlightX| Artics Pro |

Permalänk

Just nu blir det svårt för jag är itne hemma, men kommer hem den 20:e, ja jag har ungefär 8 grader i rumps temp, är ni ifrån fragbite eller? För det märks. Här är man ärlig, artig och hjälper andra vilken situation det än är. Så hur ska jag möjligtvis kunna överklocka den över 4.4? utan att det hänger sig?

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewrabbish:

Jag tror inte jag har sensorfel, jag överklockar via BOIs för det är det ända settet jag vet. Inga mjukvaror vet jag om som kan överklocka sin CPU.
Och ja, mitt element är inte på, jag har cirka 5-8 grader på mitt rum.

Picks or it didn't happen.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewrabbish:

Just nu blir det svårt för jag är itne hemma, men kommer hem den 20:e, ja jag har ungefär 8 grader i rumps temp, är ni ifrån fragbite eller? För det märks. Här är man ärlig, artig och hjälper andra vilken situation det än är. Så hur ska jag möjligtvis kunna överklocka den över 4.4? utan att det hänger sig?

Vi har bara svårt att tro att det finns någon som frivilligt sitter med en rumstemperatur närmare 0°C... Lite bilder etc. kommer nog övertyga oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Haha han kanske bor i en iglo. Seriöst så verkar du ha större problem med boendet en cpun

Permalänk
Skrivet av Blupparen:

Picks or it didn't happen.

en typical fragbite user^

jag är 18 mil ifrån hemmet just nu. som jag sa, den 20:e kommer jag hem.

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk

Sitter du och lirar i full vintermundering då? Inte dryg, bara fascinerad.

Angående din överklockning, så behöver du antagligen ge den lite mer volt. Prova 1.45.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Var snäll och lägg upp bilder på tempen idle / load sen kan man jobba därifrån. Som det är nu så skulle jag säga att du har sensorfel eller att ditt verktyg mäter fel.

Ladda ner flera verktyg t.ex coretemp / HWmonitor.

Permalänk

Okej, jag ska ge den lite mer spänning, 1.450.
Jag använder core temp för att se mina temps på processorn, sen använder jag widgets/gadgets eller vad det heter, står samma där.
Men när jag är inne i biosen står det 15 till 22 grader och det är ju den orginala temperaturen.
Här är en bild när jag monterade in processorn för första gången, det blev en sådan jäkla skillnad.

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem

Konstigt att den bara läser temp från 1 kärna? det ska vara 6 st eller?

core#0

core#1

core#2

etc..

kan vara min coretemp som är outdated också

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewrabbish:

en typical fragbite user^

jag är 18 mil ifrån hemmet just nu. som jag sa, den 20:e kommer jag hem.

Hehe jag använder inte ens fragbite.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Skrivet av JDM:

Konstigt att den bara läser temp från 1 kärna? det ska vara 6 st eller?

core#0

core#1

core#2

etc..

kan vara min coretemp som är outdated också

kanske det, men jag har laddat ner sen senaste.

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk

Jag vet verkligen inte om mina komponenter ljuger när det är testat på olika.

Jag vet inte om bilderna visas eller ej, men här är länkarna iaf.
http://gyazo.com/a30ccfed2d6ccfb63e3f85038867205f
http://gyazo.com/dade1ded0f09dded2d757ee129396156
http://gyazo.com/5c709dc709351d635bd992e2803649bf

Och jag laddade ner HWmonitor som du sa.

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att du ljuger, men jag är lite skeptisk till att du har 6-8grader på rummet.
Så enkelt sätt att ta reda på hur varmt det är:
1. Häll upp 2 glas mjölk.
2. Ställ ett glas i kylen och det andra på ditt rum.
3. Vänta minst 24timmar och testa sedan att dricka båda glasen och se om du märker någon skillnad på temperatur och smak.

Om nu båda glasen smakar lika rekommenderar jag dig starkt att tömma ditt element på vatten innan det fryser av misstag och spricker.

PS. såg på din blogg att du drack oboy som inte hade synlig vattenånga ovanför muggen så det är förmodligen inte så kallt på rummet.

Permalänk

Nej för jag har inte heller den bästa systemkameran, kör på min 8mp mobil, jo det är så kallt. det kommer inte precis vatten ånga ur kylskåpet heller.

Jag överklockade precis till 5.0Ghz med 1.5 i spänning. jag kommer ner i 19G idle och 61 i maxload, låter det bra? ska jag ha det såhär eller kan det blir farligt?

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Skrivet av SalaMAD:

Jag säger inte att du ljuger, men jag är lite skeptisk till att du har 6-8grader på rummet.
Så enkelt sätt att ta reda på hur varmt det är:
1. Häll upp 2 glas mjölk.
2. Ställ ett glas i kylen och det andra på ditt rum.
3. Vänta minst 24timmar och testa sedan att dricka båda glasen och se om du märker någon skillnad på temperatur och smak.

Om nu båda glasen smakar lika rekommenderar jag dig starkt att tömma ditt element på vatten innan det fryser av misstag och spricker.

PS. såg på din blogg att du drack oboy som inte hade synlig vattenånga ovanför muggen så det är förmodligen inte så kallt på rummet.

Jag har inte heller laddat upp någon bild på min blogg där jag dricker oboy, ge mig en källa på det isåfall.
om du menar tillsammans med de 3 smårgåsarna så hade jag inte min nya processor i där. det var länge sedan.
då hade jag förmodligen 20-25 grader i rummet.
nu har jag kallt här inne för mindre temperaturer.

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Skrivet av kewrabbish:

Jag har inte heller laddat upp någon bild på min blogg där jag dricker oboy, ge mig en källa på det isåfall.
om du menar tillsammans med de 3 smårgåsarna så hade jag inte min nya processor i där. det var länge sedan.
då hade jag förmodligen 20-25 grader i rummet.
nu har jag kallt här inne för mindre temperaturer.

Jag menar mitt nya kyl till min processor*

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk

coretemp visar fel i idle (men icke load) oavsett så det spelar ingen roll att den siffran är låg
För att överklocka så kan du höja fsb å öka spänningen också. (helt med offset värden så du inte ger full spänning hela tiden)

Skrivet av kewrabbish:

Jag menar mitt nya kyl till min processor*

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Okej, men 64 Grader 1.5V 5.0 Ghz, är det farligt tror du?

Visa signatur

Det finns ingen signatur.