Optiska läsare på utgång i datorindustrin

Permalänk
Medlem

Alltså visst, det låter förlegat och vi borde nog gå vidare fast ändå inte riktigt än!

Bränner i princip ALDRIG någon skiva längre men har man blu-ray/dvd filmer och spel på skiva så har man ändå nytta av den. Känner liksom inte att den är i vägen för något och inte heller stör den rent ljudmässigt. En bra grej att ha, liksom de portar på I/O-panelen som man inte använder men som inte skadar att ha.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Sears:

...............

Mycket falskt påstående. Steam har ofta spelen billigare än i affärer, speciellt på reor. Det är endast ett fåtal stora AAA spel som har korkad prissättning.
Det hela beror på de som ger ut spelet. Steam (Valve) kontrollerar inte priserna på spelen, det är utgivarna som gör det. Det är därför som CoD spel är PATETISKT dyra; eftersom Activision är förjävliga..
Om du kollar på många indie spel och Valves egna spel så är dessa ofta mycket billiga. (CS:GO kostade 13€ på release, det är extremt billigt för ett såpass stort spel)
Det finns många mycket bra spel för extremt bra priser på Steam. Witcher 2 är ett prima exempel.

Tycker inte man har någon kontroll alls på sina inköp när man handlar online. Äger jag det där spelet eller inte? Har ingen som helst koll, men kan bero på att jag sällan är inne på de där nätaffärerna också. Har konto hos tre, fyra stycken nätaffärer.
Good old Games och svenska Gamers Gate. Den/de andra har jag ingen aning om vad de heter.... har köpt något enstaka spel där och nu kan jag inte komma åt det.
Lyckat.
Nåväl, nyss höll jag på att köpa GTA IV på nytt från Webhallen. Fick något mail om att de hade så superbilliga priser via Tradera, vilket inte verkade stämma, var samma priser på de få artiklar jag tittade på. Men sen kom jag på att jag redan hade köpt spelet online, men aldrig spelat det... Slog till på någon rea.
GTA IV och spelen som länkas under fliken tips från kunder blev de jag kollade upp på Steam vs. Webhallen.
Grand Theft Auto (GTA) IV (4) 95 kr
Grand Theft Auto (GTA) IV (4) - Episodes from Liberty City 79 kr

Köp Grand Theft Auto IV: Complete Edition
GTA IV: Complete Edition includes Grand Theft Auto IV and Episodes from Liberty City.
34,99€
eller bara huvudspelet
Köp Grand Theft Auto IV
29,99€

Need for Speed - Undercover
69

Köp Need for Speed Undercover
19,99€

Call of Duty - World at War (5) 239 kr

Köp Call of Duty: World at War
24,99€

Diablo III (3) 399 kr
fanns inte hos Steam!

Crysis Warhead 69 kr

Köp Crysis Warhead®
9,99€

Call Of Duty 4 - Modern Warfare - Game of the Year Edition 179 kr
Köp Call of Duty® 4: Modern Warfare®
24,99€

Men visst, allt är ordinarie priser. Svårt att ha dunderrea på fysiska spel.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Vem är det som har fel?? Kanske ingen? Som vanligt, olika titlar kostar olika på olika ställen. Men min erfarenhet är att steam ofta har varit dyrare på dom titlar som jag varit intresserad av.

Jag köper sällan stora spel "day one". Jag har så många spel som jag kan spela att jag sällan ser mycket anledning att slänga 400-500kr på ett nytt spel.
Jag skulle hellre köpa ett indie spel "day one", då dessa är mycket snällare mot plånboken. (köpte Antichamber "day one", väl värt det)

Det jag vill säga är att jag nästan aldrig köper spel på Steam om det ej är rea på dessa. Som du ser i min jämförelse längre ner så är skillnaden rätt stor, och det är dessutom enklare att inköpa och går snabbare.

Skrivet av Barak:

Det du har skrivit i första stycket brukar gå att lösa oavsett.

Detta är inget motargument..
Fysiska spel med online aktivering kommer vara precis lika värdelösa som digitala spel på Steam om utgivaren skulle gå under.

Citat:

Jag vet inte var du handlar spel någonstans...

Steam (dagens växlingskurs):
Orangebox: 162,32 kr (18,99 €)
Portal 2: 170,86 kr (19,99 €)
Left 4 Dead 2: 170,86 kr (19,99 €)
Dishonored: 427,29 kr (49,99 €)
BLOPS 2: 512,76 kr (59,99 €)
Skyrim: 256,34 kr (29,99 €)
Borderlands 2: 427,29 kr (49,99 €)
Far Cry 3: 427,29 kr (49,99€)
The Witcher 2 AOKEE: 85,39 kr (9,99 €)

Webhallen:
Orangebox: 145 kr
Portal 2: 149 kr
Left 4 Dead 2: 165 kr
Dishonored: 279 kr
BLOPS 2: 399 kr
Skyrim: 249 kr
Borderlands 2: 399 kr
Far Cry 3: 299 kr
The Witcher 2 AOKEE: 329 kr

Jag handlar framför allt på Steam reor. Jag köper nästan aldrig något på Steam utan rea.
Far Cry 3, Dishonored, Borderlands 2 och Skyrim har haft 50% rea. Resten av dem har haft 75% rea.

Du sparar cirka 1400kr på det. 60% av det totala priset. Betydligt massivare än de 230kr du skulle kunna spara när det inte är rea.

Citat:

EDIT: I detta fallet så är den totala prisskillnaden till steams nackdel 227,4 kr och då har man betalat för luft.

Lite spydigt. Försök undvika sådana kommentarer.

Själva argumentet är löjligt i vilket fall. Vad är spel? En interaktiv upplevelse. Är detta ett fysiskt föremål? Nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Mindre utrymme för luften i burken att cirkulera då.
Eftersom jag sällan använder skivor till datorn, och en optiskläsare har inget med datorn prestanda att göra så vill jag varken betala pengar för det eller ta upp utrymme i chassit.

Ja jag har ett mini-itx chassi.

Vanligtvis så sitter den optiska läsaren högst upp i hörnet där den inte är i vägen alls, på samma plats där folk stoppar in diverse annat lullull som fläktkontrollers etc. på, faktum kvarstår att hårddiskar sitter minst lika mycket i vägen för flödet för att inte tala om grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;13198301']Tycker inte man har någon kontroll alls på sina inköp när man handlar online. Äger jag det där spelet eller inte? Har ingen som helst koll, men kan bero på att jag sällan är inne på de där nätaffärerna också. Har konto hos tre, fyra stycken nätaffärer.
Good old Games och svenska Gamers Gate. Den/de andra har jag ingen aning om vad de heter.... har köpt något enstaka spel där och nu kan jag inte komma åt det.
Lyckat.

Köp inte spel med DRM online om du inte är säker på att tjänsten kommer finnas kvar länge.

Jag köper bara på Steam och GOG då jag är 100% säker på att Steam kommer finnas i säkert 20 år till och då GOG inte har någon DRM så jag kan göra egna backups om jag vill.

Citat:

Nåväl, nyss höll jag på att köpa GTA IV på nytt från Webhallen. Fick något mail om att de hade så superbilliga priser via Tradera, vilket inte verkade stämma, var samma priser på de få artiklar jag tittade på. Men sen kom jag på att jag redan hade köpt spelet online, men aldrig spelat det... Slog till på någon rea.
GTA IV och spelen som länkas under fliken tips från kunder blev de jag kollade upp på Steam vs. Webhallen.

Det är en bra ide att hålla sig till ett litet antal tjänster om dessa har DRM. (utan DRM kan du ju bara spara spelet på din dator om du vill behålla det)
Då är det mycket lättare att hålla reda på sina köp.

För prisjämförelser se min förra kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vanligtvis så sitter den optiska läsaren högst upp i hörnet där den inte är i vägen alls, på samma plats där folk stoppar in diverse annat lullull som fläktkontrollers etc. på, faktum kvarstår att hårddiskar sitter minst lika mycket i vägen för flödet för att inte tala om grafikkort

Visst är hårddiskar i vägen för luftflöde och tar upp plats, men de är även viktiga för att en dator ska fungera alls. Optisk media är inte viktigt för att en dator ska fungera.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Placebo-effekten verkar nog gött där.
När musik levereras digitalt i FLAC format så har skivor inte den minsta lilla fördel.
FLAC innebär perfekt kvalitet. Använder man FLAC så är det enda som kommer begränsa kvaliteten själva högtalarna och ljudsystemet på makapären som spelar upp det.

Detta beror ju naturligvis på vad källan till FLAC-filerna är. Jag handlar en hel del elektronisk musik i wav och flac och mycket av det är av samma kvallitét som CD.
Jag har dålig koll på vart man hittar musik i lossless utanför de elektroniska genrerna men någon får gärna tipsa mig om sidor. Att musiken finns i högre kvallitét än CD kräver att bolagen eller producenterna som släpper den gör det i FLAC eller wav och det verkar inte vara många större skivbolag som gör det.

Tillägg: Det finns kanske andra optiska format också som håller högre kvallitét, men det har jag heller inte så bra koll på.

Permalänk
Inaktiv

Jag har noterat att många pratat om USB-minnen som alternativ till optiskt media. Visst vore det såklart trevligt men frågan är om det går att tillverka USB-minnen för detta ändamål som dels klarar av att lagra lika mycket data, vara lika hållbara och ha lika lång livslängd till ett rimligt pris. I dagsläget känns det rätt tveksamt tyvärr, i framtiden möjligen.

Det vore intressant om någon spelutgivare testar marknaden med ett populärare spel som garanterat säljer/blir lönsamt och erbjuda fysisk media i form av både DVD och USB-minne och se vad konsumenterna väljer. Köper tillräckligt många den (förmodade) dyrare USB-varianten för att slippa skiva eller väljer de det beprövade formatet?

Skrivet av Foster D:

Tycker att chassitillverkarna designar chassin med plats för en sådan http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=772597 istället.
Litet, smidigt, slimmat. Perfekt för de som vill spara på utrymmet, men samtidigt ha kvar möjligheten. T.ex jag.

Chassin för ITX-moderkort har ofta plats för slim-enheter. Inte ett alternativ för alla kanske men ja, kan ju vara värt att titta på när det börjar bli dags för något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag köper sällan stora spel "day one". Jag har så många spel som jag kan spela att jag sällan ser mycket anledning att slänga 400-500kr på ett nytt spel.
Jag skulle hellre köpa ett indie spel "day one", då dessa är mycket snällare mot plånboken. (köpte Antichamber "day one", väl värt det)

Det jag vill säga är att jag nästan aldrig köper spel på Steam om det ej är rea på dessa. Som du ser i min jämförelse längre ner så är skillnaden rätt stor, och det är dessutom enklare att inköpa och går snabbare.

Detta är inget motargument..
Fysiska spel med online aktivering kommer vara precis lika värdelösa som digitala spel på Steam om utgivaren skulle gå under.

Jag handlar framför allt på Steam reor. Jag köper nästan aldrig något på Steam utan rea.
Far Cry 3, Dishonored, Borderlands 2 och Skyrim har haft 50% rea. Resten av dem har haft 75% rea.

Du sparar cirka 1400kr på det. 60% av det totala priset. Betydligt massivare än de 230kr du skulle kunna spara när det inte är rea.

Lite spydigt. Försök undvika sådana kommentarer.

Själva argumentet är löjligt i vilket fall. Vad är spel? En interaktiv upplevelse. Är detta ett fysiskt föremål? Nej.

Inte riktigt sant. Med en digital version så har du precis förlorat alla dina licenser, jag däremot har fortfarande mina.
Som sagt så ser jag inte några större bekymmer med drm.

Att det går fort att få produkten är sant men har du tid att vänta på rea så har du nog ändå inte särskilt brottom.

Rea tycker jag är ett löjligt argument. Man ska alltså sitta och hoppas på att steam förr eller senare rear ut spelet man vill spela? Sedan är steam givetvis den enda butiken som har rea och erbjudanden?
Det ursprungliga argumentet var att steam i många fall är dyrare än vanlig butik och så är även fallet.

Att steam finns kvar om 20 år skulle jag i alla fall inte sätta några pengar på. Steam som produkt erbjuder inget unikt och vi pratar om en marknad som i nuläget är ganska dåligt nyttjad. Den digitala distributionen kommer att öka och nya tjänster med den. 20 år är i sammanhanget lång tid...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har noterat att många pratat om USB-minnen som alternativ till optiskt media. Visst vore det såklart trevligt men frågan är om det går att tillverka USB-minnen för detta ändamål som dels klarar av att lagra lika mycket data, vara lika hållbara och ha lika lång livslängd till ett rimligt pris. I dagsläget känns det rätt tveksamt tyvärr, i framtiden möjligen.

Det vore intressant om någon spelutgivare testar marknaden med ett populärare spel som garanterat säljer/blir lönsamt och erbjuda fysisk media i form av både DVD och USB-minne och se vad konsumenterna väljer. Köper tillräckligt många den (förmodade) dyrare USB-varianten för att slippa skiva eller väljer de det beprövade formatet?

Chassin för ITX-moderkort har ofta plats för slim-enheter. Inte ett alternativ för alla kanske men ja, kan ju vara värt att titta på när det börjar bli dags för något nytt.

Det har du såklart rätt i! Var helt uppe i mina mAtx tankar att jag glömde skriva att det var de jag syftade på

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Hade den min rymts i det nuvarande chassit så hade jag lätt använt den flera gånger! Sitter på massor med spel som man vill spela lite igen och går mycket snabbare att installera spel via CD/DVD än att tanka det då man bara har ADSL på 8mbit hos farsan och 24mbit hos morsan.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sears:

Visst är hårddiskar i vägen för luftflöde och tar upp plats, men de är även viktiga för att en dator ska fungera alls. Optisk media är inte viktigt för att en dator ska fungera.

De är inte oviktiga för väldigt många heller och den är absolut inte onödig bara för att man inte använder den varje dag. Vidare så skulle i alla fall jag få problem att lägga över musik till mobilen om jag inte hade den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av SirLagsalot:

Nu gråter dem på copyswede!

fästingar och blodiglar utvecklar nya parasit metoder, kolla bara på Radiostöld och deras totalt odrägliga nya lag om att Internet/tablet/PC ingår i TV-Licensen.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Inte för att vara oförskämd eller så, men vad du tycker är irrelevant då åsikten är påverkad av placebo.
Du kan omöjligt säga att det inte handlar om placebo.
Fakta: musik komprimeras för att få plats på CD; musiken förlorar kvalitet.
Fakta: FLAC komprimeras "loss-less"; musiken förlorar inte kvalitet.
Resultat: om musik släpps i FLAC format av den/de som ger ut musiken så har den högre kvalitet än en CD med samma musik.

Sedan kan det dock handla om att du inte använt dig av FLAC, utan sitter med lågkvalitativa MP3 filer och jämför med CD. Det är ju knappast en rättvis jämförelse.

Självklart inte, men man skall ej heller hålla sig kvar vid gamla saker bara för att man är rädd för förändring.
"tycker helt klart att en fysisk produkt är mer på riktigt än en nerladdad."
Det är tydligt att du är rädd för dessa förändringar mot digitala produkter istället för fysiska.

Datan på musik CDs sparas i PCM och är helt okomprimerad, så det förloras inte någon kvalitet av att lägga in det på en CD.
Det är visserligen sant att man inte tappar någon kvalitet när man komprimerar med FLAC, men då original filerna nästan alltid är samma som de på CD så ger det varken till eller från.

Sen är CD, DVD och Blu-ray precis lika mycket digitala produkter då digitalt syftar på formen som datan är sparad i. De fysiska skivorna kommer förladdade med datan medan man får tanka ner den själv till ett fysiskt medium via nerladdningstjänsterna.

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Otrevligt språk och rejäla påhopp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

God natt Emil.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Olika tjänster tillåter olika saker. Bara för att det inte finns bra digitala tjänster för allt betyder inte att det aldrig kommer finnas det. Med tanke på att marknaden är på väg åt det digitala hållet så är det inte direkt någon högoddsare att det kommer finnas bra tjänster för allting på den digitala marknaden.
Det kommer säkerligen att komma bra nedladdningstjänster för film och serier någon gång i framtiden. Det finns redan för musik.
Och kan du ladda ner filerna så har du dem minst lika säkert som på en skiva. Skivor och annan lagringsmedia varar ej heller för evigt, och det är mycket lättare och framför allt snabbare att säkerhetskopiera digitala filer än det är med saker lagrade på skivor.

Det kanske kommer som en överraskning, men CD/DVD/BR har varit digitala ända sedan de bara fanns i designstadiet. För att hitta icke digitala skivor får du gå till LP, och de kan jag hålla med om är betydligt krångligare att säkerhetskopiera än tex CD.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Det kanske kommer som en överraskning, men CD/DVD/BR har varit digitala ända sedan de bara fanns i designstadiet. För att hitta icke digitala skivor får du gå till LP, och de kan jag hålla med om är betydligt krångligare att säkerhetskopiera än tex CD.

Däremot är ljudet på vinyl bättre än på CD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Däremot är ljudet på vinyl bättre än på CD

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på alla fel som kan uppstå med en vinylskiva som damm och fel på skivan, felaktigheter i nålen och motvikt och vibrationer från golv och liknande så kommer en 16 bit per kanal 44100 Hz sampelrate CD skiva låta bättre 99% av gångerna om mastern är den samma. Fördelen du får med vinyl är att man inte kan förstöra ljudet lika mycket (loudness war) eftersom det skulle göra vinylen ospelbar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zarper:

Med tanke på alla fel som kan uppstå med en vinylskiva som damm och fel på skivan, felaktigheter i nålen och motvikt och vibrationer från golv och liknande så kommer en 16 bit per kanal 44100 Hz sampelrate CD skiva låta bättre 99% av gångerna om mastern är den samma. Fördelen du får med vinyl är att man inte kan förstöra ljudet lika mycket (loudness war) eftersom det skulle göra vinylen ospelbar.

Det där beror helt på hur många gram skivan är på, hur du sköter den och vad du har för vinylspelare och pick-up

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det där beror helt på hur många gram skivan är på, hur du sköter den och vad du har för vinylspelare och pick-up

Skickades från m.sweclockers.com

Var precis det jag menade.
Ja, en vinyl kan låta bättre då den är analog och därför har en i stort sett oändlig variation på ljudet medan en CD har sina begränsade värden som göms med dithering. Men du kommer i stort sett aldrig få ut ett nära perfekt ljud om du inte har superutrustning och helt perfekta skivor. Medan en CD skiva är ganska lätt att få ut bra ljud ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Datan på musik CDs sparas i PCM och är helt okomprimerad, så det förloras inte någon kvalitet av att lägga in det på en CD.
Det är visserligen sant att man inte tappar någon kvalitet när man komprimerar med FLAC, men då original filerna nästan alltid är samma som de på CD så ger det varken till eller från.

Har jag missat någonting? Där jag kollat har det stått att musik komprimeras för CD skivor.
Din kommentar rakt över denna säger ju dessutom att musiken på CD inte är perfekt kvalitet. Var god förklara.

Citat:

Sen är CD, DVD och Blu-ray precis lika mycket digitala produkter då digitalt syftar på formen som datan är sparad i. De fysiska skivorna kommer förladdade med datan medan man får tanka ner den själv till ett fysiskt medium via nerladdningstjänsterna.

Jo, det är sant. Men det är ju införskaffningen av produkterna som många är lite rädda över. När de köper något i en affär så kan de se och ta på lagrings-mediet som produkten ligger på, även om de inte kan ta på själva produkten i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det kanske kommer som en överraskning, men CD/DVD/BR har varit digitala ända sedan de bara fanns i designstadiet. För att hitta icke digitala skivor får du gå till LP, och de kan jag hålla med om är betydligt krångligare att säkerhetskopiera än tex CD.

Tack för den nedvärderande kommentaren..

Ibland blir det fel helt enkelt.
Självklart är ju CD/DVD digitalt, men det är inte poängen med det som skrivits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Detta beror ju naturligvis på vad källan till FLAC-filerna är. Jag handlar en hel del elektronisk musik i wav och flac och mycket av det är av samma kvallitét som CD.

Det är mycket sant.
Det beror helt på vilken musik man köper.

Citat:

Jag har dålig koll på vart man hittar musik i lossless utanför de elektroniska genrerna men någon får gärna tipsa mig om sidor. Att musiken finns i högre kvallitét än CD kräver att bolagen eller producenterna som släpper den gör det i FLAC eller wav och det verkar inte vara många större skivbolag som gör det.

Jag lyssnar mycket på musik till spel. Det innebär ofta elektronisk musik dock.
http://www.humblebundle.com/ brukar inkludera FLAC soundtracks till ett antal av de spel de säljer.
All musik jag hittat på http://www.gamemusicbundle.com/ har FLAC.

Citat:

Tillägg: Det finns kanske andra optiska format också som håller högre kvallitét, men det har jag heller inte så bra koll på.

BlueRay har nog kanske till och med loss-less, men jag har aldrig sett någon musik med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Har jag missat någonting? Där jag kollat har det stått att musik komprimeras för CD skivor.
Din kommentar rakt över denna säger ju dessutom att musiken på CD inte är perfekt kvalitet. Var god förklara.

När man gör om ljud från analogt till digitalt så går man från pulsvågor till heltalsnummer, för att få perfekta vågor krävs en oändlig mängd data som uppdateras ett oändligt antal gånger per sekund. Detta är självklart omöjligt och inte heller nödvändigt.
Istället så sparar man datan i närmast liggande heltal som bitdjupet tillåter och uppdaterar detta i en viss sample rate. Med CD-DA så spara man oftast den digitala datan i 16 bitar per kanal, i stereo, med 44100 uppdateringar i sekunden. 16 bit ger i bästa fall en SNR på 96 dB (vilket räcker i de flesta fall av hemmabruk) och 44100Hz ger möjlighet att representera 22,5kHz (man brukar säga att det mänskliga örat kan höra mellan 20-20000Hz).
Då 16 bit inte representerar original vågen speciellt exakt så bildas ett visst oljud. För att minimera det använder man ofta dithering som slumpar vilket håll heltalet ska rundas åt, vilket skapar ett betydligt mindre hörbart oljud.
Man skulle klart kunna öka både bitdjup och sample rate för att öka ljudkvaliteten men i ren uppspelning av ljudet så skulle man höra väldigt liten eller ingen skillnad alls.

Anledningen till att en musik CD inte räknas som komprimerad är inte för att den spelar upp en perfekt representation av ljudet, utan att man inte komprimerar de 16(bit)x2(kanaler)x44100(Hz) utan varje sekund på skivan tar 1411200 bit eller 1411,2 kbit/s.

Mycket i texten är grovt förenklat och jag är endast en glad amatör, så kanske inte är exakt så det ska förklaras. Men finns massa bra info på wikipedia om du vill läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Anledningen till att en musik CD inte räknas som komprimerad är inte för att den spelar upp en perfekt representation av ljudet, utan att man inte komprimerar de 16(bit)x2(kanaler)x44100(Hz) utan varje sekund på skivan tar 1411200 bit eller 1411,2 kbit/s.

Men hur kan CDs då lagra 80minuter?

1.4MB per sekund i 80minuter är ju 6720MB. Det är ju lååååångt över de 700MB en CD lagrar i vanlig data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Inte riktigt sant. Med en digital version så har du precis förlorat alla dina licenser, jag däremot har fortfarande mina.

Var god förklara vad för gott dessa licenser gör dig.

Citat:

Att det går fort att få produkten är sant men har du tid att vänta på rea så har du nog ändå inte särskilt brottom.

Olika personer gillar olika fördelar olika mycket. Jag har kasst internet så jag är van vid att "vänta". Men jag väntar aldrig riktigt. Jag gör ju självklart annat medans jag "väntar". Spelar ett av de många spel jag har eller gör något i "riktiga livet".

Citat:

Rea tycker jag är ett löjligt argument. Man ska alltså sitta och hoppas på att steam förr eller senare rear ut spelet man vill spela?

Jag tycker det är löjligt att nedvärdera reor på det viset. Reor och platformsfuntioner är det som gör Steam så bra.
Jag har personligen massor med spel, så jag har inte bråttom att införskaffa nya spel när de kommer ut. Enda anledningen till det vore ju om jag skulle köra multiplayer med kompisar, annars kan jag vänta; jag har andra roliga spel att spela.

Citat:

Sedan är steam givetvis den enda butiken som har rea och erbjudanden?

Var god visa en vanlig affär som har 75% rabatt på spel. Jag tror du kommer få problem.

Citat:

Det ursprungliga argumentet var att steam i många fall är dyrare än vanlig butik och så är även fallet.

"I många fall" är ju bara en del av hela bilden. Reorna måste ju tas i åtanke också. Speciellt då väldigt, VÄLDIGT många handlar då.

Citat:

Att steam finns kvar om 20 år skulle jag i alla fall inte sätta några pengar på. Steam som produkt erbjuder inget unikt och vi pratar om en marknad som i nuläget är ganska dåligt nyttjad. Den digitala distributionen kommer att öka och nya tjänster med den. 20 år är i sammanhanget lång tid...

Hur mycket vet du egentligen om Steam? Du verkar inte ha något speciellt hum om hur tjänsten faktiskt fungerar.
Steam erbjuder ett antal mycket åtråvärda grejer;
Steam workshop.
Steamworks.
Big Picture mode.
Chat med tabbar.
Bra sociala nätverksfunktioner(i.e: community funktioner).
Crossplatform support. (Windows/Linux/Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Men hur kan CDs då lagra 80minuter?

1.4MB per sekund i 80minuter är ju 6720MB. Det är ju lååååångt över de 700MB en CD lagrar i vanlig data.

1 Byte = 8 bit
Inom datorer och framförallt lagring är det praxis att använda 1024 istället för 1000 per prefix då 1024 är ett jämt binärt tal.

1411200/8=176400 Byte/s
176400/1024=172,265625 kB/s eller KiB/s som det kallas för att det använder 1024
172,265625/1024=0,1682281494140625 MB/s eller MiB/s
Med 60 sec i en minut ger det
0,1682281494140625*60=10,09368896484375 MB/m

CD-DA standarden säger att en vanlig skiva ska vara på 74 minuter även om många skivor idag kan hantera mer.
10,09368896484375*74=746,9329833984375 MB

Nu är det inte riktigt så enkelt då en CD-DA skiva är helt annorlunda mot en CD-R som man bränner på. Men ger ändå en uppfattning.

Permalänk
Medlem

Det är flera år sedan jag installerade operativsystem från optisk skiva. Spel installerar jag ibland, men alltmer sällan, från skiva. Det är ju ganska vanligt att Steam-spel är billigare på skiva. När jag väl har skivan händer det att stoppar in den, men ibland matar jag bara in Steam-nyckeln och laddar ner.

Den viktigaste funktionen för optiska skivor hos mig är dock rippning av blu-ray. Bildkvaliteten är fortfarande överlägsen allt som går att ladda ner (lagligt), men det kommer väl att ändras. Då finns inget viktigt behov kvar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

1 Byte = 8 bit

Deeerp...
Jag läste det som byte >.>

Tack för infon iaf.